![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Vandaag schat de CIA de kans op een uitzichtloze burgeroorlog in Irak, ontzettend groot in. Wie had dat toch kunnen denken, zeg.... Of je dat een "glazen bol" noemt... Ik noem het common sense, en zo af en toe eens goed luisteren naar de mensen die het -op basis van praktijkervaring- stukken beter kunnen weten. In dit soort van zaken heb ik ondertussen wel al geleerd dat het worst case scenario meestal niet ver van de waarheid zit. Overigens, heb jij al cijfers gehoord van het aantal gewonden langs Amerikaanse zijde? Ikke niet, daar wordt momenteel mist gespoten dat het niet meer mooi is... Het zal maar je zoon of dochter, echtgenoot, beste vriend, ... zijn die werd opgetrommeld om in die zandbak daarachter ten strijde te trekken tegen... tja, tegen w�*t eigenlijk?
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 30 september 2004 om 09:39. |
|
|
|
|
|
|
#22 | ||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
En ik ken zo goed als geen mensen met militaire ervaring, dat geef ik grif toe. Maar wie weet het hier beter? Als ik me niet vergis was bvb. Luc De Vos (de professor natuurlijk, niet de zager) voor de oorlog en geloofde hij niet in het chaosscenario. Maar is hij iemand die het 'op basis van praktijkervaring, stukken beter kan weten'? Ik zou het niet weten. Citaat:
Citaat:
Tot slot: begrijp me niet verkeerd: ik vond en vind de oorlog niet gerechtvaardigd. Maar of dat betekent dat hij 'geen goeie zaak is', dat laat ik liever over aan de achteruitkijkspiegel waarover we pas in de toekomst zullen beschikken (waarbij ook dan overigens, zoals altijd, nog de discussie zal blijven wanneer en waarom we iets goed of slecht noemen) Waren de Napoleontische oorlogen een goede of slechte zaak? Was de Franse revolutie een goede of slechte zaak? Het zal je zoon of dochter maar geweest zijn die onder het Jacobijnse hakmes terechtkwam... en waarvoor eigenlijk, op dat ogenblik bekeken.... hoe rijm je je posts in de Danneels/Franse revolutie-thread met deze hier?
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 30 september 2004 om 11:22. |
||||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Parlementsvoorzitter
|
@Anarchistische Bankier:
Ik heb dat lachconcert wél gehoord; vooral dan tijdens de debatten en discussies met m'n Amerikaanse collega's en studenten van het onderzoeksinstituut waar ik nog een fikse tijd heb gewerkt. Ik herinner me nog de lang uitgesponnen juridische steekspelen én de theorieën waarin de US als een regelrechte pletwals voor eens en voor altijd de regio zou laten kennis maken met de Pax Amerikana. Wellicht hebben we het niet over hetzelfde publiek of over dezelfde "publieke opinie". Ik heb m'n licht opgestoken bij een aantal militaire experten, die me toen hetgeen vandaag aan het gebeuren is uitlegden als een "worst case" scenario (geen WMD's, influx van terroristen, fundamentalisten, verlies van momentum / initiatief, onmogelijkheid om de rekening door te schuiven naar de VN,.... you name it). Van hogere NATO-officieren mag je een zekere expertise verwachten, dacht ik toch ? Van "il generalissimo" De Vos heb ik anderzijds niet meteen een hoge pet op... de man hoort vooral zichzelf graag praten. Je hebt het daar over militaire dienst alsof je je ziel verkoopt. Het feit dat militairen inderdaad gehouden zijn om te gaan waar de regering hen naartoe stuurt, neemt niet weg dat die regering een zware morele verantwoordelijkheid draagt. De pionnetjes die de zandbakstrategen in het Pentagon verschuiven, zijn weldegelijk mensen van vlees en bloed... en daar moet je heel zuinig mee zijn. Is het dan zo gek dat men zich de vraag kan stellen waarom dat bloed vergoten wordt? Of houdt een soldaat plots op mens te zijn in jouw ogen? Ik heb m'n posts in de Danneels/Franse Revolutie -thread nog eens nagelezen en kan eerlijk gezegd niet zien waar die conflicteren met wat ik hier aankaart. De teneur van m'n redenering daar en de boodschap die ik hier tracht mee te geven is dat mensen op z'n minst zouden moeten proberen te leren uit de fouten van het verleden; de grootste waarde van de geschiedenis is dat ze ons ervoor kan behoeden dezelfde fouten te maken in de toekomst. Maar blijkbaar is de mens nog dommer dan de ezel, want die laatste stoot zich nl. niet twee maal aan dezelfde steen. Maar confronteer me gerust met uitspraken die je onlogisch zouden lijken.
|
|
|
#24 |
|
Burger
|
Er zijn meldingen dat het gewondental onder de amerikaanse soldaten 7x hoger ligt dan het aantal doden ... We weten hoeveel doden er reeds gevallen zijn, voor de rest kunnen jullie zelf wel rekenen zeker ? En als we over gewonden praten zijn we niet bezig over soldaten met een pijnlijke nek.
Over Bush en zijn neo-conservatieve kliek moet er niet veel gezeverd worden, die zijn maar uit op 2 dingen : geld en macht ... En jammer genoeg heeft heel waarschijnlijk 51% van de amerikanen dit nog niet door, en zal Bush nogmaals 4 jaar aan de macht zijn ... Met catastrofale gevolgen natuurlijk. Omtrent de opmerking dat europa moet stoppen de lafaard uit te gangen en de amerikanen moet steunen in Iraq : wie is er nu feitelijk de lafaard ? De amerikanen hebben onze opmerkingen gewoon weg gelachen, en nu zouden wij moeten helpen ? Ik zeg OK, maar enkel en alleen als de amerikanen hun bazatse pakken en weg gaan, en hun economische (olie) belangen loskoppelen met Irak. Het geld moet naar de Irakezen gaan, en niet naar een smerige texaanse oliebaron. De VN / NAVO is de enige oplossing, maar dan zal het een gigantisch grote operatie moeten worden, maar als de amerikanen nu eindelijk eens hun openstaande schulden tegenover de VN en NAVO zouden uitbetalen zou dat misschien nog lukken ook.
|
|
|
#25 | |||||||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als ik analyseer waarom ik op jouw posts gereageerd heb: de houding van 'zie je wel dat we gelijk heb gehad' irriteert mij. Mijn reactie is: laat ons nog niet te vlug oordelen, misschien zal op langere termijn blijken dat deze oorlog niet zo nefast is als het nu lijkt. (BTW: is de situatie momenteel wel zo rampzalig? Pers en perceptie.) Ik weet het niet, en jij hebt me niet kunnen overtuigen dat jij het wel weet. Nogmaals: ik vind deze oorlog moreel en internationaalrechtelijk niet gerechtvaardigd, maar of het militair, geostrategisch, politiek een 'goede' of 'slechte' zaak is, daarvoor ontbreekt me zowel de kennis als het juiste perspectief. Het doet er ook niet toe. Ik zou het nog altijd een moreel ongerechtvaardigde oorlog vinden als het best case scenario zich had voorgedaan. Het gaat over verschillende niveaus van zingeving, meen ik: ik kan iets moreel verwerpelijk vinden, maar toch politiek of economisch of.... een goede zaak. En omgekeerd. Citaat:
Uitsmijter: Waren de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki een goede of een slechte zaak?
|
|
|
|
#26 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Saddam is weg en dat is goed, vonden ook de irakezen, er zijn misschien erge problemen nu die zo snel mogelijk moeten opgelost worden, maar dit is niet de schuld van amerika en niemand wist dat buitenlandse barbaren de boel gingen verzieken daar, anders had er wel 1 iemand dit vooraf op dit forum erover begonnen. Dat ze last gingen krijgen van vroegere saddam aanhangers was nogal logisch é. Hopelijk voor de irakezen word dit snel opgelost. |
|||||
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Indien Bush verantwoordelijk is volgens sommige voor een 1000 tal doden en Saddam is verantwoordelijk voor enkele 100.000 doden, hoe komt het dan dat sommigen hier op dit forum enkel kritiek geven op BUsh en zo weinig op Saddam?
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#30 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
en beargumenteerde wijze zijn standpunt toe. Jij vervalt echter in domme clichés en vooroordelen. Jij zegt : "de inval was een goede zaak". Argumenten? Ik zie de Vexille nergens zeggen dat hij de mening van iedereen kent. Enkel het volgende : als je goed redeneert en je kijkt naar wat de amerikanen VOORAF hadden verkondigd over hoe de evolutie van de bezetting zou zijn. (zoek zelf maar via google) en je kijkt naar de toestand vandaag de dag, dan kan NIEMAND die een beetje verstand heeft zeggen dat de inval een goede zaak was omdat het worst case scenario is uitgekomen Je kan zeggen : Saddam is weg. Inderdaad, maar wat is nu het alternatief voor de gemiddelde iraki? De toestand is stilaan aan het afglijden naar een burgeroorlog. Positief toch hé, die inval?? Citaat:
militairen. Die cijfers zijn zover ik weet niet vrijgegeven wegens de demoralisende effecten. Citaat:
- voor 1000 dode vs-militairen. - voor +- 7000 verminkte vs-militairen. - voor +- 13000 dode irakese burgerslachtoffers. - voor vele duizenden verminkte irakezen. (geen cijfers bekend) Saddam zal inderdaad mogelijk meer slachtoffers gemaakt hebben in zijn decennia-lange bewind. Het verschil zit m erin dat Bush een democratisch verkozen president is en dat Saddam een self-made tiran is uit het midden-oosten. Zie je geen verschil? Nog een vraagje : Wat weerhoudt bvb. China ervan om preemptief de VS binnen te vallen volgens de bush-logica? - De VS heeft WMD's die op china gericht zijn. - De president van de VS is een oorlogsstoker die op illegale manier een ander land is binnengevallen voor het eigen gewin. (diefstal dus). - de president van de vs is direct verantwoordelijk voor de dood van +- 15000 mensen. |
|||
|
|
|
|
|
#31 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Je hebt overschot van gelijk waar je stelt dat "de geschiedenis het zal uitwijzen", maar dat hoeft geen argument te zijn om niet hier en nu reeds een visie en een mening te vormen. Temeer omdat "alweer" Europa (althans voor een niet onbelangrijk deel) op een schofterige manier de vinger wordt gewezen als "lafaard" in een conflict waar het zich altijd (en m.i. volstrekt correct en terecht) van afgekeerd heeft. De toestand is momenteel inderdaad rampzalig; niet alleen de pers maar ook de hulpverleners ter plaatse en zelfs het Amerikaanse leger + intelligence services houden rekening met een volledige ineenstorting van het kleine beetje law & order dat er nog overblijft in Irak. Ik ben geneigd (zie, ik druk me nu voorzichtig uit) om die observaties toch vrij betrouwbaar te vinden... Citaat:
Dus neen, ik stap niet "zonder veel problemen" om het leed heen, zeer zeker niet. Integendeel, die 10, 100 of 10.000 dode of gewonde soldaten zullen er in mijn ogen ALTIJD toe blijven doen. Dat is nu eenmaal de "humane" attitude die je in de benadering van de geschiedenis moet aan de dag leggen. We kunnen de verwezenlijkingen bejubelen, maar mogen nooit de offers vergeten... En een overheid die d�*t niet doet, is in mijn ogen (en da's nou mijn mening) volslagen immoreel. Trek maar zelf de conclusies voor wat dit woestijnfeestje betreft. Citaat:
Achteraf kan je filosoferen over de diepere zin en betekenis van het symbool dat Hiroshima / Nagasaki is gaan vormen, maar da's toch een tikje té cynisch naar mijn zin.
|
|
|
|
#32 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ook jij denkt dat je de mening van IEDEREEN weet en dat die dezelfde is dan die van jou. Gelukkig is dat niet zo en dus NIET IEDEREEN vind het een slechte zaak. Dat er dingen mislopen, ja dat is een feit maar wat had men gedacht? Waar had Saddam nu gezeten indien de US niet had ingegrepen volgens jou? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
- Op china gericht? Wat is dat voor onzin kerel!!! Alsof de US kernwapens gaat afschieten naar china. Waar haal je die cowboy verhalen? - Oorlogsstoker? Hoe kom je daar bij? Eigen gewin? De olie weer zeker? Geef een bewijs dat men olie steelt. - De president is INDIRECT verantwoordelijk voor de dood van de irakezen. Saddam is direct verantwoordelijk voor de enkele 100.000 den voor de oorlog en direct verantwoordelijk voor de mensen die gesneuveld zijn tijdens de oorlog. Hij had de keus om af te treden, hij geeft jarenlang de keus gehad om mee te werken... |
||||||
|
|
|
|
|
#33 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Men zit hier trouwens ook dagelijks te beweren dat de Irakees elke dag meer en meer steun betuigd naar de terroristen toe, awel dat verhaal is vandaag ook wel de kop ingedrukt, kijk maar op het nieuws wat de irakezen ervan vinden. Ze steunen helemaal de terroristen niet.
Laatst gewijzigd door illwill : 1 oktober 2004 om 15:17. |
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Natuurlijk is Saddam een brutale dictator geweest, maar opnieuw... heb jij je degelijk geïnformeerd over het Baath-regime vooraleer hier wat algemeenheden te komen verkopen? Ik heb me daar zo goed en zo kwaad als het kan een beetje in verdiept (ok, ben zeker geen expert hoor) en ik krijg zo de indruk dat "de gemiddelde Irakees" wel gelukkig is dat de dictator eindelijk is afgezet, MAAR... dat de chaos, de onveiligheid, het fundamentalistische geweld, het schrijnende gebrek aan nutsvoorzieningen etc... een ontzettend tegengewicht vormen. Mij verwondert het allerminst dat een groot aantal Iraki de Amerikanen helemaal niet meer zien als "bevrijders" maar eerder als "bezetters"; misschien niet dé vijand, maar toch deel uitmakend van hét probleem. Nogmaals, de invasie van Irak is een foute zet geweest: - geen justificatie, zelfs een ronduit leugenachtige argumentatie; - ruilt een brutale dictatuur in voor een schietspelletje tussen fundamentalistische terroristen; - geen realistisch uitzicht op het herstel van law & order binnen de afzienbare termijn; - absoluut monopolie van Amerikaanse bedrijven op de vette contracten in de wederopbouw (op z'n minst een schijn van corruptie, en die is er alleen al teveel aan); - geen aantoonbare bijdrage in de strijd tegen het internationaal terrorisme; - het iraakse volk alweer het kind van de rekening - er waren -mits gepaste pressiemiddelen- andere mogelijkheden om Saddam in bedwang te houden. ... of het argument "we hebben een dictator uit het zadel gelicht" daartegen opweegt is nog zeer de vraag. Een andere vraag volgt dan meteen: "waarom deze dictator wel en andere -soms in het zadel gehouden met de steun van de VS- niet?" Trouwens, het "humanitaire" argument is in de aanloop en verdediging van de invasie slechts zeer zelden gehoord... Er is dus duidelijk een bocht gemaakt en die is vanuit breder geopolitiek perspectief simpelweg niet acceptabel. Blijft nog een andere theorie die niet geheel onwaarschijnlijk klinkt: Israel had ook nog een eitje te pellen met Saddam en had er ook alle belang bij om het Baath-regime in Irak ineen te zien stuiken. Herinner u ook de nauwelijks verholen dreigementen richting Syrië etc... D�*t plaatje is ook heel consistent. Maar het berust op speculatie en harde bewijzen zijn er niet, dus voorlopig wil ik die these niet zomaar aannemen... Maar ze is er natuurlijk wel.
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font] Laatst gewijzigd door de Vexille : 1 oktober 2004 om 16:19. |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Gas geven, dat laten we wel aan Kerry over. Gas is a weapon of Bush-destruction! Eno2 |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Gegeven: Oorlog in Irak was een fout, het is nu slechter dan ervoor. Conclusie van Chipie: De linkies moesten geen kritiek hebben op de US. Conclusie van dejohan: Die Chipie heeft rare redeneringen. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Vreemdeling
|
Bush zei in zijn toespraak tot de VN: In Irak is er vrede, veiligheid en democratie. Velen durfden hem er niet tegenspreken in hun toespraak of alleen in bedekte termen. Gelukkig zegt Koffi Annan nog waarvoor de VN staat.
Een autoritair regime als dat van Hoessein moest via burgeroorlog en niet door een externe macht (soloinitatief van de VS) omver geworpen worden. Bush creëerde er een groot drama! Gelukkig laat een klein land als België van zich horen en in zijn buitenlands beleid bokst het op tegen de grote reus. Dat Verwilgen maar de lijn van Michel verderzet! |
|
|
|
|
|
#38 | ||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Soms ben ik blij een spitsmuis in plaats van een mens te zijn... Want ik zou me soms echt misselijk voelen... ![]() Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
En whooooooop, we zitten plots in Rwanda ! Hoe zijn we daar nou zo plots aanbeland ? Trouwens, Dallaire heeft zijn verhaal ook al een aantal keer heel grondig herschreven is het niet? Frustratie blijkt een zeer slechte leermeester in dit soort zaken. Maar soit, wat dit verhaal te maken heeft met Irak zal mij een raadsel zijn. [SIZE=1] En spitsmuizen, veldmuizen en andere zijn nou precies het lievelingskostje van m'n trouwe Schotse Terriër... Ik zal voortaan eens uitkijken wanneer ie weer eens "op jacht" gaat... Hoffelijkheid boven alles he, spits ?[/SIZE]
|
|
|
|
#40 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Als U er problemen mee heeft, wil ik mijn posts wel op voorhand te uwer goedkeuring voorleggen (ik ben me er wel van bewust dat er niet veel zullen gepost worden, maar dat is ook geen drama... Als de VN maar zo'n drama niet was). Nog een goede avond... |
||
|
|
|