Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2016, 13:26   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vanaf wanneer beschouwen die zeveraars iemand als een problematische gebruiker ?
Het wordt problematisch als de omgeving van de gebruiker er last van krijgt of heeft. De omgeving kan zowel de zwakke weggebruiker zijn als de naaste familie of vrienden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 13:49   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk stoort het me niet zozeer dat ze over cannabis beginnen zeveren in een draad over alcohol.
Nu moet ik eerlijk toegeven wat me dan wel stoort.

Wel, ik vind de cannabisgebruikers die ik persoonlijk ken, zo'n afgrijselijke losers ...
tjsa, en dat beinvloedt mijn gedacht over de dingen.

.
Hoeveel cannabisgebruikers ken jij dan wel Schoof ?De cannabisgebruikers die ik ken zijn alles behalve losers hoor integendeel
Nu zeg ik er wel bij dat er gebruiken en gebruiken is.....maar dat is met alles zo.....Wie de godganse dag aan joints ligt te lurken t'ja....maar sowieso zouden dat op de één of andere manier al wel altijd problematische mensen zijn.
Wie 3 liter Cola drinkt per dag komt ook in de problemen.
Maar anderzijds zijn ook alle mensen die in het Weekend hun flesje wijn kraken of wat biertjes gaan drinken niet dezelfde als de dronkaards losers die met hun fles Wodka op de bank liggen in het station he Schoof

Kijk Schoof allemaal losers ;

http://www.zamnesia.nl/blog-de-50-in...s-in-2013-n122

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 januari 2016 om 13:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 14:37   #23
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Logisch toch dat veel mensen verslingerd raken aan iets wat zo makkelijk te verkrijgen is. Feit is ook dat de producenten enorm veel geld en macht hebben, kijk maar naar InBev, die laten zich niet kortwieken.

Anderzijds toont dit ook aan hoeveel zwakkelingen we in onze samenleving hebben.
Ik denk niet dat "zwakkeling" in vele gevallen het te gebruiken woord is.

Citaat:
Ongeveer de helft van het risico om alcoholverslaafd te raken is erfelijk bepaald, maar er is niet één bepaald gen verantwoordelijk voor de verslaving. Dat blijkt uit onderzoek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Men onderzocht de hersenfuncties bij patiënten met alcoholafhankelijkheid en bij gezonde personen. Men stelde vast dat patiënten met een verslaving een minder goed functionerend beloningssysteem hebben in de hersenen. De boodschapperstof dopamine speelt hierin een cruciale rol. Een verminderde dopaminefunctie kan aangeboren zijn, maar ook het gevolg van traumatische ervaringen en heftige stress op jonge leeftijd. Iemand die als kind traumatische ervaringen heeft gehad, is extra kwetsbaar voor alcoholgebruik wanneer hij of zij een van de risicogenen heeft. Mensen zonder risicogen zijn beter bestand tegen de nadelige effecten van zulke ervaringen.

Verder wijst het onderzoek uit dat alcoholverslaving vaak samengaat met psychiatrische aandoeningen als depressie of ADHD, waarbij verschillende neurobiologische mechanismen een rol spelen. Zo zijn de hersenen van alcoholverslaafden met een angststoornis hyperalert op het maken van fouten en zouden deze patiënten alcohol kunnen gebruiken om dit te dempen.
Ik ken iemand die het absoluut in zich heeft om verslaafd te geraken. Die stopte ooit eens met roken en kreeg toen dezelfde drang naar een bepaald koekje als die had naar een sigaret. Dezelfde paniek in de ogen wanneer bleek dat er geen koekjes meer in huis waren. Toén heb ik begrepen wat een verslaving is.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 15:34   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht

Ik ken iemand die het absoluut in zich heeft om verslaafd te geraken. Die stopte ooit eens met roken en kreeg toen dezelfde drang naar een bepaald koekje als die had naar een sigaret. Dezelfde paniek in de ogen wanneer bleek dat er geen koekjes meer in huis waren. Toén heb ik begrepen wat een verslaving is.
Alcohol is even verslavend als morfine en heroïne. Ze gebruiken dezelfde receptoren. Het is een harddrug.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 18:25   #25
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Alcohol is even verslavend als morfine en heroïne. Ze gebruiken dezelfde receptoren.
Citaat:
Het is een harddrug.
oh gvd zeg ... wat een dikke zever , een glas bier of goeie wijn is een hard drug ? is de grootste zever der alle tijden ...wat hebben die kwietens daar in de politiek feitelijk tegen het goeie leven?? ze freten en zuipen zelf gelijk de zwijnen ... zie maar naar hun postuur...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 18:57   #26
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ongeveer de helft van het risico om alcoholverslaafd te raken is erfelijk bepaald, maar er is niet één bepaald gen verantwoordelijk voor de verslaving. Dat blijkt uit onderzoek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Men onderzocht de hersenfuncties bij patiënten met alcoholafhankelijkheid en bij gezonde personen. Men stelde vast dat patiënten met een verslaving een minder goed functionerend beloningssysteem hebben in de hersenen. De boodschapperstof dopamine speelt hierin een cruciale rol. Een verminderde dopaminefunctie kan aangeboren zijn, maar ook het gevolg van traumatische ervaringen en heftige stress op jonge leeftijd. Iemand die als kind traumatische ervaringen heeft gehad, is extra kwetsbaar voor alcoholgebruik wanneer hij of zij een van de risicogenen heeft. Mensen zonder risicogen zijn beter bestand tegen de nadelige effecten van zulke ervaringen.

Verder wijst het onderzoek uit dat alcoholverslaving vaak samengaat met psychiatrische aandoeningen als depressie of ADHD, waarbij verschillende neurobiologische mechanismen een rol spelen. Zo zijn de hersenen van alcoholverslaafden met een angststoornis hyperalert op het maken van fouten en zouden deze patiënten alcohol kunnen gebruiken om dit te dempen.

Een stijging van het dopamine niveau is wat bijna alle drugs als gemeenschappelijke factor hebben; Nicotine, cocaine, caffeine, amphetamines, cannabis, MDMA(XTC), Rilatin, heroin,...

Dan telt de conclusie van het onderzoek voor ongeveer alle drugs en niet alleen voor alcohol.

Laatst gewijzigd door lupus : 5 januari 2016 om 19:04.
lupus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 19:01   #27
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
oh gvd zeg ... wat een dikke zever , een glas bier of goeie wijn is een hard drug ? is de grootste zever der alle tijden ...wat hebben die kwietens daar in de politiek feitelijk tegen het goeie leven?? ze freten en zuipen zelf gelijk de zwijnen ... zie maar naar hun postuur...
Citaat:
Vraag:
Is alcohol een harddrug?
Antwoord:

Ja. Alcohol is, vooral bij grotere hoeveelheden, een onvervalste hard drug: het is een middel dat een zogenaamde psychotrope werking heeft (net als de meeste andere drugs); dat betekent dat het middel invloed heeft op de psyche (geest) van de gebruiker; het is ook een verslavend middel net als de andere harddrugs (het kan zowel lichamelijk als geestelijke afhankelijkheid veroorzaken).

Er zijn twee belangrijke verschillen: alcohol is, bij regelmatig gebruik van meer dan 1 á 2 glazen per dag schadelijker voor het lichaam dan de meeste drugs en alcohol is legaal: de verkoop is volgens bepaalde regels toegestaan. En dat is zoals u weet niet het geval voor de middelen die in de volksmond drugs worden genoemd en waarvan de productie en de handel verboden is.
http://www.alcoholinfo.nl/publiek/ve...ord/?vraag=121
lupus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 19:05   #28
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Je kan beter 6 dagen van de 7 nuchter zijn, en 1 keer per week 10 glazen nuttigen, dan elke dag 1 a 2.
Oud 5 januari 2016, 19:34   #29
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
U bent in deze context 'n sterk karaktervol iemand, neem ik aan...
Ik doe dat ook graag hoor, zo ben ik graag sportief en slank in 'n draad over overgewicht.
Jij komt vooral marginaal over in elke draad. Of het nu over marihuana, alcohol, oorlog of een maatschappelijk probleem gaat.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 19:52   #30
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Wat zijn volgens u dan de criteria van hard drugs ?
Oud 5 januari 2016, 23:07   #31
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Meer dan 500.000 Vlamingen hebben een ernstig alcoholprobleem.

Dat is wel iets meer dan "sommige mensen".

Nog helemaal niets van gemerkt.
Daar tegenover staan wel miljoenen Vlamingen die wel alcohol kunnen drinken zonder problemen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2016, 23:10   #32
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Logisch toch dat veel mensen verslingerd raken aan iets wat zo makkelijk te verkrijgen is. Feit is ook dat de producenten enorm veel geld en macht hebben, kijk maar naar InBev, die laten zich niet kortwieken.

Anderzijds toont dit ook aan hoeveel zwakkelingen we in onze samenleving hebben.
Verslaving heeft niets met 'zwak' te maken. Er zijn succesvolle zakenlui die alcoholverslaafd zijn, succesvolle medici die aan de coke zitten en succesvolle politici die op speed werken.

Men denkt steeds meer in de richting van een soort van 'verslavingsgen' waar de ene al meer gevoelig aan is dan de andere. Omstandigheden en specifieke situaties kunnen dit natuurlijk 'triggeren'.

Het gebeurt soms ook dat verslaafden hun ene verslaving door een andere vervangen. Zo zijn er gokverslaafden die alcoholici zijn geweest en zijn er koopzieke huisvrouwen die thuis aan de porto zitten.
Oud 5 januari 2016, 23:13   #33
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja maar cannabisgebruikers dat zijn gevaarlijke drugverslaafden......Alcoholgebruikers zijn bourgondiërs ....plezante nonkels ....sfeerbrengers ....kortom levensgenieters
De partijlijn van N-VA is daarin een enorme 'tweezak'. Legale drugs (alcohol en gepatenteerde medicatie) geen enkel probleem, maar ho maar als je eens een jointje opsteekt.

De moralisten van de N-VA zijn daarin dus totaal niet consequent. Ofwel moeten ze alle roes- en genotsmiddelen bannen en op hun nieuwjaarsreceptie enkel nog kidibull serveren. Ofwel moeten ze wat meer hun mond houden en echt iedereen 'vrij' laten.
Oud 5 januari 2016, 23:16   #34
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eigenlijk stoort het me niet zozeer dat ze over cannabis beginnen zeveren in een draad over alcohol.
Nu moet ik eerlijk toegeven wat me dan wel stoort.

Wel, ik vind de cannabisgebruikers die ik persoonlijk ken, zo'n afgrijselijke losers ...
tjsa, en dat beinvloedt mijn gedacht over de dingen.

.
Wellicht kan jij maar één bepaalde groep mensen die cannabis gebruikt. Er zijn ook zeer succesvolle, vaak artistieke mensen die zich occasioneel aan een jointje wagen. De helft van de klassiekers in de popmuziek zou niet tot stand zijn gekomen als er niet eens een jointje genuttigd werd. Zelfde voor moderne beeldhouwwerken, schilderijen, gedichten, romans en toneelstukken. Om van gebruikers in de academische en wetenshappelijke sector nog maar te zwijgen.
Oud 5 januari 2016, 23:18   #35
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Klopt, sommige mensen zijn vatbaarder voor verslavingen dan andere.
Oud 5 januari 2016, 23:18   #36
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Oud 5 januari 2016, 23:19   #37
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Oud 6 januari 2016, 07:21   #38
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Als iemand 's morgens opstaat en denkt: "Ik ga vandaag 5 pinten drinken" en op het einde van de dag heeft hij 6 pinten gedronken, dan heeft die mens te veel alcohol gedronken.

Denkt iemand 's morgens echter "Ik ga vandaag 30 pinten drinken" en op het einde van de dag heeft hij er maar 29 op, dan heeft die mens te weinig alcohol gedronken.

Kortom: ieder maakt voor zichzelf uit hoeveel alcohol hij mag/moet drinken. En daar heeft verder niemand zaken mee.
Oud 6 januari 2016, 07:36   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De partijlijn van N-VA is daarin een enorme 'tweezak'. Legale drugs (alcohol en gepatenteerde medicatie) geen enkel probleem, maar ho maar als je eens een jointje opsteekt.

De moralisten van de N-VA zijn daarin dus totaal niet consequent. Ofwel moeten ze alle roes- en genotsmiddelen bannen en op hun nieuwjaarsreceptie enkel nog kidibull serveren. Ofwel moeten ze wat meer hun mond houden en echt iedereen 'vrij' laten.
Jij fantaseert nogal veel.

En blijf jij maar vooral weg van onze nieuwjaars- en andere recepties.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2016, 07:38   #40
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Men kan altijd door middel van onderzoek bewijzen dat iets zus of zo is.

Citaat:
Verslaving heeft niets met 'zwak' te maken. Er zijn succesvolle zakenlui die alcoholverslaafd zijn, succesvolle medici die aan de coke zitten en succesvolle politici die op speed werken.
Het is niet omdat iemand succesvol is dat die persoon niet zwak kan zijn. En wat ze zelf ook mogen beweren, dergelijke verslavingen lopen dikwijls slecht af.

Citaat:
Men denkt steeds meer in de richting van een soort van 'verslavingsgen' waar de ene al meer gevoelig aan is dan de andere. Omstandigheden en specifieke situaties kunnen dit natuurlijk 'triggeren'.

Het gebeurt soms ook dat verslaafden hun ene verslaving door een andere vervangen. Zo zijn er gokverslaafden die alcoholici zijn geweest en zijn er koopzieke huisvrouwen die thuis aan de porto zitten.
Tsja, er zijn inderdaad mensen die altijd 'iets' nodig hebben. Ik zie zoiets als zwakte.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be