![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En voor wie de wet niet kent bestaan er dure advocaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Zijn wij toe aan een politiestaat?" 't Is dat toch wat ge wilt? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenslotte, wat is een wet, en wat is een strafbaar feit ? Het is een prijsverhoging voor een zekere daad, en die prijsverhoging bestaat er voornamelijk in een *risico* verhoging te zijn. Dat risico bestaat uit de pakkans, plus de waarschijnlijke strafmaat. De bedoeling van de wetgever is om U rationeel van de daad laten af te zien, omdat de prijs ervan hoger wordt dan de winst die het U oplevert. De moord op een oud moedertje om haar 100 000 Euro te stelen, zou op wat kosten na, U een winst opleveren van 100 000 Euro. Maar door de pakkans en de strafmaat, wordt het risico op die daad een kost die U misschien equivalent 1 000 000 Euro lijkt te zijn. Een moord wordt dus pas interessant als ge meer dan 1 000 000 Euro kunt pikken bvb. Dat vermindert a priori het aantal kost-effectieve moorden. (de cijfers zijn uit mijn botten geslagen: ik zou zeggen dat ge kunt denken dat een jaar brommen U 100 000 Euro waard is - dat moet ge voor uzelf uitmaken via de vraag: voor hoeveel geld wil ik vrijwillig een jaar gaan brommen - ge riskeert bvb een veroordeling van 30 jaar waarvan ge er 20 jaar effectief gaat doen (kost 2 miljoen) en ge schat de pakkans op 50%, dus risico kost 1 miljoen) Maw, het is door de extra kost die een wetsysteem aan sommige daden toevoegt, dat het een strafbaar feit is. Welnu, indien vrij rondrijden zonder doel de kans groter maakt dat ge (onschuldig) veroordeeld gaat worden in een proces, omdat ge geen uitleg kunt geven voor uw vrij rondrijden, dan verhoogt het wetssysteem ook de prijs van "vrij rondrijden" en dat IS dus een strafbaar feit geworden. Ondanks dat in de wet nergens een expliciet verbod daarop staat. De wettelijke prijs om zomaar rond te rijden is niet nul: de kans om onschuldig veroordeeld te worden is hierdoor toegenomen. Het is dus de facto strafbaar.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je raakt inderdaad aan een fundamenteel probleem in de rechtspraak. Het is moeilijk om "intenties" die tenslotte totaal subjectieve en persoonlijke zaken zijn, strafbaar te maken. Ik, bijvoorbeeld, zou graag de ganse wereld vernietigen. Door dat op een forum te schrijven, ben ik strafbaar ? Ik kan iedereen geruststellen, dat ik dat nooit zal doen, omdat het mij veel te veel moeite zou kosten, waarschijnlijk niet gaat lukken, en ik de tijd dat ik leef liever geniet dan mijn dada van 'de wereld vernietigen' die toch gaat mislukken, pogen ten uitvoer te brengen. Daarentegen, het ten uitvoering brengen van intenties kan uiteraard wel strafbaar zijn, maar wat doe je als iemand enkel maar wettelijk toegelaten feiten pleegt, maar die enkel maar "zin hebben" in het kader van een slechte intentie ? En dat het "te laat" is om die gast nog tegen te houden vanuit het laatste nog wettelijk toegelaten moment, tot het voltooien van zijn misdrijf ? Ik denk dat de oplossing ein bestaat, niet van nog veel meer liberticide te worden, maar eerder van de kans groter te maken dat misdadigers tijdens hun misdaden op serieuze nefaste weerstand botsen. Iemand mogen aflappen die ongevraagd bij U is binnengekomen, hoort daarbij wat mij betreft (zelfs door "automatische bewapening"). Ideaal zou men tijdens het uitvoeren van een misdaad jegens iemand, op dat ogenblik al zijn rechten dienen kwijt te zijn (want "contractbreuk" met uw sociaal contract). Het zou dan aan de benadeelde vrij mogen zijn om met U te doen wat hij wil: U doden, U folteren, U verminken.... zonder dat dat een strafbare zaak zou zijn (er zou wel een proces zijn om na te gaan of de benadeelde inderdaad wel benadeeld was en dus die barbaarse daden mocht (laten) uitvoeren).
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En indien er geen democratische meerderheid gevonden kan worden, om mensen zoals beschreven in de openingspost (vreemdelingen die ver van hun woonplaats 's nachts rondrijden met inbrekersmateriaal in hun auto, zonder daartoe een aanneembare uitleg te kunnen geven) straf in het oog te houden door een maatregel,
mag dan de politie deze mensen opnemen in hun databank, als potentiële verdachten ? (ik bedoel niet of het nu wettelijk mag, maar wel of het wettelijk zou toegelaten moeten worden) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Waarde, ik heb mijn mond al gewassen, geflost en gespoeld met Lysterine.
Wilt gij een politiestaat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kunnen voor mijn part nooit aanleiding geven tot een politiestaat. allez, als ge verstaat wat ik bedoel. .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Ik vulde aan op ...
Citaat:
Bon, in concludeer dat u dat niet wilt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() STEL dat dat lukt, wie gaat u dan nog pakken he ![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw verhaal van eenrichtingsverkeer is immers naast de kwestie. Uiteraard is het regeling, een keuze om een straat eenrichting te maken, maar wat komt erbij kijken? Jawel, het feit dat in de omgekeerde richting rijden wel degelijk een misdrijf is. Een kleine misdrijf misschien, maar toch een misdrijf. 'Men' heeft dus gekozen om eenrichtingsverkeer mogelijk te maken én dit afdwingbaar te maken via de strafwet. Net als 'men' ervoor gekozen heeft om wapendracht te verbieden, en dat verbod via de strafwet afdwingbaar te maken. Tot op heden heeft 'men' nog niet gekozen om het doelloos rijden 's nachts met 'inbrekersmateriaal' in de koffer te verbieden en dat verbod via de strafwet afdwingbaar te maken. Maar misschien moet je een mailtje sturen naar jouw Grote Leider met het voorstel om dat te doen. Dan zal de politie repressief kunnen optreden en zal er een rechter aan te pas kunnen komen. Zolang dat niet gebeurd is, zal de politie enkel preventief (of a posteriori) kunnen optreden, wat zij dan in casu ook doet. Zoals het een rechtstaat beaamt.
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom denkt ge dat ik gesproken heb in de openingspost (en zelfs in de titel: onschuldige ...) van de draad, over de grondvod ? Nogmaals, kom uit uw Napoleontische visie op het maatschappelijk breed spectrum van straf- en sanctie-recht, en toets het aan: enkel richting in het verkeer; afgesloten weg voor het verkeer wegens wielerwedstrijd of processie; stadionverbod voor hooligan, verbod om voetbalstadion te betreden met legaal vuurwerk in je zak enz. enz. Ik zoek naar evenwichtige en genuanceerde toestanden, als antwoord op het huidig fenomeen dat dieven en gespuis misbruik kunnen maken van vrijheden, waartegen de brave burger momenteel geen verweer heeft. Ik zoek niet naar nieuwe executie-methodes: dat is toch duidelijk genoeg gesteld, dacht ik zo. Met de opmerking "dat mag nu niet, nu zo, met de huidige wetgeving ...", daar zijn we niks mee vooruit. (noot van de Schoof: één reactie zie ik al wel. Men spreekt en men ziet meer van diverse camera's die noteren wie binnen en buiten bepaalde gemeentes of zones rijdt, en men wil dat zelfs koppelen op hoger niveau ...) .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan uw redenering echter niet volledig volgen in het onderstaande. Zou u het even kunnen verduidelijken? Indien men vrij mag rondrijden (het is immers nog niet strafbaar om rond te rijden zonder een uitleg te kunnen geven) , is de wettelijke prijs hiervoor toch wel degelijk nul? Citaat:
Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 9 november 2015 om 12:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij dus al drie keer aangehouden bent voor "onverklaarbaar rondrijden met inbrekersmateriaal in uw koffer" en in de buurt wordt er een oud moedertje vermoord bij een roofmoord met inbraak de week daarop, dan is de kans groot dat jij opgepakt zal worden, ook al heb je niks te maken met die roofmoord. In de mate dat de politie/onderzoeksrechter/.... overtuigd geraken dat jij de dader bent, ga je toch een proces aan je been hebben. Dat op zich is al een prijs. De kans dat je onschuldig veroordeeld wordt is niet nul. Er is dus wel degelijk een eindig risico en dus een eindige prijs verbonden aan dat rondtoeren met inbrekersmateriaal. Indien je niet was gaan rondrijden, en niet gecontroleerd was, dan was de kans dat men jou zou uitzoeken, oppakken, en voor de rechter brengen, en misschien zelfs veroordelen, zo goed als nul. Het is door dat rondrijden dat je de kans verhoogt op oppakken, proces en eventueel (verkeerdelijke) veroordeling.
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer gaat gewoon niet, daar ik niet aan doen, daar kan jij niet aan doen, daar kan niemand iets aan doen, het is de schuld van het begrip 'rechtstaat'. Ja, dieven en gespuis maken misbruik van bepaalde vrijheden, ja dat klopt. Maar om ze aan te pakken, moet je die vrijheden ook afschaffen, of zodanig inperken dat de macht van de overheid (en dus de willekeur) te groot wordt. Ik denk niet dat dat jouw bedoeling is. Voor het overig blijf je alles door elkaar mengen, wat de discussie niet bevordert.
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zolang je geen lijk in je auto liggen hebt doe je maar? Enfin dan nog ze zullen dan zeggen dat het er door iemand anders werd in gelegd ..... Niet naïef zijn hé. Zie maar waar we er met gekomen zijn. En het begint nog maar.
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind dat nogal kort door de bocht ( maar ja ... misschien heb je een punt daar politie en onderzoeksrechters baak nogal kort door de bocht gaan ) Normaliter ga je niet veroordeeld geraken allen op basis van dat verdacht gedrag. Dus pas als er een case is dan zal het niet kunnen geven van een redelijke verklaring waarom ge daar die bewuste nacht rondreed met inbrekersspul je extra kans geven op een veroordeling. Maar dat zou je dan moeten doortrekken hé Elke handeling die elk van ons treft en waarvoor we geen alibi of verklaring kunnen geven ( dus ook het louter thuis blijven voor je tv ) zou in een bepaald situatie indien er een case tegen ons gevormd wordt ons nadelig kunnen uitvallen. Je zou daar in feite van moeten maken |
|
![]() |
![]() |