Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2015, 10:04   #21
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als ze slim zijn, negeren ze bij n-va dat initiatief. Dan praat er niemand meer over binnen 3 dagen. Maar aangezien ze heeel kittelorig zijn als het op hun vlaams imago aankomt gaan ze heel waarschijnlijk in de valstrik lopen en toch ronkende verklaringen afleggen. Iets waar de pers van smult en dus gaat Calvo een podium krijgen om dat nog een paar keer te kunnen herhalen.
Ze hoeven bij N-VA maar wat te wijzen op bepaalde spreidstanden bij de groenen en ze worden muisstil.
Oud 29 oktober 2015, 10:09   #22
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zou daar zo licht niet overgaan ... komt er een N-VA initiatief om deze eed af te schaffen voor de volgende eedaflegging mss ?

komen er N-VA initiatieven om de politieke ruimte die het staatshoofd nog wel heeft in te perken ?

woorden wekken, voorbeelden strekken.
Regeerakkoorden worden gesloten met een lijstje van punten en veto's dat elke partij hanteert volgens haar gewicht.
Je kan dat verkwanselen aan symbolen, dat is waar.
Oud 29 oktober 2015, 10:14   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ze hoeven bij N-VA maar wat te wijzen op bepaalde spreidstanden bij de groenen en ze worden muisstil.
ik hoop niet dat ze dat doen, want dat zou betekenen dat ze de fouten van anderen nodig hebben om hun eigen fouten te bedekken. Dat is een zeer pijnlijke communicatie dat je dan moet voeren.

Goed, Calvo probeert een nieuwe Belgitude aan te wakkeren, surfend op het succes van de Rode Duivels, met überBelg Kompany op kop, Stromae, die geen woord Nederlands spreekt en anderen.

Hij mag dat proberen, maar het ondertitelen van een nieuwsuitzending gaat echt niet veroorzaken dat opeens massa's Nederlandstaligen naar de RTBF gaan kijken laat staan dat de Franstaligen opeens niet meer naar de Franse zenders gaan kijken maar naar de Vlaamse.

Zijn droombeeld is een tweetalig land, waar iedereen de twee talen spreekt maar waar iedereen, paradoxaal genoeg, in 3 talen bepaalde info kan opvragen.

Dat dit volledig voorbijgaat aan het feit dat in een tweetalige context de zwakste taal gedoemd is om te verdwijnen, lijkt me eerder jeugdige naïviteit en niet echt van slechte wil.

Maar hij mag gerust met deze boodschap naar de kiezer gaan, dat is zijn democratisch recht.
Oud 29 oktober 2015, 10:18   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Calvo is een zeveraar.
Er is evenmin een meerderheid van de Vlamingen pro België
Als men een referendum organiseert met 3 vragen
A : Vlaanderen moet onafhankelijk worden
B : Vlaanderen moet deel blijven uitmaken van België
C : Kan me geen hol schelen

Dan zou het wel eens kunnen zijn dat : kan me geen hol schelen de grote winnaar wordt.
Ik begrijp niet waarom je hem een zeveraar noemt. Een referendum pro onafhankelijkheid is toch sowieso een referendum pro unie ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2015, 10:18   #25
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik hoop niet dat ze dat doen, want dat zou betekenen dat ze de fouten van anderen nodig hebben om hun eigen fouten te bedekken. Dat is een zeer pijnlijke communicatie dat je dan moet voeren.

Goed, Calvo probeert een nieuwe Belgitude aan te wakkeren, surfend op het succes van de Rode Duivels, met überBelg Kompany op kop, Stromae, die geen woord Nederlands spreekt en anderen.

Hij mag dat proberen, maar het ondertitelen van een nieuwsuitzending gaat echt niet veroorzaken dat opeens massa's Nederlandstaligen naar de RTBF gaan kijken laat staan dat de Franstaligen opeens niet meer naar de Franse zenders gaan kijken maar naar de Vlaamse.

Zijn droombeeld is een tweetalig land, waar iedereen de twee talen spreekt maar waar iedereen, paradoxaal genoeg, in 3 talen bepaalde info kan opvragen.

Dat dit volledig voorbijgaat aan het feit dat in een tweetalige context de zwakste taal gedoemd is om te verdwijnen, lijkt me eerder jeugdige naïviteit en niet echt van slechte wil.

Maar hij mag gerust met deze boodschap naar de kiezer gaan, dat is zijn democratisch recht.
Men heeft toch ooit tweetaligheid over het ganse grondgebied voorgesteld.
Maar de Walen wilden niet. Die wilden alleen tweetaligheid in Vlaanderen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2015, 10:21   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat mij inhoudelijk stoort aan het voorstel van Calvo is dat hij pleit voor afschaffing van de gemeenschappen. Dat zou een versterking van brussel betekenen die dan een volwaardig gewest zouden worden net als vlaanderen en wallonië.
Dat is echt het laatste waar ik op zit te wachten. Het zou een quasi eenzijdige drainage van beslissingsmacht zijn voor de vlaamse overheid. Vlaanderen zou dan zijn parlement en zijn belangrijkste beslissingscentra + administratie hebben in een gewest waar het niets meer te beslissen heeft.

Ik kan niet geloven dat Calvo hier echt over nagedacht heeft, of hij is een idioot.
het ligt in de lijn van zijn ideeën. Taal is voor hem geen barrière, wel een bindmiddel. Hij wil het hele land tweetalig maken, gemeenschappen horen er dan effectief niet bij.

Of dit volledig doordacht, heb ik ook mijn twijfels. maar op zich kan Vlaanderen hem niet zoveel schelen, hij gaat uit van een Belgische eenheid. Vanuit dat standpunt is zijn betoog vrij logisch.
Oud 29 oktober 2015, 10:23   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
we kunnen natuurlijk ook niet blijven verwijzen naar een beslissing van bijna 100 jaar geleden.

Maar ik denk niet dat er veel animo is voor die tweetaligheid, niet in Vlaanderen en zeker niet in Wallonië. Zelf in de op papier tweetalige hoofdstad is er al weinig animo voor.
Oud 29 oktober 2015, 10:24   #28
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom je hem een zeveraar noemt. Een referendum pro onafhankelijkheid is toch sowieso een referendum pro unie ?
Nee.
Voor velen is Vlaanderen onafhankelijk OK en Vlaanderen als deel van België ook OK. Het kan hen geen hol schelen, ze liggen er niet wakker van.
Ik weet zeker dat mijn 2 broers zouden kiezen voor de optie : kan me geen hol schelen.
Oud 29 oktober 2015, 10:27   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dat is iets wat Vlamingen veel te weinig beseffen en waar ze nooit gebruik van maken, vandaar ook de defensieve houding van hamac ... en Franstaligen beseffen dat wel én gebruiken deze kennis taktisch.

zit maar één feitelijke fout in je post ... die verleden tijd in je laatste zin.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2015, 10:28   #30
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee.
Voor velen is Vlaanderen onafhankelijk OK en Vlaanderen als deel van België ook OK. Het kan hen geen hol schelen, ze liggen er niet wakker van.
Ik weet zeker dat mijn 2 broers zouden kiezen voor de optie : kan me geen hol schelen.
Maar ik zie heel moeilijk een "kan me geen hol schelen" in een referendum.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2015, 10:29   #31
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat is niet het enige hoor.
Voor een bindend referendum heb je een wijziging van de grondwet nodig. Net als voor hun natte droom van een enkele kieskring.
Ze waren DR nog ter hulp geschoten om nog wat extra grendels aan te leggen.

Zijn uitleg is gewoon van de pot gerukt.
Oud 29 oktober 2015, 10:31   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het draait om de bangmakerij.
Alles in de richting van wat de mensen hebben en kennen, dus het behoud of verstrakking ervan, is makkelijker dan in de andere richting.
Het behoud van de Zwitserse autonomie en het moeilijker maken van het verwerven van het Zwitsers staatsburgerschap zijn daar goede voorbeelden van.
Slechts het omgekeerde resultaat zou mijn mening tegenspreken.
niet echt, verhoging van belasting is niet de makkelijkste weg, privé wapenbezit is ook iets wat even makkelijk in bangmakerij zou te plaatsen zijn ...

de burger kiest niet steeds wat politieke partijen (in meerderheid!) voorstaan én niet altijd voor makkelijk en korte termijn eigen financieel belang. dat is wat ik daaruit leer in elk geval.

Laatst gewijzigd door Anna List : 29 oktober 2015 om 10:31.
Oud 29 oktober 2015, 10:33   #33
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is iets wat Vlamingen veel te weinig beseffen en waar ze nooit gebruik van maken, vandaar ook de defensieve houding van hamac ... en Franstaligen beseffen dat wel én gebruiken deze kennis taktisch.

zit maar één feitelijke fout in je post ... die verleden tijd in je laatste zin.
Toch niet Anna

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/

Wilden en wouden zijn beiden goed.
Wilden is zelfs beter.
Oud 29 oktober 2015, 10:37   #34
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarom niet ?
Als het je echt geen hol kan schelen, dan mag die mening toch ook geregistreerd worden.
Oud 29 oktober 2015, 10:38   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Regeerakkoorden worden gesloten met een lijstje van punten en veto's dat elke partij hanteert volgens haar gewicht.
Je kan dat verkwanselen aan symbolen, dat is waar.
je blijft maar zeggen dat het symbolen zouden zijn ...

zou het kunnen dat het voor het bedrijf dat partijen zijn, voor hun personeel belangrijker is om in de macht te zitten dan dat ook de eigen standpunten zijn mss ?

wel nu, voor de meeste kiezers, zijn de politieke ideeën belangrijker.

maar soit, mij niet gelaten, bepaal gerust zelf wat belangrijk is en wat niet.

we zullen later wel zien of het autonomiestreven vd Vlaming vooral ingegeven was om B regeringen te vormen zonder PS (maar met behoud van elke communautaire transfer, met alle gevolgen voor Vlaamse wachtlijsten bvb), dan wel om effectieve stappen te zetten richting zelfbestuur.
Oud 29 oktober 2015, 10:40   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch niet Anna

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/

Wilden en wouden zijn beiden goed.
Wilden is zelfs beter.
o, maar dat wist ik hoor, ik gebruik die wouden geregeld, ... vooral in t bijzijn van jongeren plezant! die dan verwonderd/geschokt kijken

maar schrijf daar toch maar gerust een tt in die zin.
Oud 29 oktober 2015, 10:42   #37
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
o, maar dat wist ik hoor, ik gebruik die wouden geregeld, ... vooral in t bijzijn van jongeren plezant! die dan verwonderd/geschokt kijken

maar schrijf daar toch maar gerust een tt in die zin.
Ja , ik had het begrepen toen mijn post al vertrokken was.
Oud 29 oktober 2015, 10:43   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht

omdat het Calvo niet om een referendum te doen is, heel zijn communicatie heeft een ander doel. ergo Calvo is de zeveraar die lijkt zijn overtuiging te moeten sluieren en niet recht op doel durft afgaan.
Oud 29 oktober 2015, 10:43   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja , ik had het begrepen toen mijn post al vertrokken was.
oops, ik dacht dat je t wel door had, maar mij er aan t doorsleuren waart !
Oud 29 oktober 2015, 10:44   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
leesbrilleke meepakken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be