Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2015, 12:13   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ik ben er, Pajoske. Er is geen enkele aanwijzing dat het Engels en zijn invloed op onze taal (talen hebben elkaar altijd al beïnvloed) gepaard gaat met een systematisch poging om territoriale aanspraak te maken op onze regio.
Welke taal wordt in onze het meest gebruikt in onze media Frans of Engels? Hoeveel woorden Engels hoort ge van juryleden als ge naar programma's kijkt genre "the voice"? Er zijn daar mannen bij die met moeite een paar zinnen Frans kunnen uitspreken, en dat na jaren verplicht Franse taal op school, maar Engelse termen vliegen constant in het rond. Alhoewel dar perfect Nederlandstalige woorden voor bestaan.
Hoeveel wetenschappelijk werk in dit gewest wordt in Frans of Nederlands geschreven, en hoeveel in het Engels?

Territoriale aanspraak? Sorry maar dat kan ik niet volgen. Ge doet of de Franstaligen hier binnengevallen zijn. Wat is het verschil tussen de Franstalige naam van een frituur en de Engelstalige naam van evenementenhal?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:33   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Welke vreemde taal er meest gesproken wordt in onze media, kan mij niet één kloot schelen.

Die ene taal die de exponent is van de verdrukking van onze cultuur en van blijvende pogingen tot het opschuiven van de taalgrens, interesseert me wel.
(en dat gaat van Nederlandsonkundige federale premiers, tot zulke gewone ministers, tot zulke staatssecretarissen, tot zulke top-ambtenaren, tot zulke aanzochte experts om analyses te maken omtrent beleidskeuzes,
over braakveroorzakende initiatieven als pogingen om faciliteitengemeenten te verfransen, burgemeesters en raadsleden die een taal spreken in de gemeenteraad die een simpele inwoner-"autochtoon" niet verstaat,
tot het verzwakken van de mogelijkheden van de Vlaamse regering door de eeuwigdurende transferts die maar niets blijken op te brengen, zelfs niet voor de Franstalige zelf ...)

En daar is mijn politieke actie op gebaseerd.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:34   #23
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welke taal wordt in onze het meest gebruikt in onze media Frans of Engels? Hoeveel woorden Engels hoort ge van juryleden als ge naar programma's kijkt genre "the voice"? Er zijn daar mannen bij die met moeite een paar zinnen Frans kunnen uitspreken, en dat na jaren verplicht Franse taal op school, maar Engelse termen vliegen constant in het rond. Alhoewel dar perfect Nederlandstalige woorden voor bestaan.
Hoeveel wetenschappelijk werk in dit gewest wordt in Frans of Nederlands geschreven, en hoeveel in het Engels?

Territoriale aanspraak? Sorry maar dat kan ik niet volgen. Ge doet of de Franstaligen hier binnengevallen zijn. Wat is het verschil tussen de Franstalige naam van een frituur en de Engelstalige naam van evenementenhal?
Ik had van jou niets anders verwacht. Maar blijkbaar zijn de Franstalige eisen in de Rand en in de faciliteitengemeenten rond Brussel, de verfransing, gevolgd door de verarabisering Brussel, de nieuwe Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap... Maar steek maar verder doelbewust je kop in het zand, hang gerust de taalcollaborateur uit en doe vooral denigrerend over mensen die hun taal en hun regio willen vrijwaren van een definitieve Franse invloed onder Belgische vlag. Btw, ik had het niet over de namen van die frituur of die evenementenhal, ik had het over het territoriaal taalimperialisme van het Frans en de francofonen en -fielen, iets waar Vlaanderen vanwege het Engels of de anglofielen geen last van heeft. Maar ik ben er zeker van dat jij dat niet kan/wil/mag begrijpen als gerenommeerd belgicist.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:35   #24
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Welke vreemde taal er meest gesproken wordt in onze media, kan mij niet één kloot schelen.

Die ene taal die de exponent is van de verdrukking van onze cultuur en van blijvende pogingen tot het opschuiven van de taalgrens, interesseert me wel.
(en dat gaat van Nederlandsonkundige federale premiers, tot zulke gewone ministers, tot zulke staatssecretarissen, tot zulke top-ambtenaren, tot zulke aanzochte experts om analyses te maken omtrent beleidskeuzes,
over braakveroorzakende initiatieven als pogingen om faciliteitengemeenten te verfransen, burgemeesters en raadsleden die een taal spreken in de gemeenteraad die een simpele inwoner-"autochtoon" niet verstaat,
tot het verzwakken van de mogelijkheden van de Vlaamse regering door de eeuwigdurende transferts die maar niets blijken op te brengen, zelfs niet voor de Franstalige zelf ...)

En daar is mijn politieke actie op gebaseerd.

.
Correct.
Oud 10 april 2015, 12:42   #25
dpg
Banneling

Standaard

Serieus veel kosten aan die taal-fanatici....
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:46   #26
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Mechelse Nekkerhal krijgt nieuwe naam

Vanaf vandaag zal de Mechelse Nekkerhal door het leven gaan met de nieuwe naam ‘Nekkerhal-Brussels North’. Concessiehouder Artexis hoopt de evenementenhal met deze naamswijziging internationaal beter op de kaart te zetten.

Volgens Artexis moet de centrale ligging van Mechelen ervoor zorgen dat de Nekkerhal ook events met een internationaal karakter kan aantrekken. ‘Soms ben je van op de luchthaven sneller in Mechelen dan in Brussels Expo’, zegt Dirk Van Roy, CEO van Artexis.

‘Maar buitenlanders kennen Mechelen niet. Door ‘Brussels North’ toe te voegen aan de naam van onze evenementenhal, maken we de positionering aan de rand van Brussel duidelijk.’ Volgens Van Roy heeft Mechelen alles in huis om grote events te kunnen aantrekken.

‘Niet alleen de ligging speelt een rol, maar ook het feit dat eventgangers er een stadsbezoek aan kunnen koppelen, maakt dat Nekkerhal-Brussels North over een enorm potentieel beschikt’, zegt hij.

‘Black box’
Artexis zal in de Nekkerhal, die oorspronkelijk als groentehal werd gebouwd, een ‘black box’ bouwen die voorzien is van alle benodigdheden voor licht en geluid. Op die manier kunnen organisatoren van events zeer snel en modulair een bepaalde sfeer creëren, zonder dat ingrijpende werken noodzakelijk zijn. Dit zorgt voor tijdswinst en biedt de zaal verschillende gebruiksmogelijkheden.

Het Mechels stadsbestuur is tevreden over de aanpak van Artexis. ‘Wij zijn zeer blij dat we de beslissing genomen hebben om de hal in concessie te geven’, zegt schepen Bart De Nijn, voorzitter van vzw-in-ontbinding Nekkerhal.

‘Als vzw waren wij nooit in staat geweest om de hal zo uit te baten. En wat de naamswijziging betreft: hoewel ik tegen een uitbreiding van Brussel ben, kan ik maar vaststellen dat Charleroi wereldwijd gekend staat als Brussels South en dan is het een eer dat Mechelen Brussels North mag zijn.’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150...mpaign=seeding

Waarom noemen we heel België niet gewoon Brussel?
Omdat België moet gesplitst worden .
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:57   #27
Sukkelaar

Standaard

Citaat:

Ze zijn hier ook binnengevallen : eerst was het Frankrijk, dan de Franstalige bourgeoisie.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 13:13   #28
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ik had van jou niets anders verwacht. Maar blijkbaar zijn de Franstalige eisen in de Rand en in de faciliteitengemeenten rond Brussel, de verfransing, gevolgd door de verarabisering Brussel, de nieuwe Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap... Maar steek maar verder doelbewust je kop in het zand, hang gerust de taalcollaborateur uit en doe vooral denigrerend over mensen die hun taal en hun regio willen vrijwaren van een definitieve Franse invloed onder Belgische vlag. Btw, ik had het niet over de namen van die frituur of die evenementenhal, ik had het over het territoriaal taalimperialisme van het Frans en de francofonen en -fielen, iets waar Vlaanderen vanwege het Engels of de anglofielen geen last van heeft. Maar ik ben er zeker van dat jij dat niet kan/wil/mag begrijpen als gerenommeerd belgicist.
Taalcollaborateur?? Wat wilt ge zeggen?
Citaat:
Collaboratie is samenwerking met de vijand.
Het is niet omdat enkele politieke pipo's in Brussel lijntjes getekend hebben op een kaart om: te bepalen waar een bepaalde standaardtaal gesproken dient te worden in het bestuur dat ik plots Vlaming zou geworden zijn.

Geschiedenis, cultuur, voorouders, verleden dat maakt of ge kunt spreken van collaboratie of niet.

Met woorden gooien, en lullen dat kunnen de flaminganten als de beste. Maar van de geschiedenis en cultuur van streken in hun gewest zijn ze maar povertjes op de hoogte.
Oud 10 april 2015, 13:43   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat enkele politieke pipo's in Brussel lijntjes getekend hebben op een kaart om: te bepalen waar een bepaalde standaardtaal gesproken dient te worden in het bestuur dat ik plots Vlaming zou geworden zijn.

Geschiedenis, cultuur, voorouders, verleden dat maakt of ge kunt spreken van collaboratie of niet.

Met woorden gooien, en lullen dat kunnen de flaminganten als de beste. Maar van de geschiedenis en cultuur van streken in hun gewest zijn ze maar povertjes op de hoogte.
Et alors ?
Vind je misschien dat wie wel perfect op de hoogte is van sommige zaken, dubbel stemrecht zou moeten krijgen ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 13:46   #30
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Weer een nieuw inzicht. De taalwetten dienen niet om het gebruik van het Nederlands te verzekeren, maar om het niet-gebruik van het Frans te verzekeren.

Management- en marketingengels vormt geen enkel probleem.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 14:05   #31
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Weer een nieuw inzicht. De taalwetten dienen niet om het gebruik van het Nederlands te verzekeren, maar om het niet-gebruik van het Frans te verzekeren.

Management- en marketingengels vormt geen enkel probleem.
Ga naar Bruxelles en ge zult weten wat het gebruik van het Frans voor gevolgen heeft; een Vlaamse stad waar nu het durven stellen van een vraag in het Nederlands als regelrechte provocatie of als Vlaamse achterlijkheid wordt gezien.
Voorbeeld hier in Wallonie; de dochter van een kennis van ons hare man heeft werk gevonden in het bankwezen in Maastricht. Ik als Vlaming en we wonen toch in België, blij, dan kan hij Nederlands spreken? Enorme kwade en heel verontwaardigde blik van die dochter over zoveel Vlaamse durf, onwetendheid, pretentie en achterlijkheid; neen hij spreekt Engels.

Tot zover de liefde van de francofonie voor het Nederlands en dan komt Demotte noch heel zeemzoet vertellen dat de francofonie voor de meertaligheid is en dus ook voor het Nederlands uitkomt. In heel la Belgique is daar echter niets maar dan ook niets van de te merken... INTEGENDEEL!!!!!!!!

Maar ja onze brave Vlamingen van dienst stropen weer heel braaf hun broek af en schreeuwen nog harder dan hun francophone broodheren tegen de zogezegde Vlaamse racisten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 14:07   #32
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ga naar Bruxelles en ge zult weten wat het gebruik van het Frans voor gevolgen heeft; een Vlaamse stad waar nu het durven stellen van een vraag in het Nederlands als regelrechte provocatie of als Vlaamse achterlijkheid wordt gezien.
Voorbeeld hier in Wallonie; de dochter van een kennis van ons hare man heeft werk gevonden in het bankwezen in Maastricht. Ik als Vlaming en we wonen toch in België, blij, dan kan hij Nederlands spreken? Enorme kwade en heel verontwaardigde blik van die dochter over zoveel Vlaamse durf, onwetendheid, pretentie en achterlijkheid; neen hij spreekt Engels.

Tot zover de liefde van de francofonie voor het Nederlands en dan komt Demotte noch heel zeemzoet vertellen dat de francofonie voor de meertaligheid is en dus ook voor het Nederlands uitkomt. In heel la Belgique is daar echter niets maar dan ook niets van de te merken... INTEGENDEEL!!!!!!!!

Maar ja onze brave Vlamingen van dienst stropen weer heel braaf hun broek af en schreeuwen nog harder dan hun francophone broodheren tegen de zogezegde Vlaamse racisten...
En dan?

Ik stel de taalwetten niet in vraag. Maar het is lachwekkend te zeggen dat ze niet gelden wanneer ipv het verplichte Nederlands Engels zou gebruikt worden. Dat is nonsensicaal. En dat komen enkelen hier juist te zeggen.

Voor de rest kan ik uw uitbarsting moeilijk plaatsen. Zeg eens rustig en rationeel wat je boodschap is.

Laatst gewijzigd door dalibor : 10 april 2015 om 14:11.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 15:03   #33
pajoske

Standaard

Citaat:
Et alors ?
Vind je misschien dat wie wel perfect op de hoogte is van sommige zaken, dubbel stemrecht zou moeten krijgen ?

.
Schrijf ik dat ergens?

Maar wie over collaboratie wil spreken en anderen collaboratie wil verwijten kan beter iets weten over geschiedenis, cultuur, afkomst en volk. Anders loopt hij het risico zich belachelijk te maken.
Oud 10 april 2015, 15:08   #34
pajoske

Standaard

Citaat:
Het ligt er al aan wat die man moet gaan doen. Als die de Belgische klanten van net over de grens (Visé) moet gerieven zal die dat meestal in het Frans moeten doen.
Wanneer die met echte Maastrichtenaren moet communiceren zal de kennis van 'Mestreechs' Limburgs toch heel handig zijn.

Ps ge wist toch dat in het verleden in Maastricht 2 talen gesproken werden. Frans en Mestreechs? Nederlands is daar pas later door de vreemde Hollandse taalimperialisten geïntroduceerd.
Oud 10 april 2015, 15:35   #35
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Schrijf ik dat ergens?

Maar wie over collaboratie wil spreken en anderen collaboratie wil verwijten kan beter iets weten over geschiedenis, cultuur, afkomst en volk. Anders loopt hij het risico zich belachelijk te maken.
Iemand die beweert dat zijn dialect niet mag buigen voor het AN, maar die tegelijkertijd er geen moeite mee heeft dat een taal die niks met zijn dialect te maken heeft oprukt en alzo een taal-en territoriumgrens dreigt te herrekenen, die maakt zich nog stukken belachelijker en vooral compleet ongeloofwaardig.
Bovendien lees ik hier een echte Belg die nog maar eens beweert dat zijn eigen Belgische grondwet in feite voor hem een vodje papier is. Taalcollaboratie kan als het maar in die ene richting is, dan is zelfs de eigen Belgische grondwet van geen tel meer. Hoe inciviek kan men als echte Belg wel niet zijn?

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 10 april 2015 om 15:37.
Oud 10 april 2015, 15:59   #36
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan?

Ik stel de taalwetten niet in vraag. Maar het is lachwekkend te zeggen dat ze niet gelden wanneer ipv het verplichte Nederlands Engels zou gebruikt worden. Dat is nonsensicaal. En dat komen enkelen hier juist te zeggen.

Voor de rest kan ik uw uitbarsting moeilijk plaatsen. Zeg eens rustig en rationeel wat je boodschap is.
Daar is niemand die zegt dat het Engels het verplicht Nederlands moet of zal vervangen en daar is niemand die dat ook maar wil of probeert vanuit Engelse kant, terwijl de franstaligen Eisen dat zij overal in heel België, ook in Vlaanderen in het frans te woord worden gestaan, terwijl over heel België men niet van hen mag Eisen of verlangen dat zij op hun beurt de Vlamingen in hun taal te woord staan. De vraag van de Vlamingen in Bruxelles om in het Nederlands te woord te worden gestaan zien zij als zuivere provocatie van Vlaamse zijde, nadat zij decennia lang actief de taalwetten aan hun laars gelapt hebben en er alles aan gedaan hebben om het Nederlands in onze hoofdstad officieel de nek om te wringen en dank zij EDR die zichzelf het imago durft aan te meten om ook de premier van de Vlamingen te zijn geweest hebben zij nu zelfs wettelijk daar volledig gelijk gekregen... Een Vlaming is een regelrechte vreemdeling in zijn Eigen hoofdstad geworden en wordt dan ook als zodanig behandelt. Of hij past zich aan aan de grote francofonie en spreek frans met hen of hij wordt buiten gepest...
Oud 10 april 2015, 16:14   #37
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Welke geschiedenis en welke kultuur, Mevrouw? De kultuur van de grote francofonie die in Frankrijk alle andere talen de nek heeft omgewrongen; die opgebouwd is uit oorlogen, verraad, volksuitbuiting, armoede, grensoverschrijdende conflicten want ze wouden de heersers zijn over heel Europa? Ze noemen zichzelf de meesters van de diplomatie, lees van het bedrog achter een mooie facade, koloniale uitbuiting,....
De franse artiesten die op de RTBf komen praten over Bruxelles en zich daar zo vrij voelen tegenover de benauwende sfeer in Parijs? Over welke kultuur heeft u het Mevrouw? Over de kultuur die zijn uren, dagen, weken en jaren vult met zichzelf voortdurend op te hemelen en die er niet van terugschrikt om iedereen die aan hunne kleine teen durft te raken uit te maken voor bekrompen en verdorven?....
En inderdaad la Belgique heeft er alles aangedaan opdat die francofonie ook bij ons zijn propaganda kan voortzetten en la Belgique heeft zich niet te Klein gevoeld en voelt zich noch niet te Klein om de andere te denigreren en inderdaad aan Vlaamse kant heeft zij haar knechten gevonden, die braaf mee spelen in de laag bij de grondse toneelspel.
De grote francofonie is inderdaad een enorme kanker die van wat eens een prachtig Belgenland had kunnen worden een bekrompen franstalig kerkhof heeft gemaakt en Vlaanderen heeft ondanks la Belgique lang kunnen stand houden maar nu wordt het compleet de poten onder het lijf afgezaagd en dat dank zij de collaboratie op hoog politiek niveau van Vlamingen, maar totaal tegen de wil van het gros van de bevolking, welke ze nu door een regelrechte Vlaamse anti-Vlaamse haatpers vooral zo veel mogelijk onwetend houdt en totaal machteloos...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 10 april 2015 om 16:15.
Oud 10 april 2015, 16:24   #38
geertvdb

Standaard

Citaat:
Juist en niet juist.

Niet juist: wij hebben problemen met taalgebruik van alle talen die ons bedreigen in onze cultuur en naar ons grondgebied

Juist: er is maar één taal die ons bedreigt.

Dus ja. Het is duidelijk. Verdere filosofie over de zaak is overbodig.

.
>Ik heb die obsessie van de Vlaams nationalisten voor het Frans altijd hypocriet gevonden. Alsof het Engels het Nederlands niet bedreigd.

De reden waarom er in SYTYCD Engels wordt gesproken is net dezelfde reden waarom 200 jaar geleden de Vlamingen Frans begonnen spreken in Brussel. Ze vonden Nederlands niet cool genoeg. Nu niet, en 200 jaar geleden niet.

En dat de Vlaams overheid met de NVA Engelse termen gebruiken om instituten te benoemen is tenenkrullend. Sinds wanneer is Engels een officiële taal in Vlaanderen? Als de Vlaamse overheid het Nederlands al niet cool vindt ... En het ergste is dan nog dat het in een schabouwelijk Engels is ... Ooit al een Vlaams minister Engels horen praten? (of zien hoofdrekenen, maar dat is een andere discussie)
Maar dat een restaurant op een markt van een Vlaamse stad een Franse naam heeft, HOLA! DAT mag niet!!

Maar de allergrootste hypocrisie van de Vlaams nationalisten is de houding tegenover Doel. Dat is een Vlaams dorp, dat 1000 jaar oud is, met een eigen dialect, en eigen historiek. En buiten M. De Storme is er geen enkele Vlaams nationalist die opkwam voor dit Vlaams dorp, bedreigd door de haven.
Maar als een Vlaams dorp tegen de taalgrens teveel Franstalige inwoners krijgt (het dorp wordt niet eens 'bedreigd'), dan roept men moord en brand!

Hypocrisie ten top.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 10 april 2015 om 16:25.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 16:24   #39
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan?

Welke taalwetten? Dat is toch maar een vodje papier voor de francofonie voor wie de enige taalwet de francofonie is, punt.
Mijn uitbarsting is de zogezegde verdraagzame Vlaming die de woede, de machteloosheid, de weerzin van de andere Vlamingen niet wil begrijpen en als bekrompen en overdreven ziet.
Brussel eens een Vlaamse stad is totaal verfranst en de Vlamingen, die in hun Eigen taal daar nog willen verblijven worden gewoon buitengepest.
Dat is de realiteit.
En ook Wallonie wordt met de dag anti-Vlaamser; hier wordt de bevolking voorgehouden dat niemand hen kan vragen, laat staan verplichten om Nederlands te leren; Nederlands mogen de Vlamingen onder elkaar praten, tot daar hun verdraagzaamheid. Maar van het moment dat er éne franstalige zich in het gezelschap bevindt eist de wellevendheid dat de andere Vlamingen ook overschakelen op het frans.
Tot zover hun franstalige wet, die elke rechtgeaarde franstalige met hart en ziel over heel België zal verdedigen...
Oh ja, ik ben het vergeten; iedere rechtgeaarde franstalige weet ook dat de Vlamingen sterke racistische neigingen hebben... Ook dat wordt hen met de paplepel ingelepeld.
Oud 10 april 2015, 16:26   #40
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke geschiedenis en welke kultuur, Mevrouw? De kultuur van de grote francofonie die in Frankrijk alle andere talen de nek heeft omgewrongen; die opgebouwd is uit oorlogen, verraad, volksuitbuiting, armoede, grensoverschrijdende conflicten want ze wouden de heersers zijn over heel Europa? Ze noemen zichzelf de meesters van de diplomatie, lees van het bedrog achter een mooie facade, koloniale uitbuiting,....
De franse artiesten die op de RTBf komen praten over Bruxelles en zich daar zo vrij voelen tegenover de benauwende sfeer in Parijs? Over welke kultuur heeft u het Mevrouw? Over de kultuur die zijn uren, dagen, weken en jaren vult met zichzelf voortdurend op te hemelen en die er niet van terugschrikt om iedereen die aan hunne kleine teen durft te raken uit te maken voor bekrompen en verdorven?....
En inderdaad la Belgique heeft er alles aangedaan opdat die francofonie ook bij ons zijn propaganda kan voortzetten en la Belgique heeft zich niet te Klein gevoeld en voelt zich noch niet te Klein om de andere te denigreren en inderdaad aan Vlaamse kant heeft zij haar knechten gevonden, die braaf mee spelen in de laag bij de grondse toneelspel.
De grote francofonie is inderdaad een enorme kanker die van wat eens een prachtig Belgenland had kunnen worden een bekrompen franstalig kerkhof heeft gemaakt en Vlaanderen heeft ondanks la Belgique lang kunnen stand houden maar nu wordt het compleet de poten onder het lijf afgezaagd en dat dank zij de collaboratie op hoog politiek niveau van Vlamingen, maar totaal tegen de wil van het gros van de bevolking, welke ze nu door een regelrechte Vlaamse anti-Vlaamse haatpers vooral zo veel mogelijk onwetend houdt en totaal machteloos...
Oei oei oei, nu gaat uw haat voor alles wat Franstalig is nu al over naar afgunst (laten we het nog geen haat noemen) voor alles wat Frans is.

Wat is de volgende stap?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be