Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2014, 01:16   #21
Stoute Jos
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A=A Bekijk bericht
Je eerste zin is juist, de tweede niet. Religie is gewoon een archaïsche vorm van collectivisme. Een religieuze leider is dus per definitie een valse profeet.
Wat U hier zegt is wat U geloofd. Heeft niks met de paus of evangelie te maken.
Stoute Jos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 05:05   #22
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Is de paus een apostel? Wat voor lef jij om de paus te beschouwen als een van de apostelen van Christus?
Wat is dat nu voor zever?
Nogmaals; waar ergens in het N.T. kan ik dit lezen ??
Citaat:
De paus is een uitvondsel van de romeinen omdat ze wilden inspelen op toenmalige verzuchtingen van bepaalde mensen.
Het christendom is een uitvindsel van de Romeinen. Mogen ze die paus er ook bij bedenken voor mijn part.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 08:17   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jezus geeft juist Zijn apostelen uitzonderlijke macht. Lees maar eens na wat Hij hen vertelt over de vergeving van de zonden bijvoorbeeld.
Ik heb nooit begrepen wat heel dat verhaal van 'vergeving van de zonde' nu eigenlijk inhoudt. Dus Adam en Eva hebben ooit als eerste mensen een ernstige fout begaan in het aards paradijs, daarna is die fout overgegaan over hun nakomelingen, en vervolgens is er een zekere Jezus van Nazareth gekomen, een mens maar ook een god, die door aan een kruis de dood te sterven, de mensen heeft verlost van deze erfzonde. Een gruwelijk en zeer bizar verhaal. Wat die verlossing nu inhoudt en wat nu precies die erfzonde is, is me altijd volkomen onduidelijk geweest. Ik begrijp overigens niet dat de mensen zo'n fantasieverhaal gedurende 2000 jaar hebben kunnen slikken. Onvoorstelbaar!

Bovendien, de protestanten, die toch ook christenen zijn, die hebben dan weer geen priesters die 'de zonden kunnen vergeven'. Of ze doen het toch niet. Ze kennen geen biecht. Iedereen moet zichzelf zijn zonde maar vergeven volgens zijn geweten door berouw te hebben en dit te tonen voor hun god. Kortom, het is me een raar wereldje daar bij de christenen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2014 om 08:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 09:18   #24
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb nooit begrepen wat heel dat verhaal van 'vergeving van de zonde' nu eigenlijk inhoudt. Dus Adam en Eva hebben ooit als eerste mensen een ernstige fout begaan in het aards paradijs, daarna is die fout overgegaan over hun nakomelingen, en vervolgens is er een zekere Jezus van Nazareth gekomen, een mens maar ook een god, die door aan een kruis de dood te sterven, de mensen heeft verlost van deze erfzonde. Een gruwelijk en zeer bizar verhaal. Wat die verlossing nu inhoudt en wat nu precies die erfzonde is, is me altijd volkomen onduidelijk geweest. Ik begrijp overigens niet dat de mensen zo'n fantasieverhaal gedurende 2000 jaar hebben kunnen slikken. Onvoorstelbaar!

Bovendien, de protestanten, die toch ook christenen zijn, die hebben dan weer geen priesters die 'de zonden kunnen vergeven'. Of ze doen het toch niet. Ze kennen geen biecht. Iedereen moet zichzelf zijn zonde maar vergeven volgens zijn geweten door berouw te hebben en dit te tonen voor hun god. Kortom, het is me een raar wereldje daar bij de christenen.
Je bekijkt het allemaal veel te rationeel.
Gewoon geloven moet je doen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 09:50   #25
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Je bekijkt het allemaal veel te rationeel.
Gewoon geloven moet je doen.
Inderdaad, want geloven is aannemen zonder zich vragen te stellen of zonder echt te begrijpen.

En dat het niet te begrijpen valt, is dan ook te begrijpen. Vermits de allereerste christenen zich nog in de religieuze joodse culturele sfeer bevonden, hebben ze die als achtergrond gebruikt. Maar hebben die volkomen verdraaid. En dat begon al zeer vroeg. Door Paulus. Ze spreken dan van 'de christus' , de gezalfde, de messias dus. Van die joodse messias hebben ze dan een god gemaakt, wat volledig in strijd is met de joodse traditie. Het is dus een warrig verhaal geworden dat noch kant noch wal raakt.

En wanneer het latere maar toch nog zeer vroege christendom dan in de ban geraakt van de Griekse filosofie en volgens het Griekse denken wordt benaderd, dan is het hek helemaal van de dam. Het christendom aliëneert volledig van zijn joodse stichter. Het heeft er nog maar weinig meer mee te maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2014 om 09:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 10:01   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt pluis zit het met deze paus ook niet,
Het inzicht groeit.
Citaat:
maar om hem dan af te schilderen als een antichrist en zo...
Als je met je kinderen een bezoekje aan hem plant, blijf dan zekerheidshalve toch maar in de buurt...
Oud 15 november 2014, 10:49   #27
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als je met je kinderen een bezoekje aan hem plant, blijf dan zekerheidshalve toch maar in de buurt...
Het is niet omdat je pedofiel bent dat je een antikrist bent
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 10:50   #28
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Katholieke Actie Vlaanderen, een blog die al een tijdje bestaat, is aan het verworden tot een scheldkannonade.
Iemand enig idee welke figuren/organisaties zich zo te buiten gaan?
Het zal de Stoute Jos zijn zeker? Mss eens kijken als ze dezelfde taalfouten maken.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 11:02   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het is niet omdat je pedofiel bent dat je een antikrist bent
Sorry hoor.
Ik ben waarschijnlijk niet meer 100% op de hoogte van de rankings in de RKK-club.
Oud 15 november 2014, 12:57   #30
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb nooit begrepen wat heel dat verhaal van 'vergeving van de zonde' nu eigenlijk inhoudt. Dus Adam en Eva hebben ooit als eerste mensen een ernstige fout begaan in het aards paradijs, daarna is die fout overgegaan over hun nakomelingen, en vervolgens is er een zekere Jezus van Nazareth gekomen, een mens maar ook een god, die door aan een kruis de dood te sterven, de mensen heeft verlost van deze erfzonde. Een gruwelijk en zeer bizar verhaal.
De ' erfzonde ' is een uitvinding van Augustinus http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde .
A & E hebben nooit een zonde begaan. De goden waren enkel bang dat A & E hun gelijke zou worden. Ze hadden nu al wijsheid, maar de tweede boom zou hen onsterfelijk maken zoals de goden.
Jezus is niet gekomen ( volgens het N.T. ) om ' onze ' zonden, maar is terecht gesteld om de ' zonden ' van de afvallige joden. Volgens de profetie kon men enkel rekenen op een vrij Palestina ( Rijk van JHWH ) als ze zich strikt aan de Wet hielden. De schuld ligt dus bij deze afvalligen en niet bij A & E . Dit heeft de christelijk kerk er later van gemaakt. ( zie link wiki )

Citaat:
Wat die verlossing nu inhoudt en wat nu precies die erfzonde is, is me altijd volkomen onduidelijk geweest. Ik begrijp overigens niet dat de mensen zo'n fantasieverhaal gedurende 2000 jaar hebben kunnen slikken. Onvoorstelbaar!
Zeg dat wel !

Citaat:
Dat is een juiste houding. Bij de joden moet men deze zonden/ fouten goed maken door de benadeelde zo goed mogelijk te vergoeden in woord en daad.
Oud 16 november 2014, 17:09   #31
A=A
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos Bekijk bericht
Wat U hier zegt is wat U geloofd. Heeft niks met de paus of evangelie te maken.
Ik geloof niets, ik stel slechts objectief vast.
A=A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 11:16   #32
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Echt pluis zit het met deze paus ook niet, maar om hem dan af te schilderen als een antichrist en zo...
Dat mensen nog steeds niet inzien dat er iets demonisch van aard het Vaticaan gijzelt....
What did they burn? Zou een kracht van Christus of van de anti christ dat doen????
En welke kracht leidt die priesters tot de onschuld van het leven? Christus zekers?
Het geloof (de hogere handen) is (zijn) volledig in greep van Lucifer en je weet het ...
Na de komst van Christus en zijn dood is ons iets heel lelijks aangedaan.
Iets ontnomen. Iets dat zelfs het Romeins rijk niet kon negeren, en die valse profeten verkondigen nu het valse geloof dat het Romeins rijk toeliet.
Waar ligt het Vaticaan?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 12:21   #33
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Waar ligt het Vaticaan?
Nog steeds in Rome. Verder alles nog OK ?
Oud 24 november 2014, 07:21   #34
hagel
Banneling

Standaard

Volgens mij gaat de blog uit van personen gelieerd aan FSSPX.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 07:31   #35
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nog steeds in Rome. Verder alles nog OK ?
DUS???????????????????????
You just don't get it, do you?
Oud 24 november 2014, 07:35   #36
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
DUS???????????????????????
You just don't get it, do you?
Kun je dit niet in het Nederlands schrijven ?
Oud 24 november 2014, 07:43   #37
Peche
Banneling

Standaard

Daarom staat gij dus op negeer he. De vraag stond er in het Nederlands, maar je gaat er weer rondomheen. Typisch, een atonke.

Laatst gewijzigd door Peche : 24 november 2014 om 07:44.
Oud 24 november 2014, 18:36   #38
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarom staat gij dus op negeer he. De vraag stond er in het Nederlands, maar je gaat er weer rondomheen.
Mijn antwoord was klaar en duidelijk. Waarom was jouw antwoord in het Engels ?
Oud 25 november 2014, 13:28   #39
Gelukkoos
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Volgens de schrijver op deze blog is de huidige paus een valse profeet.
Volgens "de bijbel" staat er de doodstraf op een valse profeet !
Zie hier op Wikipedia :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Valse_profeet
Wat een gedoe toch.
Waar maken ze zich toch zo druk over ?

Laatst gewijzigd door Gelukkoos : 25 november 2014 om 13:31.
Gelukkoos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 07:44   #40
hagel
Banneling

Standaard

Schrijver van de blog zit soms niet veraf van het roepen om de doodstraf voor een aantal geestelijken.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be