![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementslid
|
![]() Waarom zou een massaal superieure intelligentie zich in vredesnaam bezig houden met baas te spelen over wezens die nog geen fractie van hun verstand hebben?
Ze uitroeien zou zelfs een verspilling van materiaal zijn. Met een mens converseren zou nog geen miljardste van hun rekencapaciteit kosten. Wat men vaak vergeet over computers in vergelijking met de mens: computers doen alles in parallel. De mens heeft al moeite zich op 1 ding tegelijk te concentreren, wat voor frustratie zorgt. Bij computers is dat niet het geval.
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De mensheid is zich dus in feite steeds minder bewust van het feit dat hij onderworpen wordt omwille van een niet-aflatende druk uitgeoefend door onder meer de noodzaak om steeds mee te moeten evolueren. We zijn allang in een strijd verwikkeld met technologie, maar AI is het kantelpunt waar de mens het meesterschap als initiator van het spel ruilt voor een bits (pun intended) duel. Op termijn wordt dit uiteraard een doodstrijd, alleen zal die er waarschijnlijk niet uitzien zoals in science fiction. De mens zal progressief z'n sociale kwaliteiten verliezen, verder individualiseren en volledig geassimileerd worden door AI. Psychiaters waarschuwen al langer dat smartphones en tablets gedrag bij jongeren veroorzaakt dat borderline autistisch is. Ze zijn er vrijwel van afhankelijk geworden om nog enigszins te kunnen interageren met leeftijdsgenoten en dat is natuurlijk dramatisch. Bovendien zijn de media die daartoe worden aangewend op een dergelijk geraffineerde manier ontwikkeld dat ze voor ernstige verslavingen zorgen, omdat het dopaminecircuit daarbij wordt overbelast. Op dat gebied verschillen vooruitstrevende technologieën op geen enkel gebied meer van ordinaire drugs: ze helpen het brein en het lichaam om zeep, verwoesten de mogelijkheid tot een normaal sociaal leven en zorgen voor ernstige ontwenningsverschijnselen wanneer men zich eraan probeert te onttrekken. Men wordt er doodziek van maar wanneer men er niet over kan beschikken, wordt men disfunctioneel, depressief, agressief, antisociaal, suïcidaal ... "Drugs are bad ... M'kay?" Eens op dat punt aangekomen, zijn we dan effectief als niet meer dan gebruiksvoorwerpen, slaven of zelfs als huisdieren te beschouwen. Psychologisch en intellectueel worden we gedomesticeerd zoals de mens dat met talloze levende organismen heeft gedaan. Er zullen altijd oerinstincten overblijven, maar die zullen nooit opgewassen zijn tegen de brutale onderdrukking van het systeem waarin het organisme is terechtgekomen. De dystopie staat nu nog in haar kinderschoenen, maar het zal niet lang meer duren voor het volkomen te laat zal zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een paniekerig gelul allemaal zeg, overschatting van de mens op en top.
De feiten zijn dat geen enkele AI methode in de buurt komt van menselijke intelligentie. Het enige wat wij voor elkaar hebben gekregen is dat bepaalde methodes beter zijn in het oplossen van specifieke problemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Net zoals de beschaving grote populaties wilde dieren decimeerde om haar veestapels of akkers te beschermen, terwijl ze de habitat van diezelfden al had vernietigd om plaats te ruimen. Wij als mens worden nu nog beschouwd als top van de voedselketen en heerser der aarde. Er is niet zo gek lang geleden nog een tijd geweest waarin grote roofdieren dat ook waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
100 jaar geleden was de boodschap die je me nu verzond 2 weken onderweg met de post, Hollander. 98,6% van ons DNA is identiek aan dat van de chimpansee, maar hun grootste natuurlijke kunde is het oplepelen van mieren met een stokje of het breken van een noot met een steen. Sommige, zeer slimme exemplaren zijn in staat om 20 woordjes in halfgebakken gebarentaal te reproduceren als ze jarenlang worden geconditioneerd door primatologen in een universiteit. Da's 1,6% verschil ... AI veegt ons volgens de wet van Moore op een welbepaald ogenblik in een flits van de kaart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor U C2C is het zeker een bedreiging.
Maar AI hoeft geen Steven Hawking zonder menselijkheid te zijn. Het kan even goed een Syndroom van Downertje met een vaardigheid tot zaaien van graszaden te zijn, die prima kan focussen en reageren op veranderende situaties binnen het zaaien van graszaden. Dat is ook AI.
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Mooie film anders die AI ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk wel dat AI een dreiging voor de mens kan vormen, maar dan economisch. Een transportsector met zelfrijdende vrachtwagens of treinen bijvoorbeeld, waardoor toch wel weer een pak mensen zonder werk zullen zitten.
Artificiële cognitie echter, hoewel interessant, lijkt mij nog niet voor morgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() We zijn er al slachtoffer van en dan zeg je: Zal niet voor morgen zijn.
De enige die volk tekort blijven hebben is de post en afval. Wacht tot machines slordige handschriften leren lezen. Komen drones uw post brengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Wat is AI?
Definitie? Mij lijkt het dat je over AI kan spreken wanneer je een entiteit hebt die haar eigen koers vaart. Niet langer het hulpje van de mens. Is voor zover ik weet nog niet het geval. Men spreekt in dit verband over bewustwording van AI. Hoe gedraagt AI zich eens er dat bewustzijn is? Een Ik (AI) en de rest (mensheid mss als voornaamste opponent). Wil AI expanderen? Waarom zou AI willen expanderen? Wat is er te winnen bij expansie? Steeds meer kennis? Oneindige kennis? Alwetend? Almachtig? En dan? Klinkt enigszins vertrouwd ![]() Mss meer iets voor godsdienst en levensovertuiging? Laatst gewijzigd door satiper : 27 april 2015 om 09:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() De Terminator reeks is één (uit de velen) mogelijk scenario.
Lijkt me wel interessant om te kunnen bepalen wanneer dat moment van bewustwording er is. Zouden we daar zicht op hebben of zal het geschieden zonder dat we er erg in hebben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mij is er toch nog een groot verschil tussen AI en kunstmatig bewustzijn. Een Ai kan bvb redeneren (eerder berekenen) binnen het gebied waar het wordt ingezet (vb ecologisch model), maar het impliceert nog niet enige vorm van bewustzijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk wel dat er een artificiele revolutie zit aan te komen, en ik vind dat overheden hier veel te weinig rekening mee houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Wij zijn dat bewustzijn. De toekomst zal ons semi AI maken.
En de bedreiging is dat 1 bewustzijn in co op met AI 100 en Jobs kost. Het zal geen iRobot worden neen . Maar alles wordt geautomatiseerd en dat is de bedreiging. De scholen gaan wel inzetten op die materie, als ik De Croo mag geloven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tevens is hetgeen peche zegt mss wel in het oog te houden. Mensen die zich stilaan beginnen opwaarderen tot soort hybride (half mens half machine) supermensen maw. Gelet op de aard van de mens lijken me hier wel grote risico's aan vast te hangen? Nieuw soort untermensch in de maak? Laatst gewijzigd door satiper : 27 april 2015 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Niet perse cyborg. Zie de film op Youtube : Humans need NOT apply
Daarin zie je hoe AI nu al in bedrijven orderpicked, foutloos. Ten koste van tientallen banen. En dat is maar 1 bedrijf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar inderdaad, vroeg of laat zullen er robotten worden ontwikkeld waarvan de intelligentie dat van de gebruiker overstijgt, en waarnaar een bepaald publiek zich naar zal schikken, en als het niet klikt of hen niet schikt zal schreeuwen tegen de producent. Laatst gewijzigd door Rudy : 27 april 2015 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |