Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 december 2015, 09:50   #21
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Ik heb traditioneel weeral geen boom e.d. gezet !!
Ikzelf heb simpelweg geen behoefte aan al dat gedoe !!
Ik sta er niet achter , en het interesseert me niet !!
Het is nochthans wel de traditie dat men zijn behoefte achter de boom doet.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 09:57   #22
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook geen voorstander van dat opgeklopt commercieel/traditioneel christelijk gedoe. Als je ziet hoeveel stress sommigen van deze dagen krijgen en dit dikwijls al maanden op voorhand dan vraag je je af waarom dat goed is. Ik laat deze zever zoveel mogelijk aan mij voorbij gaan.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 09:59   #23
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Ik krijg het vliegend schijt aan deze schijnheilige dagen is ook pure commerce, en voor de rest van het jaar krijg je een leger aan messen in je rug.
Oud 25 december 2015, 10:24   #24
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

[quote=Nietzsche;7938482]Een kerstboom is geen christelijk iets. Het is een boom, voor de gezelligheid.[/QUOTE

Een kerstboom is gewoon een heidens gebruik dat door de christelijke is ingelijfd omdat ze het niet konden ongedaan gemaakt krijgen.

Kerstmis is een voortvloeisel van saturnaliën. Is zo heidens als het groot is tot overmaat van ramp voor zij die hier dachten dat het ook maar iets met hun zo aanbeden god te maken heeft. Die zijn er aan voor de moeite.

Zelfs de engeltjes die ze zo graag ten tonelen brengen hebben geen moer te maken met het christendom.

Krstims werd ingelijfd door de Christenen en 'omgedoopt' tot een Christelijk feest' hoewel het heeft -en zijn typische gebruiken errond, met uitzondering van de kerststal- nièts te maken hebben met het Christendom.
Tijdens Romeinse feest, de Saturnaliën (17-24 december) versierden de burgers hun huizen met groen en lichtjes en het geven van geschenken aan de armen. Het feest van 25 december, natalis solis invicti, de geboorte van de onoverwinnelijke zon, werd voorgeschreven door keizer Aurelianus in 274 na Chr. als een viering van de winterzonnewende, en werd enige tijd later…gekerstend als een datum om de geboorte te vieren van de Zoon van het licht.
Immers, in de vijfde eeuw gebood de Westerse kerk kerstmis voor eeuwig te vieren op de dag van het oude Romeinse feest van de geboorte van Sol [de zon], daar er geen betrouwbare kennis bestond over de dag van Christus' geboorte. Dat de Kerk het oude Romeinse gebruik niet uitgeroeid kreeg en het daarom maar integreerde is daar uiteraard niet vreemd aan.

http://rcg.org/nl/boekjes/ttooc-nl.html

Laatst gewijzigd door Garry : 25 december 2015 om 10:48.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 10:33   #25
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
Ik krijg het vliegend schijt aan deze schijnheilige dagen is ook pure commerce, en voor de rest van het jaar krijg je een leger aan messen in je rug.
Al een geluk dat die eindejaarspremie in velen ulder geval goed van pas komt.
Oud 25 december 2015, 10:36   #26
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik ben ook geen voorstander van dat opgeklopt commercieel/traditioneel christelijk gedoe. Als je ziet hoeveel stress sommigen van deze dagen krijgen en dit dikwijls al maanden op voorhand dan vraag je je af waarom dat goed is. Ik laat deze zever zoveel mogelijk aan mij voorbij gaan.
Dat van die stress kan ik beamen. Maar positief is wel dat de familie nog eens samenkomt. Soms heb ik het gevoel dat binnen Vlaamse kringen de familie om de kerstperiode nog eens samen zit. Wat bij ons eigenlijk bijna niet voorkomt.
Oud 25 december 2015, 10:47   #27
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat van die stress kan ik beamen. Maar positief is wel dat de familie nog eens samenkomt. Soms heb ik het gevoel dat binnen Vlaamse kringen de familie om de kerstperiode nog eens samen zit. Wat bij ons eigenlijk bijna niet voorkomt.
Dat kan positief zijn ja. Anderzijds heb ik soms het gevoel dat ik mensen die ik anders het hele jaar niet zie ook gewoon niet meer wil zien.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 11:18   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wenst ieder van u een vrolijk kerstfeest toe. Dat al jullie wensen mogen uitkomen.

En een happy mawlid nabi (verjaardag van de Profeet vzmh) toegewenst aan de moslims.

Tof dat beide feesten dit jaar samenvallen in deze tijden van onrust
Verjaarde de profeet telkens op een andere dag?
Toch een prettige mawlid nabi en een vrollijke zonnewende.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 11:25   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope
Waarom niet, zijn het voor u niet de donkerste dagen van het jaar?
Oud 25 december 2015, 11:36   #30
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hecht vaak belang aan tradities maar een kerstboom zetten behoort niet tot de tradities die ik heb meegekregen. Ik ben er zeker van dat de doorsnee-Vlaming niet eens weet voor wat zo een boom staat.

Zo een kerstboom is wel gezellig, daar niet van.
Met of zonder ster? 5 of 6 punten?

Bon. Prettige dagen toegewenst.

HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 11:47   #31
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Verjaarde de profeet telkens op een andere dag?
Toch een prettige mawlid nabi en een vrollijke zonnewende.
Maan- en zonnekalender vallen niet samen. Dus volgens de kalender die wij hier in belgie gebruiken valt die verjaardag steeds op een andere dag. Net zoals suiker- en offerfeest trouwens.

Bedankt Bob. Voor u en uw naasten ook fijne feestdagen met een jaar vol geluk en een goede gezondheid.
Oud 25 december 2015, 11:48   #32
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is een boom die centraal stond bij de midwinterviering van de Germanen.

http://www.christmaholic.nl/2011/12/...m-infographic/
Dat stond er toen inderdaad centraal. Het het heeft nu vooral een betekenis van gezelligheid.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 11:48   #33
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Met of zonder ster? 5 of 6 punten?

Bon. Prettige dagen toegewenst.

Wat dacht je van een maan met een ster?

Of helemaal geen boom?

Geniet van de feestdagen met je naasten.
Oud 25 december 2015, 11:52   #34
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Waarom niet, zijn het voor u niet de donkerste dagen van het jaar?
Waarom wel?

Voor mij zijn het geen donkere dagen. Ik ben gezond, ik heb een dak boven mijn hoofd, ik heb eten en drinken, gelukkig getrouwd, heb familie en vrienden waar ik veel aan heb, een goede baan. Het leven lacht me toe. Godzijdank.
Oud 25 december 2015, 11:54   #35
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Een kerstboom is geen christelijk iets. Het is een boom, voor de gezelligheid.
Een kerstboom is gewoon een heidens gebruik dat door de christelijke is ingelijfd omdat ze het niet konden ongedaan gemaakt krijgen.

Kerstmis is een voortvloeisel van saturnaliën. Is zo heidens als het groot is tot overmaat van ramp voor zij die hier dachten dat het ook maar iets met hun zo aanbeden god te maken heeft. Die zijn er aan voor de moeite.

Zelfs de engeltjes die ze zo graag ten tonelen brengen hebben geen moer te maken met het christendom.

Krstims werd ingelijfd door de Christenen en 'omgedoopt' tot een Christelijk feest' hoewel het heeft -en zijn typische gebruiken errond, met uitzondering van de kerststal- nièts te maken hebben met het Christendom.
Tijdens Romeinse feest, de Saturnaliën (17-24 december) versierden de burgers hun huizen met groen en lichtjes en het geven van geschenken aan de armen. Het feest van 25 december, natalis solis invicti, de geboorte van de onoverwinnelijke zon, werd voorgeschreven door keizer Aurelianus in 274 na Chr. als een viering van de winterzonnewende, en werd enige tijd later…gekerstend als een datum om de geboorte te vieren van de Zoon van het licht.
Immers, in de vijfde eeuw gebood de Westerse kerk kerstmis voor eeuwig te vieren op de dag van het oude Romeinse feest van de geboorte van Sol [de zon], daar er geen betrouwbare kennis bestond over de dag van Christus' geboorte. Dat de Kerk het oude Romeinse gebruik niet uitgeroeid kreeg en het daarom maar integreerde is daar uiteraard niet vreemd aan.

http://rcg.org/nl/boekjes/ttooc-nl.html
En kent U dit hoofddeksel?

Saturnus en de geboorte van de zon (zoon) van god.
The Roman pagans introduced into their law December 17-25 as Saturnalia. During this period, Roman courts were closed, and Roman law dictated that no one could be punished for damaging property or injuring people during the week long celebration. The festival began when Roman authorities chose “an enemy of the Roman people” to represent the “Lord of Misrule.” Each Roman community selected a victim whom they forced to indulge in food and other physical pleasures throughout the week. At the festival’s conclusion, December 25th, Roman authorities believed they were destroying the forces of darkness by brutally murdering the innocent man or woman who they chose to represent “the forces of darkness”.
In the 4th century The Roman Catholic Church adopted the Saturnalia festival hoping to take the pagan masses in with it. Chatolic leaders succeeded in converting to “Christianity” large numbers of pagans by promising them that they could continue to celebrate their Saturnalia as “Christmas”.Christians had little success, however, refining the practices of Saturnalia. As Stephen Nissenbaum, professor history at the University of Massachussetts, Amherst, writes, “In return for ensuring massive observance of the anniversary of the Savior’s birth by assigning it to this resonant date, the Church for its part tacitly agreed to allow the holiday to be celebrated more or less the way it had always been.” The earliest Christmas holidays were celebrated by drinking, sexual indulgence, singing naked in the streets (a precursor of modern caroling), etc.

The problem was that there was nothing in relation to Christianity concerning Saturnalia. To remedy this, these so called Christian leaders named Saturnalia’s concluding day, December 25th to be Jesus’ birthday.

As part of the Saturnalia carnival throughout the 18th and 19th centuries CE, rabbis of the poor places in Rome were forced to wear clown type of clothing and march through the city streets to the mocking of the crowd, heavely rained by a variety of missiles. When the Jewish community of Rome sent a petition in1836 to Pope Gregory XVI begging him to stop the annual Saturnalia abuse of the Jewish community, he responded, “It is not opportune to make any innovation. On December 25, 1881, Christian leaders whipped the Polish masses into Antisemitic frenzies that led to riots across the country. In Warsaw 12 Jews were brutally murdered, huge numbers were disable or disfigured, and many Jewish women were raped. Two million rubles worth of property was destroyed. Some foundation for a holyday they like to call “Christian”.
https://thetruthandlight.wordpress.c...-of-christmas/
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 25 december 2015 om 11:55.
Oud 25 december 2015, 11:56   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maan- en zonnekalender vallen niet samen. Dus volgens de kalender die wij hier in belgie gebruiken valt die verjaardag steeds op een andere dag. Net zoals suiker- en offerfeest trouwens.

Bedankt Bob. Voor u en uw naasten ook fijne feestdagen met een jaar vol geluk en een goede gezondheid.
Is daar een verklaring voor?
De maan is toch een eerder onbenullig geval dat geen enkele invloed op de datum heeft.
Oud 25 december 2015, 12:07   #37
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Is daar een verklaring voor?
De maan is toch een eerder onbenullig geval dat geen enkele invloed op de datum heeft.
Arabieren kijken naar de stand van de maan om data te verklaren. Hier kijken ze naar de stand van de zon.
Oud 25 december 2015, 12:10   #38
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat dacht je van een maan met een ster?

Of helemaal geen boom?

Geniet van de feestdagen met je naasten.
Doe mij maar een maantje, ster is niet nodig.

Itt wat sommigen denken is de afbeelding welke ik als avatar gebruik een voorstelling van de maangod.

Terzijde:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_lunar_deities

Een indrukwekkend lijstje.
HIER
Oud 25 december 2015, 12:16   #39
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Arabieren kijken naar de stand van de maan om data te verklaren. Hier kijken ze naar de stand van de zon.
Wel.

http://www.athenainstitute.com/lunarmpl.html

Goed. De beste wensen voor U en de Uwen.
HIER
Oud 25 december 2015, 12:56   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, tot die groep behoor ik niet.
Ik heb mijn geloof en zij hebben hun geloof.
Zolang jullie moslims in de minderheid zijn , klinkt het :
"Ik heb mijn geloof en zij hebben hun geloof."

Maar zodra jullie moslims in de meerderheid zijn, dan klinkt het liedje plots anders. Dan klinkt het:
"Hier geldt alleen de islam!"

Zo is het en niet anders. Maar mij zult u niet vangen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 december 2015 om 12:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be