![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Religie is net wel uit drugs ontstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe godsdiensten oorspronkelijk zijn ontstaan is niet bekend.
Drugs lijkt mij geen goede reden daarvoor te zijn, wel een helder verstand en een goed ontwikkeld gevoelsleven. En bovendien hebben in de moderne tijd de drugs niet tot iets nieuws geleid op godsdienstig gebied, zeker geen nieuwe godsdienst. Wel tot een ondermijning van deze maatschappij door allerlei zielige gevallen, die weg creperen in de goot. En ook jijzelf hebt in deze niks bijzonders kunnen vertellen. Behalve dan dat God uit trillingen zou bestaan en nog meer van zulke dwaze onzin. Wil je God werkelijk goed leren kennen, gebruik dan je helder verstand voor mijn atoomtheorie, en laat de drugs achterwege, want ze leiden duidelijk tot een tunnelvisie van een zeer beperkt verstand.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 5 juli 2016 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat deze vrucht wel zeker een soort "drugs" was. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vroeger zou ik er passionele teksten tegen aan smijten, maar het vuur is gedoofd. Dat is geen tunnelvisie, gewoon minder drang om "gelijk te hebben". |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat van mensen die hun verslaving overwonnen met een drugs? Hoeveel gevallen van alcoholisten zijn er niet bekend die na één trip stopten met drinken? Hoeveel reizigers ontmoeten tijdens hun reizen geen entiteit die hen aanspoort gezonder te leven en te stoppen met roken? Als dit allemaal het werk van één substantie is, en die mens is daar persoonlijk mee geholpen, wie is een ander dat te verbieden? Het leidt wel degelijk tot nieuw denken en nieuwe inzichten. Jij met je filosofisch inzicht, denk je dat Hegel een nuchter persoon was? http://web.archive.org/web/200807270...c/JamVari.html Lees eens rustig door, maar is wel voor de echte geïnteresseerden. Is een samenvatting van religieuze ervaringen. Is netjes in hoofdstukken onderverdeeld. https://www.theguardian.com/society/...-do-most-drugs Hier komt Hegel aan bod. Laatst gewijzigd door Peche : 6 juli 2016 om 07:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je wordt er niet slimmer van en ik weet dat ook zelf uit ervaring met mensen die drugs gebruikten en niet meer wisten de zeggen dat iets "soepel of strak" was (meer kwam er bijna niet uit). Citaat:
Behalve dan in de sport om betere prestaties te leveren, maar waar ook weer nadelen aan kunnen kleven. Drugs veroorzaken een hoop ellende evenals de drank. Het heldere verstand verdwijnt er door. Citaat:
Integendeel zit je vast in allerlei primitieve opvattingen, als slechts bepaalde opvattingen uit de wetenschap die je verabsoluteert in steeds weer: alles is.....(wat beslist niet waar is). Citaat:
Citaat:
Het behoeft wat mij betreft niet verboden te worden, evenmin als de drank verboden is, want een verbod brengt vele mensen die verslaafd zijn in een nog grotere ellende omdat vooral de arme mensen het niet kunnen betalen. Maar dat drugs goed zouden zijn, dat betwijfel ik ten zeerste.
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Van drugs geraak je verdoofd en dom.... Over een tunnelvisie gesproken.
Er bestaat een klaarblijkelijke tegenpool he Harrie. Misschien zijn geestverruimende middelen dan geen drugs? En moeten we daar een ander woord voor uitvinden? Laatst gewijzigd door Peche : 6 juli 2016 om 07:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Peche : 6 juli 2016 om 17:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe noem je dat dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Cannabis in religies en culturen
Zet daar je Darwin bril maar eens op Geert. Laatst gewijzigd door Peche : 7 juli 2016 om 05:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herinner me van vroeger bij het roken dat de tijd als het ware erg stroperig wordt, heel erg traag schijnt te verlopen en het normaal denken wordt vertraagt en steeds als het ware een zijstraatje in wil gaan in een vreemd gevoel. Het verandert in een geestelijke worsteling om verder te willen gaan. Zoiets. Na een tijdje begint het danig te vervelen en wilde ik er uit, wat dan niet kan. Net als met de drank dat even leuk is, maar al gauw tot beroerde gevoelend leidt. Voor hallucinerende middelen lees ik: marihuana en cannabis. Nee, je wordt er zeker niet slimmer van, integendeel, wel is het een vlucht uit de werkelijkheid. Dat is mijn mening dan. Wiki: drugs
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 juli 2016 om 08:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk ook niet dat er vele substanties zijn te vinden waar je dommer van zou worden ....of het zou al moeten gaan over een serieus misbruik. En wat is er mis mee om af en toe de werkelijkheid te willen ontvluchten.....eens uit je eigen lichaam treden is een ervaring die iedereen minstens één keer in het leven zou moeten ervaren. http://www.alternet.org/drugs/cannab...-alcohol-might |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kan je aannemen dat mensen er religieuze ervaringen mee beleven? En dat ze dat als "religie" adopteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Even inpikken. We weten dat in het N.T. er sprake is van water in wijn te veranderen. Wel, dit is niet zo'n wonder als men weet dat de auteurs van de evangelies dit hebben overgenomen uit de Mithras cultus, wat zijn oorsprong heeft in Perzië. Daar had men een plant waar men thee van zette en een ' geest verruimend ' effect had en door de magie ( Mazda-priesters ) gebruikt werd. Nu was het probleem dat dit plantje niet groeide in Palestina. Daarom verving men dit water ( thee ) door wijn. Staat ergens in mijn boekenkast. Misschien in ' De mysterieuze Jezus ', maar ben niet zeker. Misschien kan je hierover wel iets op het net. vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je raakt immers in een droomwereld verzeild. Citaat:
Maar het probleem is de verslavende werking van de drugs en eenmaal verslaafd is het moeilijk er weer vanaf te komen. Ik ben niet zo goed in het lezen van Engelse teksten. Ik heb hier mijn eigen mening over dat het gebruik van drugs het normale nuchtere verstand doet verminderen, want daar komt een soort van droomwereld voor in de plaats. Iets anders is of het algemene IQ vermindert als je weer nuchter bent. Dat behoeft niet per se zo te zijn.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 juli 2016 om 11:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is toch wel een belangrijk punt.
Citaat:
Maar dat de religie uit de drugs is ontstaan dat heb ik nog nooit ergens gelezen. En ook bij jou heb ik nog geen religie zien ontstaan, en als jij meent dat het voor jou een religieuze werking heeft, dan zou ik dat graag willen vernemen. Ik denk zelf dat je met goed nuchter filosofisch denken wat dat betreft veel verder komt en drugs alleen maar leiden tot degeneratie van een eventueel religieus besef. Maar het zal ongetwijfeld bij vroegere primitievere mensen in eenheid met de religie zijn functie hebben gehad. Of het voor de moderne mens nog zo werkt dat betwijfel ik ten zeerste.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 juli 2016 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Ja Harrie ik heb er religieuze ervaringen op gehad. Maar evenveel helse ritten. You must die in order to Be born again. Maar het mag niet zijn. De moderne mens heeft geen tijd voor zichzelf laat staan het hogere.
|
![]() |
![]() |