Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2016, 09:56   #21
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het gaat dan ook daar niet over, wel over het feit dat die landen duidelijk een "chef" verkiezen die het voor hen doet en van "sterke leiders" houden terwijl zij niks met de Islam te maken hebben.

Heeft dat te maken met het feit dat die landen (vaak veel) religieuzer zijn dan wij? Dat weet ik niet, daarom ook dat ik de vraag stel.
Dat ligt niet enkel aan de religie. Integendeel, het heeft er in de Oost-Europese landen juist niets mee te maken. De reden waarom ze daar een "sterke man" of een "chef" willen, stamt uit de tijd van het communisme. Ofschoon het toen allemaal verre van ideaal was, zijn er veel Oost-Europese landen nu slechter aan toe dan ten tijde van het communisme. Bijgevolg willen velen een sterke leider hebben, om weer betere tijden tegemoet te kunnen gaan.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2016, 17:24   #22
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Dat ligt niet enkel aan de religie. Integendeel, het heeft er in de Oost-Europese landen juist niets mee te maken. De reden waarom ze daar een "sterke man" of een "chef" willen, stamt uit de tijd van het communisme. Ofschoon het toen allemaal verre van ideaal was, zijn er veel Oost-Europese landen nu slechter aan toe dan ten tijde van het communisme. Bijgevolg willen velen een sterke leider hebben, om weer betere tijden tegemoet te kunnen gaan.
Dat is best mogelijk, ja. Al moet ik eerlijk bekennen: ik heb een aantal Oostbloklanden bezocht toen de Muur er nog stond, en ik kan mij echt niet inbeelden dat de mensen daar heimwee zouden hebben naar dit tijden... Maar ik zou mij kunnen vergissen.

Feit is dat religie daar ineens terug een belangrijke rol in speelt, en dus wordt de vraag: religie, oorzaak, of symptoom?
Oud 11 maart 2016, 21:50   #23
Odol
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat is best mogelijk, ja. Al moet ik eerlijk bekennen: ik heb een aantal Oostbloklanden bezocht toen de Muur er nog stond, en ik kan mij echt niet inbeelden dat de mensen daar heimwee zouden hebben naar dit tijden... Maar ik zou mij kunnen vergissen.

Feit is dat religie daar ineens terug een belangrijke rol in speelt, en dus wordt de vraag: religie, oorzaak, of symptoom?
Is de religie daarvecht weggeweest?
Polen,DDR,Russisch orthodoxe Kerk...de religie is altijdcactief gebleven en speelde een grote rol in het verzet. Toch in Pole en DDR.
Odol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2016, 21:50   #24
Odol
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Is de religie daarvecht weggeweest?
Polen,DDR,Russisch orthodoxe Kerk...de religie is altijdcactief gebleven en speelde een grote rol in het verzet. Toch in Pole en DDR.

We moeten spijtig genoeg vaststellen datveligie moeilijk uitbte roeien is. Waarschijnlijk kunnen de mensen de lichtheid van het bestaan niet aan.

Laatst gewijzigd door Odol : 11 maart 2016 om 21:51.
Odol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2016, 23:35   #25
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

https://www.rt.com/op-edge/335308-er...-turkey-kurds/

Citaat:
Turkey launched its military operation against its mostly Kurdish southeastern regions in July of 2015 after a number of terror attacks for which the Kurdistan Workers’ Party (PKK) was allegedly responsible. In December, the Turkish authorities declared a 24-hour curfew in several Kurdish towns in order “to prevent civilian casualties.”
https://www.rt.com/news/335208-turke...e-devastation/ (Video)

Citaat:
An RT crew has traveled to the Kurdish town of Cizre – the scene of a brutal crackdown launched by the Turkish military. The crew filmed the devastation wrought on the town, amid accusations the Turkish government is guilty of civilian massacres and waging genocide against the Kurds.
Geen woord natuurlijk in de Westerse pers.

Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2016, 10:28   #26
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation Bekijk bericht
https://www.rt.com/op-edge/335308-er...-turkey-kurds/

Geen woord natuurlijk in de Westerse pers.

Maar toch weten wij het. Ondanks dus die linkse pers.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2016, 10:53   #27
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:

Ik stel me eerder voor dat het een symptoom is. Als u er dieper over nadenkt, vertegenwoordigt religie ook "de sterke man" of "de chef" die het allemaal wel even gaat regelen. Het is dus niet dat de mensen persé religieuzer willen zijn, ze zoeken wanhopig naar iets dat hen een vorm van stabiliteit en veiligheid geeft. Of dit nu religie of communisme of iets anders is, speelt een bijkomstige rol.
Oud 14 maart 2016, 18:30   #28
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel me eerder voor dat het een symptoom is. Als u er dieper over nadenkt, vertegenwoordigt religie ook "de sterke man" of "de chef" die het allemaal wel even gaat regelen. Het is dus niet dat de mensen persé religieuzer willen zijn, ze zoeken wanhopig naar iets dat hen een vorm van stabiliteit en veiligheid geeft. Of dit nu religie of communisme of iets anders is, speelt een bijkomstige rol.
Ik denk dat wij het hierover eens kunnen zijn.

Ik ga zelfs verder gaan: volgens mij is godsdienst ook een middel. Het geeft een houvast aan de mensen iets waarin ze kunnen 'geloven' en dat een antwoord geeft op veel 'verontrustende' vragen, al zijn die antwoorden heel vaak verkeerd.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 14 maart 2016 om 18:33.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 09:42   #29
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat wij het hierover eens kunnen zijn.

Ik ga zelfs verder gaan: volgens mij is godsdienst ook een middel. Het geeft een houvast aan de mensen iets waarin ze kunnen 'geloven' en dat een antwoord geeft op veel 'verontrustende' vragen, al zijn die antwoorden heel vaak verkeerd.
Mee eens. Het symptoom wordt als middel ingezet en zelfs misbruikt...
Oud 16 maart 2016, 17:04   #30
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Vandaag in De Tijd:
De Turkse president Erdogan eist dat het parlement snel de onschendbaarheid opheft van pro-Koerdische parlementsleden.

.Mijn commentaar.
De ene na de andere tegenstander wordt genadeloos uitgeschakeld.
Als een president iets van een parlement kan EISEN is het gedaan met het kleine beetje democratie dat er in Turkije nog was.
Ik hoop dat er Europese politici De Tijd lezen en er de gepaste conclusie's uit trekken. Alle kontakten met Turkije zouden moeten verbroken worden.

Laatst gewijzigd door TREBRON : 16 maart 2016 om 17:05.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 23:34   #31
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Erdogan liet inmiddels ook weten dat hij de definitie van terrorisme wil uitbreiden naar journalisten die gevaarlijke, regimekritische ideeën verkondigen. Zoals oproepen tot vrede, daarvoor werden vandaag ook een aantal academici veroordeeld.

Terzijde, vandaag werd in Rojava, West-Koerdistan is dat, formeel de federale republiek uitgeroepen voor de gebieden die YPG onder controle heeft.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 10:43   #32
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Erdogan bekent kleur...........Naar aanleiding van de aanslag in Ankara zegde hij het volgende....................
Hij stelt dat de begrippen “democratie, vrijheid en rechtsstaat” niets meer voorstellen.
Welkom bij Europa maat...........
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 13:45   #33
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat ideaal van de sterke man dateert van lang voor het communisme hoor, voordien waren er de tsaren. De behoefte aan sterke leiders zit ingebakken in de Russische cultuur. Vandaar dat het communisme daar ook zo snel is mislukt. De sovjetunie was initieel juist een poging om de sterke leiders weg te krijgen, maar de sovjets zijn zelf heel snel verwijderd door de nieuwe sterke leider.

Democratie is een proces van volwassen worden dat vele generaties duurt, Europa heeft er ook twee eeuwen over gedaan.
Oud 22 maart 2016, 07:15   #34
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Erdogan legt goede economische cijfers neer. Dat is in mijn ogen belangrijker dan democratische regels. Ik zou graag beide hebben, een goede economie en een goede democratie maar ik ben een realist.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2016, 20:32   #35
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Erdogan legt goede economische cijfers neer. Dat is in mijn ogen belangrijker dan democratische regels. Ik zou graag beide hebben, een goede economie en een goede democratie maar ik ben een realist.
dus als we de lijn doortrekken zou u IS terrorisme goedkeuren als die geld opleveren?

komaan..
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2016, 20:51   #36
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
dus als we de lijn doortrekken zou u IS terrorisme goedkeuren als die geld opleveren?

komaan..

Een reactie zoals men van u kan verwachten. Ter kwader trouw en ver van wat ik bedoelde. Twee dagen terug was ik nog in Bangladesh en dan zie je de resultaten van een onstabiel politiek regime. Schrijnende armoede en geweld. En neen ik ben niet zoals alle Westerlingen in mijn 5 sterren gebleven maar rondgewandeld in het centrum, als enige blanke, waar mensen op de trottoir creperen en waar kinderen uitgehongerd vochten om een honingkoek die ik aan een kraampje had gekocht en die ik al de helft had opgegeten.
De luchthaven lijkt een stort net zoals de straten en de huizen en buildings.

Een groot verschil als je na een vlucht na 10 uur in Istanbul land en je ziet de wijken en fabrieken uit de lucht en een grote moderne luchthaven. Liever onder een regime van Erdogan leven (bij wijze van spreken want Turkije is ook mijn ding niet) als er geen andere keuze is.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 22 maart 2016 om 20:54.
Oud 22 maart 2016, 21:15   #37
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zoveel verschil zit er niet in al die regimes dat is allemaal maar wat propaganda v h Westen. 1 partij in China of 2 partijen in de VS allemaal dezelfde onzin. Een echte democratie bestaat nergens ter wereld. Ja; in China mag je geen kritiek hebben op de staat. Maar in de VS mag je ook niet verklaren dat je een anarchist bent...
Oud 22 maart 2016, 21:19   #38
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Zoveel verschil zit er niet in al die regimes dat is allemaal maar wat propaganda v h Westen. 1 partij in China of 2 partijen in de VS allemaal dezelfde onzin. Een echte democratie bestaat nergens ter wereld. Ja; in China mag je geen kritiek hebben op de staat. Maar in de VS mag je ook niet verklaren dat je een anarchist bent...
Daarom heb ik het Belgisch paspoort maar ben resident in drie andere (niet Europese) landen. Als het zover is kies ik het land dat mij het beste uitkomt.
Oud 23 maart 2016, 18:23   #39
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Maar toch weten wij het. Ondanks dus die linkse pers.
Indien de pers zo links was als men graag beweert in bepaalde kringen dan zou de Koerdische zaak al lang in het lang en breed zijn uitgesmeerd, hoor.
Oud 24 maart 2016, 12:22   #40
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

Nieuw bewijs van Erdogan's betrokkenheid bij IS :

https://www.rt.com/news/336967-isis-...key-exclusive/

Citaat:
An RT Documentary crew filming in northern Syria has seen Islamic State (IS, ISIS/ISIL) documents abandoned by retreating terrorists and found by the Kurds that, along with captured IS recruits, provide a stunning insight into the alleged Turkey-IS oil trade links.
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be