![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het leukste van alles: ik mag twee keer lachen: Een keer met de wijze waarop de N-VA afgaat als dunnen kak. De tweede keer omdat tenslotte een partij onschadelijk gemaakt wordt, die een ideologie aanhangt waar ikzelf geen brood in zie. Eigenlijk druk ik me zelfs verkeerd uit. De partij die onschadelijk gemaakt werd is het Vlaamsblok. De N-VA schoot doodgewoon zichzelf in de poot.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat vind jij van die radicale koerswijziging van de N-VA?
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat vind jij en de andere uitgesproken N-VA'ers zoals Zorroaster, Zeno, Tantist, Giserke, Axel, Clemens... van deze radicale koerswijziging???
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het samengaan met de CD&V is een noodzakelijk kwaad dat men toen (voor de verkiezingen van 2003) niet kon voorzien. En dan nog, na de kartelvorming met de CD&V was het de bedoeling om 'paars' te breken, inderdaad de partijen waar Geert Bourgeois in het filmpje de mantel mee aanveegt. De CD&V/N-VA wou, samen met een tweede partij, een meerderheid vormen. Dat dat niet gelukt is, hebben we te danken aan de Blok-kiezers, die daarmee paars in het zadel hebben gehouden en natuurlijk aan Groen!. Een tripartite was nooit voorzien. En dan kwam de uiteindelijke regeringsvorming. Nadat bleek dat CD&V/N-VA niet groot genoeg was om samen met een tweede partij de meerderheid te vormen en Groen! zoals het Blok voor de gemakkelijke oplossing koos, werd een tripartite onafwendbaar. Wat was de andere optie? De enige Vlaams-nationale noot in de meerderheid verknoeien en samen met het Blok een hopeloze opositie voeren. Het had hen een pak populairder gemaakt, maar de N-VA kiest niet voor het gemakkelijke, maar voor het juiste. Houd de N-VA paars daarmee in het zadel? Neen. Want de N-VA was niet nodig om een meerderheid te vormen. Een coalitie CD&V-VLD-sp.a was voldoende groot geweest en dan stonden we helemaal nergens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ik heb het filmpje bekeken. Hij gaf wel goed aan - 2 jaar geleden - wat de probleempunten nu zijn. Voor 95% is zijn analyse correct. Wat BUB hier grappig aan vindt weet ik niet ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
§1 De N-VA beloofde niet met grote partijen te zullen samenwerken, omdat er dan geen rechtlijnige Vlaamse partij meer zou zijn. Waarom zou dat na 2 jaar wel plots zijn? §2 Ondanks de opiniepeilingen en goed bedachte strategieën denk ik dat verkiezingsuitslagen nooit te voorzien zijn. Dat je de CD&v als een noodzakelijk kwaad beschouwt, vind ik wel een giller!! Het is danzij hen dat jullie nu aan de macht zijn, anders hadden jullie even ver gestaan als daarvoor: nergens dus. Ik vind een arrogante houding hier ongepast. De N-VA heeft alles aan de CD&v te danken. Als ik het goed begrijp had die kartelvorming een hoofdzakelijk doel: paars breken. Waarom is N-VA dan met ex-paars in de regering gestapt? Is dat niet hypocriet? &3 De andere oplossing was de oppositie. Maar dat was voor de N-VA nooit een optie. We zien dat er in de oppositiepolitiek ook succes geboekt kan worden. Kijk maar naar het VB. Maar voor de N-VA telde slechts 1 ding: MACHT. &4 Natuurlijk houden zij paars niet in het zadel. Daarvoor zijn ze gewogen... en te licht bevonden.
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb die kartelvorming voorspeld. U kan het nalezen op dit forum, ik heb daar destijds verschillende topics aan gewijd. Mijn voorspelling de dag van vandaag is dat N-VA met Vlaams Belang gaat samenwerken. De gematigde houding van Dewever tgo ex-Blok sprak boekdelen (Terzake van enkele dagen terug). En probeer dat maar niet te ontkennen, of u zal even hard afgaan als vandaag.
![]() |
#33 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alles kort samengevat, de gemakkelijkste oplossing voor de N-VA was om na 13 juni gewoon de oppositie te gaan versterken. Dan konden ze voluit de Vlaamse kaart trekken en zich geen rits aantrekken van enige compromis of enige andere partij. Dat was het gemakkelijkste geweest, maar de N-VA kiest niet voor het gemak... |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Met het Vlaams Blok en haar radicale en onrealistische oplossingen, wil ik niks te maken hebben en een mogelijk kartel met die partij zou voor mij de deur dicht doen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben blij dat je toch inziet dat het de N-VA enkel om de macht te doen is. Standpunten hebben ze wel, maar ze kunnen ze niet waarmaken, en kiezers worden misleid en bedrogen. Dat is de conclusie die jij hierboven maakt. Citaat:
Nu doet de N-VA noch goed noch kwaad aan dat Vlaams onderwerp, ze doen gewoon niets. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom zou de oppositie meteen een samenwerking met het Blok moeten betekenen? Waarom zou de N-VA moeten boeten wanneer ze het been stijf houden, dus hun verkiezingsbelofte waarmaken? Kun je er zelf nog wel aan uit. De enigste angst van de N-VA is niet zozeer gezichtsverlies, maar machtsverlies! Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Nederlandstalige en Franstalige gemeenschap worden beschouwd als basispeilers. Dat was één van de voorwaarden van het compromis. Wat is hier in hemelsnaam nog flamingantisch aan???
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 15 november 2004 om 00:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Trouwens, het weglokken van gematigde kiezers bij het Blok is jammer genoeg niet echt gelukt. Nogmaals een bewijs dat het bij het Blok vooral over de vreemdelingen gaat. Citaat:
Citaat:
Vergelijk het met Le Pen in Frankrijk die plots heel sterk kwam opzetten nadat hij in de voorverkiezingen met gemak won. Dat hadden ze ook niet verwacht en nadien werd Le Pen kansloos afgemaakt door Chirac omdat de Fransen zich plots realiseerden wat voor een gedrocht ze tot presidentskandidaat hadden verkozen. Moet het Blok aan de macht komen, zullen de oogjes wel open gaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Staatssecretaris
|