Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2004, 21:53   #21
Mystere
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Mystere
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leerling
In hoeverre klopt het dat een geïnterneerde bij vrijlating een blanco strafblad behoud,en evenzeer nog een bewijs van goed gedrag en zeden blijft behouden?

Zit daar eventueel het verschil,tussen een vonnis en een maatregel?Gevangenisstraf...internering,alhoewel beiden dan toch dezelfde misdaad hebben begaan??
In de rechtspraak hebben beiden niet dezelfde misdaad begaan: de gevangene w�*st wat hij deed, de geïnterneerde wist het niet. Kun je veroordeeld worden voor iets waarvan je niet besefte dat het "fout" was??

Dat van dat blanco strafblad... Ik vermoed dat dit niet op het strafblad komt. Een punt van onderscheid dus.
Mystere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2004, 21:56   #22
Mystere
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Mystere
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
die evaluaties, zijn gesprekken met de persoon zelf, maar ook met de begeleiders en therapeuten die 365 dagen per jaar met die persoon bezig zijn. Die evaluaties zijn dus niet zomaar samenraapsels van plotselinge gegevens.
Merk ook dat een geïnterneerd persoon gemiddeld 3 keer zo lang in hechtenis blijft zitten dan een gevangene.
Op gemiddeldes kun je geen theorie baseren. Is het logisch dat je een gevangene met een "gemiddeld" geïnterneerd persoon vergelijkt? Me dunkt niet...

En die evaluaties.. Dat kan inderdaad best zijn dat begeleiders en therapeuten daarbij zijn, maar kan het niet dat de wil van een therapeut overgedragen wordt op de persoon-geïnterneerde zelf? (Tegenoverdracht, cfr. psychologie)
Mystere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2004, 22:18   #23
leerling
Vreemdeling

Standaard

Is het niet zo dat geînterneerden GEEn of weinig begeleiding hebben???Er moeten nogal wat begeleiders rond lopen om al de geïnterneerden een volwaardige begeleiding te geven,en dat nog wel het ganse jaar door???

Als dat inderdaad zo zou zijn,veronderstel ik dan ook dat ze genezen zijn bij vrijlating,zoniet....wie staat er dan voor in als een geïnterneerde nogmaals dezelfde fout maakt waar hij of zij geen bessef van heeft???

Was hij of zij dan daadwerkelijk genezen??
leerling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 08:54   #24
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Interenering is juist goed omdat criminelen (niet vergeten, het is crapuul!) daar zitten weg te kwijnen, meer nog, ze kwijnen er nog bijlange niet genoeg weg. Men zou beter eens wat meer medeleven betonen met de slachtoffers van die geïntereneerden die een bijvoorbeeld een familielid verloren en in stilte zitten weg te kwijnen van verdriet. Criminelen moeten zwaar gestraft worden en een straf moet nog altijd laten voelen dat ze iets misdaan hebben. Criminelen hebben totaal geen recht op vanalles en nog wat van hulp, enkel een reïntegratiecursus op het moment dat ze hun straf (de volledige termijn, dus geen flauwekul van strafvermindereingen) hebben uitgezeten.

30 jaar gevangenis moet ook daadwerkelijk 30 jaar zijn en geen dag minder. Wie zich in de gevangenis misdraagt, moet een extra verlenging van de straf krijgen. Ook wie poogt te ontsnappen moet strafbaar zijn.
Heb jij eigenlijk wel enig idee wie het zoal is die geïnterneerd wordt? Ga eens even kijken dan, je zal duidelijk uw ogen opentrekken. Het merendeel van die mensen zijn eerder sukkelaars, die weliswaar een misdrijf gepleegd hebben. Psychotici die hun bed in de fik hebben gestoken om datgene wat hen angst aanjaagt te proberen doden, mentaal gehandicapten die niet beseften dat het verkeerd is om je eten 'gratis' uit de winkel te halen, borderline patiënten die hun hond mishandelden, psychotische druggebruikers... Deze mensen kun je NIET zomaar afdoen als crapuul. Het zijn veelal mensen die door de maatschappij al lang verlaten zijn geweest, niet tijdg hulp hebben gekregen, waarbij het van kwaad naar erger is gegaan, tot er ook strafbare feiten worden gepleegd. Het gaat niet altijd om moord (soms wel, ik denk bijvoorbeeld aan een geval dat ik van een collega heb vernomen van een zwaar psychotische vrouw die haar kind had gedood omdat zij er an overtuigd was dat haar kind de antichrist was die de wereld wou vernielen), maar het woord 'crapuul' vind ik ongelooflijk vernederend voor die mensen die daar zitten. Het gaat om psychiatrische patiënten, het is weer typisch voor u dat u dat allemaal crapuul vindt.

Internering vind ik op zich een goeie zaak, omdat je iéts moet aanvangen met ontoerekingsvatbaren, je kunt ze ten eerste niet zomaar laten lopen ter bescherming van de maatschappij, en ten tweede hebben die mensen dringend gepaste hulp nodig.

De praktijk maakt me echter moedeloos. Mensen die 40 jaar opgesloten worden voor poging tot brandstichting?? Komaan, er moeten andere oplossingen mogelijk zijn. Ook het gebrek aan deskundige begeleiding in interneringscentra is verschrikkelijk, en maakt duidelijk dat internering in de praktijk volkomen tekort schiet.

Psychopaten horen trouwens per definitie thuis in gevangenissen, en zeker niet in interneringscentra.
Oud 2 november 2004, 09:09   #25
leerling
Vreemdeling

Standaard

Hier ben ik het volledig mee eens,zij die een kans verdien krijgen er geen,en de anderen die effectief levenslang zouden moeten krijgen,worden dan begeleid dat het niet schoon meer is....krijgen dan de stempel"genezen"...en het spel begint opnieuw!!!!
leerling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 10:46   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Psychopaten horen trouwens per definitie thuis in gevangenissen, en zeker niet in interneringscentra.
Correctie: psychopaten die een misdrijf gepleegd hebben waarbij normaliter een gevangenisstraf gegeven wordt.
Niet alle psychopaten plegen misdrijven.
En niet alle misdrijven zijn van die aard dat er een gevangenisstraf wordt gegeven of dient gegeven te worden.
Oud 2 november 2004, 10:47   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leerling
Hier ben ik het volledig mee eens,zij die een kans verdien krijgen er geen,en de anderen die effectief levenslang zouden moeten krijgen,worden dan begeleid dat het niet schoon meer is....krijgen dan de stempel"genezen"...en het spel begint opnieuw!!!!
Euhm... dat is allerminst wat ik heb gezegd. Ik heb nergens gezegd dat mensen die een tweede kans verdienen, er geen krijgen, en nog minder dat sommigen een 'begeleiding krijgen dat het niet schoon meer is' (waar dan? In fantasieland zeker?).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be