Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2015, 12:11   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Touch me Baby Bekijk bericht
Net integendeel. Ik klaag een quasi monopolie aan.

En wat in veel analyses van 'markt' ontbreekt is het principe van 'winstmaximalisatie'
De bestaande 30 verkopen aan woekerprijzen is lucratiever dan er 1000 bijdrukken aan een democratische prijs ( in een sexy kaftje met een titel van vier lettergrepen ? )

Veel 'markten' zijn vals.
Ik ken bvb de mensen die eerst alle werken van de artiest B hebben opgekocht, om hem dan nadien beroemd te maken.

Of wat te denken van twee kunstverzamelaars die gewoon van kunstwerk switchen, A koopt X van B, en B retourneert de favor door voor 't zelfde geld een Y te kopen van A, maar ze doen het via Sotheby's aan een opgepompte prijs, die de rest van hun 'stocks' X en Y opwaardeert.

Voil�* Bollen, gratis bijles
Ik zie dat "onze" bol.com ook aanmoedigt om tweedehands boeken via haar diensten te koop aan te bieden.

Mogelijk zien we een markt in "oud bedrukt papier" zich ontwikkelen?

geen marktwerking? komaan!

Het is zelfs "ecologisch" verantwoord om er GEEN duizend meer bij te drukken tenzij er echt,overtuigend,bewijs is dat ze niet in de container moeten.....
Firma's als De Slegte hebben gewoon te laat ingezien dat de modaliteiten van de verkoop van dergelijk" oud bedruk papier" best enigszins anders kunnen....(wat ik persoonlijk wel jammer vind,maar zo zijn de tijden...)

Laatst gewijzigd door kelt : 12 oktober 2015 om 12:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 12:37   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het overkomt me bijna dagelijks, zin in een boek, tot ik de amazon prijs zie.

Volkomen obscuur boekje, tweedehands, 96 $
hoeveel blz is die ?

en hoeveel van die blz plan je ervan te lezen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 12:39   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik zie dat "onze" bol.com ook aanmoedigt om tweedehands boeken via haar diensten te koop aan te bieden.

Mogelijk zien we een markt in "oud bedrukt papier" zich ontwikkelen?

geen marktwerking? komaan!

Het is zelfs "ecologisch" verantwoord om er GEEN duizend meer bij te drukken tenzij er echt,overtuigend,bewijs is dat ze niet in de container moeten.....
Firma's als De Slegte hebben gewoon te laat ingezien dat de modaliteiten van de verkoop van dergelijk" oud bedruk papier" best enigszins anders kunnen....(wat ik persoonlijk wel jammer vind,maar zo zijn de tijden...)
hoe zit het eigenlijk met auteursrechten bij tweedehands verkoop ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 oktober 2015 om 12:40.
Oud 12 oktober 2015, 12:48   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net integendeel. Ik klaag een quasi monopolie aan.

En wat in veel analyses van 'markt' ontbreekt is het principe van 'winstmaximalisatie'
De bestaande 30 verkopen aan woekerprijzen is lucratiever dan er 1000 bijdrukken aan een democratische prijs ( in een sexy kaftje met een titel van vier lettergrepen ? )
Als je het over tweedehandsboeken hebt, dan is het amazon zelf niet, he. Die doet enkel dienst als "beurs". Gij kunt ook een tweedehands boekje op amazon verkopen aan $ 20 000 als ge wilt. Moet ge nog ne zot vinden die het wil betalen.

Citaat:
Veel 'markten' zijn vals.
Ik ken bvb de mensen die eerst alle werken van de artiest B hebben opgekocht, om hem dan nadien beroemd te maken.
Daar is niks vals aan. Dat is gewoon marktmanipulatie. In vele communistische landen verboden, maar de basis van zaken doen.

Het risico van een markt te corneren is dan ook gigantisch. De paar keren dat het U lukt, moogt ge uw winst hebben, want 9/10 keer gaat ge er bankroet van worden.

Citaat:
Of wat te denken van twee kunstverzamelaars die gewoon van kunstwerk switchen, A koopt X van B, en B retourneert de favor door voor 't zelfde geld een Y te kopen van A, maar ze doen het via Sotheby's aan een opgepompte prijs, die de rest van hun 'stocks' X en Y opwaardeert.
Dat is een gekende koersmanipulatie techniek. Daar is voor mij niks mis aan. Wash trading:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wash_trade

Het punt is dat ge iets moet kopen omdat ge het voor uzelf meer waard vindt dan de prijs die men ervoor vraagt. Als dat het geval is, dan kan al die koersmanipulatie U niet veel schelen: ge hebt winst gemaakt want ge hebt meer bekomen dan ge hebt gegeven.

En als ge vindt dat iets voor U minder waard is dan wat men ervoor vraagt, dan moet ge het niet kopen.

So simpel is dat.

Als ge mee wilt doen met het zotte spelleke van kopen om duurder te verkopen aan een grotere zot, dan vind ik dat ge tevens moet blootgesteld worden aan alle trukken van de foor die uw gulzigheid bij uw dingskes willen nemen ; vandaar dat ik voorstander ben van Far West beurzen waar alles mag qua koersmanipulatie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 12:49   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Zoals BTW denk ik. Aangezien de eerste eigenaar ze al gekocht heeft, zit dat nu in de prijs begrepen van de okkazie verkoop.
Oud 12 oktober 2015, 12:55   #26
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij 'kunstwerken' is er een 'volgrecht' waarbij de kunstenaar bij latere herverkoop een percentage krijgt.
Bij andere tweedehandsverkopen bestaat zoiets niet (denk ik).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 12:58   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bij 'kunstwerken' is er een 'volgrecht' waarbij de kunstenaar bij latere herverkoop een percentage krijgt.
Tiens dat wist ik niet. Ik neem aan dat dat een soort van "speculatietaks" is, omdat kunstwerken gezien worden als speculatieve assets waarvan de kunstenaar de asset van de hand doet aan de laagste prijs, en die prijs enkel maar gaat stijgen bij verdere verkoop, zodat hij een "taks" kan leggen op de toename van waarde van zijn origineel werk.

Moet de kunstenaar ook betalen als het werk goeiekoper verkocht wordt dan het gekocht werd ?
Oud 12 oktober 2015, 13:02   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Die 2e hands boeken zitten gewoonlijk niet bij Amazon zelf maar bij andere zelfstandige boekhandels. Die bepalen dan blijkbaar, samen met Amazon, hoeveel ze voor een niet meer uitgegeven "new" of "used" boek vragen. Soms gaat het om boeken die wel nog uitgegeven worden maar waar studaxen graag een bepaalde editie uit het verleden (soms bij een andere uitgever) willen hebben.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 13:05   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zoals BTW denk ik. Aangezien de eerste eigenaar ze al gekocht heeft, zit dat nu in de prijs begrepen van de okkazie verkoop.
waarom zou dat mss anders zijn met muziek dan ?
wat is t juridische verschil dan met iemand een kopie bezorgen (schenken/verkopen) van muziek die je aankocht ?
Oud 12 oktober 2015, 14:05   #30
Touch me Baby
Gouverneur

Standaard

Goede kwaliteit van reacties.

Maar de dure eden van trouw aan de markt lossen mijn probleem niet op.

Veronderstel dat je vertrekt van het idee dat 'cultuur' voor zoveel mogelijk mensen moet toegankelijk zijn.
En je stelt dan vast dat Touch dagelijks gefrustreerd raakt door onzinnige prijzen van tweedehandsboeken, en zich in zijn recht op cultuur geschonden voelt.
Hoe reageer je dan ?
Foert Touch, leer leven met de Stenen Tafel van de Markt.
Of okee Touch, let's see what we can do for you.
Touch me Baby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 14:09   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tiens dat wist ik niet. Ik neem aan dat dat een soort van "speculatietaks" is, omdat kunstwerken gezien worden als speculatieve assets waarvan de kunstenaar de asset van de hand doet aan de laagste prijs, en die prijs enkel maar gaat stijgen bij verdere verkoop, zodat hij een "taks" kan leggen op de toename van waarde van zijn origineel werk.

Moet de kunstenaar ook betalen als het werk goeiekoper verkocht wordt dan het gekocht werd ?
Dat is gedaan om beginnende kunstenaars te beschermen. Die moeten dikwijls hun eerste werken voor weinig geld verkopen en dan maken anderen er winst mee. Denk niet dat ze verlies ook moeten betalen

Dacht dat er ook zoiets was dat kunstenaars konden eisen van de koper dat die het werk de eerste jaren niet doorverkoopt?
Oud 12 oktober 2015, 14:11   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Veronderstel dat je vertrekt van het idee dat 'cultuur' voor zoveel mogelijk mensen moet toegankelijk zijn.
En je stelt dan vast dat Touch dagelijks gefrustreerd raakt door onzinnige prijzen van tweedehandsboeken, en zich in zijn recht op cultuur geschonden voelt.
Hoe reageer je dan ?
één van Google's objectieven was ooit het openstellen van een bibliotheek die ze verzamelden ... op t moment van dat voornemen was hun bibliotheek reeds de grootste ooit ter wereld ... heb je daarover gelezen ?
je mag één keer raden waarop dat utopische idee gecrasht is...

ps kan jij me uitleggen waarom een zanger een betaling moet ontvangen elke keer zijn werk op de radio komt, maar bvb de meubelmaker van jouw boekenkast niet, elke keer jij er een boek in zet of uitneemt ?
Oud 12 oktober 2015, 14:12   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom zou dat mss anders zijn met muziek dan ?
wat is t juridische verschil dan met iemand een kopie bezorgen (schenken/verkopen) van muziek die je aankocht ?
Van zodra je een CD of DVD of boek koopt is het je bezit en dan doe je ermee wat je wil. Je kan het uiteraard niet reproduceren (tenzij het in het publiek domein zit).
Oud 12 oktober 2015, 14:12   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is gedaan om beginnende kunstenaars te beschermen. Die moeten dikwijls hun eerste werken voor weinig geld verkopen en dan maken anderen er winst mee. Denk niet dat ze verlies ook moeten betalen

Dacht dat er ook zoiets was dat kunstenaars konden eisen van de koper dat die het werk de eerste jaren niet doorverkoopt?
euhm ik wil niet lastig doen hoor, maar een 'auteursrecht' dat met de waarde vh werk mee evolueert ??

kan iemand een bron melden ?
Oud 12 oktober 2015, 14:14   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Van zodra je een CD of DVD of boek koopt is het je bezit en dan doe je ermee wat je wil. Je kan het uiteraard niet reproduceren (tenzij het in het publiek domein zit).
en de e-versie ?

mee doen wat ik wil ? ...

indien jouw uitleg correct zou zijn, zou PirateBay ook niet illegaal zijn, me dunkt ?
Oud 12 oktober 2015, 14:16   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan een verkeerd uitgangspunt. Cultuur is een product zoals een ander, waarvan de relatieve ontoegankelijkheid de frustratie is die de prijs kan laten bepalen (zoals alle goederen en diensten: zonder frustratie, geen prijs).

Citaat:
Prima, zo hoort het. Daardoor gaat Touch zich misschien uitsloven en nuttige dingen doen, om zijn frustraties kunnen te verzachten met het aldus gewonnen geld op andere gefrustreerden.

Het punt is maar dat als de schepper van de cultuur daar niks voor terug wilde, hij dat zelf in het publieke domein zou kunnen zetten (zoals open source software).
Het feit dat hij het verkoopt wil zeggen dat hij van de frustratie wil kunnen leven van zij die het zouden willen en niet kunnen bekomen. Zoals ik reeds zegde, is de frustratie de enige manier om van iemand iets gedaan te krijgen, naast zijn eigen vrijgevigheid.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 oktober 2015 om 14:21.
Oud 12 oktober 2015, 14:17   #37
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe reageer je dan ?
Die tweedehandsmarkt op Amazon zijn verkopers (dikwijls firma's) die van het Amazon platform (tegen betaling) gebruik maken.

Enkel als er 'Sold by Amazon' staat is Amazon ook de verkoper.

De betaling gebeurt altijd via Amazon (die er waarschijnlijk een % op neemt). Verkopers kunnen hun waren 'in consignatie' geven bij Amazon en dan zorgt die ook voor verzending.

Voor de rest bepaalt iedereen zijn eigen prijs, je kan dus op het goedkoopst shoppen.

En als iemand een item heeft dat nog niet te koop aangeboden is kan hij altijd proberen het aan een hoge prijs te verkopen. Ik zou dat ook doen
Oud 12 oktober 2015, 14:21   #38
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
euhm ik wil niet lastig doen hoor, maar een 'auteursrecht' dat met de waarde vh werk mee evolueert ??

kan iemand een bron melden ?
http://economie.fgov.be/nl/ondernemi.../#.VhuzRCvQgQU
Citaat:
en de e-versie ?

mee doen wat ik wil ? ...

indien jouw uitleg correct zou zijn, zou PirateBay ook niet illegaal zijn, me dunkt ?
De meeste E-dingen zijn beschermd met DRM en kan je dus niet verder verkopen.
Oud 12 oktober 2015, 14:24   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

heb je zelf die link economie fgov ook gevolgd en gelezen ?
gaat expliciet over beeldende kunst en niet over boeken.
Oud 12 oktober 2015, 14:25   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

en met welke juridische argumentatie zou ik een e-boek niet verder mogen verkopen en een hardcopy wel ?

welk verschil is er in eigendomsrecht mss ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be