![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Het schept verplichtingen en ik ben niet meer vrij. Alleen wat mijn atoomtheorie betreft, dat hoop ik nog eens mee te maken, zelfs al zou het mijn dood worden door al te veel belangstelling, dan nog heeft mijn leven zin gehad. Citaat:
Ik ben geen sociaal mens en ben het liefst alleen. Als ik naar de tv kijk en zo wat gezichten zie, dan heb ik al weer genoeg gehad. Ik hou van de mensen op een flinke filosofische afstand, maar niet zo van dichtbij. Citaat:
En dat is het meest essentiële deel van mijn eigen persoon. En hoe zit het met jou? |
||||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik heb meer problemen met het centraal stellen van uw eigen persoon dat met die 'atoomtheorie' (ik betwijfel of de naam 'theorie' eigenlijk van toepassing is zelfs). Stel dat men ooit zou vaststellen dat een atoom een zeker bewustzijn heeft en stuurbaar is (een 'ruimteschip' als het ware), dienen we dan te redeneren "Ho, wat een visionair was Harry"? Mijns inziens niet. U speculeert maar draagt geen argumenten aan. Maar vooral dat 'Godcomplex' doet eigenlijk afbreuk aan de 'theorie' mijns inziens.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 juni 2015 om 14:52. |
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je bent dus vol van je zelf en er is geen plaats voor iemand of iets anders; vandaar dat je ook alleen bent, maar dat stoort je minder omdat je je zelf wel kunt beschouwen als je Eigen vriend. Hoe zit het met mij? Mijn grote uitvinding is de leegte in mijzelf, maar dan een leegte die alles opvult en die echter en voller is dan de schijnbare realiteit die ons omringt. Ik heb over het algemeen geen problemen om contacten te leggen, zelfs vriendschappen te sluiten; maar het ben ikzelf die mij eerder zo veel mogelijk uit het sociale leven terugtrekt; ik heb het niet meer zo nodig. Maar in mijn uitwisseling met anderen, is het contact, over het algemeen, directer en juister en dus minder tijdsvulling of tijdsverlies... Waarom is het contact echter? Omdat ik open sta voor anderen en omdat ik niets meer op te dringen heb en nog weinig te vragen heb. Indien de andere niet geinteresseerd is in mij, hewel, het gaat hem goed, ik ben een vrij mens... |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kortom: vertels eerst eens je boodschap. |
|
|
|
|
|
|
#26 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
God is juist de essentie van mijn atoomtheorie en is ook uit de Gods idee ontstaan. Laatst gewijzigd door harriechristus : 8 juni 2015 om 15:14. |
|||||
|
|
|
|
|
#27 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Banneling
|
Mijn boodschap is kort en bondig; indien de mens de rijkdom in zichzelf zou herkennen, gedaan godsdiensten, gedaan oorlogen, gedaan de grote tweedrachten in de wereld en gedaan die elites die alles voor zichzelf opeisen...
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Banneling
|
Oorlogen niet nee. Er zijn basiswaarden te verdedigen. Je mag dan zoveel vriend van jezelf zijn als je wil, als je je daaraan onttrekt, ben je ofwel een lafaard, ofwel een overtuigde pacifist. In dat laatste geval moet je in staat zijn anderen en jezelf weerloos te laten afslachten.
Laatst gewijzigd door eno2 : 8 juni 2015 om 15:46. |
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik moet zelf bekennen dat zonder anderen ik dikwijls mijzelf voorbij loop. Het volstaat dat ik mij voorneem om mij af te zonderen en om mij op het niets te concentreren opdat mijn geest alle kanten uit slaat... en op andere momenten, wanneer ik denk heel werelds bezig te zijn overvalt mij die leegte die alles opvult.... Een grote vooruitgang vind ik de ontdekking dat men zijn direct verstand beter bezig houdt, onledig houdt met neuzelarijen, spelletjes en andere niets ter zake doende pleziertjes, waardoor een diepliggender werking optreedt, als het ware een dieper zijn dat zich manifesteert en alles klaarder doet inzien... Daarom ook dat ik denk dat jouw leefwereld een hele moeilijke leefwereld is en dat je werkelijk veel moed moet hebben om hem te leven... Ik denk dat je eerste de schat moet gevonden hebben om alles wat je hebt op te geven en te verkopen om die schat te kunnen zijn, dan alles op te geven en te verkopen en dan denken dat je wel de schat zal kunnen vinden... Pas op, ik oordeel je niet, ik tracht enkel voor mijzelf klaarder te zien... |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Eén mens zal inderdaad de wereld niet veranderen; maar indien er meer en meer mensen zouden zijn, die op hun beurt meer en meer mensen zouden aansteken, dan zal op een bepaald ogenblik, als een lopend vuurtje, dat inzicht doorwegen op heel de mensheid en dan inderdaad zal gebeuren wat ik hierboven gezegd heb... Tot zolang kan dat inzicht persoonlijk geen enkel kwaad en maak iedereen die tot dat inzicht al gekomen is alleen maar sterker en heler... |
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 8 juni 2015 om 16:09. |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Banneling
|
.
Citaat:
De Boeddha koos voor pacifisme, en abdiceerde zijn koningskroon, maar zijn volk, de Shakya's, werd uitgeroeid. |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Heb je je al verdiept in Zen? |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Tot zolang predik ik noch geweld, noch pacifisme en kan ik alleen maar hopen dat ik nooit voor de keuze gesteld zal worden... |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Banneling
|
Je moet altijd je eigen weg gaan. Ik ben mijn eigen asceet-zen-tao-boeddha weg gegaan, aan het gaan. Klein beetje gas teruggenomen de laatste vette jaren, dat wel.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Banneling
|
Ik haat mezelf soms een beetje. Vooral wanneer ik de afgelopen jaren visualiseer... Maar ik kan best nog met mezelf lachen dus de wanhoop is nog niet nabij. Ik ben eigenlijk nog maar net aan het leren lopen en leer mezelf maar net appreciëren als "vriend", met vallen en opstaan uiteraard.
|
|
|
|