Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2002, 09:21   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Mag ik u er allen even op wijzen dat er geen internationalistischer mens als ik besta, dus u kan me helemaal niet beschuldigen van het voorstaan van geïsoleerd zijn, van nationalistisch purisme of wat ook. Als INTERnationalist zeg ik: alle volkeren vrij en gelijk, dus OOK het vlaamse volk. Ik acht de vlamingen niet hoger maar ook niet lager dan anderen. En, als internationalist kan ik ook niet anders dan anti-imperialist zijn, dus gekant tegen elke vreemde overheersing over Vlaanderen, cultureel of economisch. Dat is immers strijdig met het credo alle volkeren VRIJ en GELIJK. Anti-imperialisme en nationalisme liggen daarom dicht bijeen. Maar Vlaams nationalisten houden zich eerder bezig met Vlaanderen, terwijl een anti-imperialistde volledige onafhankelijkheid en vrijheid van alle volkeren in deze wereld wenst.
Ik ben er overigens van overtuigd dat de meeste 'nationalisten' in Vlaanderen ook wel 'anti-imperialisten' zijn, en dus geen enggeestige voor isolatie ijverende nationalisten.

Misschien kan u me voortaan een vlaams internationalist noemen?
Oud 18 augustus 2002, 18:06   #22
Nathan
Burger

Nathan's schermafbeelding

Standaard

helemaal mee eens Pelgrim!
Oud 21 augustus 2002, 19:49   #23
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Toen een paar dagen aan onze blaamse kust doorbracht was ik eigenlijk wel verbaasd hoeveel frans- en engelstalige namen kroegen en hotels hebben. Ook wanneer men een nieuwe zaak opricht kiezen de eigenaars nog zeer vaak voor een niet-Vlaamstalige naam! Zo liep ik bijvoorbeeld van 'Au bon Coin' naar het 'Beach Palace' en zo via The Lighthouse' naar 'Au Luxembourg'. Was ik nog in Vlaanderen?? Ja, hoor!
Staat het dan werkelijk zo intelligent om je moedertaal te verloochenen?

Nu heb ik gehoord over een systeem in Zwitserland dat zaken die hun naam in een tweede taal die niet de officiële streektaal is, daarvoor moeten betalen. Ik weet niet hoe dit systeem juist in z'n werk gaat, maar het zou misschien de verspreiding van niet Vlaamse namen een halt toeroepen.

Ook onze media zijn gretig om hun taal te doorspekken met vreemde woorden, vooral onze Noorderburen zijn daar echte artiesten in! Wanneer ze een Engels of Frans woord kunnen gebruiken zullen het niet laten!
Maar ik moet niet enkel de noorderburen de schuld geven. De Vlaamse media beginnen ook al "linguistieke vaandelvluchtigeheid" te plegen.
Bijvoorbeeld het nieuwe spelprogramma van de VTM gaat 'Fear Factor' heten....

Wanneer ik buitenlanders, die al jaren in België verblijven, hoor praten, stel ik vast dat ze dikwijls geen of nauwelijks Vlaams spreken. Ik vind dat dit getuigt van geen disrespect tegenover de Vlamingen.

[size=6]Vlaanderen boven én Vlaams boven!!![/size]
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 14:26   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iemand heeft het licht gezien.

Het schijnt tegenwoordig, vooral onder de jongeren (waar ik zelf trouwens bijhoor), 'in' te zijn om de eigen taal te verwaarlozen. Wie geen Engels gebruikt is Out. Ik heb helemaal niets tegen engelse muziek, engelstalige films of engelstalige televisiefeuilletons, waar ikzelf ook naar kijk en luister, maar ik heb wel iets tegen het imperialistische wegdringen van mijn eigen moedertaal. Ik wil ook nog graag nederlandstalige muziek horen, nederlandstalige tv zien en nederlandstalige reclame in de straten zien.
Oud 22 augustus 2002, 14:28   #25
esha
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wie geen Engels gebruikt is Out.
Fuck zeg. Da's wel dikke shit he!
esha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 15:25   #26
jan breydel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheClavecimbel
Citaat:
Wie geen Engels gebruikt is Out.
Fuck zeg. Da's wel dikke shit he!
Ook al beheers ik het Engels zeer goed, verkies ik toch van de taal in mijn daglijkse conversaties zo veel mogelijk te beperken.
Ik ben geen taalpurist, maar ik ben wel fier op de schone taal die ik het Vlaams mag noemen!
Oud 22 augustus 2002, 15:30   #27
esha
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
maar ik ben wel fier op de schone taal die ik het Vlaams mag noemen!
Nederlands zal U bedoelen, mag ik hopen? Het zou mij verbazen mocht U als Antwerpenaar Vlaams spreken.
esha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 16:01   #28
jan breydel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheClavecimbel
Citaat:
maar ik ben wel fier op de schone taal die ik het Vlaams mag noemen!
Nederlands zal U bedoelen, mag ik hopen? Het zou mij verbazen mocht U als Antwerpenaar Vlaams spreken.
Iek doe maain bist oem zonder aksingt te spreiken
Oud 24 augustus 2002, 11:16   #29
Nathan
Burger

Nathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen een paar dagen aan onze blaamse kust doorbracht was ik eigenlijk wel verbaasd hoeveel frans- en engelstalige namen kroegen en hotels hebben. Ook wanneer men een nieuwe zaak opricht kiezen de eigenaars nog zeer vaak voor een niet-Vlaamstalige naam! Zo liep ik bijvoorbeeld van 'Au bon Coin' naar het 'Beach Palace' en zo via The Lighthouse' naar 'Au Luxembourg'. Was ik nog in Vlaanderen?? Ja, hoor!
Staat het dan werkelijk zo intelligent om je moedertaal te verloochenen?

Nu heb ik gehoord over een systeem in Zwitserland dat zaken die hun naam in een tweede taal die niet de officiële streektaal is, daarvoor moeten betalen. Ik weet niet hoe dit systeem juist in z'n werk gaat, maar het zou misschien de verspreiding van niet Vlaamse namen een halt toeroepen.

Ook onze media zijn gretig om hun taal te doorspekken met vreemde woorden, vooral onze Noorderburen zijn daar echte artiesten in! Wanneer ze een Engels of Frans woord kunnen gebruiken zullen het niet laten!
Maar ik moet niet enkel de noorderburen de schuld geven. De Vlaamse media beginnen ook al "linguistieke vaandelvluchtigeheid" te plegen.
Bijvoorbeeld het nieuwe spelprogramma van de VTM gaat 'Fear Factor' heten....

Wanneer ik buitenlanders, die al jaren in België verblijven, hoor praten, stel ik vast dat ze dikwijls geen of nauwelijks Vlaams spreken. Ik vind dat dit getuigt van geen disrespect tegenover de Vlamingen.

[size=6]Vlaanderen boven én Vlaams boven!!![/size]
in Vlaanderen kreeg je een premie als je een Nederlanstalige naam neemt voor een horeca zaak, dacht ik toch.
Ik ben er allesinds zeker van dat het 11jaar geleden zo was!
Oud 19 september 2002, 12:58   #30
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het geheel met de stelling eens. Er is ook een stichting die zich hardmaakt voor de nederlanse taal, namelijk de Stichting Taalverdediging

De Doelstellingen van Stichting Taalverdediging

1. Het gehele openbare leven in Nederland dient zich in het Nederlands af te spelen.

2. Er moet een dam opgeworpen worden tegen de instroom van vreemde (Engelse) woorden in onze taal.

3. Het gebruik van vreemde woorden die in onze taal zijn opgenomen dient te worden ontmoedigd

4. Het gebruik van het Engels op radio en televisie moet worden verminderd.

5. Er dient gestreefd te worden naar het behoud van het Nederlands taalgebied. Hiertoe worden ook de landen gerekend waar Afrikaans gesproken wordt.

6. Er moet worden bevorderd dat de kennis van het Nederlands buiten ons taalgebied toeneemt.

7. Onze landsbestuurders dienen meer taalfierheid te tonen en in het buitenland zoveel mogelijk van het Nederlands gebruik te maken.

8. Al het onderwijs in Nederland moet in het Nederlands gegeven worden.

9. De Nederlandse regering dient van haar veto-recht gebruik te maken indien er pogingen worden ondernomen het Nederlands als ambtelijke werktaal van de Europese Unie af te schaffen.

10.Het moet wettelijk verboden worden in Nederland te adverteren in een vreemde taal, zonder de Nederlandse vertaling erbij te vermelden.

11.Alle opschriften en aanduidingen op Nederlands grondgebied dienen uitsluitend in het Nederlands te zijn gesteld.

12.Vreemdelingen (ook Engelstaligen) die zich in ons land willen vestigen of die zich reeds in ons land gevestigd hebben moeten contractueel verplicht worden onze taal te leren, waarna er na een vast te stellen tijdsduur een taalexamen moet worden afgelegd.

meer hierover op pagina:

http://members.tripod.com/roepstem/taalverdediging.html
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2002, 18:15   #31
jan breydel
Partijlid

Standaard

Prachtige stellingen; zo zou het moeten worden!!
Oud 20 september 2002, 08:29   #32
Linus
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Ik ben het geheel met de stelling eens. Er is ook een stichting die zich hardmaakt voor de nederlanse taal, namelijk de Stichting Taalverdediging

De Doelstellingen van Stichting Taalverdediging

1. Het gehele openbare leven in Nederland dient zich in het Nederlands af te spelen.
Laten we hopen dat ze zulke dwaze ideeën aan de Moerdijk tegenhouden.

Citaat:
2. Er moet een dam opgeworpen worden tegen de instroom van vreemde (Engelse) woorden in onze taal.

3. Het gebruik van vreemde woorden die in onze taal zijn opgenomen dient te worden ontmoedigd

4. Het gebruik van het Engels op radio en televisie moet worden verminderd.
Waarom zou je dat doen? Talen zijn natuurlijke gegevens die zich niet laten opsluiten in een hokje. Talen beïnvloeden elkaar, soms op heel subtiele wijze, soms door het gebruik van leenwoorden. Als een andere taal een woord en/of uitdrukking heeft waar we er zelf geen hebben, waarom zouden we die dan niet overnemen? Is toch veel natuurlijker dan koortsachtig op zoek te gaan naar een "eigen" nieuw, gekunsteld woord.

Citaat:
5. Er dient gestreefd te worden naar het behoud van het Nederlands taalgebied. Hiertoe worden ook de landen gerekend waar Afrikaans gesproken wordt.
Wat bedoel je met behoud? Ik snap het niet helemaal, maar vermoed dat wat je wil, indruist tegen de natuurlijke evolutie van taal.

Citaat:
6. Er moet worden bevorderd dat de kennis van het Nederlands buiten ons taalgebied toeneemt.

7. Onze landsbestuurders dienen meer taalfierheid te tonen en in het buitenland zoveel mogelijk van het Nederlands gebruik te maken.
Anderen aansporen Nederlands te leren is inderdaad een goede zaak. En taalfierheid kan, zeker als die fierheid gepast is.

Maar in de communicatie met anderstaligen (onze politici in het buitenland) blijft de hoofdbedoeling de boodschap tot bij de toehoorder te krijgen. Hoe erg dit voor sommigen ook moge zijn: het Nederlands is dan zelden het meest efficiënte middel.

Citaat:
8. Al het onderwijs in Nederland moet in het Nederlands gegeven worden.
Op dit soort onzin heb ik al meermaals gereageerd. Voor jou maak ik de samenvatting. Als je op de hoogte wil zijn van wat er gaande is in de wetenschappen, moet je andere talen lezen. Wil je zelf iets te betekenen hebben in diezelfde wereld, dan zul je in andere talen moeten schrijven en spreken. Punt.

Citaat:
9. De Nederlandse regering dient van haar veto-recht gebruik te maken indien er pogingen worden ondernomen het Nederlands als ambtelijke werktaal van de Europese Unie af te schaffen.
Er is iets voor te zeggen, onder het motto van "elke taal gelijk". Maar er zijn uiteraard tegenargumenten, die het vooral zullen hebben over de financiële kant van de zaak, en het feit dat Nederlands door een kleine minderheid wordt gesproken en verstaan.

Citaat:
10.Het moet wettelijk verboden worden in Nederland te adverteren in een vreemde taal, zonder de Nederlandse vertaling erbij te vermelden.

11.Alle opschriften en aanduidingen op Nederlands grondgebied dienen uitsluitend in het Nederlands te zijn gesteld.
Onzin. Waarom geef je de mensen niet de vrijheid te kiezen in welke taal ze zich uitdrukken? Als het bij het imago van een bepaald product past om in het Engels, Frans of Italiaans te adverteren, waarom dan niet? En ga je dan product-namen als "cornflakes", "windows", "coca cola light" en "politics.be" verbieden?

Wat wel niet kan, is dat bijvoorbeeld levensbelangrijke zaken (bijvoorbeeld de lijst van ingrediënten van voedingswaren) niet in de landstaal (hier in België in principe Nederlands, Frans en Duits) worden vermeld. Daar is het principe dat iedereen het moet kunnen verstaan.

Citaat:
12.Vreemdelingen (ook Engelstaligen) die zich in ons land willen vestigen of die zich reeds in ons land gevestigd hebben moeten contractueel verplicht worden onze taal te leren, waarna er na een vast te stellen tijdsduur een taalexamen moet worden afgelegd.
En ga je de Vlamingen ook aan een examen onderwerpen? Iedereen die dt-fouten maakt verbannen naar oorden als Siberië? En moeten we dan in België niet allemaal Frans, Duits én Nederlands kennen?

Taalkennis van immigranten kan aangemoedigd en aangeboden worden, verplichten ligt, denk ik, moeilijker. Alhoewel er veel voor kan gezegd worden. Maar het taalexamen, waarna de gebuisden over de grens worden gezet, dat is in strijd met de menselijke vrijheid.

Linus
Oud 21 september 2002, 08:00   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een goed plan, maar het is maar de vraag of de dames en heren politici zicgh erachter willen scharen.
Oud 21 september 2002, 08:02   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de Engelstaligen bestaat er zoiets als het Gemenebest, voor de Franstaligen is er ook zo'n unie. Zouden we zoiets niet voor de Nederlandstaligen kunnen doen in de wereld?
Oud 21 september 2002, 08:15   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de Engelstaligen bestaat er zoiets als het Gemenebest, voor de Franstaligen is er ook zo'n unie. Zouden we zoiets niet voor de Nederlandstaligen kunnen doen in de wereld?
Er bestaat zoiets: de Nederlandse Taalunie.

Het "Britse Gemenebest" - heeft dat geen andere naam nu? - heeft evenwel niets met taal te maken; is slechts een organisatie die de vroegere landen van het vroegere Britse Gemenebest (dus het Britse Rijk) nauwer aan elkaar sluit. Zo krijgt de Britse koningin er een speciale status en bestaan er handelsovereenkomsten.

In de Frantalige wereld bestaat er een jaarlijkse top van de Franstalige landen. Maar die legt zich niet specifiek toe op taalpromotie of zo. Dat is hoofdzakelijk het werk van de Franse staat die jaarlijkse miljoenen euro's pompt in de verbreiding van haar taal in het buitenland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2002, 08:36   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan moet onze unie, als de unie van een relatief kleine groep, daar wél eens werk van maken.
Oud 21 september 2002, 08:44   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet onze unie, als de unie van een relatief kleine groep, daar wél eens werk van maken.
Dat doet ze ook. Zie http://www.taalunie.nl/

Natuurlijk beschikt de Nederlandse Taalunie niet over de financiële draagkracht als de Franse staat of de Britse regering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2003, 21:57   #38
Stefanie
Minister-President

Standaard

In het nieuws op Nederland was er een verslag over een tentoonstelling. Het was het laatste onderwerp. De journalist had het over "room with a view." Waarom moet dat in 't Engels?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2003, 22:13   #39
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
In het nieuws op Nederland was er een verslag over een tentoonstelling. Het was het laatste onderwerp. De journalist had het over "room with a view." Waarom moet dat in 't Engels?
Omdat het geschreven werd in Woord, wat onder Vensters98 ( een rekenaar-toepassing) werkt.
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2003, 00:59   #40
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Triest is het. Ik zie hier niets anders dan mensen die zich elders democraat noemen, en het recht op vrije meningsuiting claimen, die nu eens even wettelijk willen gaan bepalen wélke taal ik moet spreken.
Kan het nog hypocrieter?
WIE verplicht jullie een andere taal te spreken? Niemand toch?
Geen enkele politieke instantie verbied jullie dat. Maar jullie willen het wel even gaan verbieden voor anderen. Het is niet alleen hypocriet, het is bovendien ook OERDOM. Dat hebben Linus en Steven Keirse al voldoende duidelijk gemaakt, maar d�*�*r heeft dat stelletje conservatieve oelewappers natuurlijk gemakshalve over gelezen.
Voor de "democraat" Pelgrim is het heel duidelijk. Iedereen mag z'n eigen taal behouden maar hij moet ze wel in eigen land spreken en hij moet dan maar Esperanto leren.
Blijven jullie maar allemaal met je oerstomme VLAAMSE kop in de grond zitten. Nog één vraagje aan die pseudo-democraten. Wat als blijkt dat jullie "ingrepen" niet het verhoopte succes behalen? Wat is dan de volgende stap om de Vlaamse taal te redden? Radiozenders verbieden anderstalige muziek te draaien?
Tjongejonge. Maar als er morgen een buitenlands bedrijf vertrekt en een hoop mensen werkloos worden, staan ze òòk te zagen en te klagen.

Steven haalde het al aan, maar het is zo veelzeggend dat ik het nog eens wil benadrukken.
Naties die zich uitsluitend bedienden van hun eigen taal, daar blijken zelfs de intelligentsten onder hen wereldvreemd te zijn.
Nu, als je een land bent als China, dan kan je jezelf dat misschien een tijdje permiteren. Maar als een land, iets groter dan een schotelvod met 6 miljoen inwoners, zich zulke dingen gaat permitteren, dan loop dat gegarrandeerd dramatisch af.
Met mensen als jullie aan het roer zat Vlaanderen nog steeds in de middeleeuwen.
Desalnietemin stemt het me vrolijk, te weten dat er nog mensen rondlopen als Linus en Keirse.
KENNIS is één ding. Ze ook nog koppelen aan gezond verstand is een tweede. Zo komt het dus dan er mensen zijn die minder kennis bezitten, maar toch "slimmer" zijn dan iemand die meer kennis bezit.
De poster van deze "topic" is zo'n typisch voorbeeld van een dommerik mét kennis.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be