![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Ook al best lekkers uit Nederland gedronken, ook van 't IJ. En brouwerijen als Emelisse of De Molen doen het ook uitstekend.
De buitenlanders doen het steeds beter, en al is niet elk experiment geslaagd, er wordt tenminste geëxperimenteerd. Veel Belgische brouwers lijken wel wat op hun lauweren te rusten, ook al is dat niet bij elk bier verdiend.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn er die bier drinken uit een ....
![]() ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() een filmpje, ja ja
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij een volgende gelegenheid zal ik ze nog eens een kans geven. Welke is aan te raden wetende dat ik vooral van sterk blond en tripel hou?
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het verwijt dat de Belgische brouwers op hun lauweren rusten vind ik een beetje een raar verwijt. Wat moet er veranderen aan iconen als Orval of Westmalle? Waarom moeten die gaan experimenteren? Je gaat ook niks bijschilderen op een Rubens he? Laat het experimenteren maar over aan de kleintjes. De groten kunnen best teren op hun (eeuwen)oude vakkennis en authentiek blijven.
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Het gaat hem niet om de iconische bieren, een goed bier is een goed bier. Maar ook grote brouwerijen zouden al eens iets mogen durven met nieuwe bieren, ik denk bijvoorbeeld aan Moortgat met zijn Triple Hop als positief voorbeeld. Net de grote jongens hebben de middelen om te experimenteren, met hun grote laboratoria. Ik heb het dan niet over pizzabier of ansjovisbier (ik geloof dat de Dolle Brouwers daar eens mee gespeeld hebben), maar diverse hopen, mouten of kruiden.
Van brouwerij het IJ is hun Zatte een vrij typische tripel, maar ik zou ook de IPA en de Flink durven proberen. De eerste is flink gehopt, doet nogal Amerikaans aan, de tweede is eigenlijk lichter dan een pintje, maar is toch behoorlijk rond van smaak.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 27 oktober 2015 om 04:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De hobbybrouwerijen schieten als paddestoelen uit de grond. Praktisch elk dorp heeft tegenwoordig weer zijn eigen brouwer.
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom moet er trouwens persé geëperimenteerd worden? Krijgen de Fransen het verwijt dat ze hun wijn nog altijd met druiven maken? Wij als Belgen hebben bewezen dat je met de basisingrediënten alleen een heel gamma diverse bieren kan maken. Waarom dan met 'smaakjes' enzo gaan liggen knutselen? Citaat:
Laatst nog een lekkere Goose Island IPA achterover geslagen. Hier sinds de overname door Inbev vlotjes te krijgen.
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() *dubbel*
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 28 oktober 2015 om 07:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met bier is dat net zo. Twintig jaar geleden kon er bv nagenoeg geen enkele Amerikaan een deftig bier brouwen maar na jaren proberen en kennis vergaren (die vaak uit Belgie afkomstig is) slagen ze daar nu stilaan wel in. En dan is het normaal dat hun bier ook succesvol wordt. Is het dan aan ons om dat te counteren door allerlei experimentjes op de markt te gaan gooien? Wijn is wat het is en bij bier is dat net zo. En volgens mij moeten wij nu niet plots 'raar' gaan doen omdat men aan de andere kant van de wereld ondertussen ook weet hoe ze bier moeten brouwen. Temeer omdat van die Amerikaanse bieren ook enkel de 'gewone' bieren succesvol zijn. Een IPA, een tripel, een sterke blonde... Kortom, de gewone bieren. Ze zijn daar nu niet plots succesvol omdat er ook pizza-, chilipeper- of bananenbier op de markt is hoor.
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Maar experimenten zijn niet beperkt tot exotische ingrediënten. Ook met brouwwijzen, verschillende gistingen, hopvariëteiten, moutsoorten, etc kan je al heel ver gaan, zonder aan de ziel van het product te raken. En daar is België toch niet altijd even goed mee, zeker zoals veel (grote) brouwers nog altijd lijken te denken dat je een zak suiker bij je bier moet kappen, terwijl er net een beweging is naar meer authentieke smaken, bitter en zelfs zuur.
We zijn nog niet zo vastgeroest als de meeste Duitsers met hun Reinheitsgebot, maar ook hier vormt onze rijke traditie soms eerder een dwangbuis voor vernieuwing. Terwijl die traditie net rijk en verscheiden genoeg is om ook met respect voor het product te experimenteren.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Van Arcen tot Gulpen. BV: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gulp...ubourg_Pilsner
I want to light the lights of patriotism. Lech Walesa Laatst gewijzigd door vuggie : 28 oktober 2015 om 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Maar het verleden is niet altijd een even goede aanwijzing van hoe het vandaag gaat. Ik mis soms een beetje durf en nieuwsgierigheid. Niet bij elke brouwer, maar voor sommigen is de traditie zo heilig geworden, ook als die traditie er een was van experimenteren, dat ze niet meer buiten de lijntjes durven gaan. In slaap gewiegd door hun succes. Zeker, er zijn ook andere brouwers in België, gelukkig maar.
![]() |
![]() |