Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2004, 16:09   #21
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Is dat bij u ook niet zo. Maar daarbuiten heeft de enquete van eurostat toch minder kans om gemanipuleerd te worden, dan (on)veiligheidscijfers afkomstig uit belgische regeringskringen.

Als je dat maar weet, Bob

Verder lees ik op de site van de beste en juiste nieuwprovider dat

Uit het eerder besproken onderzoek, blijkt dat slachtoffers van criminaliteit
in België absoluut NIET gemotiveerd zijn om aangifte te doen bij de politie.

De cijfers zijn ronduit onthutsend : bij fietsendiefstallen doet bijna 40% geen aangifte, bij inbraken in auto's stapt 36% niet naar de politie.
unquote

Awel, nu ga ik toch geen sociologie studeren

Ik zou zeggen met de woorden van Verhofstadt : "GE VOELT DAT TOCH"
op de vraag hoe hij de misdaadstatistieken verklaart.
Oud 28 oktober 2004, 16:13   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Zoals ik eerder al zei hebben bepaalde politieke partijen alle belang bij het onveiligheidsgevoel, het is hun bestaanszekerheid.
Terwijl andere politieke partijen dan weer belang hebben bij een veiligheidsgevoel. Het probleem is wel dat, voor mij alleszins, de regeringscijfers nog al eens gemanipuleerd overkomen.
Ik heb misschien geen last van een (on)veiligheidsgevoel, doch wel van een onbetrouwbaarheidsgevoel bij regeringsmededelingen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 16:14   #23
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick

Dat de politiek hem met zever bezighoud daar ben ik het mee eens, maar ik ben niet akkoord met je stelling dat ik me maar moet beveiligen, ik betaal belastingen voor de politie, ... i

Vanaf nu een flik voor elke voordeur, iedereen betaalt toch belastingen. Kunnen we er ineens ook een facteur bijzetten, waarvoor ik ook belastingen betaal, zodoende moet ik de deur niet meer uit voor een postzegel. En dan zwijgen we nog maar over de trein die voor mijn deur moet stoppen. Maar niet 's nachts hé, want dan richt ik een comité op tegen nachtlawaai.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 16:17   #24
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Terwijl andere politieke partijen dan weer belang hebben bij een veiligheidsgevoel. Het probleem is wel dat, voor mij alleszins, de regeringscijfers nog al eens gemanipuleerd overkomen.
Ik heb misschien geen last van een (on)veiligheidsgevoel, doch wel van een onbetrouwbaarheidsgevoel bij regeringsmededelingen.
Blijft het feit dat wij in één van de veiligste regio's van de wereld wonen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 16:18   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanaf nu een flik voor elke voordeur, iedereen betaalt toch belastingen. Kunnen we er ineens ook een facteur bijzetten, waarvoor ik ook belastingen betaal, zodoende moet ik de deur niet meer uit voor een postzegel. En dan zwijgen we nog maar over de trein die voor mijn deur moet stoppen. Maar niet 's nachts hé, want dan richt ik een comité op tegen nachtlawaai.

Zeg ik dat, ? ik moet zelf geen flik in mijn straat hebben 's nachts, het gaat hem alleen om het princippe, dat ik als burger eigenlijk niet zou mogen verplicht worden in mijn eigen veiligheid te investeren, daar is de politie voor.

Aleen blijkt dat die politie zijn werk niet aankan en dat daar niks aan gedaan wordt. Het is zelf niet enkel de fout van de politie de grootste schuldigen zitten bij Justitie die iedereen zomaar loslaten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 16:28   #26
boeha
Schepen

Standaard

Citaat:
Als ik een verkeersinbreuk pleeg weet ik dat, maar dat wil niet zeggen dat elke overtreding gevaarlijk is, of andere mensen in gevaar brengt. maar dat is een andere discusie, ik ben akkoord dat je dat een overtreding noemt,

Kleine criminaliteit is voor mij diefstal, iemand steamen, intimidatie, enz...

En een kerel die met 2,5 promiel in zijnen auto kruipt, dat is zelf geen kleine crimineel, maar een potentiële moordenaar en mag dus serieus bestraft worden.
Citaat:

-----------------
Naief vooroordeel, ? Wat kost een dosis Coke, of Heroine, ? Als ge daar aan verslaafd zijt, ? Wat verdient een doorsnee arbeider/bediende op een maand, ... Als hij nog kan werken, want met coke of heroine in uw lijf... ?

Ok eenen die occasioneel een joint smoort of een tablet slikt zal dat nog wel kunnen betalen, ... maar dan moet het occasioneel blijven ... en daar wringt het schoentje.

hetzelfde geld overigens voor alcolholiekers hé, reken eens uit wat het u kost op een maand om u elken dag een stuk in uw frak te drinken, ... laat ons zeggen een fles booz per dag, 't mag dan nog uit den aldi komen...

-------------------
We moeten ons dus maar laten doen, want we moeten verdraazamer zijn, dan zijde bij mij wel efkes aan t verkeerd adres, ... en seksuele misdrijven liggen in de sociale sfeer, ... kan wel zijn, maar iedereen die zijn 5 vijzen op zijn plaats heeft weet dat hij met zijn fikken van een vrouw moet blijven als ze nee zegt, en zeker dat ze met hun fikken van kinderen moeten blijven, wie dat niet snapt, is reddeloos verloren volgens mij, daar kan ik geen begrip voor opbrengen, sorry.
--------------------
Dat de politiek hem met zever bezighoud daar ben ik het mee eens, maar ik ben niet akkoord met je stelling dat ik me maar moet beveiligen, ik betaal belastingen voor de politie, ... i

Wat het economisch aspect betreft, dat is puur plat communisme en overigens onuitvoerbaar, we zitten nu al met een te klein verschil Uitkering-Arbeid...

1. Ik heb niet gezegd dat verkeersovertredingen de enigste vorm is van kleine criminaliteit. Maar het komt zoveel voor, dat al die kleine beetjes een groot probleem vormen, en vele andere mensen frustreren.
Maar verkeersovertredingen horen hier zeker in thuis, het is crimineel gedrag voor mij.
Witte lijnen overkruisen, inhalen in een bocht zonder goed zicht te hebben op tegenliggers, 100 km/h rijden in bebouwde kom, als je dat niet crimineel/gevaarlijk noemt, dan heb je maar een zeer beperkte definitie van criminaliteit.

2. U gaat ervanuit dat niemand mate kan houden in druggebruik : nog een naïef vooroordeel. En als mensen dan nog verslaafd zijn, wil dat aan geen kanten zeggen dat men direct gaat beginnen stelen.
Terug; verantwoordelijk gebruik dient benadrukt te worden, ipv de hypocrisie nu! Nu wordt alles in een taboesfeertje gehouden, en een groot aantal mensen nodeloos als criminelen gestigmatiseerd.

3. Opvoeding en de maatschappelijke visie op seksualiteit/sociale relaties is het niveau waarop veel seksuele delicten terug te brengen zijn.
Maw je mag nog zoveel controle hebben, als je niks doet aan de oorzaken, kun je nooit het cijfer terugbrengen.
Maw veranderingen in de sociale sfeer zijn wel degelijk wenselijk.
En ben je blind ofzo: IK ZEG NATUURLIJK NIET DAT WE VOOR SEKSUELE DELICTEN DE OOGJES MOETEN SLUITEN.
Maar voorkomen is beter dan genezen volgens mij.
Hoe komt het dat iemand geen respect heeft voor kinderen/vrouwen? Dat is niet simpelweg terug te brengen op een biologische basis, maar moet vanuit sociologisch perspectief verklaard worden.

4. Akkoord dat een mens zich niet mag platbetalen om zijn goederen te beveiligen; maar welke andere oplossing heb je dan ?
Je kunt niet opeens de mankracht van de politie vertienvoudigen, want geloof me; om adequaat te kunnen optreden tegen vermogensdelicten heb je veel blauw op straat nodig...
Dat kost dan weer extra geld, en uiteindelijk komt dat ook uit de portefeuille van de burger.
Mijn voorstel was geen plat communisme; eerder een oproep om op sociaal-economisch vlak de kloof tussen arm en rijk te verminderen.
Want dit laatste is volgens mij 1 van de redenen waarom dat soort criminaliteit niet ingedijkt wordt.
Let op: ze stelen niet allemaal uit armoede, voor velen is diefstal een beroep! Maw dat zijn nog de ergste van al: ze zijn er zo goed in dat ze bijna onopspoorbaar zijn door de politie.
Anders gezegd: diefstal zal altijd wel blijven bestaan in een materialistische wereld.

Laatst gewijzigd door boeha : 28 oktober 2004 om 16:29.
boeha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 16:54   #27
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel dat de regerings cijfers gemanipuleerd worden, want om cijfers te manipuleren moet je eerst beschikken over juiste cijfers. Hoe kun je nu veronderstellen dat er vanuit de politie/politici/regering juiste cijfers naar voor komen als ze er nog niet in slagen om een optelling te maken van alle geregistreerde wapens, het zou nochtans gemakkelijk moeten zijn, 1+1+1+ ...
Maar ja, voor democratische politici is dat waarschijnlijk toch iets te moeilijk.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 17:01   #28
jef
Gouverneur

Standaard

Idd, volgens Steve is 1+1 niet altijd 2
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2004, 17:58   #29
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik vind Belgie een superveilig land als je 't vergelijkt met de rest van de wereld.. Het aantal zware misdrijven valt hier zéér goed mee.. De misdaad daalt bovendien nog, dus ik zie niet in waarom er zo neerslachtig hierover gedaan moet worden.. Bekijk het eens van de positieve kant, lullo's..
Oud 28 oktober 2004, 21:59   #30
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap
Ik betwijfel dat de regerings cijfers gemanipuleerd worden, want om cijfers te manipuleren moet je eerst beschikken over juiste cijfers. Hoe kun je nu veronderstellen dat er vanuit de politie/politici/regering juiste cijfers naar voor komen als ze er nog niet in slagen om een optelling te maken van alle geregistreerde wapens, het zou nochtans gemakkelijk moeten zijn, 1+1+1+ ...
Maar ja, voor democratische politici is dat waarschijnlijk toch iets te moeilijk.
Waar wel een veel beter zicht op is, dat zijn de begrotingscijfers. Deze zijn alleszins gemanipuleerd (of noem het nu boekhoudkundige spitstechnologie).
Verder is het een feit dat bvb over het rapport Van Sant, eerder op een ontkennende manier gereageerd is, in plaats van constructief.
Oud 28 oktober 2004, 22:00   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijft het feit dat wij in één van de veiligste regio's van de wereld wonen.
Moet ik daaruit dan weer besluiten dat migratie de onveiligheid alleen maar kan doen toenemen ?
Oud 29 oktober 2004, 11:10   #32
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

aan allen: misdaadcijfers zijn sowieso relatief. Niet alle misdaden worden immers aangegeven en niet alles wat aangegeven wordt, is een misdaad.
De eerste categorie, tsja, daar kan je naar gokken of een steekproef organiseren maar blijft secundaire data. Ge kunt dus alleen maar raden naar de PVs die niet opgesteld werden.
Het tweede geval is nog wat lastiger: stel meneer en mevrouw X zitten ineen echtscheidingsprocedure. Mevrouw X wilt haar (soon to be ex-)man extra kl*ten en solfert haar dochter op te verklaren dat papa incest pleegt. Politie zal langskomen, PV opstellen en pas na onderzoek of voor de rechter blijkt dat het verzonnen is. Helaas telt die valse PV wel mee voor de cijfers.

Tel daarbij op dat het verwerken van al dat (niet rechtlijnig) cijfermateriaal al een hoop problemen geeft voor de politie alleen en dat het helemaal titanenwerk wordt om daar de gerechterlijke interpretaties aan te plakken en de goede verstaander weet genoeg. 't Zijn getallekes maar of ze de werkelijkheid weergeven is een andere vraag...

Citaat:
Verder is het een feit dat bvb over het rapport Van Sant, eerder op een ontkennende manier gereageerd is, in plaats van constructief.
Rapport Van San was een kwalitiatief onderzoek waarvan de conclusies IMHO ietske te zeer de oude-antropologen-kant opging.

Op basis van een beperkt aantal interviews met jongeren zeggen dat het typisch Turks is om bvb autos te pikken, dat Roemenen vooral inbraken plegen en dat de Marrokanen zich bezig houden met mensen couilloneren op straat is aangename lectuur voor mensen die graag veralgemenen MAAR lijkt mij een zeer zwak argument om bvb te concluderen dat uwe auto gepikt is, dus moet het wel ne Turk geweest zijn.
Roemenen pikken ook autos, Belgen breken ook in, maar vooral: lang niet alle Roemen doen zus, lang iet alle Marrokanen doen zo.

Die conclusie is enkel hard te maken met cijfermateriaal, kwantitatief onderzoek dus. Ge pakt alle aangegeven gestolen autos, maakt abstractie van de verkeerd geparkeerde en voor verzekering top te lichten gevallen. Dan koppelt ge dat aan het aantal veroordeelden voor autodiefstal per bevolkingsgroep, ge haalt er de recidivisten en de veelplegers uit en dan pas kunt ge zeggen: waarschijnlijk heeft 1 op ??? Marrokanen ooit een auto getolen, heeft 1 op ?? Belgen wel es iets uit de supermarkt in zijn zak gestoken.

In theorie is het dus mogelijk, maar het vraagt wel wat meer tijd en moeite dan met een paar jong gasten te spreken en daar dan algemene conclusies uit te trekken.
Oud 29 oktober 2004, 11:50   #33
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Het is zelf niet enkel de fout van de politie de grootste schuldigen zitten bij Justitie die iedereen zomaar loslaten.
Dank u!
Helaas zijn de heren en dames juges ietske minder rap geïntimideerd en gepaaid dan simpel agenten. Gans die Octopus-toestand kwam er toch doordat de rechters hun werk niet deden in dossier Dutroux, de politie heeft meen ik altijd alles netjes gerapporteerd.

't Is de mannen in het blauw hun schuld toch niet dat al die politiek benoemde hooggeachten ganser dagen niks doen dan papier heen en weer schuiven in hun ouw vervallen justitiepaleiskes en dat ze het vertikken met hun collega's te communiceren?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be