![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De verkeerswet zegt: -maximum 120 rijden Maar even goed: -het andere verkeer niet hinderen -een manoeuvre uitvoeren (inhalen) mag het andere verkeer niet hinderen -geen gevaarlijke situaties creëeren enzovoort.... Er wordt in de media en door de politie voornamelijk gefocust op snelheid, waardoor de perceptie ontstaat dat de rest van de verkeerswet niet zo belangrijk is. Doch moet men even goed hieraan gehoorzamen! Dus dat ik de verkeerswet overtreed, maakt niet dat voor de andere de verkeerswet niet meer geldt. In mijn ogen is hij natuurlijk vrij om ook de verkeerswet te overtreden en mij dus te hinderen door zich tegen 100 naar links te zwieren voor mijn neus. Alleen is dat niet respectvol. Ik zie trouwens nergens vreemde kronkelingen in mijn betoog? En ik insinueer het niet, het staat er gewoon letterlijk te lezen. Het is niet dat iemand de verkeerswet overtreedt, dat je hem geen respect meer moet geven. Of moet ik elke voetganger overrijden die nog even door het rood oversteekt? Verkeerswet overtreden =/= asociale rakker. En ja, respect werkt in 2 richtingen. Dus, wanneer ik tegen hoge snelheid nader, en iemand maakt aanstalten om een vrachtwagen traag voorbij te gaan, doe ik teken om aan te geven dat ik eerst door wil. Wanneer ik echter met hoge snelheid een auto nader die al traag een vrachtwagen aan het voorbijsteken is, minder ik mijn snelheid, hou ik een veilige afstand en ga ik geen teken geven om sneller te rijden of andere zaken doen. Wederzijds respect |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Niet moeilijk dat er zo weinig respect is in België! Op de snelweg zeer veel bestuurder die zonder te pinken van rijstrook wisselen: verdienen allemaal geen respect Zeer veel bestuurders die andere hinderen: verdienen geen respect In de binnenstad: voorrangsnegatie en door het rood gaan van zwakke weggebruikers: verdienen allemaal geen respect ???? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als iedereen een loopje neemt met de wegcode, ontstaat er ellende. Ik zie bijgevolg niet in waarom we overtredingen zouden moeten toejuichen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
wat begrijpt u eigenlijk niet aan het woord respect ? Respect betekent niet het gedrag goedkeuren of toejuichen. Respect is echter wel nodig zodat we 's avonds allemaal terug veilig thuis komen. Dit is nu weeral een typisch voorbeeld over de ziekte van België (en bijna alle andere staten). De overheid moet voor alles een oplossing hebben en moet alles regelen (de wegcode dus). Dit terwijl burgers gerust gedeeltelijk het heft zelf in handen kunnen nemen door gewoon elkaar te respecteren en er samen voor te zorgen dat iedereen heelhuids thuiskomt. Als U niet opzij gaat voor een motor in een file, creëert u een gevaarlijke situatie die de motorrijder in gevaar kan brengen. Dat is geen respect. En Jan, U negeert weeral op de wijze die ik ondertussen van u gewoon ben hetgeen wat ik in mijn vorige post schreef: als iemand mij hindert, is die persoon ook in fout. Uiteindelijk zijn we allemaal in fout volgens de gehele verkeerswet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de beste start is het correct naleven van de regels. Dus neen, ik heb bijgevolg geen respect voor wie snelheidsbeperkingen aan zijn laars lapt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat lijkt me ook normaal, tenzij u graag hebt dat de ene links rijdt en de andere rechts.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uw notie "hinderen" zal geen weerklank vinden bij een politierechter. Als ik u mag geloven, zijn paard en kar op de openbare weg voortdurend in overtreding...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In de verkeerswet staat letterlijk dat allereerst voertuigen die geen 70 kmh kunnen halen verboden zijn EN dat een voertuig niet moedwillig de verkeersstroom mag belemmeren door trager te rijden wanneer het trager kan. Dus, een vrachtwagen die 90 rijdt (Vmax) is geen belemmering. Een auto die tussen enkel en alleen andere personenauto's die gemiddeld 120 rijden, 90 gaat rijden, is wel een belemmering. Ik ga nu niet de specifieke verkeerswet opzoeken aangezien ik zo meteen op vakantie vertrek. Adios. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als ik met mijn moto door de file rij overtreed ik géén enkele wet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderstaande geldt op alle wegen: Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/179-art21 waar ook verwezen wordt naar bovenstaand artikel 10.1 21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden : - aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren; - aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken; - aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen; - aan de bestuurders van vierwielers met motor zonder passagiersruimte. [Quad] De tot het verkeer op de autosnelwegen toegelaten voertuigen mogen die wegen maar oprijden of verlaten op de plaatsen die daarvoor speciaal ingericht zijn. 21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1. [...]
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2015 om 22:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Fietsers worden agressief van het onophoudelijk inbeuken van wagens op hun lichaam ttz van het lawaai. Je moet al drie kwart boeddha zijn om na een kwartier erger dan oostenwind op de steppe niet tilt te slaan als ze je dan ook nog eens van de baan rijden ... en dan hebben we het nog niet over de stank van diesel en tweetact waar je soms kilometers in fietst en die zoveel wil zeggen als dit is kanker gast. Tot zover de beloofde bescherming van de lichamelijke integriteit voor iedereen in het Vlaamse Handvest of voor kinderen in de Belgische grondwet. Vodden papier zijn het. En voor elk van die bleeksmoelen in die wagens kunt ge opdraaien voor hun medicijnen tegen hartfalen en hoge cholesterol ed. Dat komt er dan nog eens bij. En een pak van dat schijtvolk ontduikt dan nog eens belasting op arbeid ook. En Saoedi Arabië en de moslimfundies zijn hun dankbaar. Neen, de topicstarter heeft gelijk. Automobilisten zijn hufters.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is al gebeurd dat ik dan zelfs inhaal niet alleen op de middenstrook maar zelfs op de rechtse strook waar geen verkeer is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens ik deed ooit de test en na 1 minuut hong er een trein van wel 20 auto's achter mij te drummen inclusief een peleton wielerterroristen. Dus voor mijn eigen veiligheid volg ik nu gewoon de verkeersstroom..handig en veilig. En ook jij zal daar sneller rijden dan 30. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 augustus 2015 om 08:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er camions aan 90 kmh rijden op het rechtervak overtreedt hij met zijn personenwagen wslk al artikel 16.4.1.d. als het linkervak voor hem vrij is om gas bij te geven, ik kan me slecht voorstellen dat je van stokkend verkeer spreekt (want dat staat ook in 10.1). Citaat:
![]() Soit, er worden elke week gemiddeld 2 boetes uitgeschreven voor hinderend rijden op de snelweg, enkel in Vlaanderen (stond vandaag in live krant HBVL). Ook Citaat:
Van dat soort idioten die erop kicken de snelwegfile te leiden ofzo... ![]() Te traag rijden is zeker zo gevaarlijk als "te snel rijden" en in bepaalde omstandigheden zelfs veel gevaarlijker : Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2015 om 11:54. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer eens veel praat voor de vaak, maar uw notie "hinderen" valt niet te verzoenen met de wegcode. In het verleden meende u ook al, onterecht, dat twee naast elkaar rijdende fietsers in de bebouwde kom "hinder" zouden veroorzaken als er een achterliggende wagen afkomt...
|
![]() |
![]() |