Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2019, 10:43   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Qu'est-ce qu'il refuse de reconnaître? Qu'il ne parle pas Néerlandais of dat dat een probleem is???
Uit de tekst meen ik te begrijpen dat het laatste het geval is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 10:50   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Mia Doornaert is in ieder geval al fan.
Oud 30 november 2019, 10:54   #23
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
BdW weet zich verstaanbaar uit te drukken in Engels en Frans. Bouchez geraakt in het Nederlands waarschijnlijk niet verder dan "Koetendak".
Ik meen me toch te herinneren dat De Wever en zijn top bijkomende cursussen Frans zijn gaan volgen. Blijkbaar was zijn kennis toch niet zo vanzelfsprekend als jij laat uitschijnen? Met bon jour kom je inderdaad niet ver.

Laatst gewijzigd door Jakko : 30 november 2019 om 10:59.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 10:55   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bedankt voor de link zou Schoof zeggen.
2
Een link zetten is een vorm van beleefdheid; ik bedank geen boerse klootzakken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 10:57   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Ik meen me toch te herinneren dat De Wever en zijn top bijkomende cursussen Frans zijn gaan volgen. Blijkbaar was zijn kennis toch niet zo vanzelfsprekend als jij laat uitschijnen?
Tussen geen woord Frans en een basis Frans gaapt er een enorme kloof.
Oud 30 november 2019, 11:01   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hij wil met de nva in zee, maar wil niet praten over onze visie op de oplossingen van de problemen die wij ondervinden.

Dat is zo ongeveer een pastoor die wel wil praten met zijn bisschop, maar niet over de seksuele relatie die hij met een vriend onderhoudt.
Of een echtgenote die wel wil praten over de schulden van het gezin, maar niet over haar uitgavepatroon.

Ook ergens gelezen dat hij het nogal goed doet met Theo. Wacht tot ik Theo eens zie. Ik zal hem vragen in welke taal er gesproken wordt tijdens informele praatjes in de pauzes van de regeringsonderhandelingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 30 november 2019 om 11:02.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:12   #27
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tussen geen woord Frans en een basis Frans gaapt er een enorme kloof.
Ik meen me toch te herinneren dat de nieuwe MR voorzitter in het Nederlands geïnterviewd werd op de VRT. Tussen geen Nederlands en een basis Nederlands gaapt inderdaad een enorme kloof.

Laatst gewijzigd door Jakko : 30 november 2019 om 11:13.
Oud 30 november 2019, 11:16   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zijn ouders waren zelfstandigen. Grootvader was mijnwerker en grootmoeder militair.
Briljante student, na zijn studies adviseur op het kabinet bij Reynders, twee jaar later al assistent aan de ULB en Namur. Hij wordt omschreven als uiterst pragmatisch, zijn voorbeelden zijn Sarko en vooral Macron.
Grootste zwaktepunt : spreekt geen woord nederlands, zal zich dus moeten laten flankeren tijdens de lopende onderhandelingen.
Die onderhandelingen verlopen in het Frans. Dat heeft BDW nog geïntroduceerd in 2011.
Heeft Theo dat teruggedraaid mss?

Laatst gewijzigd door Anna List : 30 november 2019 om 11:19.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:18   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij behaalde een master in de rechten. Nie gemakkelijk. Vraag dat anders maar eens aan dat ander "briljant" figuur De Wever. Hoe zit het met zijn Engels?
En dan geen NL kennen is wel raar, wij moesten in opleiding altijd de wetsartikelen in de twee talen bekijken om de juiste bedoelingen vd teksten zeker te vatten...

Laatst gewijzigd door Anna List : 30 november 2019 om 11:18.
Oud 30 november 2019, 11:25   #30
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad mogelijk. Hij studeerde aan het college in Bergen:

http://www.glbouchez.be/qui-suis-je/

Uit het RTBF-artikel lees ik evenwel dat het probleem veel dieper zit dan alleen een gebrek aan kennis:

https://www.rtbf.be/info/belgique/de...mr?id=10377329
Wat maak jij daarvan mss?

-weigert hij NL te kennen/spreken?
-kan hij het niet, maar denkt hij het toch voldoende te kennen?
-kan hij het niet, maar beseft hij het probleem daarvan niet?
Oud 30 november 2019, 11:43   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe "briljant" ben je als je na zes jaar middelbaar blijkbaar nog geen woord Nederlands uit je keel krijgt...?
Ze bedoelen briljant voor een Franstalige he Jan.

Je kan hem vergelijken qua verstand met de gemiddelde Vlaming.
Oud 30 november 2019, 11:45   #32
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Nederlands was waarschijnlijk geen onderdeel van zijn curriculum.

(Dat de Franstalige gemeenschap dat niet verplicht, is dan weer een andere discussie - en ronduit schandalig, imo)
In tegendeel, de Walen mogen zelf - als vrije mensen, kiezen welke talen zij willen leren.

In de rest van de vrije wereld is dat de normale toestand.

Zolang de knecht verplicht blijft van Frans te leren is alles in orde.
Oud 30 november 2019, 11:45   #33
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Ouders mijnwerker en militair
De arm vol tatoeages
Veel gesten, veel gebaar
Een proletariër wordt voorzitter MR
Deze "Bon Belge "zal waarschijnlijk zeer goed Nederlands spreken ,mag ik hopen .
Of is dat teveel gevraagd voor een Waals politicus die een rol op het federale niveau wil spelen in een land met een Nederlandstalige meerderheid?

De vraag stellen is ze waarschijnlijk beantwoorden .

Lap daar heb je het al .

Nederlands ? connais pas.

L'argent Flamand ,si ça je connais .

"ne pas parler le néerlandais, bon, ce n’est pas génial, mais ça peut se corriger. Mais d’un petit défaut, Georges-Louis en fait une montagne, refuse de le reconnaître. Et l?*, ça devient tout de suite plus problématique."

Go go Bouchez

Uw weigering om Nederlands te leren kan de splitsing van dit land alleen maar sneller dichterbij brengen .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 30 november 2019 om 11:51.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 11:57   #34
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Deze "Bon Belge "zal waarschijnlijk zeer goed Nederlands spreken ,mag ik hopen .
Of is dat teveel gevraagd voor een Waals politicus die een rol op het federale niveau wil spelen in een land met een Nederlandstalige meerderheid?

De vraag stellen is ze waarschijnlijk beantwoorden .

Lap daar heb je het al .

Nederlands ? connais pas.

L'argent Flamand ,si ça je connais .

"ne pas parler le néerlandais, bon, ce n’est pas génial, mais ça peut se corriger. Mais d’un petit défaut, Georges-Louis en fait une montagne, refuse de le reconnaître. Et l?*, ça devient tout de suite plus problématique."

Go go Bouchez

Uw weigering om Nederlands te leren kan de splitsing van dit land alleen maar sneller dichterbij brengen .
Door welke vertaalmachine heeft u deze Franse tekst gerold?
Oud 30 november 2019, 12:10   #35
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Hoe dikwijls gaan we dat nog moeten horen, dank zij onze bekrompen 'grote' francofonie... Ze lopen honderd jaar achter...
Jij kunt het weten : je eigen dochter spreekt geen nederlands.

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 12:18   #36
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meen me toch te herinneren dat De Wever en zijn top bijkomende cursussen Frans zijn gaan volgen. Blijkbaar was zijn kennis toch niet zo vanzelfsprekend als jij laat uitschijnen? Met bon jour kom je inderdaad niet ver.
Jan zegt niet dat het vanzelfsprekend is, maar zegt (terecht) dat hij het kan. En als BDW en zijn top daar cursus voor zijn gaan volgen spreekt dat enkel in hun voordeel. Wat zie jij daar dan wel als negatief in ?

Ook EDR is indertijd zijn (quasi onbestaande) kennis van het nederlands gaan bijwerken.

Had Kriske Peeters zijn ambitie om premier te worden realiteit geworden, dan had hij dat ook moeten doen want hij haalt het niveau van een 14 jarige. (vergelijkbaar met Crevits)
Oud 30 november 2019, 12:27   #37
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Door welke vertaalmachine heeft u deze Franse tekst gerold?

Er staan meer vertaalmachines in Walbanië.
Je zult het moeten vragen aan een Franstalige waar die machines staan.
En als Dewever drie talen moet kennen om België te besturen dan mogen wij toch verwachten dat het voor een Franstalige die deze job beoogt wel wat meer mag zijn dan ééntalig te zijn.
Blijkbaar is de wet anders dus voor de Walbanezen dan voor de Vlaamse domme kloten?
Akkoord dus. Dewever moet drie talen kennen. Idem dito voor de Waalse kandidaat. En als er nog stommere opmerkingen zijn van beide kanten dan mogen die gerust in deze forum-vuilbak gedeponeerd worden.
Bij ons wordt die vuilbak toch regelmatig geledigd.
Voor Brussel schijnt dit een onmogelijke opgave te zijn.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2019, 12:33   #38
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hij wil met de nva in zee, maar wil niet praten over onze visie op de oplossingen van de problemen die wij ondervinden.
Net als o-vld, spa, cdv, groen-ecolo, cdh en ps wil hij (=mr) inderdaad geen tijd verspillen met steriel gelul over confederalisme. Echte oplossingen daarentegen, daar wil iedereen over praten.

En als nva echt wil blijven zeveren daarover moet n-va maar in haar eentje een minderheidsregering opstarten hee schoof.

Citaat:
Dat is zo ongeveer een pastoor die wel wil praten met zijn bisschop, maar niet over de seksuele relatie die hij met een vriend onderhoudt.
Of een echtgenote die wel wil praten over de schulden van het gezin, maar niet over haar uitgavepatroon.
Het is eerder de ietwat 'speciale' neef van de familie die men blijft uitnodigen op feestjes omdat hij nu eenmaal familie is. Maar die het telkenmale verkloot door een rant af te steken over toestanden waar niemand van wil horen. Je krijgt dan een beleefde vorm van gêne en verveelde reacties van 'oh no, not again...' en de genodigden proberen dan zo snel mogelijk naar een andere gesprekspartner over te schakelen om ervan af te raken.

Citaat:
Ook ergens gelezen dat hij het nogal goed doet met Theo. Wacht tot ik Theo eens zie. Ik zal hem vragen in welke taal er gesproken wordt tijdens informele praatjes in de pauzes van de regeringsonderhandelingen.
Als hij het idd goed kan stellen met Theo, en hij de pragmaticus is zoals de pers hem nu beschrijft, dan zal dat wel willen zeggen dat hun visie spoort op vlak van strengere migratie. Maar aangezien de franstalige pers er zelf op wijst dat hij voor geen kloten van de Schoof nederlands praat krijgt jouw vraag een automatisch antwoord toch ?
Oud 30 november 2019, 12:41   #39
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Die onderhandelingen verlopen in het Frans. Dat heeft BDW nog geïntroduceerd in 2011.
Heeft Theo dat teruggedraaid mss?
Die onderhandelingen, dat was in 2011.
Hoe ze nu verlopen, weten wij niet.

Wat wel zeker is :
het duo Reynders-Vandelanotte is tweetalig
het duo Bourgeois-Vervoort is tweetalig
Magnette is tweetalig
De voorzitters van alle partijen die rond de dis zitten zijn dat ook (tot nu...)

En ik denk niet dat Magnette zijn nieuwe collega voorzitter veel cadeau's gaat doen door aan te dringen op gebruik van frans aangezien hijzelf wel nederlandstalig kan onderhandelen.
Oud 30 november 2019, 12:56   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik meen me toch te herinneren dat de nieuwe MR voorzitter in het Nederlands geïnterviewd werd op de VRT. Tussen geen Nederlands en een basis Nederlands gaapt inderdaad een enorme kloof.
Het gaat over "spreken".

Ik citeer eventjes opnieuw:

Citaat:
... ne pas parler le néerlandais, bon, ce n’est pas génial, mais ça peut se corriger. Mais d’un petit défaut, Georges-Louis en fait une montagne, refuse de le reconnaître. Et l?*, ça devient tout de suite plus problématique."
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be