![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik reis gratis met de trein in Nederland gedurende 23 vrij te kiezen dagen per jaar, dus ik vind het erg duur.
Maar goed, eigenlijk is dat echt geen geld.
|
|
|
|
#22 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nou goed dan, 145€ en zoveel zoals Cookie zei dus, is best nog veel tov. tanken met de auto ...
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De doorsnee persoon zal dan ook een goede reden om met de trein of de auto te reizen.
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alles is relatief.
|
|
|
|
|
#26 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het zijn 7 katten op't moment. En die zijn niet ten laste.
Als ik alleen naar Alkmaar zou gaan, dan is die €50 wel te verhapstukken. Kwestie, da's niet zoveel meer dan de brandstof voor die rit. En dan heeft het wel een voordeel, die trein, rustig een boek lezen onderweg, een drankje uit de rugzak halen. Maar ik ben niet alleen, we gaan met 3 mensen, en dan telt het wel op nietwaar. Die €100 extra, daar kan je al veel mee doen nietwaar.
|
|
|
#27 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
7 katten
En ja, ik zou ook met de auto gaan met 3 ... |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Minister-President
|
Met vertrek op vrijdag en retour op zondag heb je recht op een Benelux-Weekendbiljet, een heen-en-terugbiljet met 40% korting op de volle prijs.
Direct vanaf Vilvoorde geeft mij dat €131,40 op www.nmbs-europe.com. Let wel dat je een verbinding met uitsluitend IC's neemt, dus zonder Thalys. Wanneer je met een Railpass (10 ritten aan €76) zou reizen tot Essen, en vanaf daar een Benelux-Weekendbiljet (€88,20) zou kopen, ben je iets meer kwijt, een €133,80, ervan uitgaande dat je die 4 overblijvende ritten voor iets anders gebruikt, en dus niet meerekent. Slechts voor iemand van minder dan 26 is een combinatie met Gopass goedkoper, opnieuw in de veronderstelling dat je alleen de gebruikte ritten meerekent. De trein moet er niet stoppen om een biljet naar en een biljet van Essen te mogen combineren. Binnenlandse biljetten zijn geen optie omdat die duurder zijn, en/of pas korting geven voor vertrek na 19u op vrijdag, wat wellicht geen optie is. Bij Thalys kan je echte promo's vinden, maar alleen als je pakweg eind november had geboekt voor dit weekend. Bedenk ook, voor een parkeerplaats in een parkeergarage zal je voor zo'n weekend minimum een slordige 50 �* 60 euro lichter zijn, en op straat is het meestal duurder, als ik een snelle berekening maak van de gebruikte tarieven op https://www.haarlem.nl/parkeertariev...en-in-garages/. In Nederland rekent men door voor parkeren. Met een 50 �* 60 euro voor brandstof (berekening via Viamichelin) kom ik op niet veel minder uit. En als er file is, krijg je geen korting, als je trein een uur vertraging zou hebben (ik wens het je niet toe, hoor) krijg je de helft van je rit terugbetaald, en na 2 uur vertraging zelfs de volledige rit.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Groentje.
Parkeren kan ook zonder extra kost, het hotel dat we gebruiken zorgt daarvoor. Al zouden we er naar toe teleporteren. Dus dat moet ik niet meerekenen. Files zitten nu eenmaal mee in dezelfde categorie als vertragingen, niet bepaald iets onbekends met de spoorwegen, al was het alleen maar in Blegië. Ook is het tijdstip van vervoer weinig file-lievend. Ik weet niet welke wagen U ingevoerd hebt, maar in het meest ongunstige-doch wettelijk toegelaten- geval verbruikt mijn wagen 32 liter op 500 km. Als we het rustig aan doen, kan dat zakken naar 25 liter. Met de huidige dieselprijs is dat dus €35 of minder. In alle geval, U geeft in alle geval een zeer uitgeplozen "goedkopere" optie. Helaas is die nog steeds niet van zodanige grootorde dat het gebruik van eigen wagen niet de meest voordelige optie is. In alle geval, we hebben beslist. De overstappen en wachtperiodes op koude perrons waren doorslaggevend. Fibromyalgie(mijn echtgenote) en herstellende van borstkanker(mijn schoonmoeder) zijn niet bepaald de meest inspirerende dingen om te gaan verkleumen op winterse perrons. We vertrekken morgenmiddag om 12u30. Als alles goed gaat nemen we een koffiepauze om 14u ter hoogte van Rotterdam en wisselen we van bestuurder. Om het monotome van de snelweg wat aangenamer te maken, gaan we een audioboek af laten spelen. The sixth column van Robert Heinlein. Dat zou, als alles goed gaat, net niet "uit" mogen zijn na deze weekend trip naar het Hielander Wisky festival.
|
|
|
#30 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zo'n schoon-weer-verhaal is het bij onze Noorderburen nu ook niet. Hun materieel is (voor de ervaring van de treinreiziger) wel véél degelijker. Citaat:
Citaat:
Waar heb je het gekocht als ik vragen mag? Citaat:
Geniet er van!
Laatst gewijzigd door lombas : 12 februari 2015 om 08:53. |
||||
|
|
|
|
|
#31 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ik koop mijn audioboeken met een abonnement bij Audible. Met elke maand 1 boek voor $12 is mijn audiobibliotheek na een decade goed gevuld.
En ja, schoonma heeft geen enkel probleem met goeie boeken, geschreven of gesproken. En U hebt een punt , Amsterdam kan een uurtje file opleveren. Dus, vertrekken rond 11u30 is een optie. Worst case scenario zijn we op tijd, en hebben we het boek ver uit. Anders zijn we veel te vroeg, en kunnen we de uitgespaarde €100 al spenderen.
|
|
|
#32 |
|
Minister-President
|
Hoi maddox. Geen probleem, hoor, als het hotel een eigen parking heeft waar je niet voor moet betalen. Ik was er een beetje te snel vanuit gegaan dat je daar zelf voor moest instaan, en dan zijn de tarieven echt wel ontradend. Pas na 23 uur en alleen op zondag is straatparkeren er gratis. Ik had de standaardwagen laten staan, een hatchback. En die gaf, afhankelijk van de route, iets tussen de 25 en 32 euro enkel.
Overstappen valt wel mee, zeker met bagage voor slechts 3 dagen, in Antwerpen-Centraal stap je normaliter over in de kelder, en sta je dus relatief beschut, al zal je dan wel een trein vroeger dan de stopper moeten nemen, want dan stap je beter over in Mechelen. In Nederland kan je overstappen in Den Haag Hollands Spoor, normaal zelfde perron, een 10 minuten later. in elk geval, veel plezier, en laat gerust weten hoe het geweest is, zelfs als je met de auto gaat
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik sta sneller met de wagen op Schiphol dan die keren dat ik met de trein ging. In je wagen zit je ook privé, terwijl het openbaar vervoer echt wel stresserend en afmattend kan zijn. Met de auto lijkt mij alleszins de beste oplossing, maar opgelet! Het gros van de weg tussen pakweg Dordrecht en Amsterdam is er een snelheidslimiet van 100km/u. Dat is pleuristraag en er zijn 5 baanvakken. Laat je niet verleiden om sneller te rijden, want overal is er trajectcontrole. |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Minister-President
|
Tenzij je overgevoelig bent aan geluid (en er zijn zulke mensen) moet je al pech hebben dat het lawaai van je medereizigers ondraaglijk is, hoor, Stormram. Alleen op de avond van I Love Techno was er mij teveel lawaai. En in Nederland rijden er stilterijcoupés mee. Dat wordt min of meer nageleefd, als je het rustig wil, zou ik me dus daar zetten.
Al ben je natuurlijk altijd zekerder van een goede zitplaats als je vroeger kan opstappen, zoals in Brussel, ipv in Antwerpen. Snelheid is trouwens ook maar dat, naar Alkmaar sta je er met de trein uiteindelijk ook op een kleine 4 uur. Met de auto ben je in theorie sneller, maar het verkeer in de Randstad is ook geen pretje, met veelvuldig vertraagd verkeer. Uiteindelijk schat ik dat je niet zoveel sneller zal zijn... Ter inlichting: De trein rijdt tot nader order nog steeds over Roosendaal, niet Breda.
|
|
|
|
|
#35 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Naar het schijnt kan men in ieder Nederlands Kruidvat een treinticket kopen voor 14.- € dat een ganse dag geldig is. Dus ik stel voor : de trein vanaf uw dichtstbijzijnde station naar de dichtstbijzijndste stad in Nederland waar een Kruidvat is niet ver van de statie. Gauw naar dat Kruidvat lopen, 3 ticketjes kopen = 42.- € terug naar het station, eerstvolgende trein naar Alkmaar of daaromtrent en opgelost.
Terugkomen in omgekeerde volgorde.
|
|
|
#36 |
|
Minister-President
|
Die kruidvattickets zijn alleen geldig op zaterdag en zondag, ze zijn dus niet bruikbaar voor de heenreis op vrijdag, en een weekendbiljet is slechts goedkoper als retour. Je kan ze echter ook online bestellen, maar betaalt dan wel verzendingskosten, max. 2 dagkaarten per bestelling...
Niet interessant, dus, toch niet voor Alkmaar.
|
|
|
|
|
#37 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
We zijn dus met de wagen gegaan.
Ironisch genoeg waren we om 12u40 vertrokken, en kregen we het nieuws van 13u mee. Door een brand langs de spoorweg was het treinverkeer sterk vertraagd langs de route die we genomen zouden hebben. Na een rustige, nergens vertraging gekende rit, waren we om 15u50 al ingechecked en was ik al vrolijk Vedettekes ('t was dat of veel straffere bieren, of Heiniken) aan't heffen met anderen van onze groep. Op zondag zijn we om 14u25 vertrokken, en op 17u was de wagen uitgeladen (2 reistassen en wat ingekochte kookboeken). Kostprijs voor de brandstof. €34/ Kostprijs halverwegstop. €14 (kopje koffie en versnapering) Met andere woorden. Als ik alleen zou gaan is de trein een leefbaar alternatief. Maar vanaf je met 2 bent is het gewoon verspilling.
|
|
|
#38 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nieuwe slogan voor De Lijn.
'Wij rijden, het ons er volledig van bewust zijnde, altijd in uwe weg!' Goed dat het hier K&K is want ...
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 17 februari 2015 om 08:10. |
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Over het algemeen schat ik dat je met z'n tweeën ongeveer gelijk uitkomt, vanaf 3 ben je in België en internationaal inderdaad vaak goedkoper af met de auto, spijtig genoeg. Ooit bestond er wel een goedkoop ticket voor kleine groepen, de Multipass, maar die is een 10-tal jaar geleden afgeschaft... In Duitsland vind je wel nog zo'n biljetten, de Quer-Durchs-Lande- en de Landestickets, waar je een basisprijs betaalt, en een 5-tal euro extra per reiziger tot max. 5 mensen, wel alleen geldig op regionale treinen, maar in Duitsland raak je zonder langeafstandstrein ook op minder dan een dag in Zuid-Beieren of Oost-Brandenburg, als het moet. Bon, ik ben blij dat je je geamuseerd hebt, hoor.
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(als je nog eens gaat, neem mij dan mee, teehee!) |