Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2003, 12:47   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Indien men welbewust emigreert naar een ander taalgebied, met de bedoeling zich daar definitief te vestigen, dan zie ik niet in waarom de "thuisland-taal" zou moeten behouden blijven.
Ik begrijp wel dat de eerste generatie emigrerenden vb. Vlaams blijven praten thuis, de kinderen gaan dan naar school en worden tweetalig.
Indien men echter de volgende generaties aan het Vlaams als gezinstaal wil blijven vasthouden, dan krijgt men het 'getto-effect'!
Neen, daarin vergist u zich. Niet taal zorgt in de eerste plaats voor ghettovomring, maar wel andere factoren (ik denk hierbij aan de bereidheid te integreren en bijgevolg mee te draaien in het sociologisch weefsel van het nieuwe thuisland).

Het mooiste voorbeeld zijn de Grieken en Armeniërs. Op vlak van taalbehoud zijn dit nu twee volkeren die bijzonder taai zijn en van generatie op generatie hun taal, cultuur en godsdienst doorgeven. Nochtans hoort men maar nauwelijks spreken over deze mensen: ze hangen hun "anders-zijn" niet aan de klok, ze eisen geen taal- of andere rechten op, in 99,9% van de gevallen zijn het hardwerkende burgers die zich loyaal tegenover het nieuwe thuisland gedragen.

In Cyprus bijvoorbeeld wonen er al sedert de Middeleeuwen Armeniërs. Nu wonen alle Armeniërs in het Griekse gedeelte (goed te begrijpen) en ook daar blijven ze als volk bestaan niettegenstaande ze volledig geïntegreerd zijn, allemaal Grieks naast Armeens spreken en een volksgroep zijn waarop de Cypriotische regering 100% op kan rekenen. Onder elkaar spreken ze echter nog altijd Armeens, alle kinderen leren het Armeens schrijven, in hun kerken is het al Armeens wat de klok slaat. En daarenboven Armeniërs wonen niet in een of ander ghetto, maar verspreid over heel Grieks-Cyprus. Waar is dan het probleem?

Is er een probleem met de Grieken in ons land? Neen, toch?! Nochtans spreekt de derde en vierde generatie nog altijd Grieks. Leven ze in een echt of sociaal ghetto? Neen, deze mensen hebben zich perfect in onze maatschappij ingepast en door een normale organische evolutie zullen ze over vijftig jaar volkomen in ons volk zijn opgegaan. Niet door gewild afstand te doen van een taal, maar door de normale evoluties in een gemeenschap. Ook Grieken trouwen met Vlamingen en dan is het vaak zo dat de kinderen uit zo'n gemengd huwelijk de "exotische" taal niet langer doorgeven aan hun nageslacht (al zijn er ook uitzonderingen). Doelbewust afstand van een moedertaal vind ik echter altijd iets foutief.

Daarbij is het trouwens niet noodzakelijk dat de moedertaal de huis- en keukentaal wordt. Zo ken ik gezinnen waar de moeder een andere taal met haar kinderen spreekt dan de vader. Op die manier krijgen de kinderen van jongsaf aan twee talen met de moedermelk mee. Taalverwarring is hierbij uitgesloten (dat ontstaat pas wanneer de moeder af en toe ook de taal van de vader gaat spreken met de kinderen, dan ziet het kind geen structuur meer). Vlamingen en Nederlanders die dan ook in het buitenland wonen - en zelfs als een terugkeer nooit meer overwogen zal worden - dan er niet goed aan bewust afstand te doen van hun taal. De rijkdom van een bijkomende taal die men zomaar meekrijgt is niet te onderschatten, en daarenboven kan het een bijzonder grote troef worden op de arbeidsmarkt (Stel je eens voor, je bent een Amerikaan van de derde generatie en je hebt van een van je ouders het Nederlands meegekregen, en in het bedrijf waar je werkt zoekt men een vertegenwoordiger voor de Benelux... Wie zal de grootste kans hebben dit baantje binnen te rijven, denk je?). En trouwens, ook gedacht dat op die manier de kleinkinderen niet meer met hun grootouders kunnen spreken? Is dat ook geen groot emotioneel verlies?

Taalafstand zal toch eens gebeuren, maar door dan een organische evolutie. Eens men in het stadium komt van gemengde gezinnen gebeurt dat wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 12:55   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat is toch net wat een aantal mensen stoort aan de hier verblijven migranten? Al die kindjes die op hun zesde naar school moeten en enkel turks of arabisch of tamazigh kennen? Indien het een kleine groep is, kunnen die kinderen dat gebrek aan taalkennis snel overbruggen. Indien de klas vol zit met turkskes en marokkaantjes zie ik die niet zo snel Nederlands leren.
Wat velen (mij incluis) hierbij stoort is hun onwil zich in ons sociaal weefsel te integreren. Taal is daarbij niet de struikelsteen, maar wel godsdienst; de islam verbiedt enige integratie in een volgens hen "goddeloze" maatschappij.

Is het dan ook niet toevallig dat de integratieproblemen vooral naar boven komen bij mensen met een islamtische achtergrond? Heeft men ook van integratieproblemen van de Armeniërs bijvoorbeeld gehoord? Neen. En toch wonen er hier in ons land een niet onaardig aantal en houden tot op heden nog sterk vast aan eigen taal en cultuur (enkele jaren geleden werd er in Vlaanderen trouwens nog een enorme Armeense kerk gebouwd, maar waar dat nu weer precies was herinner ik me niet meer). Ook de Grieken zijn in dat geval. Taal is hierbij duidelijk geen probleem: deze mensen kennen ook onze taal en draaien probleemloos mee in onze maatschappij.

Dat kan echter niet van Marokkanen en Turken gezegd worden. Er moeten bijgevolg andere factoren een rol in de probleemstelling spelen.
Oud 3 maart 2003, 13:00   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een voorbeeld: een russische mevrouw die door een belg naar hier geïmporteerd wordt, zal natuurlijk haar kinderen nog het russisch willen bijbrengen. Dat is altijd mooi meegenomen. De Belgische vader kan dan het Nederlands aan die kinderen aanleren + zullen ze dat praten op school.
Maar als diezelfde kinderen later een gezin gaan stichten dan zou het me toch verbazen dat diezelfden met hùn respectievelijke kinderen weer thuis russisch zullen gaan praten.
En dat is wat ik eerder al uitlegde: een normale, ongedwongen taalafstand bij kinderen uit gemengde huwelijken. En dat is nog steeds een groot verschil met het bewust afstand doen van je eigen taal. Ik merk dat bij een zoon uit een Grieks gezin dat ik goed ken. De jongen is nu veertien of vijftien jaar en spreekt thuis Grieks met de moeder en Nederlands met de vader. Maar omdat hij in het Nederlands naar school gaat, met Nederlandstalige media in contact komt (er wordt wel af en toe eens naar de Griekse tv gekeken) en het grootste gros van zijn vrienden en vriendinnen Vlamingen zijn, voelt hij naar zijn eigen zeggen zich beter in het Nederlands. Het is dan ook logisch dat deze jongen later Nederlands zal spreken met zijn kinderen. Nochtans heeft zijn moeder nooit bewust afstand gedaan van haar taal... Een aantal dingen wijzen zichzelf uit. En daarom vind ik het nog altijd jammer dat Vlamingen en Nederlanders hun eigen taal reeds aan hun kinderen niet WILLEN doorgeven en onmiddellijk de andere taal aanleren.
Oud 3 maart 2003, 13:32   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...hun eigen taal reeds aan hun kinderen niet WILLEN doorgeven en onmiddellijk de andere taal aanleren.
Dan had ik het verkeerd begrepen.
Echter andersom vind ik het nog veel erger: dat tweede/derde etc. generaties zeer bewust BLIJVEN vasthouden aan de moederland-taal.

Uit eigen ervaring:
In mijn jeugdjaren ben ik gedurende 3/4 jaar naar Engeland gaan wonen, totaal verstoken dus van enige nederlandstalige contacten (behalve als ik op verlof naar huis ging).

Na zes maanden - REEDS - had ik bij mijn thuiskomst moeite om op Nederlandse woorden te komen. Schrijven was nog erger: mijn brieven stonden blijkbaar vol met stukjes engelse tekst.
Ik heb ginder een Vlaamse mevrouw ontmoet die reeds 17 jaar in Londen woonde, wij praatten gewoon in het Engels, zelfs al waren we begonnen in Nederlands, maar we hadden alletwee te veel moeite om vlot het Nederlands vol te houden.

Het behoud van je moederland-taal kan volgens mij enkel gebeuren door vb. een thuisblijvende moeder die de godganse dag alleen zit en dan 's avonds met haar gezinsleden praat. Anders verliest die de "touch" ook hoor!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 16:38   #25
Eddy De Taeye
Vreemdeling

Standaard

Jan van den Berghe schreef:

Citaat:
Daarbij is het trouwens niet noodzakelijk dat de moedertaal de huis- en keukentaal wordt. Zo ken ik gezinnen waar de moeder een andere taal met haar kinderen spreekt dan de vader. Op die manier krijgen de kinderen van jongsaf aan twee talen met de moedermelk mee.
Zo vroeg mogelijk beginnen met Engels, het liefst al op de kleuterschool.

Engels is de meest gebruikte taal in de westerse wereld. Kinderen komen er vroeg mee in aanraking via televisie en muziek. Als je de taal goed onder de knie hebt, vergroot het je carrièrekansen.

Moeten we achterblijven?

De wereld houdt niet op bij de grens

Als burgers van het verenigd Europa wordt van ons verwacht dat wij alles in het werk stellen om de plannen van hogerhand te doen slagen. Ik wacht op het bevel om thuis voortaan Engels als voertaal te hanteren! Op die manier kunnen we onze bijdrage leveren om échte Euro-kids af te leveren

Eddy
Eddy De Taeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 16:41   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy De Taeye
Engels is de meest gebruikte taal in de westerse wereld.
Wat bedoelt u met "westerse wereld"?

In de EU is het Engels in ieder geval niet de meest gesproken taal, maar wel het Duits. Wordt de EU ooit volledig oostwaarts uitgebreid dan zal dat het Russisch worden.
Oud 3 maart 2003, 16:43   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wacht op het bevel om thuis voortaan Engels als voertaal te hanteren! Op die manier kunnen we onze bijdrage leveren om échte Euro-kids af te leveren
En juist deze karikatuur moeten we niet nastreven en staat volledig haaks op de achterliggende filosofie van het Esperanto. Daar waar men blijkbaar allemaal Engelstalige Europeaantjes wil creëren, zorgt het Esperanto (dat een brugtaal is en wil zijn) er juist voor dat iedereen op voet van gelijkheid de eigen taal kan behouden en hierdoor in zijn eigen taal en cultuur gerespecteerd wordt.

Aan de ruggegraatloze "euro-kids" zal men in Europa geen boodschap hebben, tenzij enkelen die ook al niet te hoog op lopen met hun eigen cultuur en taal.
Oud 3 maart 2003, 18:03   #28
Eddy De Taeye
Vreemdeling

Standaard

Jan van den Berghe schreef

Citaat:
En juist deze karikatuur moeten we niet nastreven en staat volledig haaks op de achterliggende filosofie van het Esperanto. Daar waar men blijkbaar allemaal Engelstalige Europeaantjes wil creëren, zorgt het Esperanto (dat een brugtaal is en wil zijn) er juist voor dat iedereen op voet van gelijkheid de eigen taal kan behouden en hierdoor in zijn eigen taal en cultuur gerespecteerd wordt.
Esperanto is saai. Engels is de taal van wereldleiders en popmuziek, van internationale handel en filmsterren. Overal en dagelijks word je ermee geconfronteerd: op televisie, in de bioscoop, op je werk en in kranten en tijdschriften. Kortom, Engels is een taal waar je niet omheen kunt.

Eddy
Oud 3 maart 2003, 20:38   #29
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als burgers van het verenigd Europa wordt van ons verwacht dat wij alles in het werk stellen om de plannen van hogerhand te doen slagen. Ik wacht op het bevel om thuis voortaan Engels als voertaal te hanteren! Op die manier kunnen we onze bijdrage leveren om échte Euro-kids af te leveren.
Ik heb zojuist op basis van de Eurobarometer van de EU, een rapport met allerlei statistische gegevens over EU-burgers op basis van enquêtes in alle lidstaten, en de Eurobarometer van de kandidaat-lidstaten een berekening gemaakt van de talenkennis van de EU-burgers NA de uitbreiding van volgend jaar. In 2004 zal de EU 15 landen tellen met in totaal ruim 450.000.000 inwoners.
De taalverhoudingen naar moedertaal wordt dan als volgt:

21% Duits
14% Engels, Frans en Italiaans
8,5% Spaans en Pools
5% Nederlands

De taalverhoudingen naar kennis van de taal, goed genoeg om "gesprekken te voeren in de betreffende taal" (definitie die in de Eurobarometer is gehanteerd):

43% Engels
31% Duits
22% Frans
15% Italiaans
13% Spaans
9% Pools
6% Nederlands
5% Russisch

We zien dus dat Engels weliswaar de meest gekende taal is, maar dat nog altijd een meerderheid van 57% van de EU-burgers deze taal NIET spreekt. Naast natuurlijk GB en Ierland kan alleen in Denemarken, Zweden, Finland, Oostenrijk, Nederland, Malta en Cyprus de meerderheid Engels spreken. In België is dit percentage 37%. In de Romaanstalige landen en in Oost-Europa (m.u.v. Slovenië) kan nergens meer dan eenderde Engels spreken! In Hongarije en Slowakije nog niet eens 15%.

Overigens valt sowieso de slechte talenkennis op in de Romaanstalige en de Oost-Europese landen. Zoals te verwachten viel, was de meest gesproken vreemde taal in de 10 kandidaatlanden gezamenlijk Russisch met 27%, een taal die in West-Europa haast niemand spreekt. Duits en Engels volgen met een percentage van rond 20%, Frans is met 2% nagenoeg onbestaand.

Verreweg het slechtst in vreemde talen scoren overigens de Britten. Frans lukt 11%, 6% spreekt Duits, 3% Spaans en nog 3%... Engels.

Conclusie: een echte "Euro-kid" spreekt meer dan alleen Engels, of spreekt helemaal géén Engels. Dat is de realiteit. Face it!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 20:55   #30
Vlaams Belang
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dit is geen discriminatie! Een vacature voor "native English speakers" discrimineert NIET op basis van nationaliteit, wat mevrouw Onkelinx (die wel vaker onzin verkoopt) daar ook moge van vinden. Het is perfect denkbaar dat een Vlaming zijn kinderen opvoedt in het Engels, en hen Nederlands als tweede taal bijbrengt. Met dergelijke redeneringen als mevrouw Onkelinckx maakt, kan je veel kanten uit.

Eddy
Opvoeden in het engels hoeft niet eens. Simpel tweetaligheid bijbrengen van bij het begin, is zonder meer vooruit kijken. De EU wordt snel groter en 1 Europese handels- en spreek-taal dringt zich op. Op die manier krijgen streekgebonden talen ook hun bescherming en gewaarborgde bestaanszekerheid. Men zou zelfs streekgebonden dialecten zoals west-vlaams, limburgs, antwerps enz... kunnen beschermen en er ook onderwijs in kunnen volgen, naast het engels wel te verstaan.
Vlaams Belang is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 22:10   #31
Eddy De Taeye
Vreemdeling

Standaard

Vlaams Belang schreef:

Citaat:
Opvoeden in het engels hoeft niet eens. Simpel tweetaligheid bijbrengen van bij het begin, is zonder meer vooruit kijken. De EU wordt snel groter en 1 Europese handels- en spreek-taal dringt zich op. Op die manier krijgen streekgebonden talen ook hun bescherming en gewaarborgde bestaanszekerheid. Men zou zelfs streekgebonden dialecten zoals west-vlaams, limburgs, antwerps enz... kunnen beschermen en er ook onderwijs in kunnen volgen, naast het engels wel te verstaan.
Allemaal goed volgens mij. Tweetalig onderwijs bevordert de taalvaardigheid van de kinderen en geeft hen extra kansen op de Europese arbeidsmarkt.

Wat pleit er dan eigenlijk voor het Esperanto? De logica ontgaat mij.

Eddy
Oud 3 maart 2003, 22:20   #32
Dan Van Herpe
Vreemdeling

Standaard

Allemaal goed volgens mij. Tweetalig onderwijs bevordert de taalvaardigheid van de kinderen en geeft hen extra kansen op de Europese arbeidsmarkt.

En om onze kinderen echt Engels (en geen Vlengels) te leren spreken, werven we 1000 NESsy’s aan en zetten we onze Germanisten aan “den dop”!

Zo is het verhaal rond.
Dan Van Herpe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 22:37   #33
Vlaams Belang
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Vlaams Belang schreef:

Citaat:

Eddy
Ik heb al altijd gemeend dat Esperantisten een vorm van sekte was. Mijn eerste lessen in Esperanto heb ik nog ontvangen van mijn vader, en dan moet ik al terug gaan tot de jaren vijftig. Ik heb er nooit veel van terecht gebracht, temeer daar ik een vorm van allergie ontwikkelde voor die taal, doordat m.i. de taal teveel geënt bleek op Spaans, Italiaans en Portugees. Het zal wel aan mij gelegen hebben, maar het engels leerde ik met plezier en een snelheid die me zelf bleef verbazen.
Oud 3 maart 2003, 22:37   #34
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
het is discriminatie, vermits je een bepaalde groep anders behandeld dan de andere: Engelstaligen komen in aanmerking, niet-Engelstaligen niet.
Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal slecht is. Als Engels als moedertaal een vereiste is voor de job, dan is dat maar zo.
Voor welke baan in België kan Engels als moedertaal nou een serieuze vereiste zijn?!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Welke vlaming spreekt nu een vreemde taal tegen zijn eigen kinderen????
Deze vlaming spreekt Engels tegen zijn kinderen.
Ja, hallo, jij woont in de VS! Als je Engels spreekt tegen je kinderen, ben je blijkbaar niet van plan om terug te keren of wel?
De kans is klein dat ik terugkeer, maar je weet nooit. (Als je onze linkse vrienden op het forum moogt geloven gaan de Amerikanen binnenkort Europa bezetten. Ik zal dan ginder wel buitenvliegen als te groot risico zeker.)

Als tweede taal leren mijn kinderen Spaans. Nederlands en Frans ... misschien later, als ze wat ouder zijn.
Oud 3 maart 2003, 22:58   #35
Vlaams Belang
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als je onze linkse vrienden op het forum moogt geloven gaan de Amerikanen binnenkort Europa bezetten.
Je loopt achter de feiten aan TomB, op een paar 'twijfelende' landen na (België?, Duitsland en Frankrijk) blijft er nagenoeg niets meer over in Europa dat nog geannexeerd zou moeten worden door de VS
Oud 4 maart 2003, 01:31   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Esperanto is saai. Engels is de taal van wereldleiders en popmuziek, van internationale handel en filmsterren. Overal en dagelijks word je ermee geconfronteerd: op televisie, in de bioscoop, op je werk en in kranten en tijdschriften. Kortom, Engels is een taal waar je niet omheen kunt.
Kijk eens aan, eerst was Esperanto "moeilijk", dan "lelijk" en nu is het "saai".

Ongetwijfeld moeten andere talen voor u ook "saai" zijn, daar dit niet voorkomen op de filmscene en er geen grote popsterren inzingen.

Hindi moet waarschijnlijk voor u ongelooflijk saai zijn, want ja, d�*�*r hebt u immers nog nooit iets van beluisterd. Dat men in India wel eigen moderne muziek heeft, en zelfs een filmindustrie, "Bollywood", die in India onklopbaar is (de Amerikaanse films verkopen er niet), dat de Indiase filmsterren er bijna verafgood worden, het zegt u waarschijnlijk allemaal niets. Hoe onwetendheid dus tot allerlei ongerijmde conclusies kan leiden...

Een taal is niet saai of boeiend. Een taal heeft waarde op zichzelf, hoe klein die taal ook moge zijn. Persoonlijk vind ik Iers een prachtige taal en hoop die dan ook in de toekomst te studeren. En dat is dan een taal die nog nauwelijks wordt gesproken... Nochtans komt die taal me allesbehalve als saai over.
Oud 4 maart 2003, 01:37   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als tweede taal leren mijn kinderen Spaans. Nederlands en Frans ... misschien later, als ze wat ouder zijn.
Eigenlijk heb ik u niets te leren en is het niet aan mij te oordelen over uw beslissingen, toch vind ik het een grote gemiste kans dat u uw kinderen niet onmiddellijk het Nederlands aanleert. Wanneer ze ouder worden, gaat dat leerproces niet zo vanzelfsprekend (daar het rationeel aspect dan tot uiting komt). Persoonlijk zie ik niet waar het probleem zit: u kan bijvoorbeeld Nederlands met hen spreken, uw vrouw Engels. Wat mij betreft, een gemiste kans.
Oud 4 maart 2003, 01:44   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams Belang
Ik heb al altijd gemeend dat Esperantisten een vorm van sekte was.
Dan ziet u dat volledig verkeerd, beste vriend. Onder Esperantisten vindt men alle mensen van elke slag en overtuiging. Met "sekte" heeft het niets te maken... Niets staat verder van het Esperanto af dan vormen van "sectair" denken.

Citaat:
Mijn eerste lessen in Esperanto heb ik nog ontvangen van mijn vader, en dan moet ik al terug gaan tot de jaren vijftig. Ik heb er nooit veel van terecht gebracht, temeer daar ik een vorm van allergie ontwikkelde voor die taal, doordat m.i. de taal teveel geënt bleek op Spaans, Italiaans en Portugees. Het zal wel aan mij gelegen hebben, maar het engels leerde ik met plezier en een snelheid die me zelf bleef verbazen.
Dat hebt u ook verkeerd ingeschat. Het Esperanto is niet op Spaans, Italiaans of Portugees geënt, alleen lijkt het zo wanneer men de taal voor de eerste keer hoort of ziet. Dat komt Zamenhof van oordeel was dat een brugtaal het best de zuivere klinkers gebruikte zoals dat bijvoorbeeld ook in het Italiaans het geval is. Voor de woordstammen putte Zamenhof voor ongeveer 60% uit de Romaanse talen (Latijn inbegrepen), 30% uit de Germaanse en de resterende 10% uit de Slavische. En daar houdt de vergelijking met de Romaanse talen op: het woordafleidingssysteem is door en door agglutinerend (zoals het Chinees of het Hongaars - Romaanse taal zijn flexerend om even technisch te worden) en de vrije zinsopbouw die het Esperanto kenmerkt leunt dicht aan bij de Slavische talen.

Over uw smaak valt niet te twisten. Wat u slecht valt, valt mij misschien goed en omgekeerd.
Oud 4 maart 2003, 01:48   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelijkheid, beste vriend. En tevens het feit dat Esperanto als brugtaal kan gebruikt worden op Europees vlak. Een brugtaal die niet alleen gemakkelijk is, maar ook heel lenig en rijk aan uitdrukkingskracht.
Oud 4 maart 2003, 11:47   #40
Eddy De Taeye
Vreemdeling

Standaard

Jan van den Berghe schreef:

Citaat:
Gelijkheid, beste vriend. En tevens het feit dat Esperanto als brugtaal kan gebruikt worden op Europees vlak. Een brugtaal die niet alleen gemakkelijk is, maar ook heel lenig en rijk aan uitdrukkingskracht.
Ik wist het, ik wist het, Esperanto is saai!!!

Ik ben niet tegen Esperanto. Ik ben tegen het naïeve gedram van sommige (teveel) Esperantisten. Ik ben tegen Esperantisten die
mensen afzeiken omdat ze menen dat zij hun nobel
gedachtegoed bezoedel. Ik ben tegen het simplisme dat spreekt
uit een idee als "Gelijkheid, beste vriend". Het heilstaatdenken, waarin geen plaats meer is voor nuance. Daar erger ik me mateloos aan, omdat taal te boeiend is om zo oppervlakkig en eenzijdig te benaderen. Ik ben nu eenmaal begaan met taal.

Het Engels leer ik met plezier ! Je doet er gewoon goed aan om je kinderen op te voeden in het Engels. Engels is momenteel DE wereldtaal, en is daarnaast de taal van de toekomst, voor zowel vriendschap als handel. ENGELS HOREN, ENGELS ZIEN, ENGELS ETEN, ENGELS ERVAREN, ENGELS SCHRIJVEN, ENGELS SPREKEN!!!!

Eddy
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be