Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2015, 10:20   #21
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
jazeker marie daenen,

je leeft met jezelf.

ik ben niet geboren als lange, blanke man met grote lul. en ik ben niet geboren als een grootgeschapen, sterke, superpotente neger die alle meisjes kan naaien die hij wil. Nooit meer word ik langer, groter, blanker en groter geschapen. Maw ik ben vervloekt en verdoemd. Mijn ellendige karmische straf is dit nu voor zonden uit vorige levens.

ja je eigen vijand zijn is suicidaal.

je hebt gelijk:

word je eigen vriend, jouw spiegelbeeld en schaduw zijn je twee beste vriedjes die altijd aan jou kant staat en die altijd gereed staan om jou te helpen als je in de put zit. Wel jammer dat mijn schaduw een zwartje is.

bye

dewa en wieroe
Hallo Dewanand; als je echt van jezelf houdt, denk je dat het er dan nog iets toe doet dat je een lange, blanke man met een grote lul bent of dat je slechts een Kleine zwarte piemel hebt???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:23   #22
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ben je zeker dat al die individualisten van zichzelf houden? Ben je zeker dat al die egoïsten die altijd meer en meer willen en nooit genoeg hebben van zichzelf houden?
Nu spring je van individualisten naar egoïsten, alsof dat zomaar hetzelfde is.
Citaat:
Het positieve dat je kunt zeggen, wanneer er niemand anders is die van je houdt, dat die anderen jou dan ook niet van jezelf kunnen afleiden of wegvoeren en dat je inderdaad enorm veel tijd hebt om te leren van jezelf te houden?
Zo is het inderdaad: stel dat de mensen van me gaan houden, dan ben ik mooi in de aap gelogeerd.
Het schept verplichtingen en ik ben niet meer vrij.
Alleen wat mijn atoomtheorie betreft, dat hoop ik nog eens mee te maken, zelfs al zou het mijn dood worden door al te veel belangstelling, dan nog heeft mijn leven zin gehad.
Citaat:
Doe je het?
Ik kan vrij aardig met mezelf over weg.
Ik ben geen sociaal mens en ben het liefst alleen.
Als ik naar de tv kijk en zo wat gezichten zie, dan heb ik al weer genoeg gehad.
Ik hou van de mensen op een flinke filosofische afstand, maar niet zo van dichtbij.
Citaat:
En waarom houdt er niemand anders van jou? Is er misschien in jouw leef- en denkwereld geen plaats voor iemand anders?
Niemand wil mijn atoomtheorie geloven, daarom.
En dat is het meest essentiële deel van mijn eigen persoon.

En hoe zit het met jou?
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:51   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik heb meer problemen met het centraal stellen van uw eigen persoon dat met die 'atoomtheorie' (ik betwijfel of de naam 'theorie' eigenlijk van toepassing is zelfs). Stel dat men ooit zou vaststellen dat een atoom een zeker bewustzijn heeft en stuurbaar is (een 'ruimteschip' als het ware), dienen we dan te redeneren "Ho, wat een visionair was Harry"? Mijns inziens niet. U speculeert maar draagt geen argumenten aan. Maar vooral dat 'Godcomplex' doet eigenlijk afbreuk aan de 'theorie' mijns inziens.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 juni 2015 om 14:52.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:54   #24
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Nu spring je van individualisten naar egoïsten, alsof dat zomaar hetzelfde is.
Zo is het inderdaad: stel dat de mensen van me gaan houden, dan ben ik mooi in de aap gelogeerd.
Het schept verplichtingen en ik ben niet meer vrij.
Alleen wat mijn atoomtheorie betreft, dat hoop ik nog eens mee te maken, zelfs al zou het mijn dood worden door al te veel belangstelling, dan nog heeft mijn leven zin gehad.
Ik kan vrij aardig met mezelf over weg.
Ik ben geen sociaal mens en ben het liefst alleen.
Als ik naar de tv kijk en zo wat gezichten zie, dan heb ik al weer genoeg gehad.
Ik hou van de mensen op een flinke filosofische afstand, maar niet zo van dichtbij.

En hoe zit het met jou?
Zoals je zelf aangeeft ben je vol van je atoomtheorie en zie je je atoomtheorie voor het meest essentiële deel van je Eigen persoon...

Je bent dus vol van je zelf en er is geen plaats voor iemand of iets anders; vandaar dat je ook alleen bent, maar dat stoort je minder omdat je je zelf wel kunt beschouwen als je Eigen vriend.

Hoe zit het met mij?

Mijn grote uitvinding is de leegte in mijzelf, maar dan een leegte die alles opvult en die echter en voller is dan de schijnbare realiteit die ons omringt.

Ik heb over het algemeen geen problemen om contacten te leggen, zelfs vriendschappen te sluiten; maar het ben ikzelf die mij eerder zo veel mogelijk uit het sociale leven terugtrekt; ik heb het niet meer zo nodig.

Maar in mijn uitwisseling met anderen, is het contact, over het algemeen, directer en juister en dus minder tijdsvulling of tijdsverlies...

Waarom is het contact echter? Omdat ik open sta voor anderen en omdat ik niets meer op te dringen heb en nog weinig te vragen heb. Indien de andere niet geinteresseerd is in mij, hewel, het gaat hem goed, ik ben een vrij mens...
Oud 8 juni 2015, 14:59   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel mensen kunnen van zichzelf zeggen dat zij zichzelf genegen zijn; dat zij op goede voet van verstandhouding met zichzelf leven; dat zij zichzelf nooit alleen weten; dat zij de leegte binnen zichzelf niet moeten opvullen door anderen voor hun kar te spannen...

Hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze hun Eigen vriend zijn????
Vertel eerst eens in hoeverre jij vriend bent van jijzelf.
Kortom: vertels eerst eens je boodschap.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 15:10   #26
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik heb meer problemen met het centraal stellen van uw eigen persoon
Ik heb er zelf geen moeite mee, integendeel: het geeft me plezier.
Citaat:
dat met die 'atoomtheorie' (ik betwijfel of de naam 'theorie' eigenlijk van toepassing is zelfs).
Zeer zeker wel, want het zit filosofisch zeer goed in elkaar, veel en veel beter dan het gammele heelal van de wetenschap.
Citaat:
Stel dat men ooit zou vaststellen dat een atoom een zeker bewustzijn heeft en stuurbaar is (een 'ruimteschip' als het ware), dienen we dan te redeneren "Ho, wat een visionair was Harry"?
Mijn atoomtheorie gaat veel verder dan dit soort van vage speculatie van jou, dat wel van mijn atoomtheorie is afgekeken, maar er blijkbaar niet veel van begrijpt.
Citaat:
Mijns inziens niet. U speculeert maar draagt geen argumenten aan.
Ik heb argumenten genoeg voor mijn atoomtheorie, zoals bijvoorbeeld dat met mijn zeer intelligente microwezentjes de evolutie van het leven als de werking van ons lichaam zeer goed verklaard kan worden.
Citaat:
Maar vooral dat 'Godcomplex' doet eigenlijk afbreuk aan de 'theorie' mijns inziens.
Mijns inziens juist niet, want met mijn atoomtheorie kan ik het bestaan van God bewijzen in de gedaante van een oneindig aantal microwezentjes.
God is juist de essentie van mijn atoomtheorie en is ook uit de Gods idee ontstaan.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 8 juni 2015 om 15:14.
Oud 8 juni 2015, 15:13   #27
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals je zelf aangeeft ben je vol van je atoomtheorie en zie je je atoomtheorie voor het meest essentiële deel van je Eigen persoon...

Je bent dus vol van je zelf en er is geen plaats voor iemand of iets anders; vandaar dat je ook alleen bent, maar dat stoort je minder omdat je je zelf wel kunt beschouwen als je Eigen vriend.
Zo is het maar net.
Citaat:
Hoe zit het met mij?

Mijn grote uitvinding is de leegte in mijzelf, maar dan een leegte die alles opvult en die echter en voller is dan de schijnbare realiteit die ons omringt.

Ik heb over het algemeen geen problemen om contacten te leggen, zelfs vriendschappen te sluiten; maar het ben ikzelf die mij eerder zo veel mogelijk uit het sociale leven terugtrekt; ik heb het niet meer zo nodig.

Maar in mijn uitwisseling met anderen, is het contact, over het algemeen, directer en juister en dus minder tijdsvulling of tijdsverlies...

Waarom is het contact echter? Omdat ik open sta voor anderen en omdat ik niets meer op te dringen heb en nog weinig te vragen heb. Indien de andere niet geinteresseerd is in mij, hewel, het gaat hem goed, ik ben een vrij mens...
Mooi, ga zo door.....
Oud 8 juni 2015, 15:23   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Marie overdrijft niet, denk ik. De meeste mensen zijn geen goede vriendjes met zichzelf want het verschil zouden ze wel degelijke voelen.
Het is die leegte, die hen meestal onbewust afschrikt en die maakt dat ze hun leven vullen met enorm veel drukdoenerij; welke drukdoenerij in werkelijkheid 'nietsdoen' is.

Toch begrijp ik uw stelling dat je jezelf een lichte agenda moet opleggen om niet in een zwart gat te vallen; het kan ook betekenen dat je nog niet tot het uiterste gegaan bent en dat er nog hiaten in jouw verhouding ten opzichte van jezelf zitten. Dat zwarte gat is inderdaad afschuwelijk en daar moet niet al te licht over heen gegaan worden, want het kan je als het ware echt verzwelgen...

Kunnen houden van jezelf houdt ook in dat je moet weten wat liefde is en tot echte liefde zijn nog maar heel weinig mensen in staat... Niets kan geforceerd worden en alles vraagt zijn tijd...

Dat geldt ook voor mijzelf...
Tuurlijk geldt het ook voor jezelf. Forummen is ook zo'n overbodige bezigheid. Ik ben wel zes jaar een gedisconnecteerde asceet-kluizenaar geweest. Maar dan echt hé, geen TV geen Radio, geen telefoon, geen TV geen PC, geen partner geen sociaal leven en dat alles in afzondering in een vreemd land waarvan ik de taal niet kende. Ascetisme was trouwens zeer welkom op een armoedebudget. Nu gij. Er zijn er niet veel, die dat kunnen zeggen. Dat is even lang als dat Bodhidharma de muur deed in Shaolin. Tegenwoordig sta ik me wat onschuldige verstrooiingen toe. Maar leef nog steeds geïsoleerd.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 15:34   #29
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vertel eerst eens in hoeverre jij vriend bent van jijzelf.
Kortom: vertels eerst eens je boodschap.
Mijn boodschap is kort en bondig; indien de mens de rijkdom in zichzelf zou herkennen, gedaan godsdiensten, gedaan oorlogen, gedaan de grote tweedrachten in de wereld en gedaan die elites die alles voor zichzelf opeisen...
Oud 8 juni 2015, 15:46   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn boodschap is kort en bondig; indien de mens de rijkdom in zichzelf zou herkennen, gedaan godsdiensten, gedaan oorlogen, gedaan de grote tweedrachten in de wereld en gedaan die elites die alles voor zichzelf opeisen...
Oorlogen niet nee. Er zijn basiswaarden te verdedigen. Je mag dan zoveel vriend van jezelf zijn als je wil, als je je daaraan onttrekt, ben je ofwel een lafaard, ofwel een overtuigde pacifist. In dat laatste geval moet je in staat zijn anderen en jezelf weerloos te laten afslachten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 juni 2015 om 15:46.
Oud 8 juni 2015, 15:54   #31
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Tuurlijk geldt het ook voor jezelf. Forummen is ook zo'n overbodige bezigheid. Ik ben wel zes jaar een gedisconnecteerde asceet-kluizenaar geweest. Maar dan echt hé, geen TV geen Radio, geen telefoon, geen TV geen PC, geen partner geen sociaal leven en dat alles in afzondering in een vreemd land waarvan ik de taal niet kende. Ascetisme was trouwens zeer welkom op een armoedebudget. Nu gij. Er zijn er niet veel, die dat kunnen zeggen. Dat is even lang als dat Bodhidharma de muur deed in Shaolin. Tegenwoordig sta ik me wat onschuldige verstrooiingen toe. Maar leef nog steeds geïsoleerd.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat forummen ook een overbodige bezigheid is, alhoewel ik er enorm veel pelzier in heb en ik inzie dat het eerder monologen zijn waarbij anderen af en toe een nieuwe insteek geven om mijn geest mee onledig te houden...

Ik moet zelf bekennen dat zonder anderen ik dikwijls mijzelf voorbij loop. Het volstaat dat ik mij voorneem om mij af te zonderen en om mij op het niets te concentreren opdat mijn geest alle kanten uit slaat... en op andere momenten, wanneer ik denk heel werelds bezig te zijn overvalt mij die leegte die alles opvult....

Een grote vooruitgang vind ik de ontdekking dat men zijn direct verstand beter bezig houdt, onledig houdt met neuzelarijen, spelletjes en andere niets ter zake doende pleziertjes, waardoor een diepliggender werking optreedt, als het ware een dieper zijn dat zich manifesteert en alles klaarder doet inzien...

Daarom ook dat ik denk dat jouw leefwereld een hele moeilijke leefwereld is en dat je werkelijk veel moed moet hebben om hem te leven...
Ik denk dat je eerste de schat moet gevonden hebben om alles wat je hebt op te geven en te verkopen om die schat te kunnen zijn, dan alles op te geven en te verkopen en dan denken dat je wel de schat zal kunnen vinden...

Pas op, ik oordeel je niet, ik tracht enkel voor mijzelf klaarder te zien...
Oud 8 juni 2015, 16:01   #32
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorlogen niet nee. Er zijn basiswaarden te verdedigen. Je mag dan zoveel vriend van jezelf zijn als je wil, als je je daaraan onttrekt, ben je ofwel een lafaard, ofwel een overtuigde pacifist. In dat laatste geval moet je in staat zijn anderen en jezelf weerloos te laten afslachten.
U begrijpt mij verkeerd of ik heb mij verkeerd uitgedrukt.

Eén mens zal inderdaad de wereld niet veranderen; maar indien er meer en meer mensen zouden zijn, die op hun beurt meer en meer mensen zouden aansteken, dan zal op een bepaald ogenblik, als een lopend vuurtje, dat inzicht doorwegen op heel de mensheid en dan inderdaad zal gebeuren wat ik hierboven gezegd heb...

Tot zolang kan dat inzicht persoonlijk geen enkel kwaad en maak iedereen die tot dat inzicht al gekomen is alleen maar sterker en heler...
Oud 8 juni 2015, 16:09   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
U begrijpt mij verkeerd of ik heb mij verkeerd uitgedrukt.

Eén mens zal inderdaad de wereld niet veranderen; maar indien er meer en meer mensen zouden zijn, die op hun beurt meer en meer mensen zouden aansteken, dan zal op een bepaald ogenblik, als een lopend vuurtje, dat inzicht doorwegen op heel de mensheid en dan inderdaad zal gebeuren wat ik hierboven gezegd heb...

Tot zolang kan dat inzicht persoonlijk geen enkel kwaad en maak iedereen die tot dat inzicht al gekomen is alleen maar sterker en heler...
Oorlogen en gewelduitoefening gaan nooit verdwijnen. Die dingen zijn soms noodzakelijk en gerechtvaardigd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 juni 2015 om 16:09.
Oud 8 juni 2015, 16:57   #34
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorlogen en gewelduitoefening gaan nooit verdwijnen. Die dingen zijn soms noodzakelijk en gerechtvaardigd.
willen de oorlogvoerders en de geweldenaars ons wijsmaken...
Oud 8 juni 2015, 17:19   #35
eno2
Banneling

Standaard

.
Citaat:
willen de oorlogvoerders en de geweldenaars ons wijsmaken...
Er zijn basiswaarden te verdedigen. Je mag dan zoveel vriend van jezelf zijn als je wil, als je je daaraan onttrekt, ben je ofwel een lafaard, ofwel een overtuigde pacifist. In dat laatste geval moet je in staat zijn anderen en jezelf weerloos te laten afslachten. Van twee één. Het is makkelijker te vechten dan je te laten afslachten. Maar je kan niemand die moeilijkere vrije keuze van je weerloos te laten afslachten, opdringen. Bovendien breng je daar anderen mee in gevaar en vooral de basiswaarden die verdienen verdedigd te worden.
De Boeddha koos voor pacifisme, en abdiceerde zijn koningskroon, maar zijn volk, de Shakya's, werd uitgeroeid.
Oud 8 juni 2015, 17:35   #36
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat forummen ook een overbodige bezigheid is, alhoewel ik er enorm veel pelzier in heb en ik inzie dat het eerder monologen zijn waarbij anderen af en toe een nieuwe insteek geven om mijn geest mee onledig te houden...

Ik moet zelf bekennen dat zonder anderen ik dikwijls mijzelf voorbij loop. Het volstaat dat ik mij voorneem om mij af te zonderen en om mij op het niets te concentreren opdat mijn geest alle kanten uit slaat... en op andere momenten, wanneer ik denk heel werelds bezig te zijn overvalt mij die leegte die alles opvult....

Een grote vooruitgang vind ik de ontdekking dat men zijn direct verstand beter bezig houdt, onledig houdt met neuzelarijen, spelletjes en andere niets ter zake doende pleziertjes, waardoor een diepliggender werking optreedt, als het ware een dieper zijn dat zich manifesteert en alles klaarder doet inzien...

Daarom ook dat ik denk dat jouw leefwereld een hele moeilijke leefwereld is en dat je werkelijk veel moed moet hebben om hem te leven...
Ik denk dat je eerste de schat moet gevonden hebben om alles wat je hebt op te geven en te verkopen om die schat te kunnen zijn, dan alles op te geven en te verkopen en dan denken dat je wel de schat zal kunnen vinden...

Pas op, ik oordeel je niet, ik tracht enkel voor mijzelf klaarder te zien...

Heb je je al verdiept in Zen?
Oud 8 juni 2015, 18:00   #37
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
.

Er zijn basiswaarden te verdedigen. Je mag dan zoveel vriend van jezelf zijn als je wil, als je je daaraan onttrekt, ben je ofwel een lafaard, ofwel een overtuigde pacifist. In dat laatste geval moet je in staat zijn anderen en jezelf weerloos te laten afslachten. Van twee één. Het is makkelijker te vechten dan je te laten afslachten. Maar je kan niemand die moeilijkere vrije keuze van je weerloos te laten afslachten, opdringen. Bovendien breng je daar anderen mee in gevaar en vooral de basiswaarden die verdienen verdedigd te worden.
De Boeddha koos voor pacifisme, en abdiceerde zijn koningskroon, maar zijn volk, de Shakya's, werd uitgeroeid.
Ik beslis niet voor iemand anders en ik laat niemand anders voor mij beslissen, maar de dag dat de mensen hun Eigen vriend zijn geworden en de rijkdom in zichzelf gevonden hebben die dag zal er geen oorlog meer zijn...
Tot zolang predik ik noch geweld, noch pacifisme en kan ik alleen maar hopen dat ik nooit voor de keuze gesteld zal worden...
Oud 8 juni 2015, 18:03   #38
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb je je al verdiept in Zen?
Wat Zen is denk ik zo wel een beetje te weten; maar ik heb besloten voor het moment om mijn Eigen weg te gaan omdat ik inzie dat het misschien de vruchtbaarste weg is...
Oud 8 juni 2015, 18:21   #39
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat Zen is denk ik zo wel een beetje te weten; maar ik heb besloten voor het moment om mijn Eigen weg te gaan omdat ik inzie dat het misschien de vruchtbaarste weg is...
Je moet altijd je eigen weg gaan. Ik ben mijn eigen asceet-zen-tao-boeddha weg gegaan, aan het gaan. Klein beetje gas teruggenomen de laatste vette jaren, dat wel.
Oud 9 juni 2015, 07:45   #40
Peche
Banneling

Standaard

Ik haat mezelf soms een beetje. Vooral wanneer ik de afgelopen jaren visualiseer... Maar ik kan best nog met mezelf lachen dus de wanhoop is nog niet nabij. Ik ben eigenlijk nog maar net aan het leren lopen en leer mezelf maar net appreciëren als "vriend", met vallen en opstaan uiteraard.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be