Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2014, 15:54   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zijn ooit de politieke partijen gesplitst dan?
Wat denkt ge? Omdat er dan meer postjes te begeven waren.

Idd voor sportbonden. Indien de voorzitter tegen een splitsing is vindt ge altijd wel een ondervoorzitter die een vet betaald postje(als voorzitter) ruikt op kosten van anderen. En die met veel ijver aan een splitsing zal meewerken. Hij zal altijd wel een (ongegronde) reden vinden om de leden te overtuigen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 november 2014 om 15:54.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 15:55   #22
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht

Serieus?
Ik merk dat er bitter weinig argumenten komen om mijn standpunt te ontkrachten.
Oud 20 november 2014, 15:55   #23
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
PS Ikzelf voel me helemaal niet verbonden met Vlaamse navelstaarders. Des te meer met Nederlanders, ttz De Nederlanders die hier enkel km over de grens wonen.
Ik ben ook Limburger maar deel uw gevoel totaal niet. Ik voel me veel meer verbonden met de rest van Vlaanderen dan met mensen uit Nederlands Limburg, laat staan de rest van Nederland.

Om de simpele reden dat we al enkele generaties in het huidige Vlaanderen wonen. Je komt zowel in je persoonlijk leven als in de media toch voortdurend in aanraking met mensen uit andere provincies. Ja, Limburg heeft historisch gezien een andere achtergrond dan Brabant of de Vlaanders, maar ondertussen zijn we al enkele generaties een eenheid en zijn de levens van de inwoners doorheen het land zo vervlochten geraakt dat die historische verschillen er naar mijn gevoel echt niet meer toe doen.

Ik moet je echter wel gelijk geven dat het inderdaad maar normaal is dat Vlamingen en Walen van elkaar vervreemden als we alles wat we ooit samen deden opsplitsen. Das de logica zelve natuurlijk.

Laatst gewijzigd door JBM : 20 november 2014 om 15:58.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 15:57   #24
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Is het u nog niet opgevallen dat de Belgische staat ook nog altijd bestaat? BTW in Duitsland zijn er ook verschillende "bundesländer".
Bundesländer zijn niet te vergelijken met een zelfstandige Republiek.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 16:00   #25
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ik ben ook Limburger maar deel uw gevoel totaal niet. Ik voel me veel meer verbonden met de rest van Vlaanderen dan met mensen uit Nederlands Limburg, laat staan Nederland.

Om de simpele reden dat we al enkele generaties in het huidige Vlaanderen wonen. Je komt zowel in je persoonlijk leven als in de media toch voortdurend in aanraking met mensen uit andere provincies.
Hoeveel Nederlanders denkt ge dat in mijn dorp wonen, en hoeveel Vlamingen? Ik kom dus veel meer in contact met Nederlanders dan met Vlamingen uit bv Brabant of Antwerpen.
Cultureel idd. ik heb op dat gebied vele malen meer contact met Nederlanders dan met Vlamingen uit andere provincies.
Oud 20 november 2014, 16:03   #26
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Ik ben ook Limburger maar deel uw gevoel totaal niet. Ik voel me veel meer verbonden met de rest van Vlaanderen dan met mensen uit Nederlands Limburg, laat staan Nederland.

Om de simpele reden dat we al enkele generaties in het huidige Vlaanderen wonen. Je komt zowel in je persoonlijk leven als in de media toch voortdurend in aanraking met mensen uit andere provincies. Ja, Limburg heeft historisch gezien een andere achtergrond dan Brabant of de Vlaanders, maar ondertussen zijn we al enkele generaties een eenheid en zijn de levens van de inwoners doorheen het land zo vervlochten geraakt dat die historische verschillen er naar mijn gevoel echt niet meer toe doen.

Lees eens de enquete in La Libre Belgique over hoe ook de opinie in Wallonië aan het veranderen is. Frankrijk komt voor hen naderbij. En in Vlaanderen zijn er meer en meer Vlamingen die samen met Nederland één staat willen vormen.
Oud 20 november 2014, 16:03   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denkt ge? Omdat er dan meer postjes te begeven waren.

Idd voor sportbonden. Indien de voorzitter tegen een splitsing is vindt ge altijd wel een ondervoorzitter die een vet betaald postje(als voorzitter) ruikt op kosten van anderen. En die met veel ijver aan een splitsing zal meewerken. Hij zal altijd wel een (ongegronde) reden vinden om de leden te overtuigen.
en waarom weer schreef Destrée alweer dat er geen Belgen zijn?

Er is altijd een verschil aangevoeld geweest tussen Vlamingen en Walen. Toen bv de Vlamingen naar Wallonië gingen werken, werden ze als uitschot beschouwd, als het vuil van het straat. Ze werden zeker niet als gelijkwaardig aanschouwd.

ook allemaal voor de postjes zeker?
Oud 20 november 2014, 16:06   #28
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Hoeveel Nederlanders denkt ge dat in mijn dorp wonen, en hoeveel Vlamingen? Ik kom dus veel meer in contact met Nederlanders dan met Vlamingen uit bv Brabant of Antwerpen.
Cultureel idd. ik heb op dat gebied vele malen meer contact met Nederlanders dan met Vlamingen uit andere provincies.
Maar jij bent dan ook, omwille van waar je woont, geen doorsnee Vlaming.
Oud 20 november 2014, 16:06   #29
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Geen idee, ik weet niet waar u woont. Maar ik denk toch niet dat er ergens een gemeente in Belgisch Limburg is waar er meer Nederlanders dan Belgen wonen.
Oud 20 november 2014, 16:09   #30
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Lees eens de enquete in La Libre Belgique over hoe ook de opinie in Wallonië aan het veranderen is. Frankrijk komt voor hen naderbij. En in Vlaanderen zijn er meer en meer Vlamingen die samen met Nederland één staat willen vormen.
Jaja, dat ontken ik ook niet. Dat Vlamingen en Walen steeds verder uit elkaar drijven lijkt me logisch.

Ik wou alleen maar aangeven dat ik als Limburger toch niet dezelfde gevoelens t.o.v. Nederlanders ervaar als Pajoske. Zoals, vermoed ik, de meeste Limburgers.
Oud 20 november 2014, 16:11   #31
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Er is altijd een verschil aangevoeld geweest tussen Vlamingen en Walen. Toen bv de Vlamingen naar Wallonië gingen werken, werden ze als uitschot beschouwd, als het vuil van het straat. Ze werden zeker niet als gelijkwaardig aanschouwd.
Gij kunt vertellen wat ge wilt. Gij praat gewoon anderen na.
Ik heb in het verleden met zowel Walen, Brusselaars en Vlamingen gewerkt. Als er mensen bij waren die van uit de hoogte neerkeken op deze Limburger waren het (Antwerpse en Brabantse) Vlamingen en geen Franstaligen.
Oud 20 november 2014, 16:12   #32
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Jaja, dat ontken ik ook niet. Dat Vlamingen en Walen steeds verder uit elkaar drijven lijkt me logisch.

Ik wou alleen maar aangeven dat ik als Limburger toch niet dezelfde gevoelens t.o.v. Nederlanders ervaar als Pajoske. Zoals, vermoed ik, de meeste Limburgers.
Gelukkig maar. Maar zoals jij denken ook de West-Vlamingen, de Oost-Vlamingen en de Antwerpenaren die aan de B-NL grens wonen.
Oud 20 november 2014, 16:14   #33
pajoske

Standaard

Citaat:
Geen idee, ik weet niet waar u woont. Maar ik denk toch niet dat er ergens een gemeente in Belgisch Limburg is waar er meer Nederlanders dan Belgen wonen.
Hoeveel Limburgse gemeenten moet ik opnoemen waar er meer Nederlanders wonen dan Belgen van niet-Limburgse oorsprong?
PS Limburgers zijn voor mij geen Vlamingen.
VB Voeren en Lanaken. Hoeveel Nederlanders wonen daar? En hoeveel Vlamingen afkomstig uit Antwerpen, Brabant, Oost en West-Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 november 2014 om 16:15.
Oud 20 november 2014, 16:14   #34
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in het verleden met zowel Walen, Brusselaars en Vlamingen gewerkt. Als er mensen bij waren die van uit de hoogte neerkeken op deze Limburger waren het (Antwerpse en Brabantse) Vlamingen en geen Franstaligen.
ik praat helemaal niet anderen na, ik heb jaren gewerkt met Franstaligen. Ik ken niemand die neerkijkt op Limburgers omdat ze Limburger zijn, je mag jouw minderwaardigheidscomplex niet projecteren op alle Limburgers.
Oud 20 november 2014, 16:19   #35
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ook op dat vlak moet ik zeggen dat ik, gelukkig, uw ervaringen niet deel.
Ik heb in Leuven gestudeerd en op kot gezeten en ben daar met studenten uit alle hoeken van Vlaanderen in contact gekomen. Ja, er werden al eens dezelfde afgezaagde Limburger grappen uit de kast getrokken. Maar iedereen kreeg op zijn beurt wel eens een veeg uit de pan. Maar nooit ben ik daar negatief bejegend. En ik heb er een aantal zeer goede vriendschappen aan overgehouden met niet Limburgers.

Ook op mijn vorige job werkte ik in een bedrijf dat vestigingen had doorheen het ganse land. Nooit het gevoel gehad dat Limburgers daar anders behandeld werden.

Thank Regi for that
Oud 20 november 2014, 16:25   #36
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Hoeveel Limburgse gemeenten moet ik opnoemen waar er meer Nederlanders wonen dan Belgen van niet-Limburgse oorsprong?
VB Voeren en Lanaken. Hoeveel Nederlanders wonen daar? En hoeveel Vlamingen afkomstig uit Antwerpen, Brabant, Oost en West-Vlaanderen.
Gelukkig dat er Nederlanders zich in Voeren gaan nestelen zijn anders hadden wij nooit van Happart afgeraakt.
Oud 20 november 2014, 16:25   #37
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mja, dat is nu net waar ik niet mee akkoord ben. Limburgers zijn ondertussen voor mij wel degelijk Vlamingen. Daarvoor hebben we al jaren teveel gemeenschappelijk. En ik denk ook niet dat er zoveel Limburgers zijn die uw sentimenten delen.
Oud 20 november 2014, 16:27   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Op de jaarlijkse feestjes op de Belgische ambassade staan de Vlamingen en de Walen toch meestal in aparte groepjes, zeker later op de avond. En als het gemengd is, is de voertaal Frans of Spaans. Komt er een Franstalige bij een groep Vlamingen wordt er overgeschakeld weg van het Nederlands, al dan niet na wat beleefdheidsgeklungel.

Op de feestjes van de Nederlandse ambassade (consulaat) blijf ik meestal langer plakken. Ik voel er me meer thuis eerlijk gezegd. Heel die stroeve communautaire bagage is er gewoon niet. Eigenlijk verschillen we niet zoveel met de Nederlanders. Zelfs met mensen van 'boven de Moerdijk'. We zijn kleiner en hebben minder woorden nodig om hetzelfde te zeggen. Totdat er wat bier gevloeid is toch.

Als grensgeval ben ik opgegroeid met een gezonde animositeit ten opzichte van die aan de andere kant van de Maas. Maar als je ver weg zit merk je dat de verschillen eigenlijk helemaal niet zo groot zijn. Ondertussen zou ik liever een land met de Nederlanders dan met de Walen vormen. Dat gaat gewoon natuurlijker. En in Brussel heb ik me nooit op mijn gemak gevoeld. Ik voel me een indringer gewoon omdat ik Nederlands spreek en graag zou willen spreken in mijn hoofdstad.

Niet dat er geen problemen kunnen opduiken met Nederlanders. Ik verwerp het Noord-Nederlandse taalimperialisme ten opzichte van Vlaanderen bijvoorbeeld. Iets dat zich ook stevig in de taalunie genesteld heeft. Dat dient te veranderen. En dat Oranje koningshuis waar de Nederlanders zo aan gehecht zijn, daar zie ik me toch niet warm voor lopen.

Maar België hoeft voor mij niet perse. Ik ben dan ook geen nationalist.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 november 2014 om 16:31.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 16:32   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge splitst het onderwijs.
In unitaire tijden was het ministerie van Onderwijs eigenlijk al gesplitst, daar er twee taalgebonden afdelingen waren. Daarnaast kenden we ook twee aparte ministeries voor taalgebonden zaken, resp. Vlaamse en Franstalige cultuur.

Daarnaast moet men weten dat de overheid vroeger een veel lossere greep had op het onderwijs van de vrije netten. Er bestonden toen geen algemeen geldende eindtermen of dergelijke. Wel werd er een eigen toetscurriculum opgesteld voor de staatsexamens. Meer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 16:35   #40
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Niet dat er geen problemen kunnen opduiken met Nederlanders. Ik verwerp het Noord-Nederlandse taalimperialisme ten opzichte van Vlaanderen bijvoorbeeld. Iets dat zich ook stevig in de taalunie genesteld heeft. Dat dient te veranderen. En dat Oranje koningshuis waar de Nederlanders zo aan gehecht zijn, daar zie ik me toch niet warm voor lopen.

Maar België hoeft voor mij niet perse. Ik ben dan ook geen nationalist.
Hier komt eindelijk reactie tegen van uit VL. Waarom is bijvoorbeeld snelweg niet goed en moet het autostrade zijn? En zo zijn er tientallen zaken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be