Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2015, 00:52   #21
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dacht niet dat die sectoren echt bomen in Vlaanderen. Europa is een zinkend schip, Belgie zinkt nog wat sneller, Vlaanderen ontsnapt er niet aan, en de politiek is niet bij machte hier verandering in te brengen.
Een materialise is nochtans stevig aan het groeien, en ook de luchtvaartsector in Vlaanderen heeft de wind in de zeilen.

En IMEC heeft net haar nieuwe toren neergepoot en is constant op zoek naar nieuwe werknemers, mede dankzij het succes van haar diensten en producten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 00:53   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renske Thielemans Bekijk bericht
De vakbonden en de linkse partijen dragen ee verpletterende verantwoordelijkheid. Natuurlijk ook hun leden/kiezers.
Ik betaal netjes mijn vakbondsbijdragen, en de vakbonden vertegenwoordigen ook mijn mening.
Oud 2 maart 2015, 01:13   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renske Thielemans Bekijk bericht
Vandaar je verpletterende verantwoordelijkheid.
Wel, ik sta achter de vakbonden.

Ik betaal er ook voor. Wat houdt u tegen om naar een vakbondsloos land te trekken ?
Oud 2 maart 2015, 02:23   #24
Stormram
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een materialise is nochtans stevig aan het groeien, en ook de luchtvaartsector in Vlaanderen heeft de wind in de zeilen.

En IMEC heeft net haar nieuwe toren neergepoot en is constant op zoek naar nieuwe werknemers, mede dankzij het succes van haar diensten en producten.
Verwacht maar niet te veel van de spin-offs van de universiteiten. Die zaken ogen mooi op papier en op beursstandjes, maar zijn zeer onrealistisch, zelfs al bieden ze cutting edge R&D. R&D is ook maar een onderdeel v.e. bedrijfsproces. Hier de ideeën komen rippen, de waren ergens anders laten vervaardigen en het geld doorsluizen naar nog ergens anders ... Dat is manifeste klootzakkerij waar België alleen maar kapot aan gaat.

Een beetje verder in het researchpark van Heverlee is het nochtans al een half decennium een leegloop waar je depressief van wordt.

98% van de businessmodellen faalt ongeacht de inzet, de goede bedoelingen en het potentieel op eerste zicht. De speelruimte en het geld daarvoor zijn in België allang niet meer voorhanden.

We moeten terug naar onze roots van een eeuw geleden ... en veel protectionistischer optreden. Hier komen veel te veel buitenlandse werknemers de boel gadeslaan en de know-how later implementeren in overzeese gebieden. Zelfs de chocolatiers hebben er last van!

Chinezen en masse op onze universiteiten, die kloothommels paaien met handelsmissies, de Paradisio Panda's ... Het zijn allemaal totaal foute signalen van totale onderwerping geweest.
Stormram is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 02:31   #25
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormram Bekijk bericht
Chinezen en masse op onze universiteiten, die kloothommels paaien met handelsmissies, de Paradisio Panda's ... Het zijn allemaal totaal foute signalen van totale onderwerping geweest.
De Chinezen hebben dan ook namaak verheven tot een levensdoel.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 10:52   #26
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar dezelfde verhalen, zoals nu over de materialise werden bij de opkomst van de computer, de opkomst van de spraaktechnologie... vertelt. Uiteindelijk is er toch allemaal niet zoveel van terechtgekomen. Wat is er overgebleven van L&H, Ubizen, Real Software... Hopelijk brengen ze er nu meer van terecht. Maar de andere landen zitten ook niet stil, hebben ook de brains...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 10:54   #27
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik sta achter de vakbonden.

Ik betaal er ook voor. Wat houdt u tegen om naar een vakbondsloos land te trekken ?
Maar wat houden de vakbondsloze landen (of beter gezegd, de landen met een vakbond die zich meer aanpast aan de realiteit, en minder vasthoud aan "verworven rechten") tegen om ons onder de voet te lopen ?
Oud 2 maart 2015, 10:56   #28
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Och, Omega Pharma is ook groot geworden met generische producten, namaak in het kwadraat.
Oud 2 maart 2015, 11:38   #29
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Toch wilt de rijke Chinese elite liever het origineel.
Daar moeten we op inzetten...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 12:21   #30
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Toch wilt de rijke Chinese elite liever het origineel.
Daar moeten we op inzetten...
Het origineel wordt wel in China gemaakt....
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 12:21   #31
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het origineel wordt wel in China gemaakt....
Ik heb het over onze luxeprodukten.
Oud 2 maart 2015, 12:28   #32
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over onze luxeprodukten.
Bier, chocolade, parfum, haute couture etc OK. Maar de meeste luxemerken worden in China geproduceerd.
Oud 2 maart 2015, 12:32   #33
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Bier, chocolade, parfum, haute couture etc OK. Maar de meeste luxemerken worden in China geproduceerd.
Dat ontken ik niet.
Oud 2 maart 2015, 12:36   #34
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar dezelfde verhalen, zoals nu over de materialise werden bij de opkomst van de computer, de opkomst van de spraaktechnologie... vertelt. Uiteindelijk is er toch allemaal niet zoveel van terechtgekomen. Wat is er overgebleven van L&H, Ubizen, Real Software... Hopelijk brengen ze er nu meer van terecht. Maar de andere landen zitten ook niet stil, hebben ook de brains...
Investeren in innovatie is kosten maken voor de Chinese maakindustrie. China is vollop bezig met het plaatsen van zelfgemaakte kerncentrales en is bezig aan een derde faze van het installeren van sneltreinen voor een 12 000 km meer landinwaarts in China (copie van Alsthom en Siemens) en heeft bovendien het voornemen in de komende 5 jaar 12 000 kms in het buitenland te gaan installeren. Ook staat het op het programma in kerncentrales te leveren in het buitenland (zullen enerzijds de landen in ontwikkeling in Africa en de landen in onderontwikkeling in de EU zijn).
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2015, 12:41   #35
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat ontken ik niet.
Ik sta momenteel op een beurs in Duitsland tussen een paar honderden exposanten waar vele luxemerken aanwezig zijn. Als ik zo rondkijk op enkele uitzonderingen na komt bijna alles uit China. Ze schreeuwen het natuurlijk niet van de daken of gaan er zelf over liegen maar ik weet het gewoon.
Oud 2 maart 2015, 12:48   #36
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dacht niet dat die sectoren echt bomen in Vlaanderen. Europa is een zinkend schip, Belgie zinkt nog wat sneller, Vlaanderen ontsnapt er niet aan, en de politiek is niet bij machte hier verandering in te brengen.
3D printing is een hype die niets voorstelt, waar er in Europa veel kosten voor gemaakt zijn om het te onwikkelen, maar dat nu even toegankelijk is in China als in EU.

Inderdaad, Belgie is in vrije val en als de bad bank van Dexia nog eens in het nieuws komt, zal dat de druppel zijn die de druppel voor de financiers van ons meer dan 3% bedragende deficit zal doen overlopen, zoals de druppel in Griekenland enkele jaren terug overliep.

Intussen heb ik in geen decennia ook maar 1 voorstel gehoord om voor werkgelegenheid te zorgen, noch van Vlaanderen, noch van Belgie, noch van de EU; wel integendeel: Europa en Vlaanderen hebben de vreselijke gewoonte de enige kip met de gouden eieren waarvan men alles verwacht , nl het prive-initiatief zo sterk te bereglementeren dat al wat kan delokaliseren ook effectief delocaliseert, oorspronkelijk naar Azie en sinds 2000 naar Polen, Roemenie. Voor wat niet kan delocaliseren zoals de bouw op belgische bouwgrond heeft de EU geregeld dat dit werk ook gedaan kan worden door onderbetaalde sukkelaars uit Roemenie, Polen, Bulgarije.

Een Griekenland scenario voor gans de EU, en eerder nog voor Belgie is zeer zeker nakend. In eerdere threads hier van enkele jaren terug had ik voorspeld dat Belgie zich in een dergelijk scenario zou bevinden maximum 2 jaar na de verkiezingen van vorig jaar mei; ik maak me sterk dat mijn voorspelling zal uitkomen... En het zwaard van Damocles van de 45 miljard euro van Dexia waarvoor Belgie borg staat zal de druppel zijn die de emmer van 106% van het BNP staatsschuld zal doen overlopen...
Oud 2 maart 2015, 22:18   #37
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De politiek houdt zich dezer dagen ledig met psychologische masturbatie.
Oud 2 maart 2015, 22:37   #38
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En high tech bedrijven vinden hun gading dan weer bij ons bv. 3D printing, geavanceerde biotech en electronica. Die sectoren boomen in Vlaanderen.

Laat de bedrijven die simpele producten die maar op 1 ding concurreren (loonkost) vertrekken. Die bedrijven leveren niet de vereiste toegevoegde waarde voor onze sociale zekerheid.
Tavek, wat ben je toch naief. Je kan hier enkele marginale voorbeelden aanhalen, maar de hoofdstroom is deze van een exponentiele stijgende werkoosheid, afdankingen, verdwijnen van tewerkstelling. Je moet al stekeblind zijn of politieker om niet in te zien dat Belgie economisch in vrije val is.
Oud 2 maart 2015, 22:40   #39
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik diepblauw ?

Ik ben recent nog in een high tech bedrijf geweest. Ik zag daar toch heel veel machineoperatoren die buiten de middelbare school geen verdere opleiding hebben genoten. High tech betekent absoluut niet enkel voor hooggeschoold personeel werk. Magazijnen, logistiek, onderhoud, infrastructuur, etc etc...horen ook bij zulke activiteiten.

Als je de middelbare school niet af kunt maken en zelfs geen heftruck of draaibank kunt aanleren, dan hoor je niet thuis in de 21ste eeuw, inderdaad.
Hoeveel mensen stelt Materialise tewerk? Materialise is bijna de volledige sector van Uw oh zo geprezen 3d-printing in Belgie. Hoeveel mensen stellen ze tewerk in China? Hoeveel in Polen en hoeveel heeft deze spin-off van de KUL aan innovatiesubsidiering gekost aan de belgische staat, hoeveel brengt het op aan china en hoeveel aan de belgische staat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be