Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2014, 11:56   #21
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JulesGB Bekijk bericht
Voor ik me naar de kern van mijn topic begeef, wil ik eerst meedelen dat ik een 15jarige scholier ben die nog maar in het 4de middelbaar zit. Gebrek aan wereldkennis, kennis van geschiedenis, naiviteit en idealisme kunnen me dus zeker verweten worden.

Toch vraag ik me al lang iets af, met betrekking tot Europa, en meer bepaald tot de Europese Unie.

Europa is als het ware slechts een schiereiland van Azië. In een wereld met meerdere grootmachten zijn alle Europese staten relatief klein. Om op zowel zowel economisch als defensief vlak op te kunnen boksen tegen de wereldmachten moeten we ons verenigen, vandaar ook dat organisaties zoals de Europese Unie bestaan. Wat ik me dan afvraag; waarom zouden bepaalde staten zich willen afsplitsen van de EU? Zo is er het recente voorbeeld van het VK dat er aan zou denken zich terug te trekken uit de EU.

Ik begrijp dat de EU op termijn misschien een nadeel is geworden voor de economie van bepaalde landen. Daarnaast duikt ook het nationalisme terug meer en meer op in Europa. Maar deze elementen wegen toch niet op tegen de permanente defensie, het bondgenoodschap en de steun die gecreëerd worden door de EU?

Misschien is het helemaal niet nodig dat Europa zich verenigt, aangezien het westen door onder andere de NATO al verbonden is met elkaar, en de VS en Canada hier ook toe behoren?

Ik vraag me vooral af wat de eventuele fouten zijn in mijn redenering, en of iemand eventueel verdere uitleg zou kunnen geven omtrent dit thema.
@Jules,

Heb je iets opgestoken van de reacties?
En waarover zou je nog meer willen vernemen?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2014, 21:44   #22
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Ik heb aangetoond wat het negatieve is, nu is het aan u,
Correctie. U hebt helemaal niets 'aangetoond'. De nadelen die u dacht te hebben opgeworpen waren gebaseerd op foutieve of verkeerdelijk geïnformeerde veronderstellingen die ik heb weerlegd. U hebt mijn weerleggingen bovendien niet inhoudelijk gecontesteerd.

Citaat:
wan tu hebt naar het schijnt toch altijd gelijk, was het niet?
Opnieuw probeert u mij als onverdraagzaam af te schilderen. Nogmaals, u was niet foutief louter omdat ik een andere mening ben toegedaan en ik heb ook niet altijd gelijk.

Kan u nu gewoon niet erkennen dat u vanalles hebt geschreven in dit topic zonder evenwel voldoende kennis te hebben over het onderwerp?

Hetgeen u geschreven hebt heb ik feitelijk weerlegd, het ging zelf niet over vermeende denkfouten of verschillen in appreciatie. Het ging over eenvoudige feiten die u niet juist had.

Een beetje volwassen persoon zou dit makkelijk kunnen erkennen.

Citaat:
Leg me maar uit wat het positieve is aan de EU.
Wat wil u precies weten? De EU is zo immens en met zoveel bezig dat je hier duizenden antwoorden op kan geven.

Algemeen: economisch is het voordelig dat je van verschillende (kleine) nationale markten één grote europese markt maakt.

Door het creëren van een Europese markt moeten onze bedrijven competitiever worden, dit maakt hen ook sterk om concurrentieel te blijven binnen een globaliserende wereldeconomie.

Mede dankzij de EU hebben we stabiliteit en vrede in de grootste delen van Europa.

Concrete voorbeelden:

-Schengen laat toe om vrij de grenzen over te steken. Dit betekent dat verkeer goedkoper wordt.
-Als Europese regels worden opgesteld is dit voordelig, want economische operatoren hoeven niet (of minder) in te zitten met verschillen in regelgeving die ze moeten respecteren tussen verschillende lidstaten
-Beroepskwalificaties die je hebt opgedaan in één lidstaat moeten erkend worden door andere lidstaten
-Een Belgische onderzoeksrechter kan een aanhoudingsbevel uitschrijven dat andere lidstaten moeten erkennen, criminelen zijn dus niet veilig door over de grens te gaan.
-Internationaal weegt de EU meer dan de lidstaten afzonderlijk (en opgeteld)
-Door EU regels intern aan te nemen, kan een Europees model inzake regelgeving 'uitgevoerd' worden naar staten die zelf geen lid zijn van de EU; Dit is goed voor EU bedrijven. Zo heeft de EU inzake chemicaliën de REACH regelgeving. De Indische wetgeving (markt van meer dan één miljard inwoners) is hier nadien op geïnspireerd
-etc.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be