![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Bij de vierjaarlijkse verkiezingen is het echter stukken makkelijker want dan stemt men -in principe- voor een bepaalde ideologie/zienswijze op het leven/... waar men globaal achterstaat en vertrouwt er dan op dat die partij die ideologie dan verdedigt. Jullie onderschatten echt wel het belang van partijen, zij doen aan belangengroepering, dit maakt het voor de burger veel makkelijker om een keuze te maken. Partijen zijn bovendien ook een vergemakkelijkende factor in de regeringsvorming en het doorsluisen van wetten en... (zo zijn er nog veel te geven, niet veel tijd nu) Citaat:
Citaat:
Die "soorten democratie": inderdaad, slechte formulering, ik bedoelde verschillende structuren van stemmen... maar we gaan hier nu niet zitten vitten hé |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Los van de vraag of de bevolking nu dom is of niet:
Wie beweert de democratie aan te hangen moet dan ook uitgaan van het fundamentele basisprincipe van democratie: soevereiniteit en initiatiefrecht ligt bij de bevolking, niet bij een of andere 'vertegenwoordiging'. Bijgevolg, als er geen directe democratie is is er simpelweg geen democratie, alleen een schijnvertoning.
![]() |
![]() |
#23 | |
Burger
|
![]() Citaat:
trouwens... macht van de burger hé, directe democratie: na Dutroux wilde een zeer groot deel van het volk (precieze cijfers herinner ik me niet meer) dat de doodstraf opnieuw zou worden ingevoerd. Moest er daar nu een referenda over zijn gehouden (over verandering van die wet weliswaar) en die wet zou zijn veranderd... Het volk laat zich makkelijker meeslepen door emoties. Bovendien zijn er verscheidene studies die tonen dat sociaal armeren minder goed aan politiek doen ('Would the dream of political equality turn out to be a nightmare?' van Sidney Verba). Het is maar goed dat die politieke elite er is |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik blijf erbij. het is de gulden middenweg. Zo moet de politieke elite blijven rekening houden met het volk maar regeert toch de bekwaamheid van de politieke elite. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je vergeet dat democratie zelfversterkend en verheffend is. Wanneer de bevolking directe controle heeft zal ze zich ook verantwoordelijker gaan beginnen gedragen, bijleren. De voornaamste reden waarom de bevolking 'emotioneel' reageert is omdat ze in deze nepdemocratie geen andere middelen heeft om de elite die jij zo graag ziet tot daden te dwingen.
Hoe dom het volk ook is, de zelfverklaarde elite is nog dommer... en beschikt nog eens over de vetpotten ook.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 16 december 2004 om 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik zeg dat er voor het volk moet gezorgd worden en langzaamaan meer moet leren want de politieke elite heeft betere en meer kennis van de politieke werking en van concrete issues. De progressieveling die ziet het juist omgekeerd. Laatst gewijzigd door Waldo : 16 december 2004 om 19:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Burger
|
![]() Citaat:
dat van die vetpotten weet ik echter niet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik zeg dit niet omdat ik zelf van het domme volk ben, ik kom in aanmerking voor het mensa lidmaatschap, in principe zou ik ook van uw elite kunnen deel uitmaken. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eer een referendum plaats kan vinden, vloeit er heel wat water naar de zee. De regering b.v. daarentegen kan b.v. via volmachten veel sneller dan de burger via een referendum totaal foute beslissingen nemen. Uw argument gaat dus a fortiori op voor de bestuurlijke elite. Bovendien hebt u geen enkele aanwijzing over uw zogezegde 'meerderheid-die-gauw-gauw-de-doodstraf-voor-Dutroux-wilde-invoeren.' Het referendum is er nooit geweest, en bijgevolg kan u niet in de hoofden kijken 'in geval van'...................... Citaat:
Waarom zou een mens zich hier politiek interesseren wanneer hij duidelijk toch geen inspraak heeft? Daar ligt waarschijnlijk de hoofdreden voor desinteresse. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Kijk, ik geloof in de poltieke elite, maar ga niet zover ze absoluut te noemen, het volk moet blijven regeren. Dus supestaaf, neen, ik spreek hier niet van oligarchie, het blijft democratie omwille van de verkiezingen om de vier jaar, waar het volk zijn macht duidelijk laat gelden. Misschien is dat dan geen democratie in de zin dat jij ze verstaat, maar ik versta er nog altijd democratie onder. Trouwens, de doorbraak van het VB is een duidelijk teken dat de elite niet absoluut regeert en het volk toelaat dom te zijn. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is een groot artikel, maar de moeite waard |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het parlement wordt niet op basis van dossierkennis gestemd doch braafjes volgens het meerderheid-oppositiespel het knopje ingedrukt. Mocht uw bewering hout snijden, dan zouden op basis van dossierkennis heel andere stembreuklijnen te zien zijn. Hier en nu stemmen op basis van dezelfde 'dossierkennis' partijmannen x-y&z quasi altijd tegengesteld aan partij a-b&c.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leg mij vervolgens eens uit hoe louter het feit van verkozen te raken iemand bombardeert tot een duchtig dossierkenner en briljant bestuurder. Tot slot mag je me de enorme bestuurscapaciteiten van onze politici even proberen rijmen met
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[font=AGaramond-Regular][size=2] Citaat:
Dit is een puur dogmatische uitspraak, die lijnrecht ingaat tegen de elementaire betekenis van de term democratie. Net over deze bedrieglijke stelling gaat heel de discussie. Ofwel heerst het volk ofwel niet. Louter het stemmen van een vertegenwoordiging, geeft hoegenaamd geen garantie op het wijzigen, verwerpen of instellen van wetten volgens de wil van de burgermeerderheid. De afhankelijkheid van uiterst kleine elitaire minderheden blijft. Let wel: verkozenen vertegenwoordigers zijn niet noodzakelijk een bezwaar, mits de burger ten allen tijde middelen ter beschikking heeft om wetgevend werk af te dwingen. Als deze middelen om direct wetgevend in te grijpen niet voorhanden zijn, blijft de burger een speelbal van partijen, trading en coalitievorming, oligarchen, tyrannen, theocraten en dictators. [/size][/font]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 17 december 2004 om 08:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dat de stemmen van de verschillende partijen dan verschillen is juist het bewijs dat partijen nog altijd werken en een bepaalde visie uitdragen (en niet puur coalitie vs meerderheid, enkele kwesties hebben dat in het verleden wel bewezen). En de wisselwerking tussen het parlement en partij bewijst dat dossiers al heel moeilijk te verwerken zijn voor indiviuele parlementariërs. En dan wil u dat de burger beslist over diezelfde dossiers, die zelfs professionelen moeilijk vinden, gaat gaan stemmen? Dit is teveel vragen van de burger, hij kan dan niet anders - ipv. zich goed te informeren en de concrete wet te lezen- dan zich via de manipulerende media te informeren. Het probleem is overload gekoppeld aan geen deftig informatiemiddel. Laatst gewijzigd door Waldo : 18 december 2004 om 13:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Burger
|
![]() Citaat:
2. Het is inderdaad niet omwille van het feit dat iemand verkozen wordt dat hij dossierkennis heeft, dat moet vermeden worden, de partijen proberen zoveel mogelijk dossierkennende en 'wijze' mannen aan de macht te zetten. Vaak zijn diehenen die de partij tot de top bombardeert diehenen die opgeklommen zijn omwille van hun kennis. De kiezer zet partijen er jammer genoeg toe aan om jonge onervaren goed uitziende mensen daar te plaatsen. Of de kiezer stemt voor demagogen zonder inhoud (cfr. VB). 3. Deze systemen zijn natuurlijk niet onfeilbaar, en daar geeft ik toe dat de politici bij bv. de staatsschuld teveel naar een oligarchie neigden, gelukkig is de kiezer nog altijd de corrigerende factor. De schandalen: mag natuurlijk niet, maar de grote schandalen waren eerder ter verrijking van de partij niet van het individu. Bovendien werden de politici er haast toe gedwongen door de evolutie van een massapartij naar een mediapartij (minder leden, minder inkomsten). Gelukkig is er dan na die grote schandalen een alternatieve partijfinanciering gekomen die dat soort dingen niet meer nodig en onmogelijk maakte. De proteststemmen: (ik vermoed dat dat u daarmee de blanco stemmen bedoeld en zij die niet afkomen want ik beschouw VB niet als proteststempartij) mjah, wie was het weer die zei dat we in een democratisch systeem leven en dat de meerderheid bepaalt?: de protestemmen zijn +- 10%, 90% is nog altijd perfect akkoord met huidige toestand Laatst gewijzigd door Waldo : 18 december 2004 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
[font=AGaramond-Regular][size=2] Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() maar coalitievorming: mjah, maar is noodzakelijk in zo een complex land als België, kun je niet omheen hé. Maar ok, de kiezer weet niet op voorhand met wie ze in zee gaan, maar partijen ook niet echt hé? (hangt af van de kiezer), dus van puur kiezersbedrog spreken, is ook overdreven hé ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij gebruikt plompverloren de definitie vanwege de machthebbers om die op dogmatische axiomatische wijze als premisse van zijn werk te gebruiken. Dit werk is dus geheel ten onrechte wetenschappelijk gerespecteerd.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op een paar uitzonderingen na: meerderheid vs. oppositie. PS Probeer eens een betoog te baseren op feiten, niet op wat uzelf voor waarheid aanneemt. Vele van uw inspanningen zijn vruchteloos als u vertrekt vanuit een fout uitgangspunt. Zonde van de moeite.
![]() |
![]() |