Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2015, 10:59   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, maar blijkbaar te weinig.

maar vooral: waarom is het normaal om te verwachten dat hoger opgeleide Nederlandstaligen Frans spreken (terecht trouwens) maar van Franstalige hoger opgeleide (artsen zijn toch hoger opgeleiden hé?) mag je dan niet verwachten dat ze Nederlands spreken in een tweetalige stad?

Dat is wat ik nooit op mijn werk begrepen heb. Van de laagstopgeleide Nederlandstalige wordt altijd verwacht dat ze een basiskennis Frans hebben maar van de hoger opgeleide Franstalige ingenieurs mag je zeker niet verwachten dat ze een woord Nederlands spreken.
Brussel is geen tweetalige stad. De officiële Brusselse instanties zijn verplicht tweetalig. Dat is iets heel anders.
Je mag verwachten dat een winkelier/arts in Brussel tweetalig is. Maar er is geen verplichting (behalve sommige overheidsziekenhuizen) om tweetalig te zijn. Als de winkelier of arts niet aan je verwachtingen voldoet kies je een andere.
Als de vraag groot genoeg is zal er aanbod zijn.

Maar de flaminganten zitten liever Brussel en haar inwoners op alle mogelijke manieren, met leugens en halve waarheden, af te kraken. Dat ze daardoor de aanleiding zijn dat veel (onwetende) Vlamingen niet naar Brussel verhuizen snappen ze blijkbaar niet. Met gevolg dat het aantal Nederlandstaligen in Brussel veel kleiner is dan het zou kunnen zijn. Maar geen nood, de Fransen nemen met plezier hun plaats in. Die vergelijken de huurprijzen in Brussel met Parijs....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 11:03   #22
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik wist niet dat de wetgeving veranderd is en dat al die talen ondertussen ook erkend worden als officiële taal. heb jij daar een KB van ofzo?

ook wist ik niet dat Brussel opeens de hoofdstad is van een land met een meerderheid van al die talen.
Aha, nu gaat het opeens over KB en officiële taal en helemaal niet over ethiek en gezondheidszorg. Waar zijn je krokodillentranen nu gebleven over de Vlaamse arbeider die niet terecht kan bij een dokter in eigen taal? De Turkse arbeider is dus geen mens en mag creperen?

Als je het puur vanuit de bestaande juridische machtsverhoudingen bekijkt, dan moet je maar naar de rechtbank stappen, hé, als die nieuwe wachtdienst je niet aanstaat.

Ik blijf de zaak echter principieel en ethisch benaderen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Er zijn steeds meer mensen in Brussel die zich noch in het Frans noch in het Nederlands volledig op hun gemak voelen bij doktersbezoek. Dus als we het principe van medische zorg in eigen taal willen handhaven, moeten we het ook hebben over Arabisch, Turks, Pools, Bulgaars, ... tenminste als we het principe van de gelijkwaardigheid van ieder mens, verankerd in internationale verdragen, ernstig nemen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 30 juni 2015 om 11:04.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 11:07   #23
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Brussel is geen tweetalige stad. De officiële Brusselse instanties zijn verplicht tweetalig. Dat is iets heel anders.
Je mag verwachten dat een winkelier/arts in Brussel tweetalig is. Maar er is geen verplichting (behalve sommige overheidsziekenhuizen) om tweetalig te zijn. Als de winkelier of arts niet aan je verwachtingen voldoet kies je een andere.

Maar de flaminganten zitten liever Brussel en haar inwoners op alle mogelijke manieren, met leugens en halve waarheden, af te kraken. Dat ze daardoor de aanleiding zijn dat veel (onwetende) Vlamingen niet naar Brussel verhuizen snappen ze blijkbaar niet. Met gevolg dat het aantal Nederlandstaligen in Brussel veel kleiner is dan het zou kunnen zijn. Maar geen nood, de Fransen nemen met plezier hun plaats in. Die vergelijken de huurprijzen in Brussel met Parijs....
Dat klopt. En ondertussen kopen de Fransen alle grote en kleine bedrijven op en leggen er hun taal op. Proficiat, Brusselhatende N-VA'ers!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 30 juni 2015, 11:12   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

jij zegt zelf dat je als Nederlandstalige in je eigen hoofdstad niet mag verwachten dat je in het Nederlands bediend wordt, wie jaagt er dan wie weg?
Oud 30 juni 2015, 11:15   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Aha, nu gaat het opeens over KB en officiële taal en helemaal niet over ethiek en gezondheidszorg. Waar zijn je krokodillentranen nu gebleven over de Vlaamse arbeider die niet terecht kan bij een dokter in eigen taal? De Turkse arbeider is dus geen mens en mag creperen?

Als je het puur vanuit de bestaande juridische machtsverhoudingen bekijkt, dan moet je maar naar de rechtbank stappen, hé, als die nieuwe wachtdienst je niet aanstaat.

Ik woon in Zele, ik ken die problematiek van Turkstaligen beter dan jij blijkbaar zou denken.

De Turkse arbeider die een dokter zoekt in zijn eigen taal, zal het moeilijk hebben, dat is waar. maar de dokters hier, in Zele, ik weet niet hoe het in de wereldstad Brussel is, gaan wel altijd proberen om zo goed als mogelijk te kunnen communiceren. En gaan dus ook niet zeggen: "als je geen Nederlands spreekt, kan ik je niet helpen".
Oud 30 juni 2015, 11:20   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik wist niet dat de wetgeving veranderd is en dat al die talen ondertussen ook erkend worden als officiële taal. heb jij daar een KB van ofzo?

ook wist ik niet dat Brussel opeens de hoofdstad is van een land met een meerderheid van al die talen.
Kalliklets is zijn standup comedy aan het inoefenen.
Oud 30 juni 2015, 11:22   #27
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat klopt, Brussel is simpelweg een Vlaamse stad.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 11:32   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat klopt, Brussel is simpelweg een Vlaamse stad.
Dat niet alleen, het is de Vlaamse hoofdstad en dat zal ook zo blijven.

Ik weet wel, ik bezorg daarmee een aantal anti-Vlamingen een streep door hun imperialistische wanen.

En ja, dat geeft me veel plezier.
Oud 30 juni 2015, 11:33   #29
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bs'd

Brussel is gewoon een lelijke, ongezellig, criminele stad. Waarom zou je als Vlaming daar gaan wonen? Tuurlijk zijn er hier en daar villawijken, maar voor de rest voel ik me veel te goed om mezelf een Brusselaar te laten noemen.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 11:33   #30
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is niemand die u verbiedt naar een Nederlandstalige huisarts te gaan in Brussel.
Oh, nooit gehoord over weekenddienst en uw vrijheid daarbij???
Woont u misschien al jarenlang niet meer in België???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 11:35   #31
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik raad u aan een woordenboek van de Nederlandse taal open te slaan. Zoek daar de betekenis van racistisch eens op. Gij beheerst blijkbaar uw eigen door u zo geliefde moedertaal niet erg goed.
Oh, racisme duidt al lang niet meer op het ras alleen, het gaat ook over taal, kultuur, godsdienst en andere verschillen...
Oud 30 juni 2015, 11:39   #32
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon in Zele, ik ken die problematiek van Turkstaligen beter dan jij blijkbaar zou denken.

De Turkse arbeider die een dokter zoekt in zijn eigen taal, zal het moeilijk hebben, dat is waar. maar de dokters hier, in Zele, ik weet niet hoe het in de wereldstad Brussel is, gaan wel altijd proberen om zo goed als mogelijk te kunnen communiceren. En gaan dus ook niet zeggen: "als je geen Nederlands spreekt, kan ik je niet helpen".
Ik hoop dat alle dokters waar ook ter wereld hun patiënten pogen te helpen, ongeacht hun talige achtergrond. Dat moet ook volgens de eed die ze gezworen hebben.

Nu, zoals je waarschijnlijk wel zult weten heb je in een stad als Brussel uiteraard Turkse dokters waar je in het Turks terecht kan. De mensen van Turkse afkomst hebben nooit iets aan iemand gevraagd, maar zich gewoon zelf georganiseerd. Een Turkse wachtdienst is er bij mijn weten niet.

De Nederlandstalige artsen organiseerden tot voor kort een Nederlandstalige wachtdienst. Zij zien dat nu niet meer zitten - uit eerlijke bekommernis om efficiënte of uit gemakzucht, wie zal het zeggen? - en gaan nu op in een tweetalige wachtdienst waarbij aan de Nederlandstalige en aan de Franstalige patiënt gegarandeerd wordt dat hij wordt behandeld in de eigen taal, ofwel door een native speaker, ofwel door een "voldoende tweetalige" arts.

Waarom zouden we daar moord en brand en dictatuur over moeten roepen? Duits-, Russisch-, Spaans-, Arabisch- of Turkstaligen krijgen geen gelijkaardige garanties.

Gezondheidszorg in eigen taal is een mooi principe, dat, gezien de linguïstische verscheidenheid in de wereld, pragmatisch moet toegepast worden. Het kan niet dat één groep louter een native speaker eist. Dat ruikt erg naar segregatie en apartheid.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 30 juni 2015, 11:41   #33
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar heb ik die woorden gebruikt?
Ge moet lezen wat er staat, niet wat gij denkt dat er staat. En ge moet mijn antwoord niet uit zijn verband rukken.

Mijn antwoord ging over "mensen die er zouden willen gaan wonen". En dan was mijn stelling dat mensen die enkel het Nederlands beheersen zich daar moeilijker zullen thuis voelen dan mensen die meerdere talen spreken.
Hewel dan moet u maar eens aan Vlamingen uitleggen hoe normaal het is dat Vlamingen in hun Eigen hoofdstad niet meer in hun taal geholpen kunnen worden, des te meer daar die hoofdstad in de grond Nederlandstalig was... en altijd hoofdstad is en was van een land waar de meerderheid van de bevolking Nederlandstalig is...

Maar ja dat zult u wel weer als Vlaamse neukerij van de hand doen; la grand francofonie, u weet wel; voor hen tellen er andere menselijke samenlevingswetten dan voor doorsnee gewone burgers... Over segregatie gesproken...
Oud 30 juni 2015, 11:46   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mensen die enkel hun Vlaamse moedertaal beheersen is het natuurlijk moeilijk zich thuis te voelen op een plaats waar minder dan een kwart* van de bevolking die taal goed/uitstekend spreekt.

*bron: http://www.docu.vlaamserand.be/ned/w...WebpageId=1190

Er zijn natuurlijk ook een aantal jonge (hoger opgeleide) Vlamingen die meer dan één taal beheersen, en die zich in het multiculturele Brussel zeer goed thuis voelen.
Dit is een beetje al te gemakkelijk Pajoske. Je mag nog behoorlijk goed de Franse taal beheersen, maar een duidelijke uitleg en français kunnen geven over de plaatsen van de klachten of de organen die pijnlijk aanvoelen is niet altijd zo voor de hand liggend. En zeker niet wanneer je op dat ogenblik onder een flinke stress staat ingevolge die pijnen. Bovendien, een diagnose krijgen door een francofone stetoscoopdrager en français médical, dikwijls in zeven haasten afgerateld, is behoorlijk frustrerend omdat je er dan doorgaans de helft niet van snapt.

Me dunkt dat er jouw empathie regelmatig behoorlijk tekort schiet wanneer het over volkomen gerechtvaardigde klachten van Nederlandstaligen gaat. Hoe zou dat toch te verklaren zijn? Ik doe een gok: anti-Vlaams syndroom?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 11:48   #35
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn steeds meer mensen in Brussel die zich noch in het Frans noch in het Nederlands volledig op hun gemak voelen bij doktersbezoek. Dus als we het principe van medische zorg in eigen taal willen handhaven, moeten we het ook hebben over Arabisch, Turks, Pools, Bulgaars, ... tenminste als we het principe van de gelijkwaardigheid van ieder mens, verankerd in internationale verdragen, ernstig nemen.
Vreemd niet; als de Vlamingen in hun Eigen land, in hun Eigen hoofdstad, met zulke Eisen afkomt wordt hij altijd en opnieuw uitgemaakt voor mierenneuker, extremist, racist... en dan ineens, als men zogezegd wel wil luisteren komt men ineens af dat alle andere mensen, geen Belgen van origine, maar wel uit Eigen keuze, bijna vanzelfsprekend en dwingend recht hebben op dezelfde rechten, die men halstarrig blijft weigeren aan de Vlamingen...
Inderdaad over twee maten en gewichten gesproken... Dat kan niet anders dan la Belgique zijn...
Inderdaad een land waar alles meer en meer over kop gaat... Vreemd hoe zou dat komen???
Oud 30 juni 2015, 11:51   #36
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Bravo, de hele redenering op zijn kop. Het zijn niet de franstaligen, maar het zijn de Vlamingen die niet hun best willen doen en die zich niet willen aanpassen...
Doe zo verder... Het Belgische moeras is toch niet meer droog te leggen, we zullen er allemaal in vergaan in die mythe van 'de grote francofonie'...
Oud 30 juni 2015, 11:53   #37
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

In la Belgique is er niets dat ethisch behandeld wordt, in la Belgique telt er maar één principe; de grote francofonie. En al de rest is daar ondergeschikt aan...
Oud 30 juni 2015, 11:56   #38
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klopt. En ondertussen kopen de Fransen alle grote en kleine bedrijven op en leggen er hun taal op. Proficiat, Brusselhatende N-VA'ers!
Ze hebben het helemaal niet nodig om alles op te kopen om hun taal te kunnen opleggen; dat laatste doen ze al meer dan 180 jaren lang met de steun van la Belgique voor 100% achter hen.
Nu gaan doen dat het de fout van het NVa zou zijn of zelfs van de Vlamingen is te belachelijk om woorden aan vuil te maken...

De slavernij was dus ook de fout van de slaven???
Oud 30 juni 2015, 12:00   #39
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Vreemd niet; als de Vlamingen in hun Eigen land, in hun Eigen hoofdstad, met zulke Eisen afkomt wordt hij altijd en opnieuw uitgemaakt voor mierenneuker, extremist, racist... en dan ineens, als men zogezegd wel wil luisteren komt men ineens af dat alle andere mensen, geen Belgen van origine, maar wel uit Eigen keuze, bijna vanzelfsprekend en dwingend recht hebben op dezelfde rechten, die men halstarrig blijft weigeren aan de Vlamingen...
Inderdaad over twee maten en gewichten gesproken... Dat kan niet anders dan la Belgique zijn...
Inderdaad een land waar alles meer en meer over kop gaat... Vreemd hoe zou dat komen???
Stop eens met hyperventileren. Het zijn de Vlaamse huisartsen in Brussel die besloten hebben om geen aparte wachtdienst meer te organiseren, omdat ze die te zwaar vonden. Ga dan klagen bij die Vlaamse huisartsen, hé, i.p.v. hysterisch te beginnen raaskallen over Belgique hier en Belgique daar.

Deel van het akkoord is dat er altijd een Nederlandstalige, Franstalige of tweetalige arts zal zijn voor iedere Nederlandstalige resp. Franstalige. Nederlandstaligen en Franstaligen zullen dus altijd in eigen taal behandeld worden. Met anderstaligen wordt geen enkele rekening gehouden.

En dan is het nog niet goed?

Bedenk ook dat het gebrekkige aantal leden bij de Brusselse Huisartsenkring (BHAK) misschien ook ligt aan die te zwaar bevonden verplichte wachtdienst. Dan vestigen Vlaamse huisartsen zich liever buiten Brussel of sluiten zich aan bij de Franstalige tegenhanger. Een gemeenschappelijke structuur vangt dit probleem op.

Bedenk tenslotte dat bepaalde echte Brusseleirs als ex-burgemeester Freddy Thielemans weliswaar de drie talen (Frans, Nederlands én Brussels) beheersen, maar zich nooit als Vlamingen zouden outen en dus niet bij het BHAK zouden aansluiten. Zij kunnen hun patiënten echter perfect in het Nederlands - én in het Brussels - te woord staan.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 30 juni 2015, 12:05   #40
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat alle dokters waar ook ter wereld hun patiënten pogen te helpen, ongeacht hun talige achtergrond. Dat moet ook volgens de eed die ze gezworen hebben.

Nu, zoals je waarschijnlijk wel zult weten heb je in een stad als Brussel uiteraard Turkse dokters waar je in het Turks terecht kan. De mensen van Turkse afkomst hebben nooit iets aan iemand gevraagd, maar zich gewoon zelf georganiseerd. Een Turkse wachtdienst is er bij mijn weten niet.

De Nederlandstalige artsen organiseerden tot voor kort een Nederlandstalige wachtdienst. Zij zien dat nu niet meer zitten - uit eerlijke bekommernis om efficiënte of uit gemakzucht, wie zal het zeggen? - en gaan nu op in een tweetalige wachtdienst waarbij aan de Nederlandstalige en aan de Franstalige patiënt gegarandeerd wordt dat hij wordt behandeld in de eigen taal, ofwel door een native speaker, ofwel door een "voldoende tweetalige" arts.

Waarom zouden we daar moord en brand en dictatuur over moeten roepen? Duits-, Russisch-, Spaans-, Arabisch- of Turkstaligen krijgen geen gelijkaardige garanties.

Gezondheidszorg in eigen taal is een mooi principe, dat, gezien de linguïstische verscheidenheid in de wereld, pragmatisch moet toegepast worden. Het kan niet dat één groep louter een native speaker eist. Dat ruikt erg naar segregatie en apartheid.
Volgens de door mij aangebrachte begintekst zijn het niet de Nederlandstalige, maar wel degelijk de franstalige die een tweetalige wachtlijst willen omdat ze zo ook gesponsord worden door het Vlaamse RIZIV en zijn het dus de franstaligen die naar de Vlaamse centen graaien.

Een eerste akkoord werd afgeschoten omdat er geen voldoende garanties waren voor de Vlamingen om een arts te krijgen die hen in hun taal zou helpen; door politiek gekonkelfloes op hoger niveau, la Belgique, werden dan die taaleisen naast zich neergelegd en werden, zoals we steeds gewoon zijn door de francofonie, de Vlamingen geminoriseerd en staan de Vlamingen nu in de kou...

Vraag; waarom informeert geen enkele Vlaamse regimekrant de Vlamingen over deze koehanden in hun hoofdstad????
Als alles dan toch volgens de regels verloopt; wat hebben ze dan te verbergen???

Mogen de Vlamingen niet weten dat ze gewoon over het hele land tot tweederangsburgers gedegradeerd zijn???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be