Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2004, 23:45   #21
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Ik ben het boek "Handboek voor de koning" van Robert Senelle, Miel Clement en Edgard van de Velde gaan lenen in de Bibliotheek en er komen interessante cijfers aan bod. Hier een greep uit de cijfers:

Dotatie (van jaar 2003):
Prins Filip: 854.000 Euro
Koninging Fabiola: 1.334.000 Euro
Prinses Astrid: 296.000 Euro
Prins Lauren: 284.000 Euro

Het bedrag dat Fabiola krijgt is veel te hoor, aangezien we dit als een pensioen moeten zien. Ze werkt al een hele tijd niet meer en is de pensioengerechtigde leeftijd al lang gepasseerd.

Ook de andere bedragen zijn veel te hoog. Indien je - zoals ik - werkt, dan maakt het kijken naar zulke bedragen je alleen maar kwaad als je weet dat je hard moet werken voor je loon te verdienen en dat deze mensen dit zomaar in hun schoot geworpen krijgen.

Civiele lijst: het geheel der middelen die de Natie ter beschikking stelt van het staatshoofd om hem toe te laten in volledige morele en materiële onafhankelijkheid gestalte te geven aan de koninklijke functie, zowel in het binnen- al in het buitenland. Ze bestaat enerzijds uit een éénmalige vast te stellen dotatie, en anderzijds uit het recht op het gebruik van de koninklijke woningen, teneinde hem toe te laten met passende waardigheid en uitstralingen de continue vertegenwoordiging van het land te verzelere.'

Even een klein schema om aan te duiden hoeveel de CL (=Civiele Lijst) is gestegen onder de verschillende koningen:

Leopold I: 2.751.450 BEF
Leopold II: 3.300.000 BEF
Albert I: 3.300.00 BEF (na zijn huwelijk werd dit 9.500.000 BEF)
Leopold III: 12.000.000 BEF
Boudewijn: 36.000.000 BEF (na zijn huwelijk werd dit 42.000.000 BEF)
Albert II: 244.000.000 BEF

Deze bedragen moeten natuurlijk wel (zeker voor de koningen die vooraf gingen aan Albert I) bekeken worden in de toenmalige waarde van de BEF.

Even een vergelijking met andere landen en hun koningshuizen:
België: Albert II, 244 Miljoen BEF, 30.518 km², 10.185.000 inw.
Denemarken: Magaretha II, 196 Miljoen BEF, 43.080 km², 5.223.000 inw.
Spanje: Juan Carlos, 300 Miljoen BEF, 504.790 km², 40.092.000 inw.
Nederland: Beatrix, 115 Miljoen BEF, 41.863 km², 15.163.000 inw.
Zweden: Carl XVI Gustaf: 135 Miljoen BEF, 449.740 km², 8.200.000 inw.

En ten slotte de bezittingen van het koningshuis (overeenkomstig de dwingende verplichtingen die door koning Leopold II aan de staat werden opgelegd, zijn de volgende goederen ter beschikking gesteld van het koningshuis):
Genot van bezit:
- uitbreidingen van Kasteel van Laken
- Kasteel van belvédère
- Kasteel van Stuyvenberg (+ extra residentie voor prinses Astrid)
- Villa Clementina
- Kasteel van Ciergnon
- Kastelen van Fenffe en Villers-sur-Lesse
- 2.500 hectaren van het 6.700 hectaren grote domein van Ardenne

Dat ingestemd heeft met andere bestemmingen:
- Hotel Bellevue
- Kasteel van Hertoginnendal

Goederen gebruikt voor behoeften van zijn dienstpersoneel:
- verschillende woningen in Laken en in de Ardennen

Goederen die wel van het koningshuis zijn, maar die een algemeen belang hebben gekregen:
- Japanse toren
- Chinees paviljoen
- Elisabethpark
- Koloniale tuin in Laken
- Arboretum van Tervuren
- Dudenpark in Vorst
- gronden ingelijfd bij het Maria Henrikapark in Oostende
- gronden ingelijfd bij het Leopold II-park in Nieuwpoort

Privé eigendommen:
Ardennen
- landbouwgronden: 700 hectaren gespreid over 11 landbouwexploitaties en 850 hecarten in pacht door de plaatselijke bevolking
- jachtrecht op circa 4.200 hectaren land en bos
- opbrengst van de jaarlijkse houthak van circa 4.800 hectaren bossen
- golfterrein in het park van het voormalige Kasteel van Ardenne

Tervuren
- golf en Kasteel van Ravenstein
- gronden van de British School of Brussels

Postel
- jachtrecht op 553 hectaren land en bossen evenals de jaarlijkse houthak

Kust
- de gewezen koninklijke villa met gaanderijen en park te Oostende
- gronden ingelijfd bij de Wellingtonrenbaan te Oostende
- de zogenaamde Noorse stallen te Oostende
- de 'eerste' koninklijke residentie Langestraat te Oostende
- golf van Klemskerke

Brussel en omgeving
- Dudenpark te Vors: Kasteel (Narafi) en sportstadion (Royale Union)
- vijvers van Bosvoorde
- installaties van de Bruxelles Royal Yacht Club in Laken, langs het zeekanaal
- gronden van het sportcentrum van Financiën 'Inter Nos' te Strombeek-Bever
- de kantoorgebouwen van Coudenberg, Jan Jacobs en Quatre-Bras te Brussel

[size=3]Het geheel van die gronden en onroerende goederen werd per 1 januari 2002 geschat op circa 450 Miljoen Euro (= 18 Miljard BEF).[/size]

Eigendommen in het buitenland:
- Kapel van Küssnacht in Zwitserland
- vroegeren eigendommen aan de Franse Azurenkust zijn van de hand gedaan

[size=3]Roerend patrimonium wordt geraamd op 29,75 Miljoen Euro (= 1,2 Miljard BEF)[/size]

Ten slotte nog vermelden dat er nog een belangrijke wapenverzameling is die is ondergebracht in het Museum van het Leger aan het Jubelpark te Brussel.

CONCLUSIE: HET KONINGSHUID IS VEEL TE DUUR. ZE KRIJGEN TE VEEL GELD EN HEBBEN ONTZETTEND VEEL GELD + RIJKDOMMEN WAARMEE ZE HET DE REST VAN HUN LEVEN KUNNEN UITHOUDEN, ZONDER DAT DE BELASTINGBETALER DAAR NOG EENS ELKE JAAR EEN ZULK HOOG BEDRAG MOET AAN GEVEN!!!!!

VLAAMS BLOK: 1,6 miljoen euro per jaar ! En die doen er dan niks mee tenzij racisme verspreiden.

De meeste "koninklijke" bezittingen zijn eigendom van de Belgische staat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2004, 23:49   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als christen ben ik het volledig met u eens wat punt 1 betreft. In Duitsland worden de lonen van de priesters en andere dienstdoende geestelijken integraal door de parochies gedragen. Het resultaat is dat priester een nog hoger loon hebben dan hier in België.

Wat punt twee betreft, denk ik dat u niet goed heeft nagedacht. In veel steden vormen kerken een deel van het erfgoed en geven in veel gevallen de stad een gezicht (naast belfort bijvoorbeeld). Wat zou Antwerpen zijn zonder de O.-L.-V.-kathedraal? Het is gemeenschappelijk erfgoed, en dus is het normaal dat de staat ook een deel bijdraagt voor het onderhoud. Dat de Kerk het gebouw ondertussen gebruikt, is juist een heel goede zaak. Laat kerken leegstaan (zonder verwarming bijvoorbeeld) en het gebouw gaat nog veel sneller en ingrijpender achteruit dan dat het in gebruik is.

In Frankrijk is het onderhoud van de meeste kerken een taak van de Kerk zelf. Het resultaat is er ook naar: de Kerk kan het financieel niet aan en laat de zaak dus maar verkrotten. Vorige week was ik nog in Rijsel. In de binnenstad staan er twee kerken: zowel van binnen als buiten in een bijzonder erbarmelijke toestand. Niet echt aantrekkelijk, niet echt toeristisch... Liever dus een stukje investering van de gemeenschap opdat we niet tot dergelijke toestanden komen.
U een christen? Ik vind dat een belediging voor het echte, tolerante christendom.
Oud 11 november 2004, 00:40   #23
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
VLAAMS BLOK: 1,6 miljoen euro per jaar ! En die doen er dan niks mee tenzij racisme verspreiden.
Vlaams Blok krijgt die dotaties evenredig het aantal mensen dat ze vertegenwoordigt, net zoals alle andere partijen. Het koningshuis krijgt die dotaties op basis van afkomst, zonder enige democratische legitimiteit. Het is mij dan ook een raadsel hoe u erop komt om de partijfinanciering van het Blok aan te halen als "argument" voor de koniklijke dotaties...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat

Laatst gewijzigd door Seba : 11 november 2004 om 00:40.
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2004, 10:20   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Quote:
Originally Posted by Jan van den Berghe
Als christen ben ik het volledig met u eens wat punt 1 betreft. In Duitsland worden de lonen van de priesters en andere dienstdoende geestelijken integraal door de parochies gedragen. Het resultaat is dat priester een nog hoger loon hebben dan hier in België.

Wat punt twee betreft, denk ik dat u niet goed heeft nagedacht. In veel steden vormen kerken een deel van het erfgoed en geven in veel gevallen de stad een gezicht (naast belfort bijvoorbeeld). Wat zou Antwerpen zijn zonder de O.-L.-V.-kathedraal? Het is gemeenschappelijk erfgoed, en dus is het normaal dat de staat ook een deel bijdraagt voor het onderhoud. Dat de Kerk het gebouw ondertussen gebruikt, is juist een heel goede zaak. Laat kerken leegstaan (zonder verwarming bijvoorbeeld) en het gebouw gaat nog veel sneller en ingrijpender achteruit dan dat het in gebruik is.

In Frankrijk is het onderhoud van de meeste kerken een taak van de Kerk zelf. Het resultaat is er ook naar: de Kerk kan het financieel niet aan en laat de zaak dus maar verkrotten. Vorige week was ik nog in Rijsel. In de binnenstad staan er twee kerken: zowel van binnen als buiten in een bijzonder erbarmelijke toestand. Niet echt aantrekkelijk, niet echt toeristisch... Liever dus een stukje investering van de gemeenschap opdat we niet tot dergelijke toestanden komen.

[size=2]
Citaat:
U een christen? Ik vind dat een belediging voor het echte, tolerante christendom.
[/size]
[size=2][/size]
[size=2][/size]
[size=1]Is bovenstaande als antwoord bedoeld op wat Jan aanhaalde, Hanske?[/size]
[size=1][/size]
[size=1]Dat wijst er idd op dat jij eerder het prototype bent van de tolerante Christen...[/size]
Oud 11 november 2004, 10:26   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Neen, dat had je niet gekund. Je had er nog niet eens 1 straat mee kunnen onteigenen in Zaventem.

Hrm, boven Laken passeren toch vliegtuigen. Ik kan ervan meespreken, ik woonde er jarenlang vlak bij. (Schaarbeek). Nooit last van gehad, maar ge hoorde ze natuurlijk wel.

boven het paleis is een no fly zone dacht ik, maar ik moet wel zeggen dak er onlangs zelf overgevlogen ben, allé ja, ik kon in zijnen hof zien, dat wil dus zeggen dat we eigenlijk boven Meise zullen hebben gehangen...

Ik ben het met u eens, maar ik vind dat je dan ook consequent moet zijn en al die overheidsgesponsorde akkefietjes moet afschaffen:

1) De lonen van de priesters worden vanaf heden door de parochianen gedragen.
2) De kerken worden door de kerk onderhouden.
3) De voetbalstadia moeten niet meer op gemeenschapsgelden rekenen.
4) De zwembaden, sporthallen etc. ook niet natuurlijk.

Daar ben ikik volledig mee akkoord, ik vind het zelf al schandalig dat die politiemacht voor elk onozel matchke moet betaald worden door ons.

enz enz.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2004, 10:44   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En nu even over de inhoud, o doorluchtige Opperbubbel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2004, 11:05   #27
PAJOT
Banneling

Standaard

Naast de vele eigendommen (interessant artikel !) beschikt de koning en zijn omgeving nog over veel meer financiële macht. Al gedurende honderd jaar onderhoudt het koningshuis nauwe banden met de Belgische groot-financiële kringen. Tegenwoordig denk ik maar aan de hautaine feestjes op het domein Solvay of de buitenechtelijke dochter van de koning, Delphine Boël. Beide namen zijn onlosmakelijk verbonden met de Belgsiche grootfinancie, hun families hebben een ongelooflijk kapitaal opgebouwd, naast een enorme macht. Daar wordt nooit iets over gezegd ... Het zou ook eens een artikel waard zijn.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 11 november 2004 om 11:06.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2004, 11:44   #28
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Is een louter protocolaire functie echt zoveel waard? Welke fuctie heeft Fabiola overigens nog buiten af en toe haar gezicht eens te laten zien?

Een koning heeft enkel de macht om zijn kribbel te zetten onder een wet. Doet hij dat niet, dan wordt hij voor één dag afgezet, cfr Boudewijn.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen_onafhankelijk : 11 november 2004 om 11:45.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2004, 11:46   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Is een louter protocolaire functie echt zoveel waard? Welke fuctie heeft Fabiola overigens nog buiten af en toe haar gezicht eens te laten zien?
Mecenaat om sprookjesboeken te schrijven? Wel heel dure sprookjes, waarbij de waarde van de Antwerpse stadsgedichten bij verbleekt...
Oud 11 november 2004, 11:47   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een koning heeft enkel de macht om zijn kribbel te zetten onder een wet. Doet hij dat niet, dan wordt hij voor één dag afgezet, cfr Boudewijn.

Ge kunt moeilijk hare kwafeur broordroven hé, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2004, 11:48   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie: de koning heeft nog steeds de macht NIET te ondertekenen. Hij kan weldegelijk weigeren. Albert I en Leopold III hebben dat enkele keren gedaan, en die laatste heeft mogen ondervinden dat hij later daarop werd afgerekend. Boudewijn was dan ook zo verstandig geen gebruik te maken van dat recht.

En toen hij met de abortuszaak met z'n eigen geweten in de knoei geraakt, VROEG hij het Parlement om de koning regeringsonbekwaam te verklaren. Hij werd niet afgezet. Het initiatiefrecht berustte bij de koning.
Oud 11 november 2004, 13:48   #32
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En nu even over de inhoud, o doorluchtige Opperbubbel.
Ik plaatste me even op uw niveau, Vandenberghe.

Indien u het niet begrepen had: u hebt geen christelijke ideeën van solidariteit en naastenliefde, dus kan u zich moeilijk christen noemen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 11 november 2004 om 13:49.
Oud 11 november 2004, 14:17   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik plaatste me even op uw niveau, Vandenberghe.

Indien u het niet begrepen had: u hebt geen christelijke ideeën van solidariteit en naastenliefde, dus kan u zich moeilijk christen noemen.
Komt er nog wat een reactie op de inhoud inplaats van uitsluitend op de man te spelen, Hanske.

Voor jouw gemak quote ik nog eens de standpunten waar jij niet op inging, omdat je je op het niveau van Jan plaatste.

Citaat:

Komaan Hanske! Ik maak het je gemakkelijk. Met welke standpunten van hierboven ben jij, als w�*re christenmens, het eens en met welke niet?
Oud 11 november 2004, 19:48   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En u bepaalt zeker in uw alwetendheid, o doorluchtige Opperbubbel, wat die "christelijke ideeën" nu juist zijn.

Ik laat dat liever over aan de Kerk.
Oud 12 november 2004, 12:13   #35
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik las verleden week ergens in een krant dat het koninklijk huis in Nederland 92 miljoen euro per jaar kost: dotatie, beveiliging enz inbegrepen!!!

Zeker niet mis he, en die familie is nog rijker dan de belgische koninklijke familie. Of de Nederlanders echter ook contra zijn, daar twijfel ik aan met hun verering voor oranje.

Voor mij mogen ze er zijn, maar met loon naar werk, niet meer en ook niet minder!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be