Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2015, 21:15   #21
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Resomeren is milieuvriendelijker dan cremeren.

Zeker op het vlak van energieverbruik en CO2 uitstoot.

Helaas (nog) niet wettelijk toegelaten.

Gelet op de klimaatproblematiek en de reductie van CO2 uitstoot zou men het resomeren in de wet moeten inschrijven.

http://www.uitvaart.nl/nieuws/yarden-pleit-voor-wetswijziging-en-wil-resomeren-introduceren/40093
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2015, 21:21   #22
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Van een fetisj gesproken...
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2015, 07:13   #23
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Zuiver rationele benadering en wetenschappelijk onderbouwd door TNO.
Resomeren is meest milieuvriendelijke uitvaarttechniek.

https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuw...tno-onderzoek/
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 15:57   #24
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik was zo ineens aan het denken daarover... dat kan toch niet goed zijn ?

Kijk onze biomassa laten rotten in de grond conserveert en recycleert de biomassa naar aardwormpjes. En anders vliegen al onze proteinen als CO2 in de lucht...

Wat denken jullie
en wat met de overgebleven botten en schedels ?? die vergaan niet zo rap ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 16:11   #25
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
en wat met de overgebleven botten en schedels ?? die vergaan niet zo rap ...
Inderdaad, en daarom kan crematie dat versnellen...

En degene die liggen in kisten ?, naar wat mij ter ore is geweest zouden ze die blijkbaar niet echt cremeren nadat de grafrechten verlopen zijn...die worden meestal ergens gedumpt ofzo..ik weet niet hoe ze dat doen ?

Dat lijkt en blijft voor mij een raadsel, de grafrechten kunnen blijven gelden van 10 tot liefst 50 jaar na het overlijden en de kist met de overledene er in ligt er nog steeds...nekharen gaan hiervan omhoog !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2015, 21:55   #26
fbpolitics
Gouverneur
 
fbpolitics's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 1.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Moet crematie niet verboden worden in kader van opwarming van aarde ?
Wat denken jullie
Neen.
In India is crematie eerder de regel, dan uitzondering.
Laat éénieder uit respect zijn eigen "laatste reis" bepalen -zolang dit inderdaad nog mogelijk is. *
Als men iedereen gaat begraven, hoe te combineren met het stijgend aantal mensen? De oppervlakte op de wereld is beperkt, en heeft men primair nodig voor landbouw en voedselvoorziening, secundair behuizing + andere. Hierdoor zie ik crematie eerder de norm worden *.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix1966 Bekijk bericht
Ik zou opteren voor een lijkwade of kist in dennenhout die een 1,5 meter in de grond wordt gestoken. Daar een boom bovenop die enerzijds de voedingsstoffen uit het lichaam van de overledene haalt en anderzijds (een stukje van) de CO2 uit de lucht haalt die de overledene in de lucht heeft gestuurd. Die boom kan dan gedecoreerd/versierd worden om de overledene te eren. In elke gemeente een bos erbij.
Klinkt logisch, doch praktisch moeilijk haalbaar. De kruin van een volwassen boom kan tot 10-15 meter diameter zijn, ok pas na 100 jaren of meer, doch men moet dit ergens "incalculeren" bij het ten grave dragen.

Mooi idee, maar eerder haalbaar voor privé, op hun eigen terrein.

.
__________________
- Stop de renovatieplicht
- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 25 mei 2015 om 21:56.
fbpolitics is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 09:03   #27
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
... Hierdoor zie ik crematie eerder de norm worden *.

Omwille van het energieverbruik kan men vraagtekens plaatsen bij crematie als norm.
In een crematieoven loopt de temperatuur op tot 1100° Celcius. Bij het resomeren (oplossen in natronloog) loopt de temperatuur op tot 200°C. Het resomatieproces duurt iets langer dan een crematie maar het verschil in energieverbruik is evident.
Beide processen kunnen gekoppeld worden aan warmterecuperatie. Resomatie kan ook nog gekoppeld worden met biogas vergisting en terugwinning van metalen. Dioxines en kwik komen niet vrij bij resomatie, in tegenstelling tot crematie.




http://www.uitvaartvlaanderen.be/Res...vlaanderen.php

Laatst gewijzigd door bartelx : 31 mei 2015 om 09:04.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 09:10   #28
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Omwille van het energieverbruik kan men vraagtekens plaatsen bij crematie als norm.
In een crematieoven loopt de temperatuur op tot 1100° Celcius. Bij het resomeren (oplossen in natronloog) loopt de temperatuur op tot 200°C. Het resomatieproces duurt iets langer dan een crematie maar het verschil in energieverbruik is evident.
Beide processen kunnen gekoppeld worden aan warmterecuperatie. Resomatie kan ook nog gekoppeld worden met biogas vergisting en terugwinning van metalen. Dioxines en kwik komen niet vrij bij resomatie, in tegenstelling tot crematie.




http://www.uitvaartvlaanderen.be/Res...vlaanderen.php
Ja; dat ontken ik niet maar dat geldt dan alleen voor ovens in crematoria...maar die zijn niet zo effectief. want de kist wordt meeverbrand !

Met het voorgestelde machine is het alleen het lijk (ongekleed) dat verbrandt wordt, dat is het verschil...

Kwestie van het materiaal van het lijk 100% in een urne te kunnen stoppen wat in tegenstelling tot de gewone verbranding met kist en lijk (gekleed) nooit 100% zuiver materiaal overblijft.

Ik herinner me op mijn zoektocht nog een film of documentaire dat zich afspeelde in Japan, tijdens de oorlogen aldaar is men tot constatering gekomen dat er veel soldaten dood gingen door een besmettelijke ziekte, maar ze wisten niet hoe ze die lijken moesten bergen, dus hebben ze besloten alle lijken in open lucht gewoonweg te cremeren...dat is nog de natuurlijkste manier om de ziekte te bestrijden dat nog in het lijk vervat zat !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 31 mei 2015 om 09:15.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 09:23   #29
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

Crematoriums gebruiken om energie op te wekken mits de begrafeniskosten gratis worden uiteraard.
__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 09:26   #30
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Ja; dat ontken ik niet maar dat geldt dan alleen voor ovens in crematoria...maar die zijn niet zo effectief. want de kist wordt meeverbrand !

Met het voorgestelde machine is het alleen het lijk (ongekleed) dat verbrandt wordt, dat is het verschil...
Door de kist niet mee te verbranden kan je inderdaad energie efficiëntie boeken. De verbanding zal echter minder optimaal zijn want een lijk bevat nog altijd veel water dat het verbrandingsproces ongunstig zal beïnvloeden. Balans is m.i. nog altijd niet gunstig qua energieverbruik (en dus CO2 productie).

Is die machine iets nieuw? (referentielink)

Hoe los je het probleem op van de dioxines en de zware metalen die met de verbranding vrijkomen in de lucht?
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 09:31   #31
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Crematoriums gebruiken om energie op te wekken mits de begrafeniskosten gratis worden uiteraard.
Eerder het gebruik van crematoria zou aangemoedigd moeten worden om de kost hiervan te reduceren...een begrafenis met kist en een zerk is duurder dan cremeren en de urne in kwestie...

En een voordeel, want dan maak je meer plaats vrij voor graftorens waarin urnes kunnen geplaatst worden of dergelijke...

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 31 mei 2015 om 09:31.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 09:47   #32
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Is die machine iets nieuw? (referentielink)
De term "resomation" komt van een nieuwe generatie ovens die energie kunnen benutten, plaatselijk of voor lokale doeleinden.
Dus lijkt mij dat ook een zware investering om de gebruikelijke ovens te gaan vervangen. Omdat ze gewoonweg nieuw zijn als alternatief op de klassieke begraafmethodes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Hoe los je het probleem op van de dioxines en de zware metalen die met de verbranding vrijkomen in de lucht?
Daar heb ik nog geen idee van...mij lijkt eerst eens te kijken naar de alomtegenwoordige kerkhoven om in alle discretie die botten in de kisten te gaan cremeren en apart de kisten te verbranden...maar de criteria die kerken hanteren zit het plaatsmaken voor gecremeerde mensen in de weg...maar de voorwaarden moeten duidelijk gesteld worden want grafzerken zijn een inkomstenbron voor de kerken zelf.

Het zit hem in de techniek eigenlijk om een zuivere overschot te hebben van het lijk zelf dus de botten die zijn meestal harder dan wat er rond hangt...wat er ook vrijkomt valt die met techniek nog wel weg te filteren maar daarvoor moet ik die machine zelf met eigen ogen kunnen bekijken en de ontwerpplannen van kunnen bekijken...verder doe ik er ook het zwijgen aan toe omdat ik niet weet hoe de processen 'bronmatig' kunnen versneld worden...met die machine kan alleen al het zachte gedeelte smelten van de botten, de botten zelf mogen dan als laatste 'verbrand' worden met hogere temperaturen.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 09:58   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.530
Standaard

Ivm dat resomeren wordt je dus volledig opgelost in een alkali bad. Waar blijft de koolstof ?
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 10:03   #34
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ivm dat resomeren wordt je dus volledig opgelost in een alkali bad. Waar blijft de koolstof ?
Wat ?

Gaat het er om dat het lijk opgelost wordt in een vloeistof ?

Interessant, maar hiermee benut je niet de vrijgekomen stoffen die in het lijk zit zoals water, gifstoffen en dergelijke meer...

Het gaat hier om een verbranding van het lijk in een oven...

Dat dit met een vloeistofbad kan, is mogelijk maar weinig effectief.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 12:05   #35
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.553
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik was zo ineens aan het denken daarover... dat kan toch niet goed zijn ?

Kijk onze biomassa laten rotten in de grond conserveert en recycleert de biomassa naar aardwormpjes. En anders vliegen al onze proteinen als CO2 in de lucht...

Wat denken jullie
Dat ze zich met hun eigen dood moeien. Meer heb ik daar niet op te zeggen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2015, 16:51   #36
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ivm dat resomeren wordt je dus volledig opgelost in een alkali bad. Waar blijft de koolstof ?
In een alkalibad zullen vetten in een lichaam verzepen en eiwitten/proteïnen hydrolyseren tot individuele aminozuren. De koolstof blijft aanwezig in de verzeepte vetten en aminozuren. Wanneer deze afbraakproducten verder vergist worden kan C (koolstof) vrijkomen als methaangas en verbrand worden.

De CO2 winst in het resomatieproces tegenover het crematieproces situeert zich echter vnl. bij de lagere temperatuur, en dus minder energie die verbruikt moet worden.

Laatst gewijzigd door bartelx : 31 mei 2015 om 16:51.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:50   #37
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Natuurlijk word de kist mee verbrand. Ga je die anders recycleren? De familie heeft die kist wel betaald en aan wie ga je die gerecycleerde kisten geven? En krijgt de familie dan het geld terug van die kist?
Natuurlijk moet crematie niet verboden worden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 20:55   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Zo'n beetje van het niveau dat de climate change een hoax is want er kwam ergens een ijsbreker vast te zitten, was mijn eerste reactie.

In tweede instantie lijkt het me wel interessant hier eens wat cijfers op te plakken. Wat is de jaarlijkse productie aan lijken? En dergelijke. Beetje morbide misschien.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 juni 2015 om 20:58.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 21:00   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Natuurlijk word de kist mee verbrand. Ga je die anders recycleren?
Ik heb meegemaakt dat de kist niet mee verbrand werd. Ik weet niet of ik het verhaal helemaal wil doen want een beetje 'vreemd' en persoonlijk.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 22:23   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Stel u voor dat men zou willen dat de energie van die verbranding van lijken in elektriciteit zou omzet dienen te worden en men dus een milieutax op gewone begrafenissen begint in te voeren of dat de assen niet mee naar huis mogen tenzij na betaling omdat die als meststof kunnen dienen. Zouden zo'n voorstellen dan moreel verantwoord zijn of eerder teken van een (kapitalistische) milieudictatuur of iets dergelijks?

Moet alles echt zo efficiënt mogelijk? Dan moet men inderdaad de kist niet mee verbranden maar hergebruiken. Spaart een hoop CO2 uitstoot.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 juni 2015 om 22:26.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be