Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2017, 14:45   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Leuk, kan ik de rest van mijn carrière met een dure Duitse leasewagen rondbollen en krijg ik een vet bedrag op mijn rekening wanneer ik op pensioen ga...
Welkom terug Jack.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 14:46   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Hou het simpel, schaf 5 van de 6 regeringen met al hun administraties af.
Ook toestanden zoals de Luikse intercommunale Publifin met 80.000€/maand om niks te presteren, onmogelijk maken. Vermoedelijk zal Vlaanderen wel in het zelfde bedje ziek zijn zeker.
Vermoedelijk?

Aanwijzingen? Bewijzen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 14:51   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens. Het RSZ-systeem financiert zichzelf niet. Dat wordt hier ook aangeklaagd door meneer Pieters. Hetzelfde geldt voor het ambtenarenstatuut. Dat financiert ook zichzelf niet. Het zijn dus concurrenten van elkaar.
Je kan zo nog wel dingen op een rijtje zetten die zichzelf niet of niet helemaal financieren. En die niets met SZ te maken hebben.

Ik weet niet zoveel af van het ambtenarenstatuut. Maar het lijkt mij totaal oververwend en overbeschermd.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 14:53   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Welkom terug Jack.
Helemaal niet. Integendeel zelfs.
Oud 25 januari 2017, 15:49   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Omdat prof. Pieters stelt dat als die arme daarop beroep doet, hij enigszins fatsoenlijk kan meedraaien.
'Wie zegt dat je 'treffelijk' arm kan zijn, is onrespectvol tegenover wie elke dag vecht om te overleven'

Citaat:
'Pas door echt met mensen in armoede te praten, kunnen vooroordelen en misverstanden weggewerkt worden', reageert Frederic Vanhauwaert van het Netwerk Tegen Armoede.

'Wie zegt dat je 'treffelijk' arm kan zijn, is onrespectvol tegenover wie elke dag vecht om te overleven'

Het begint helaas een gewoonte te worden. Politici, experts of bekende Vlamingen die vlotjes uitspraken doen over armoede. Gisteren was het de beurt aan Danny Pieters met "Vandaag kunnen mensen die alles krijgen waar ze recht op hebben, op een min of meer treffelijke manier arm zijn." De uitspraak getuigt vooral van een gebrek aan kennis over en inzicht in armoede.

Enerzijds wordt er abstractie gemaakt van het feit dat er in ons rijke land veel problemen zijn met toegang tot fundamentele rechten. Verhoogde tegemoetkoming, toekenning van leefloon, toegang tot rechtspraak. Voor mensen in armoede wordt het steeds moeilijker om hun rechten te realiseren. Door administratieve drempels, door schaamte, door onwetendheid of door instanties die niet happig zijn om rechten toe te kennen. Mensen stellen noodzakelijke gezondheidszorgen uit om financiële drempels.

Meer dan de helft van de huurders betaalt meer dan 1/3e van zijn inkomen aan wonen, en bijna de helft van die huurwoningen vertoont ernstige kwaliteitsgebreken. In 2016 moesten 146287 mensen beroep doen op voedselbedeling. Dit cijfer steeg de voorbije 3 jaar met meer dan 17%. Een pretje is het alvast niet om uw schaamte op zij te zetten en om richting een voedselbedeling te gaan. Dit betekent vooral dat we er niet in slagen iedereen een menswaardig leven te garanderen.

Maar meer nog is de uitspraak bijzonder onrespectvol voor de vele mensen in armoede die dag in dag uit vechten om te overleven, die tegen muren aanbotsen en moeten wachten op het realiseren van hun sociale grondrechten. Het woord treffelijk gebruiken is dan ook bijzonder ongepast en suggereert dat het toch allemaal zo erg niet is. Zolang er mensen een inkomen onder de armoedegrens hebben, beroep moeten doen op voedselbedeling, dakloos zijn, moeten kiezen tussen eten voor de kinderen of naar de dokter gaan, de winter doorkomen zonder elektriciteit of verwarming,... is de enig goede uitspraak dat deze samenleving nog niet treffelijk genoeg is. Dat er een grondige herverdeling van middelen naar deze kwetsbare groepen nodig is om iedereen waardig te laten participeren aan de samenleving, om er als samenleving als geheel op vooruit te gaan.

Praten met mensen in armoede

Laten we dus met zijn allen meer gaan praten met mensen in armoede, inzicht verwerven over hun situatie en meer aan hen denken als het echt om de knikkers gaat in regeringsonderhandelingen. Politici, experts en bekende Vlamingen kunnen alvast beginnen met een kijkje te nemen op onze blog Inzicht in armoede met verhalen van mensen in armoede van vlees en bloed. De bewuste blog hebben we opgestart als antwoord op de vele vooroordelen die over (mensen in) armoede verteld worden. We hebben duidelijk nog werk aan de winkel. Ook aan de sociale zekerheid bovendien. Deze moet inderdaad versterkt worden, ook voor mensen die nu in armoede moeten overleven.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/wi...on-806443.html
Oud 25 januari 2017, 16:07   #26
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw afgunst-geneuzel over het ambtenarenstatuut versus privé-werknemersstatuut heeft in de verste verte niets te maken met het huidig RSZ-systeem van de werklozenvergoedingen.
Dat apart statuut moet onmiddellijk afgeschaft worden want het vermindert de arbeidsmobiliteit, het is discriminerend, het is onethisch en vooral onbetaalbaar en niet meer van deze tijd.
Wij geven jaarlijks 32.000.000.000 Euro meer uit aan ambtenaren dan Nederland.
Wij hebben 420.000 teveel ambtenaren ivm het VK.
U kunt dit stelsel ONMOGELIJK in stand houden.
Daarbij : U kunt geen arbeid geven aan de 1.3 miljoen mensen die vorig jaar een werkloosheidsuitkering genoten want die jobs zijn er niet.
ps De flexijobs, deeltijdse jobs en studentenarbeid waarop uw partij massaal inzet mogen niet door werklozen gedaan worden, zij zijn daar wettelijk van uitgesloten.
De echte werklozen zitten verstopt en wel met hionderdduizenden!, in de ambtenarij.
Het overheidsbeslag moet met 30% dalen!
ps Wist U dat momenteel 50.000 onderwijzend personeel een wereldreis maken via loopbaanonderbreking en dat die betaald worden door de privé.
Het gevolg van dit ambtenarenbeleid is een massale slachting in de privésector.
Mijn vraag aan U : gaat de N-VA deze waanzin stoppen.

Laatst gewijzigd door demonen : 25 januari 2017 om 16:11.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 16:29   #27
eno2
Banneling

Standaard

Gelieve deze draad over hervorming van de SZ niet te kapen via de ongerelateerde ambtenarenproblematiek.
Oud 25 januari 2017, 17:26   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens. Het RSZ-systeem financiert zichzelf niet. Dat wordt hier ook aangeklaagd door meneer Pieters. Hetzelfde geldt voor het ambtenarenstatuut. Dat financiert ook zichzelf niet. Het zijn dus concurrenten van elkaar.
Sorry, maar wat de RSZ betreft is dat niet waar. Nog maar zowat een twee weken geleden is in De Tijd een artikel verschenen waarin duidelijk werd aangetoond dat de RSZ niet zelfdekkend is. Het werd overigens ook aangehaald in het VRT-journaal met een taart-grafiek er bij.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 17:29   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Dat apart statuut moet onmiddellijk afgeschaft worden want het vermindert de arbeidsmobiliteit, het is discriminerend, het is onethisch en vooral onbetaalbaar en niet meer van deze tijd.
Wij geven jaarlijks 32.000.000.000 Euro meer uit aan ambtenaren dan Nederland.
Wij hebben 420.000 teveel ambtenaren ivm het VK.
U kunt dit stelsel ONMOGELIJK in stand houden.
Daarbij : U kunt geen arbeid geven aan de 1.3 miljoen mensen die vorig jaar een werkloosheidsuitkering genoten want die jobs zijn er niet.
ps De flexijobs, deeltijdse jobs en studentenarbeid waarop uw partij massaal inzet mogen niet door werklozen gedaan worden, zij zijn daar wettelijk van uitgesloten.
De echte werklozen zitten verstopt en wel met hionderdduizenden!, in de ambtenarij.
Het overheidsbeslag moet met 30% dalen!
ps Wist U dat momenteel 50.000 onderwijzend personeel een wereldreis maken via loopbaanonderbreking en dat die betaald worden door de privé.
Het gevolg van dit ambtenarenbeleid is een massale slachting in de privésector.
Mijn vraag aan U : gaat de N-VA deze waanzin stoppen.
Je moet weer niet beginnen zagen en hartevreten. Ik heb jou reeds in een andere draad geantwoord dat ik het met jou eens ben voor wat betreft het aantal ambtenaren. Daar mag een flinke hap uit weggenomen worden.
Oud 25 januari 2017, 17:47   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry, maar wat de RSZ betreft is dat niet waar. Nog maar zowat een twee weken geleden is in De Tijd een artikel verschenen waarin duidelijk werd aangetoond dat de RSZ niet zelfdekkend is. Het werd overigens ook aangehaald in het VRT-journaal met een taart-grafiek er bij.
? Dat is toch wat hij bedoelt met "het RSZ financiert ziczelf niet?"
Oud 25 januari 2017, 17:51   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Oh Eno
ja kijk: moest ik denken aan de SZ recht te trekken:
-- alle ambtenaren hetzelfde pensioen geeft alsde privé spaar je 5 miljard
-- Openbaar vervoer niet meer subsidieert via gratis trein maar via een mobiliteitsbudget, bespaar je nog eens 1-2 miljard
-- als je alle steuninkomsten en belastingsinkomsten onder één dak vanaf 3 inkomsten gezamelijk zou belasten zou je constateren dat alle brievenbusadressen stoppen met bestaan..
-- tel alle steun: sociale woning + energiecheques + maaltijdcheques + sociale tarieven + gratis trein + etc samen bij het inkomen die een steuntrekker krijgt... En belast hem daarop... jawel... als voordeel in natura
-- voeg alle inkomsten (huur, dividend, interst)zonder daarvoor ze te belasten bij de persoon zijn inkomen zodat je eenvolledig beeld hebt bij het aanvragen van steun
-- verplicht kinderen/ouders van bij familie te wonen wanneer ze steun vragen....
-- maak een register met vingerafdrukken en irisscans voor alle steuntrekkers zodat je dubbel trekkers kunt ontsmakeren jawel
Geef mensen die hier aankloppen geen geld meer.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 17:54   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De sociale zekerheid is alleen betaalbaar bij zeer hoge werkloosheid!
Uit cijfers van de Nationale Bank blijkt dat de arbeidsproductiviteit in ons land er vorig jaar op achteruit is gegaan. Volgens economen is dat dramatisch voor onze welvaartsstaat.
Nu blijkt dat de groei van onze de arbeidsproductiviteit in 2016 zelfs negatief was. In plaats van een beetje productiever te worden, gingen we 0,3 procent achteruit. Waarom dat gebeurde moet nog worden onderzocht, maar er is zeker een verband met de grote jobcreatie, waarop de regering-Michel zo fier is. In 2016 kwamen er 55.000 jobs bij, dankzij het economisch herstel maar zeker ook door het beleid van loonkostmatiging, waardoor arbeid en nieuwe aanwervingen goedkoper werden. Maar het werk, de bedrijvigheid nam niet even hard toe als de werkgelegenheidsgroei.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/be...al-806185.html

Alleen een uiterst opgedreven produktiviteit kan volgens kenners de sociale zekerheid betaalbaar houden. Extra aanwervingen door de tax-shift was dramatisch volgens de kenners.
Enkel volledige automatisatie en totale werkloosheid kan ons nog redden, toch?
Minder uitgaven kan de SZ redden, niets anders.
Haal Godverdomme de profiteurs er uit.
Iemand die steuntrekker is met twee studerende kinderen, is beter af dan iemand die iedere dag gaat werken en twee kinderen heeft.
Oud 25 januari 2017, 17:56   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Concreter: wat zijn sociale tarieven van allerlei aard ?

Vb. mijn vader was gehandicapt aan de onderste ledematen ten gevolge van een verkeersongeval. Hij moest geen autotaks betalen en kocht zijn auto zonder btw te moeten betalen.

Vb toegang tot voedselbank, gratis aantal huisvuilzakken, ...

Maar er zijn nog mogelijks nog zeer veel ...
Is een kind waarvan één ouder overleden is, al een weeskind ? Met bijhorend dubbel kindergeld ?

.
Waarom moet een gehandicapte geen BTW en geen autotaks betalen? Waarschijnlijk mogen die ook nog overal gratis parkeren.

Die mensen krijgen een vergoeding en moeten het daarmee maar doen!
Oud 25 januari 2017, 17:58   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gelieve deze draad over hervorming van de SZ niet te kapen via de ongerelateerde ambtenarenproblematiek.
Alles is in elkaar verweven.
De ambtenarenpensioenen horen daar nu eenmaal bij. Of u dit nu graag heeft of niet.
Oud 25 januari 2017, 17:59   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat schrijft hij toch ook!!!!!!
Oud 25 januari 2017, 18:03   #36
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Minder uitgaven kan de SZ redden, niets anders.
O jawel. Meer inkomsten.
Citaat:
[/QUHaal Godverdomme de profiteurs er uit.
Iemand die steuntrekker is met twee studerende kinderen, is beter af dan iemand die iedere dag gaat werken en twee kinderen heeft.

Ik ben ook tegen de werkloosheidsval/armoedeval en heb hier de oplossingen geformuleerd waar de sociale partners/regering nooit aan toe kwamen

Heb jij (af)gestudeerd als zoontje van een lageloonwerker/steuntrekker?

Zo te zien zijn alle steuntrekkers volgens jou godverdomme profiteurs

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 januari 2017 om 18:05.
Oud 25 januari 2017, 18:03   #37
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Integendeel zelfs.
This means WAR !!!
Oud 25 januari 2017, 18:06   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
This means WAR !!!
Niet van mijn kant. Ik negeer zijn "bijdragen"
Oud 25 januari 2017, 18:06   #39
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat schrijft hij toch ook!!!!!!
Klopt! Ik had er blijkbaar over gezien...
Oud 25 januari 2017, 18:08   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O jawel. Meer inkomsten.

Meer inkomsten komen er als er minder uitgaven zijn.
We mogen dat zeker niet omkeren!!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be