Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: heeft het verbod op tabaksreclame invloed op u
ja 10 13,89%
neen 60 83,33%
geen mening 2 2,78%
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2002, 16:53   #21
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Het Vlaams Blok is niet verwonderd dat de Waalse politici alweer proberen de wet op de tabaksreclame te wijzigen opdat de grote prijs Formule 1 in Francorchamps in 2003 alsnog zou kunnen doorgaan. Ook in juli van dit jaar werd die poging ondernomen, zonder succes evenwel.

In 1997 werd het algehele verbod op tabaksreclame in de Kamer nochtans goedgekeurd door ongeveer alle Franstalige politici, niet het minst die van de PS. Nu Francorchamps in het gedrang komt, wat geweten was op het ogenblik van de stemming, willen ze mordicus een uitzondering. Dit dossier toont voor de zoveelste keer aan hoezeer de Franstalige politici - wanneer het eigenbelang in het gedrang komt - de door hen zelf gestemde wetten aan hun laars willen lappen. Zelfs Ecolo, dat nog in juli 2002 in de Senaat bij monde van Josy Dubié zwaar fulmineerde tegen een uitzondering op het verbod van tabaksreclame, gaat nu overstag. Ook Ecolo laat zijn principes varen, als het op het Waalse belang aankomt.

Bijzonder veelzeggend voor de mentaliteit van de Waalse politici is bovendien dat precies de PS die de wet op het verbod van tabaksreclame mee goedkeurde, nu komt zeuren over de gevolgen voor de regio. Dat gezeur hebben we niet gehoord toen in de jaren tachtig diezelfde PS er voor gezorgd heeft dat de grote prijs Formule 1, met Waals overheidsgeld, gestolen werd van Zolder, waar de grote prijs toen al jaren doorging. De economische gevolgen voor Limburg van het verlies van dat evenement, kon hen toen worst wezen.

Voor het Vlaams Blok zijn de zaken duidelijk : van een uitzondering voor Francorchamps kan geen sprake zijn. Desnoods komt het in de Senaat tot een communautaire stemming.

Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 11:06   #22
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik rook niet eens, dus ik kon moeilijk met ja of nee antwoorden.

Maar ik vind dat men consequent moet zijn. Ofwel:
-laat men tabakreclame toe, maar moet men ook alle andere reclame toelaten, van eender welk verslavend middel

-ofwel verbiedt men het.

Ik opteer voor het tweede. En schaf ineens reclame in zijn geheel af, want die continue onderbreking op tv en die idiote panelen op straat zijn heel irriterend.
Raclame in het geheel verbieden? Lijkt me niet slim...

Wie betaalt je krant voor de helft? Je weekblad? Wie zorgt ervoor dat je naat VTM kan kijken? Commerciële radio-zenders?

(Weet je het al? Zal ik nog even wachten?)

Jawel, de adverteerders! Die sloebers maken kranten en weekbladen betaalbaar. Die zorgen ervoor dat je gratis naar VTM kan kijken! Ik zou toch maar oppassen met dit soort uitspraken: het klinkt misschien intellectueel ("Wij, meerwaardezoekers, willen geen reclame"), maar slim is het niet.

Linus, meerwaardezoeker 8)
Indien de reklame voor tabak niet loont dan kan men het beter laten. Hetzelfde geld voor alle reklame, ook deze in weekbladen. In feite moet je net zoveel reklame de deur uitsturen tot de doelgroep van je product verzadigd is. Met het product dat je koopt betaal je de reklame kosten terug. De vraag is hier of reklame voor een schadelijk product wel kan. In tegenstelling met roken bestaat er wel een ondergrens bij het drinken van bier, wijn ed. Een of twee glazen per dag zijn niet schadelijk en zelfs gezond omdat ze bepaalde gunstige voedingstoffen bevatten. Ik denk niet dat dit gezegd kan worden van roken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er door de tabaks reklame rond Francorchamp meer doden op termijn vallen dat met het autorennen zelf.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 11:16   #23
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

De truc die tabaksfabrikanten gebruiken, is dat ze zeggen dat tabaksreclame niet aanzet tot roken, enkel tot het veranderen van merk. Dit klinkt uiteraard zeer ongeloofwaardig. Als je ziet hoe soms vreemde producten gepromoot worden, dan kan je er toch niet onderuit dat die reclame succes heeft. Bovendien heeft een wetenschappelijk onderzoek de stelling van de tabaksfabrikanten een paar maanden geleden ferm onderuit gehaald. Maar ja, het gaat om belangrijkere zaken als mensenlevens nu hé?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 18:03   #24
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Tabaksreclame is bijna een contradictio in termini: reclame maak je omdat je mensen wil aansporen iets te doen, terwijl je bij roken mensen juist moet aansporen het te laten.

Het verbod op tabaksreclame vanaf 2003 (ook in Nederland) vind ik niet meer dan logisch. Het was overigens al beperkt tot reclameborden, want op tv mag het al lang niet meer. Op dit moment staan de reclameborden vol met tabaksreclame om nog snel de consument te bespelen. Overigens wordt roken volgens mij ook gelijk verboden in alle openbare ruimtes en in het openbaar vervoer (dus ook in de trein en op de stations).

Tja, als je harddrugs verbiedt moet je het meteen goed doen!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2002, 12:42   #25
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Tabaksreclame is bijna een contradictio in termini: reclame maak je omdat je mensen wil aansporen iets te doen, terwijl je bij roken mensen juist moet aansporen het te laten.

Het verbod op tabaksreclame vanaf 2003 (ook in Nederland) vind ik niet meer dan logisch. Het was overigens al beperkt tot reclameborden, want op tv mag het al lang niet meer. Op dit moment staan de reclameborden vol met tabaksreclame om nog snel de consument te bespelen. Overigens wordt roken volgens mij ook gelijk verboden in alle openbare ruimtes en in het openbaar vervoer (dus ook in de trein en op de stations).

Tja, als je harddrugs verbiedt moet je het meteen goed doen!
Mensen MOETEN niet aangespoord worden iets te doen (ze mogen dit wel bv. reclame, maar dit moet ZEKER niet gesubsidieerd worden door de overheid bv. BOB, anti-tabak, rijgedrag), ze MOETEN alleen aangespoord worden sommige dingen niet te doen, en deze dingen horen dingen te zijn die de maatschappij schaden (bv. moord) NIET dingen die mensen uit eigen wil doen, waar geen enkel normaal mens zich aan ergert en waar ze alleen zichzelf mee schaden (bv. roken); de overheid moet zich meer gaan toespitsen op zijn kerntaken (defensie en veiligheid) i.p.v. de mensen te pesten met bepaalde zeverwetten!
Oud 7 november 2002, 15:49   #26
Dimitri

Standaard

Moi, misschien een rare vraag, maar rook je zelf? Je noemt roken nl. als iets 'waar geen enkel normaal mens zich aan ergert', maar mensen ergeren zich er juist wel aan.

Kijk, als jij thuis rookt heeft niemand er last van, maar in de trein, op je werk of in openbare gebouwen (gemeentehuis, ziekenhuis, school, winkelcentrum, enz.) wel. Daarom wordt het daar ook verboden. Je vindt het toch hopelijk ook niet normaal als iemand naast je in de trein of op je werk een spuit in z'n arm zet? Toch is het net als een roker een harddrugsverslaafde.

Je vindt verder dat de overheid zich er niet mee moeit bemoeien. Klinkt heel liberaal, maar als een roker ziek wordt - en het is bewezen dat er een veel grotere kans is op allerlei ziektes, die nu ook in koeienletters op de pakjes staan - dan mag de overheid wel opdraaien voor de extra kosten die dat veroorzaakt. Of vind je dat rokers geen recht meer hebben op medische zorg? Ik ben benieuwd...
Oud 7 november 2002, 15:54   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Het is overigens heel hypocriet van de organisatoren van de f1 races om te zeggen dat tabaksreclame nodig is voor het voortbestaan van die sport. Er zijn produkten genoeg waarvoor men kan reclame maken. Het is een auto-race, dus waarom geen reclame voor automerken, benzinestations, desnoods wielen?
Oud 7 november 2002, 17:38   #28
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
ze MOETEN alleen aangespoord worden sommige dingen niet te doen, en deze dingen horen dingen te zijn die de maatschappij schaden (bv. moord) NIET dingen die mensen uit eigen wil doen, waar geen enkel normaal mens zich aan ergert en waar ze alleen zichzelf mee schaden (bv. roken);
U leeft blijkbaar in een wereld waar:
a) Passief meeroken onschadelijk is voor de gezondheid.
b) Mensen vinden dat tabakslucht lekker ruikt.
c) Het niet schadelijk is voor een maatschappij als er massaal mensen sterven om dezelfde reden.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 7 november 2002, 21:03   #29
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
ze MOETEN alleen aangespoord worden sommige dingen niet te doen, en deze dingen horen dingen te zijn die de maatschappij schaden (bv. moord) NIET dingen die mensen uit eigen wil doen, waar geen enkel normaal mens zich aan ergert en waar ze alleen zichzelf mee schaden (bv. roken);
U leeft blijkbaar in een wereld waar:
a) Passief meeroken onschadelijk is voor de gezondheid.
b) Mensen vinden dat tabakslucht lekker ruikt.
c) Het niet schadelijk is voor een maatschappij als er massaal mensen sterven om dezelfde reden.
Ik rook zelf niet
Ik rook al jaren passief en heb nog steeds geen kanker
Ik erger mij niet aan rook

Passen we uw filosofie toe op autorijden dan krijgen we het volgende:

a) passief autorijden (als passagier) is gevaarlijker dan autorijden als bestuurder (je hebt namelijk geen enkele controle)
b) mensen vinden doodgereden kinderen niet plezant
c) er sterven massaal mensen om dezelfde reden (zelfs meer als aan roken)

moeten we reclame voor auto's nu ook verbieden?
Oud 7 november 2002, 22:55   #30
Dimitri

Standaard

Even serieus: autorijden is gewoon een vorm van transport die heel nuttig kan zijn, terwijl roken een zinloze en zeer schadelijke verslaving is. Risico's in het leven kunnen we nu eenmaal niet uitsluiten, maar nodeloze risico's kunnen we beter beperken.
Oud 8 november 2002, 10:36   #31
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik rook zelf niet
Dit is dus het punt waar individualisme overgaat in egoïsme. Wat kan het mij schelen dat er mensen aan iets sterven, ik sterf er toch niet van??? Uw nickname is ongetwijfeld naar het centrum van de wereld vernoemd?
Oud 8 november 2002, 13:34   #32
Dimitri

Standaard

Inderdaad en ik begrijp het inmiddels ook; de diagnose is paars(-groen)!
Oud 9 november 2002, 12:47   #33
Me
Vreemdeling

Standaard

Mijn broer die in de reclame sector werkt heeft voor een sigaretten fabrikant een onderzoek gedaan op de invloed van reclame voor sigaretten op de mens. Uit dat onderzoek is gebleken dat amper 1% zich daar toe laat lijden om te beginnen roken. Ook de sigartetten fabrikant maakt geen reclame om er toe mensen aan te zetten om te roken maar om al bestaande rokers hun product te doen kopen.

En vergeet niet: Roken kan kanker tot gevolg hebben. Vind ik zo een mooie tekst op dat pakje sigaretten. En dan nog zijn er mensen die roken.
Je gaat er verdikke aan dood.
Me is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 14:18   #34
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Me
Mijn broer die in de reclame sector werkt heeft voor een sigaretten fabrikant een onderzoek gedaan op de invloed van reclame voor sigaretten op de mens. Uit dat onderzoek is gebleken dat amper 1% zich daar toe laat lijden om te beginnen roken. Ook de sigartetten fabrikant maakt geen reclame om er toe mensen aan te zetten om te roken maar om al bestaande rokers hun product te doen kopen.

En vergeet niet: Roken kan kanker tot gevolg hebben. Vind ik zo een mooie tekst op dat pakje sigaretten. En dan nog zijn er mensen die roken.
Je gaat er verdikke aan dood.
Een onderzoek in opdracht van de tabaksfabrikanten is helaas op voorhand al ongeloofwaardig. Of zijn we de studies vergeten die bewezen dat tabak géén kanker veroorzaakt?
Oud 9 november 2002, 15:25   #35
Me
Vreemdeling

Standaard

dat was een markt onderzoek voor marlboro en dat zat erin
Me is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 13:01   #36
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Ik rook zelf niet
Dit is dus het punt waar individualisme overgaat in egoïsme. Wat kan het mij schelen dat er mensen aan iets sterven, ik sterf er toch niet van??? Uw nickname is ongetwijfeld naar het centrum van de wereld vernoemd?
Neen, ik LAAT anderen tabaksreclame maken, maar ze moeten dat van mij echt niet hoor.

Van jou mogen ze geen reclame maken: GIJ zijt het centrum van UW wereld!
Oud 12 november 2002, 20:18   #37
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

U bent vergeten Uw tong uit te steken.
Oud 13 november 2002, 13:54   #38
RJF
Vreemdeling

Standaard

Als reclame voor tabak verboden is omdat het roken daarvan schadelijk is voor de gezondheid, dan zou het logisch zijn :
1/ alle subsidies voor het kweken van tabak af te schaffen;
2/ alle films, beeldverhalen, en andere producten uit de beeldende kunst te verwijderen Ik herinner mij dat in de late zestiger (zeventiger) jaren de tekenfilm "Lucky Luke" voor distributie in de USA van de oorspronkelijke versie (sigarettenpeukje in de mond) werd geweigerd omwille van een anti-tabak campagne in de States. Morris, de ontwerper heeft dan het peukje vervangen door een grassprietje, geloof ik.
3/ de distributie-automaten te verwijderen
4/ de reclame voor nicotine-afwenmiddelen en/of afwen-therapieën te verbieden. Volgens mijn vrouw die het moeilijk heeft om te ontwennen, wordt ze telkens aan het roken herinnerd wanneer ze rustig voor de TV zittend, opgeschrikt wordt door een nicotine-patch-reclame.

Ten andere, heb je al eens gemerkt hoeveel fouten tegen de verkeersreglementen voorkomen in films en vooral in series, ook politie-series: tegendraadsparkeren, voertuig verlaten met openstaande vensters, geen gordel dragen, al rijdend telefoneren .... Genoeg materie om een ploeg medewerkers aan het werk te zetten : die zouden alle filmmateriaal dat uitgezonden zal worden nakijken op zonden tegen de verkeersregels, en dan een speciale opmerking moeten toevoegen zodat de aandacht van de kijker getrokken wordt op de fout. Nu worden die fouten ongemerkt in onze geest opgenomen en als normaal gedrag beschouwd waardoor we zelf dat afwijkend gedrag gaan hebben.
Werk aan de winkel voor Steve en Isabelle.
RJF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2002, 20:24   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wel rjf, dat zijn nu eens programma punten waar ik me achter zou scharen.

Meer zelfs, ik stel voor om tabak gewoon ineens te verbieden.

Ik ben geen roker, dus voor mij zou het echt geen probleem zijn. Ik kan wel begrijpen dat wel-rokers niet zomaar van de ene op de andere dag een verslaving kunnen opgeven, dus stel ik het volgende systeem voor:
Wie op dit moment rookt, laat door dokters een officieel papier opstellen dat ze verslaafd zijn aan tabak. Tabakswaren mogen alleen verkocht worden aan zij die zulk papier kunnen voorleggen. Om fraudes te voorkomen, worden er hoge boetes opgelegd voor wie papieren vervalst of voor wie toch verkoopt aan niet-bewijshouders. Via dit systeem zullen er geen nieuwe rokers meer bijkomen, en na verloop van twee generaties zal tabak volledig uit de wereld verbannen zijn. Of nog sneller, als de overheid een grote campagne begint om mensen te steunen die willen stoppen met roken.
Tabak ineens verbieden is misschien een harde maatregel, maar volgens mij de enige efficiente methode om deze veroorzakers van massamoorden uit de wereld te helpen.
Oud 19 november 2002, 23:45   #40
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

leuk idee, Pelgrim, maar tabak verbieden? en dan zoals nu met drugs iedereen die een joint opsteekt criminaliseren en opbergen? Maak het rokers maar flink moeilijk, maar zo'n campagne zal hetzelfde effect hebben als de bestraffing van cannabisrokers: dat van de verboden vrucht.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be