![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lijkt me wat voorbarig. Als ze het niet interessant vinden, kunnen ze nog altijd wisselen.
Ons onderwijs biedt al zo weinig (inhoudelijke) keuzevrijheid. Dat beetje dynamiek moeten ze toch aankunnen.
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Ze kunnen enkel de eerste dagen van september wisselen, anders is het voor een gans jaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vermoedelijk is het aantal gevallen "desastreus effect op de verdere carrière" ook zeer gering.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Als er al een leraar wordt gevonden voor die speciallekes...
Laatst gewijzigd door Another Jack : 12 maart 2015 om 22:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook is dat maar een tweedelijnsprobleem. Kinderen kunnen al erg weinig kiezen op school. Een vak waarvan de meerwaarde meer ligt in de individuele beleving zou dan volgens mij ook eerder vanuit het kind zelf moeten komen.
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betekent bv. zich sterk maken voor? Hoeveel zijn er denk je die er correct op zullen kunnen antwoorden? Maar zedenleer en over de 12 apostelen en de ezel en den os in stalletje van Betlehem, ja, daar ga je ver mee komen in het dagelijkse leven hoor. Laatst gewijzigd door Garry : 12 maart 2015 om 23:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Normale, verstandige mensen leren zoiets uit zichzelf te kunnen doen als de omstandigheid zich voordoet dankzij een strak curriculum.
Er zijn overigens wel richtingen waar je les krijgt in contractleer of recht.
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zitten er niet veel verstandige mensen op de schoolbanken moet ik daar dan uit afleiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Haha! Gekkie.
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan maar zeggen wat ik vaststel hé.
Dat er zijn die les volgen in contractleer of recht? Ja natuurlijk dat, maar lang niet iedereen hé. Ik vind juist dat iedere schoolverlater toch een minimum van die materie zou moeten gezien hebben zodat hij/zij beter gewapend door het leven kan stappen. Laatst gewijzigd door Garry : 12 maart 2015 om 23:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen in feite.
Maar in praktijk zie je daar een soort overzicht van de verschillende godsdiensten met diens gebruiken ed. "Oorspronkelijk werd het gedacht als tegenhanger van godsdienstonderricht en was het "atheïstisch", of had het alleszins een anti-klerikale bijklank. Sindsdien is het meer geëvolueerd naar een algemeen maatschappij-kritisch reflectievak met onderwerpen als moraal, burgerzin, mensenrechten en vrije meningsuiting. Zelfs een beschrijving van het fenomeen "religie" als antwoord op levensvragen, en een vergelijkende studie tussen wereldgodsdiensten worden nu opgenomen in het programma." Dus ik begrijp wel dat ze dat nu wel willen herzien. Anderzijds _ al ben je helemaal niet gelovig _ is zulk overzicht niet te beschouwen als een soort maatschappelijke vereiste kennis ? En is het niet de bedoeling van een scholing om je zo ruim mogelijk _ gebeurt mijn inziens nog veel te weinig _ op te leiden tot de verschillende aspecten in een levenswandel ? Laatst gewijzigd door praha : 13 maart 2015 om 00:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar met dat 'wapenen' heb ik toch een probleem... ik zou eerder spreken van ontplooiing. ( dus ook zaken die niet zo meteen een economisch toegevoegde waarde hebben ) Je kan uiteraard van alles stellen dat men het later wel zal aanleren uit interesse of omdat men het nodig zal hebben en dan wel zal oppikken. Laatst gewijzigd door praha : 13 maart 2015 om 00:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vandaar dat ik voorstander van godsdienstgeschiedenis i.p.v. godsdienstles. Als men de studenten laat kennis maken met de verschillende godsdiensten en hun oorsprong, pas dan kunnen ze een keuze maken. Ouders hebben zich daar verder niet meer mee te moeien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is inderdaad een probleem voor diegenen die historische naslagwerken met sprookjesboeken verwarren. Zinloos, ja.
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lach er maar mee maar het is wel een gebruikelijke uitdrukking die totaal niets te maken heeft met wapens als dusdanig, zoals de uitdrukking," iemand de volle laag geven", vandaag ook niets meer te maken heeft met kanonnen.
Laatst gewijzigd door Garry : 13 maart 2015 om 09:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taak van een onderwijssysteem is volgens mij niet om alle leerlingen praktische levensprocedures mee te geven zoals het knopen van veters, het interpreteren van een winkelrekening of waarvoor je naar een notaris moet gaan. Dit is kennis die ofwel van de ouders moet komen, ofwel ad hoc.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sta er dikwijls van versteld hoe weinig mensen eigenlijk weten van contracten en dergelijke. Behoort dat dan niet tot algemene vorming dat ze daar geen moer van te zien krijgen in de school. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Houtbewerking is niet iets waar iedereen mee in contact komt later, dat is een specifieke materie. Met contracten en aangetekende brieven komt vroeg of laat wel iedereen mee in contact. Ik heb een aantal jaar werkzaam geweest voor drie klinieken en zoals in heel wat firma's paste ze daar de regel toe van om de zoveel tijd een beoordeling te geven waarbij toch steeds wat op je aan te merken viel. Daarvan werd dan ter kennisgeving een aangetekend schijven van naar je toegezonden. Na drie van die brieven staat de stok achter de deur om je te kunnen ontslagen en kun je verder aan een koortje hangen. Iedereen die ik daar ken had al dergelijke brieven gehad. Na de eerste beoordeling van mij zei de directeur dat hij niet anders kon dan dit te bevestigen in een aangetekende brief maar dat ik er niet zwaar aan moest tillen. Ik heb hem toen geantwoord dat ik hem prompt een vlammende aangetekende brief zou terugsturen en dat hij er ook niet zwaar aan moest tillen. Ik heb er nooit ook maar één aangetekende brief van ontvangen en geen verdere beoordelingen meer gehad idem. |
|
![]() |
![]() |