Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2004, 16:31   #21
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Steenbok is boos dat we hem geen gelijk gaven over het Limburgs. Als ik nu maar geen gewetenswroeging krijg.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 17:00   #22
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Allé, stjinbok, vintje, wa es da? He meugd hie den ijerste zien, moa nie bleiten é!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 17:12   #23
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Op het gebied van de gehele Nederlandse taal steekt het Gronings nog boven het Limburgs. Als buitenstaande Antwerpenaar reken ik mijn eigen dialect vanonder (jammer, hoewel ik nog steeds trots Antwerpenaar ben uiteraard). Het Limburgs wint het net van het West-Vlaams (of gewoon Vlaams) in mijn oren. Ik vind de consonanten uit het Limburgs mooier, sterker uitgesproken, daar hou ik van.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2004 om 17:38.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 17:25   #24
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Lulkoek, man in het westvlaams is vint en vrouw wuf. Tja, ´t is een beetje een machotaal, zeker niet voor softies, het is dan ook de taal van de Wild West.
heho wuf,zei het kizzig vintje,komme ten van ju!
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 17:52   #25
MaaslandLuc
Lokaal Raadslid

MaaslandLuc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Aan de kommentaren hier te zien had ik gelijk dat wij niet bij Vlaanderen hoeven te horen...
geef ons maar de beide Limburgen, Luik en het Rijnland...
en die Vlaamse prul... foert ermee...
Wel eerst even aan iedereen vragen hé!
Tot de zon ook hier zal schijnen, en ons land weer straalt in 't licht.
MaaslandLuc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 17:55   #26
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Als Leuvenaar kan ik in dit onderwerp weinig zeggen aangezien het echte Leuvens aan het uitsterven is.

Maar, verkavelingsvlaams rules!!!!!!
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 17:56   #27
MaaslandLuc
Lokaal Raadslid

MaaslandLuc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Steenbok is boos dat we hem geen gelijk gaven over het Limburgs. Als ik nu maar geen gewetenswroeging krijg.
Het probleem is dat steenbok Limburgs met een ranzig Waals randje spreekt.
Tot de zon ook hier zal schijnen, en ons land weer straalt in 't licht.
MaaslandLuc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 18:54   #28
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Het Limburgs is inderdaad ongelooflijk sexy, maar enkel bij vrouwen. Het is niet voor niets dat mijn vriendin een prachtige Franse 'r' heeft!

Mijn eigen dialect - in de mate dat ik het nog spreek - vind ik in de eerste plaats geschikt voor droge humor, en dat ontbreekt gelukkig in 'mijn' hoekje van het Waasland niet. Het Lokers (en aanverwante) rules!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 18:56   #29
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Doe mij maar het Schots of het Iers. Niet meteen een Vlaams accent weliswaar...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 19:32   #30
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Aan de kommentaren hier te zien had ik gelijk dat wij niet bij Vlaanderen hoeven te horen...
geef ons maar de beide Limburgen, Luik en het Rijnland...
en die Vlaamse prul... foert ermee...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 04:28   #31
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Als Leuvenaar kan ik in dit onderwerp weinig zeggen aangezien het echte Leuvens aan het uitsterven is.

Maar, verkavelingsvlaams rules!!!!!!
het leuves zoals da van adriaan van hoof vind ik best wel sexy. spreekt gij ook zo?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 06:48   #32
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

In Nederland wordt het Brabants vaak als meest sexy accent genoemd. Nederlands Limburgs vinden de meesten te veel op Duits lijken (bepaald niet sexy bij Nederlanders) ... Overigens vind ik zelf het Brabants heel charmant bij dames, maar bij mannen komt het vaak wel heel erg boers over.
Oud 14 oktober 2004, 07:06   #33
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
In Nederland wordt het Brabants vaak als meest sexy accent genoemd. Nederlands Limburgs vinden de meesten te veel op Duits lijken (bepaald niet sexy bij Nederlanders) ... Overigens vind ik zelf het Brabants heel charmant bij dames, maar bij mannen komt het vaak wel heel erg boers over.
Best raar toch. Sinds het Antwerps toevallig ook een Brabants dialect is. Ons taalgebruik heeft wel wat gemeen met dat van Noord-Brabant (zo vind ik, en zo spreken vele Noord-Brabanders die hier wonen probleemloos Antwerps).

Persoonlijk vind ik het niet zo'n mooi dialect, dus net als onze noordelijke lotgenoten met een Brabants dialect zijn we bekend niet bepaald trots op ons dialect te zijn.

Kijk eens naar deze link (ik vrees dat je een registratie moet ondergaan :s): http://www.brabantsdagblad.nl/regiop...hiefID=2381976

Er zijn Noord-Brabanders (die zogenaamde boersen onder hen) die voor 90% hezelfde spreken als ik. Het is dus best raar dat het Brabants zo hoog scoort in Nederland, terwijl het Antwerps dat niet doet hier, zelf niet bij mezelf.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 07:12   #34
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Best raar toch. Sinds het Antwerps toevallig ook een Brabants dialect is. Ons taalgebruik heeft wel wat gemeen met dat van Noord-Brabant (zo vind ik, en zo spreken vele Noord-Brabanders die hier wonen probleemloos Antwerps).

Persoonlijk vind ik het niet zo'n mooi dialect, dus net als onze noordelijke lotgenoten met een Brabants dialect zijn we bekend niet bepaald trots op ons dialect te zijn.

Kijk eens naar deze link (ik vrees dat je een registratie moet ondergaan :s): http://www.brabantsdagblad.nl/regiop...hiefID=2381976

Er zijn Noord-Brabanders (die zogenaamde boersen onder hen) die voor 90% hezelfde spreken als ik. Het is dus best raar dat het Brabants zo hoog scoort in Nederland, terwijl het Antwerps dat niet doet hier, zelf niet bij mezelf.
Het is de zachte g en rollende r die het aantrekkelijk maakt. Om dezelfde reden vinden veel mensen in Nederland vrouwen met een Vlaams accent sexy (inderdaad het verschil in accent tussen iemand uit Noord-Brabant en Belgisch-Brabant is vrij klein).
Oud 14 oktober 2004, 08:14   #35
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Allé, stjinbok, vintje, wa es da? He meugd hie den ijerste zien, moa nie bleiten é!
je mag die hete aardappel uit je mond halen, hoor.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 08:17   #36
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Het is de zachte g en rollende r die het aantrekkelijk maakt. Om dezelfde reden vinden veel mensen in Nederland vrouwen met een Vlaams accent sexy (inderdaad het verschil in accent tussen iemand uit Noord-Brabant en Belgisch-Brabant is vrij klein).
Hm, eerlijk gezegd vind ik het Nederlands Brabants (en het Nederlands-Noord-Limburgs) toch wel iets leuker klinken dan het Belgisch Brabants. Ik bedoel dan voornamelijk het dialect dat meer naar het noorden en het oosten toe wordt gesproken: dat is stukken 'zachter' dan 'ons' Kempisch, dat vaak nogal hard klinkt. Als ik mag kiezen tussen Bosch of Turnhouts, dan weet ik het wel.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 08:47   #37
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Hm, eerlijk gezegd vind ik het Nederlands Brabants (en het Nederlands-Noord-Limburgs) toch wel iets leuker klinken dan het Belgisch Brabants. Ik bedoel dan voornamelijk het dialect dat meer naar het noorden en het oosten toe wordt gesproken: dat is stukken 'zachter' dan 'ons' Kempisch, dat vaak nogal hard klinkt. Als ik mag kiezen tussen Bosch of Turnhouts, dan weet ik het wel.
Wees blij dat je geen Hollands accent hebt . Ikzelf kom uit een familie van Zeeuwen, Hollanders, Friezen en Brabanders, dus op de gemiddelde trouwerij is het een orgie van accenten. Ikzelf vind het Fries ook heel mooi (zo lang ze maar niet te snel lullen )
Oud 14 oktober 2004, 13:23   #38
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
heho wuf,zei het kizzig vintje,komme ten van ju!
Élaba, mi nie verwietn é! Kiekt moa ne kiejer ier ondr...

Hieronder vind je een gesprek tussen André en Paskal, een gesprek zoals het iedere dag wel plaatsvindt in Heule.

Dreetn: Jeut, speeltie.
Skelle: Jeut, Dreetn. Oe est'ermee?
Dreetn: Ewel, stif hoet ee. E me jo?
Skelle: Me mie est wok vre hoet, moa ja, 't e oal min wuf ee.
Dreetn: Wukdadde?
Skelle: Oe, weetjehie da nohnie? Z'e wehheloopn ee!
Dreetn: Emmobaninkgie! Oe zoekik da moetn weetn? Oe, z'e wehheloopn?
Skelle: Ewejoas ee. Vanneen dah ip nander.
Dreetn: Ozomoa?
Skelle: 'k Verstoa d'er oal twoope wok henne zak van. Moa ja, z'e weh.
Dreetn: E wie skelt er nu de pattatn? Hie olik ni?
Skelle: Ninnink, Mariet doeda nu, oezne gebeur.
Dreetn: Alli hauw, koeragge nje! Tot n bitje loatr Skelle!
Skelle: Joa, salut ee speeltie!

Bron: http://users.pandora.be/de_sigi/westvlaams/dialoog.htm

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 14 oktober 2004 om 13:43.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 15:10   #39
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
het leuves zoals da van adriaan van hoof vind ik best wel sexy. spreekt gij ook zo?
Mensen uit het Leuvense spreken over het algemeen het mooiste Nederlands. Ga maar eens na hoeveel Brabanders er bij de VRT en VTM nieuwsdienst werken!

Adriaan vd Hoof is idd afkomstig uit het Leuvense, maar woont tegenwoordig in Antwerpen als ik mij niet vergis. Maar hij spreekt iig nog een beetje Lèves.

Schoon accentje hé 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2004, 15:17   #40
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Mensen uit het Leuvense spreken over het algemeen het mooiste Nederlands. Ga maar eens na hoeveel Brabanders er bij de VRT en VTM nieuwsdienst werken!

Adriaan vd Hoof is idd afkomstig uit het Leuvense, maar woont tegenwoordig in Antwerpen als ik mij niet vergis. Maar hij spreekt iig nog een beetje Lèves.

Schoon accentje hé 8)
die woont nu inderdaad hier in antwerpen, ben em al eens tegengekomen aan den delhaize. maar dat leuvens dialect heeft em nog hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be