Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2016, 09:22   #21
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Heb je wat tegen Nederlanders? Ik niet. Heerlijk taaltje.

Bijvoorbeeld. Dominee Gremdaat. Beledigen.

https://www.youtube.com/watch?v=VNWmzwHCIRE
Dat stond er niet bij.

En nee, ik heb niets tegen Nederlanders.

Je zou op Laat Belgen betalen voor gebruik Nederlandse taal je de vraag nog kunnen stellen, welke Belgen?

Véél Nederlanders komen in België wonen, al was het maar om belastingen te ontduiken, heb ik mij laten vertellen.

Véél Nederlanders komen in België studeren ...

Hangt er juist weer maar vanaf of er mensen zijn die er een probleem van maken of niet?

Laatst gewijzigd door Universalia : 19 mei 2016 om 09:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 21:02   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgen moeten nu eindelijk eens Nederlands leren.

Aan het strand van Scheveningen zat een kind een boterham met confituur te eten.
Zegt ze tegen haar moeder: "Nou mams, dat hapt lekker weg hè?"

Fantastisch toch. Een Vlaams kind zegt zoiets nooit.
Nederlanders slagen er in om met onze Nederlandse taal veel soepelder en vindingrijker om te gaan. Die uitroep van dat kind is inderdaad iets schattig. Het is feitelijk een stukje poëzie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2016, 10:29   #23
vuggie
Parlementsvoorzitter

vuggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ontwikkelingswerk?? hier kan je zien hoe je wel goed Nederlands schrijft ja!
Daar doet die enkele Nederlander alhier inderdaad zijn/haar stinkende best voor.
Oud 20 mei 2016, 10:31   #24
vuggie
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Maar goed dat we jullie niet kunnen horen ...
In Nederland mag alleen de koning in de we vorm schrijven.

Maar hoe voelt dat nou, Vlaams zijn en Brusselse spruitjes in je oren hebben?
Oud 20 mei 2016, 10:33   #25
vuggie
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Klopt, daarom zeggen wij appelsap en Ollanders: zuderans van appeltjes.
Wie heeft je dat wijs gemaakt?
Oud 20 mei 2016, 11:25   #26
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vuggie Bekijk bericht
Wie heeft je dat wijs gemaakt?
Zelf gehoord.
Oud 22 mei 2016, 02:04   #27
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen probleem in Frankrijk met de péage? Duitsland? Oostenrijk? Zwitserland, Italië; overal autoweg taks.
Nog niet in Duitsland, overigens verschillen Frankrijk & Italië van Oostenrijk en Zwitserland; in Frankrijk en Italië heb je in feite (relatief veel) tolwegen en een vrij secundair net, in vignet landen Zwitserland en Oostenrijk heb je het voor praktisch het hele netwerk nodig en dan heb soms nog tol (Maut) wegen.

Verder kan ik u vertellen, dat menig Belgisch ondernemer in grensstreek, net zoals in Duitsland, hier niet blij mee is, immers Pecunia non olet (een Nederlandse Euro is ook een Euro). In feite is dit gewoon kosten doorschuiven naar niet stemmende buitenlanders, een verkapt binnenlands cadeau.
Vallen alle Belgische wegen hieronder of alleen snelwegen? Het laatste zou verwerken zijn, je vangt daar vooral de toeristen mee, hoewel zo Zeeuws-Vlamingen slechter in Gent kunnen komen, Brabanders in Antwerpen etc. (allemaal natuurlijk achterland van die steden), alle wegen gaat Belgische ondernemers uit de grensstreek keihard treffen.

En ja een verenigd Europa is helaas ver weg, dit gaat regelrecht in tegen het vrij verkeer van personen, één van de pilaren onder de Europese gedachten; jullie hebben het vrachtverkeer-probleem al over de Brabantse en Limburgse schutting heen gekieperd, want de logistieke bedrijven zijn ook niet gek...
Oud 22 mei 2016, 02:33   #28
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgen moeten nu eindelijk eens Nederlands leren.

Aan het strand van Scheveningen zat een kind een boterham met confituur te eten.
Zegt ze tegen haar moeder: "Nou mams, dat hapt lekker weg hè?"

Fantastisch toch. Een Vlaams kind zegt zoiets nooit.
Zo hoort het ook ,een Vlaams kind kent blijkbaar beter zijn wereld dan die kleine Hollandse brulboeitjesdie pindakaas ooooooh so lekker vinden en voor wie confituur blijkbaar gelijk staat met het einde van het universum qua smaak ...

Voor onze jongeren is dat dagelijkse kost die ze opsmikkelen zonder zich daarvoor in hemelse sferen te wagen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 08:40   #29
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geschiedenis van het Nederlands

Een woord van dank naar Wikipedia toe, is bij deze op zijn plaats.
Oud 22 mei 2016, 08:49   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zo hoort het ook ,een Vlaams kind kent blijkbaar beter zijn wereld dan die kleine Hollandse brulboeitjesdie pindakaas ooooooh so lekker vinden en voor wie confituur blijkbaar gelijk staat met het einde van het universum qua smaak ...

Voor onze jongeren is dat dagelijkse kost die ze opsmikkelen zonder zich daarvoor in hemelse sferen te wagen...
Kom kom zeg... je moet nu ook niet zo uit de hoogte gaan neerkijken op die Nederlandse kinderen. Ik vind dat toch wel wat erg hoor die "Ollander"haat van sommigen op dit forum. Die is zodanig zielig dat ze zelfs hatelijk chagrijnig worden wanneer iemand vaststelt dat kinderen bij onze noorderburen doorgaans veel handiger omgaan met onze taal dan dat bij ons het geval is. Dat is niet alleen een vaststelling van Gamla, het is eenvoudigweg zo, of je dat nu graag leest of niet.
Oud 22 mei 2016, 08:59   #31
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nog niet in Duitsland, overigens verschillen Frankrijk & Italië van Oostenrijk en Zwitserland; in Frankrijk en Italië heb je in feite (relatief veel) tolwegen en een vrij secundair net, in vignet landen Zwitserland en Oostenrijk heb je het voor praktisch het hele netwerk nodig en dan heb soms nog tol (Maut) wegen.

Verder kan ik u vertellen, dat menig Belgisch ondernemer in grensstreek, net zoals in Duitsland, hier niet blij mee is, immers Pecunia non olet (een Nederlandse Euro is ook een Euro). In feite is dit gewoon kosten doorschuiven naar niet stemmende buitenlanders, een verkapt binnenlands cadeau.
Vallen alle Belgische wegen hieronder of alleen snelwegen? Het laatste zou verwerken zijn, je vangt daar vooral de toeristen mee, hoewel zo Zeeuws-Vlamingen slechter in Gent kunnen komen, Brabanders in Antwerpen etc. (allemaal natuurlijk achterland van die steden), alle wegen gaat Belgische ondernemers uit de grensstreek keihard treffen.

En ja een verenigd Europa is helaas ver weg, dit gaat regelrecht in tegen het vrij verkeer van personen, één van de pilaren onder de Europese gedachten; jullie hebben het vrachtverkeer-probleem al over de Brabantse en Limburgse schutting heen gekieperd, want de logistieke bedrijven zijn ook niet gek...
Ik woon in de grensstreek. In de spit is tot 50 % van het verkeer Nederlander die onze wegen gebruiken als sluipweg. Die kopen hier niks, maar vormen wel files en leveren wel overlast op.

Een verenigd Europa is een nachtmerrie. Een mislukking. Het laat toe dat iedere burger gaat shoppen: in welk land ben ik het goedkoopste af. Men speelt sociale en fiscale systemen tegen elkaar uit. En dus ook burgers.

Je mag er vergif op innemen dat het een eindig project is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 09:24   #32
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Geschiedenis van het Nederlands

Een woord van dank naar Wikipedia toe, is bij deze op zijn plaats.
Ben dat eens goed aan het lezen, tussentijds dacht ik een hele tijd aan dat andere talen het nederlands is voor die taal, ik versta die talen dan weer niet, zoals het japans en het chinees, wat toch beeldspraaktalen zijn. en niet altijd verbonden is aan de schrijftaal dat er normaal gezien zou bijhoren...

Maar vanuit het nederlands is het wel mogelijk die talen te leren omdat wij gemakkelijker gebruikmaken van gramaticale of met overeenkomende woordgrippen werken....bedoel daarmee dat het engels wel typische nederlandse woordvallen heeft wat je min of meer kan beschouwen als leenwoord naar een andere taal dan het nederlands...

Zuivere overgenomen woorden naar andere talen bestaan in principe niet, dat is althans wat ik er van denk....

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 22 mei 2016 om 09:28.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 09:34   #33
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik woon in de grensstreek. In de spit is tot 50 % van het verkeer Nederlander die onze wegen gebruiken als sluipweg. Die kopen hier niks, maar vormen wel files en leveren wel overlast op.

Een verenigd Europa is een nachtmerrie.
Een mislukking. Het laat toe dat iedere burger gaat shoppen: in welk land ben ik het goedkoopste af. Men speelt sociale en fiscale systemen tegen elkaar uit. En dus ook burgers.

Je mag er vergif op innemen dat het een eindig project is.
Je denkt toch niet dat dat, mocht er geen EU bestaan, de Nederlanders niet doorheen Vlaanderen naar Frankrijk zouden rijden?
Oud 22 mei 2016, 09:34   #34
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Limburgs gewonnen.
Marokkaans-Nederlands miet zo best.

http://www.dekennisvannu.nl/site/spe...d-Nederland/17
Oud 22 mei 2016, 09:46   #35
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Nog niet in Duitsland
Wel al voor vrachtwagens, zoals hier.
Oud 22 mei 2016, 09:49   #36
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nederlanders slagen er in om met onze Nederlandse taal veel soepelder en vindingrijker om te gaan. Die uitroep van dat kind is inderdaad iets schattig. Het is feitelijk een stukje poëzie.
Vooral met gebruik van woorden uit andere talen (waar goede Nederlandse woorden voor bestaan), vooral Engels en Frans, die ze dan totaal verkeerd uitspreken en helemaal buiten de oorspronkelijke betekenis gebruiken.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 22 mei 2016 om 09:49.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 12:25   #37
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral met gebruik van woorden uit andere talen (waar goede Nederlandse woorden voor bestaan), vooral Engels en Frans, die ze dan totaal verkeerd uitspreken en helemaal buiten de oorspronkelijke betekenis gebruiken.
Zoals occasion dat foutief wordt uitgesproken op zijn Engels, terwijl de oorsprong Frans is.
Oud 22 mei 2016, 12:42   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zoals occasion dat foutief wordt uitgesproken op zijn Engels, terwijl de oorsprong Frans is.
occasion is reeds eeuwen lang zowel een Frans als een Engels woord, ook al is de oorsprong Frans (alhoewel...). Wij pogen dat "occasion" te vermijden door het ofwel te vernederlandsen tot "occasie" ofwel door, naargelang de betekenis waarin het woord wordt gebruikt, te vervangen door een equivalent, zoals "koopje" of (in een andere betekenis) "gelegenheid".
Oud 22 mei 2016, 14:21   #39
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Nederlandse taal is al doorspekt met wat men noemt 'leenwoordjes' uit andere talen.
Oud 22 mei 2016, 14:35   #40
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
De Nederlandse taal is al doorspekt met wat men noemt 'leenwoordjes' uit andere talen.
Mja, dan nog te spreken van "Hoe is taal eigenlijk ontstaan ?"

Naar mijn idee is taal enkel ontstaan vanuit de noodzaak om te communiceren met elkaar, en dat er begrepen werd met wat er gezegd werd om een bedoeling van het gesprokene kracht bij te zetten...

De taalverwarring lijkt mij bijbels over te komen, tenzij ik begrijp hoe de engels taal an sich weinig tongval heeft, Nederlands daarentegen..het gebruik van de tong in de taal is een bepalende factor geweest denk ik ?

Dat hoor ik duidelijk bij de R dat twee voornaamste typen heeft een platte en een duidelijke, ruw geschat vindt ik nergens de R zo goed klinken dan in het nederlands...venijnig maar toch...
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be