Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2015, 11:05   #21
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Waarom figuurlijk ?
Omdat het KGA is uiteraard.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2015, 12:04   #22
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog wat spaarlampen hangen omdat er op redelijk wat plaatsen in huis nog geen armaturen voorzien zijn, maar telkens ik wat armaturen of spots koop dan is het uiteraard led. Een 4W led spotje of een 50W halogeenspot...Ik weet wel wat gekozen. Alleen hopen dat ze ook effectief de beloofde levensduur leveren. Met die onnozele spaarlampen is dat alvast nooit het geval geweest.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2015, 16:48   #23
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Figuurlijk dan neem ik aan.
Afgegeven op het containerpark.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 05:12   #24
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Afgegeven op het containerpark.
Denkt ge dat nu echt panda ?
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 06:11   #25
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Ongeveer 2 jaar geleden al mijn hallogeen verlichtings punten vervangen met led spots, mijn verbruik is van 1250 watt in totaal naar 75 watt gedaald en ben er nog steeds tevreden over.
Oud 12 maart 2015, 06:19   #26
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Ongeveer 2 jaar geleden al mijn hallogeen verlichtings punten vervangen met led spots, mijn verbruik is van 1250 watt in totaal naar 75 watt gedaald en ben er nog steeds tevreden over.
2 jaar geleden waren die nog niet zo goedkoop, dus zal je voor die besparing wel een € 100 armer geweest zijn.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 06:37   #27
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2 jaar geleden waren die nog niet zo goedkoop, dus zal je voor die besparing wel een € 100 armer geweest zijn.
Dat viel nog best mee +- 5 euro per led-spot.
Oud 15 maart 2015, 15:38   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We zijn,binnen het decennium,getuige geweest van de omschakeling naar Leds.....

Fascinerend is dat "leds" al van eind jaren zestig bestonden maar pas gradueel (om technische en economische redenen) konden "opklimmen" naar onze plafonds.

Het gaat eigenlijk toch behoorlijk snel....wetende dat de vorige verlichtingstechnologien meer dan een mensenleven bestonden.(het oliepitje zelfs duizenden jaren!).
Tegen pakweg 2020 spreken we dus al niet meer van "spaarlampen",tenzij in verband met de juiste sortering in de afvalbakken.....

Die spaarlamp was dus maar een tussenstadium (waar mijn appartement nog kompleet mee uitgerust is..... )

Laatst gewijzigd door kelt : 15 maart 2015 om 15:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 15:46   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Led-licht , ik word er mottig van , TE geconcentreerd !!
Vaak heb als resultaat dat mijn ogen zeer doen ,
ik krijg er ook sneeuwbeeld van (ruisbeeld) !!
En soms kan ik er zelfs tijdelijk blind van worden !!!!
Hetzelfde bij stroboscooplicht , dan ben ik pleite !!!!

TL lampen , gaat wel , mits aanpassing !!
Witte Spaarlamp , hetzelfde als TL Lampen !!
De andere kleur doet pijn aan mijn ogen !!
Slechte LED verlichting gekocht?
Ik zie het verschil niet tussen het licht van een gloeilamp en een LED lamp.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2015, 15:49   #30
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Verkeerde keuze LED lamp. Er zijn tegenwoordig al LED lampen die het zelfde kleurbeeld geven als een gloeilamp of zelfs een heel spectrum kunnen doorlopen dat zonlicht quasi exact nabootst.

Ik denk dat U wel meer dan 1 probleempje hebt op dit vlak.

Nochtans handig om timingen van mechanische bewegingen gemakkelijker te kunnen bestuderen.

Van dat schel wit licht krijg ik de kriebels.

Dat iets minder fel witte?
Bij buislampen heb je meer dan vijftig (haha vijftig) verschillende kleuren wit.

Ik heb een tijd geholpen bij een koeltechnieker, de kleur van de buislampen was afhankelijk van wat er in de koeltoog kwam te liggen.

Voor brood heb je ander licht dan voor vlees, een frituur moest weer ander licht hebben enz....
Oud 15 maart 2015, 15:50   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Spaarlampen zijn TL-lampen. TL-lampen flikkeren(onzichtbaar). Voor iemand met beperkt zicht, zoals u ooit vertelde, is een gloeilamp of een variant (halogeen,...) hiervan het meest geschikt.
Vandaar dat ze in kantoren en in bedrijven TL verlichting op de 3 fasen aansluiten.
Oud 15 maart 2015, 15:52   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ge kunt toch ook rekenen.

Effe vergelijken. Met een €15 1.6W LED lamp vervang je een €2 15W gloeilampje.

De LED lamp heeft een levenduur van minsten 20 000u. De gloeilamp met moeite 2000u als ze op het meest rendabel wordt ingezet.

Als je de lamp permanent laat branden, 8760u per jaar, ben je aan de 5de lamp bezig, met een led ben je bijna 3 jaar verder. Kort door de bocht, de gloeilamp kost een kwart meer in aankoop, en dat onder ideale omstandigheden.

Verbruik. De voorbeeld LED doet 14Kw. De gloeilamp vreet 131,4 Kw.

Ge moet een oen zijn nog een gloeilamp te gebruiken.

Wat me er aan doet denken. Ik heb nog wat ecocheques liggen. Effe gaan zoeken naar LED lampen voor in de ijskast.
Die LED lamp in de ijskast heeft een dubbel voordeel.
Ze verbruikt minder en ze geeft minder warmte af.
Oud 15 maart 2015, 15:55   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is te zien voor wat hee Maddox. In een kleding zaak wil je toch enkel echt wit licht ? (6500 K) en niet van dat mottige 'gele' licht van wat men meestal onder sfeerverlichting verstaat.
Wat de belangrijkste reden is dat er nog zoveel kledingwinkels HQI verlichting gebruiken : daar heb je tenminste echt 'daylight' aan 6500 K en geen ersatz.
Wie een beetje zoekt kan ook met TL buizen behoorlijk goede daglicht effecten bekomen, maar zeker niet met de rommel uit de Brico. Biolux van Osram : prachtig voor daglicht.

(als aquariumliefhebber is dat net wat men zoekt, hoge opbrengst met een zo dicht mogelijke benadering van daglicht).

's avonds in de zetel is natuurlijk heel wat anders : zachter en dus veen veel lagere Kelvin waarde.

Thuis heb ik alles buiten gesmeten : enkel nog led lampen in alle kamers , en één ouwe halogeen spot waar we geen afstand van kunnen doen. Spaarlampen liggen allemaal in de vuilbak. Enkel in de keuken (nu nog...) biolux TL maar dat gaat wellicht sneuvelen als de nieuwe keuken binnen komt.

Ben nu aan het kijken wat ik voor mijn volgende aquarium van 1200 liter (zoet water, plantenbak type 'dutch aquarium' ) ga kopen als de Led's betaalbaar zijn. Mijn 3 HQI's van 150 W kosten me wel wat te veel, al geven ze schitterend resultaat. Dat ze na 6 maanden al beginnen te verkleuren is ook geen pluspunt...
Met LED verlichting kan je tegenwoordig heel veel.
Ze benaderen zelfs beter het daglicht dan de TL lampen, waar je minstens 3 kleuren moet mengen voor je ogen (burelen).
Oud 15 maart 2015, 15:55   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Figuurlijk dan neem ik aan.
Recyclagepark.
Oud 15 maart 2015, 15:56   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom figuurlijk ?
Je mag die niet in de vuilbak werpen!
Oud 15 maart 2015, 16:03   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb nog wat spaarlampen hangen omdat er op redelijk wat plaatsen in huis nog geen armaturen voorzien zijn, maar telkens ik wat armaturen of spots koop dan is het uiteraard led. Een 4W led spotje of een 50W halogeenspot...Ik weet wel wat gekozen. Alleen hopen dat ze ook effectief de beloofde levensduur leveren. Met die onnozele spaarlampen is dat alvast nooit het geval geweest.
Je kan:
- LED lampen kopen met een E 27 of een E14 fitting.
- Tussenstukjes kopen de ene kant E 27 of E 14 en de andere kant GU10 fitting.

Led heeft het grote voordeel dat ze werken zonder gas, waardoor ze niet gevoelig zijn aan het veelvuldig aan en uit schakelen.
In de industrie werken ze al meer dan twintig jaar met LED controlelampjes op de stuurkasten. Zelden of nooit gaat daarvan een lampje stuk, dit in tegenstelling met de gloeilampjes.
Oud 15 maart 2015, 16:05   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Ik heb ook ongeveer alles vervangen.
Nog een paar spaarspotjes hangen, van zodra die stuk zijn komen er LED in.
Oud 15 maart 2015, 16:05   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel meer.
Oud 15 maart 2015, 17:36   #39
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Je kan:
- LED lampen kopen met een E 27 of een E14 fitting.
- Tussenstukjes kopen de ene kant E 27 of E 14 en de andere kant GU10 fitting.

Led heeft het grote voordeel dat ze werken zonder gas, waardoor ze niet gevoelig zijn aan het veelvuldig aan en uit schakelen.
In de industrie werken ze al meer dan twintig jaar met LED controlelampjes op de stuurkasten. Zelden of nooit gaat daarvan een lampje stuk, dit in tegenstelling met de gloeilampjes.
De LEDs zelf gaan niet stuk, de elektronica die er voor zorgt dat de LEDs de juiste spanning krijgen, die kunnen het wel laten afweten. De LEDs lusten namelijk die 230 V niet.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2015, 22:26   #40
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Intussen heb ik al een tijd overal spaarlampen in huis,
maar er zijn berichten dat ledverlichting
veel minder energie gebruikt.

Is het wel of niet een goed idee
om ledverlichting aan te schaffen?
Puur in lumens halen LED's een beter rendement dan spaarlampen. Spaarlampen halen een 50-60 lm/W, witte LED's rond 90-100. Gloeilampen rond 10-12 en halogeen rond 20. Dus LED's verbuiken minder energie.

Maar LED verlichting is duur en afhankelijk van het lichtpunt zal je wel of niet voordeel doen met LED verlichting. In je toilet bijvoorbeeld of in je kelder of in je garage zal een LED verlichting je nooit iets opbrengen. Daar kan je nog altijd beter een gewone gloeilamp gebruiken.

Daarnaast moet je weten dat er geen witte LED's bestaan. Wat als witte LED's wordt verkocht zijn blauwe LED's die gecoat worden met fosforen, om zo wit licht te creëren, volgens een zelfde principe dat ook wordt toegepast bij TL lampen en spaarlampen.
De keuze van de fosforen bepaalt de kleurtemperatuur en de kwaliteit van het licht (kwaliteit komt neer op kleurechtheid en dat komt neer op de breedte van het spectrum van de fosforen).

Je voelt het al aankomen: net zoals bij spaarlampen zijn er bij witte LED's veel minderwaardige producten.

Volgens mij:
Kijk naar het tijdsgebruik van het lichtpunt:
- bij weinig uren (minder dan uren per dag) kies je gewoon het armatuur dat je het meest bevalt, ongeacht de lichtbron, en verwacht niet dat je met LED's iets zal verdienen.
- bij meerdere uren per dag kan je LED overwegen. Denk na over de gewenste kleurtemperatuur (2700K = gloeilamp, 3000K = halogeenlamp, 4000K = klassieke cool white TL lamp, 6500K = daylight) en zorg ervoor dat de verschillende lamppunten binnen één ruimte op dezelfde kleurtemperatuur staan. Kies dan voor een degelijk merk (vb Osram of Philips) en neem niet hun prijsbreker.
Zorg er ook voor dat je de lamp hebt zien branden want wat mij echt stoort is wanneer ik elke individuele LED als nabeeld op het netvlies zie.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be