Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2019, 12:11   #21
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja, van zodra de digitale meter er is, kunnen ze perfect zien als er ergens stroom verloren gaat.

Nu kunnen ze dat pas bij de meter opnames inschatten.
Daarvoor heeft men geen digitale meters nodig ...in de HS cabine staat ook een kWh meter ....telt men alle verbruikers op en er is een begroot verschil weet men een illegale stroomafnemer of ergens een kapotte meter
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2019, 10:42   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd dat het iets langer zal duren.
Gisteren de elektriciteitsrekeningen 2015-2016-2017-2018 van enkele familieleden aan het vergelijken geweest.
Heb daar ook hun gasrekeningen bij genomen.
En heb een berekening van hun gemiddel benzine /diesel verbruik gemaakt voor die periodes.

Heb ook de voordelen in wegentaks en BIV in rekening gebracht mochten ze met een EV rijden.

Nu eerlijk, één van mijn zusters haar gezin moet zelfs geen jaar wachten om een dergelijke volledig installatie terug verdient te hebben.

En dan had ik enkel hun voertuigen in rekening gebracht.
Ze hadden zo'n installatie al kunnen bekostigen enkel met de BIV die ze hebben betaald voor hun 5 auto's.
En nee, ze hadden niet eens een meer kost gehad door een EV te kopen.
De langste terugverdientijd was 12 jaar, en dat was enkel door het feit dat die voor 65% verwarmen afvalhout dat ze gratis ergens gaan halen, koken op hun houtkachel en nog geen 5.000km per jaar rijden met hun auto.
Al de rest zat onder de 5 jaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2019, 10:45   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het duurt langer om uw PV installatie af te schrijven omdat je die debiele infrax tax op uw nek krijgt

die gasten dromen van een soort capaciteitsvergoeding waarmee ze het rendement van zonnepanelen weer volledig gaan ondergraven

het is idd de infrax die een bepaald budget nodig heeft om die kabels aan te leggen, maar aan de gebouwen te zien die ze neerplanten zoals in Ieper op de ring met zo'n fantasie fontein die kweeniehoeveel gekost heeft, weet je dat dieg roep VEEL TE VEEL casht op de maatschappij

die mensen zijn allemaal dik betaald, krijgen auto meer naar huis, hebben alle sociale voordelen , hebben niets tekort, en nu nog de grap die mensen denken dus echt dat ze de stroom verder moeten blijven afromen

er zijn twee redenen waarom het slecht gaat voor hun begroting:
en mensen zijn zonnepanelen gaan plaatsen, en vooral stroomverbruik is gezakt van bijna 100TWh naar 87TWh, mensen verbruiken dus significant minder

ze hebben idd ook een begroting op orde te zetten, maar anderzijds als iedereen elektrisch gaat rijden, zal dat een zacht gekookt eitje worden... als gans de maatschappij zo moet transformeren is dat nog een zachter gekookt eitje

het is tijd dat een volgende regering daar orde op zaken stelt en die kosten juist stelt. He nog niet gelezen in denota van magnetten maar vrees ervoor
De gemeenten zijn de aandeelhouders van de netwerkbeheerders.
En die romen energie inderdaad enorm af.
Oud 9 december 2019, 13:48   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Gisteren de elektriciteitsrekeningen 2015-2016-2017-2018 van enkele familieleden aan het vergelijken geweest.
Heb daar ook hun gasrekeningen bij genomen.
En heb een berekening van hun gemiddel benzine /diesel verbruik gemaakt voor die periodes.

Heb ook de voordelen in wegentaks en BIV in rekening gebracht mochten ze met een EV rijden.

Nu eerlijk, één van mijn zusters haar gezin moet zelfs geen jaar wachten om een dergelijke volledig installatie terug verdient te hebben.

En dan had ik enkel hun voertuigen in rekening gebracht.
Ze hadden zo'n installatie al kunnen bekostigen enkel met de BIV die ze hebben betaald voor hun 5 auto's.
En nee, ze hadden niet eens een meer kost gehad door een EV te kopen.
De langste terugverdientijd was 12 jaar, en dat was enkel door het feit dat die voor 65% verwarmen afvalhout dat ze gratis ergens gaan halen, koken op hun houtkachel en nog geen 5.000km per jaar rijden met hun auto.
Al de rest zat onder de 5 jaar.
vraag mij toch af welke auto je zitten vergelijken hebt ? Want iedereen een Tesla kopen lijkt mij niet evident
en idd een DIesel kan 5liter verbruiken x 1.3euro = 6.5euro/100kml
en een Tesla aan 15-20kWH/100km komt op 3-4euro/100km

Na zes jaar heb je idd 100.000km op de teller, of max 3500euro gespaard
en dan heb je nog BIV, rijtaksen. Nu als je al op zuinigheid zit te letten ga je dus kleinere motoren kiezen, of het verschil zal nog eens 300€/jaar bedragen arato van 1500euro op 5jaar
Hoe jij die 10.000euro meerkost terugverdient met 5000euro snap ik niet

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 december 2019 om 13:51.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2019, 14:08   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vraag mij toch af welke auto je zitten vergelijken hebt ? Want iedereen een Tesla kopen lijkt mij niet evident
en idd een DIesel kan 5liter verbruiken x 1.3euro = 6.5euro/100kml
en een Tesla aan 15-20kWH/100km komt op 3-4euro/100km

Na zes jaar heb je idd 100.000km op de teller, of max 3500euro gespaard
en dan heb je nog BIV, rijtaksen. Nu als je al op zuinigheid zit te letten ga je dus kleinere motoren kiezen, of het verschil zal nog eens 300€/jaar bedragen arato van 1500euro op 5jaar
Hoe jij die 10.000euro meerkost terugverdient met 5000euro snap ik niet

En je maakt de fout niet alles samen te zien.
Huishoudelijk energieverbruik plus voor verwarming plus energieverbruik voor verplaatsingen.

Een smart E kost maar 20k, het is dus niet nodig om een Tesla van 60k te kopen om energiezuinig en omgevingsvriendelijk te leven.
Oud 9 december 2019, 14:12   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vraag mij toch af welke auto je zitten vergelijken hebt ?
Volvo en Mercedes met een +2300cc diesel van nog geen 4 jaar oud, met EV's van dezelfde prijsklasse.
Oud 17 januari 2020, 09:47   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd dat het iets langer zal duren.

Altijd leuk om gelijk te krijgen.

Citaat:
“De welkomstfase is afgelopen”, zegt Michael Hajesch, CEO van Ionity, aan electrive. Tot nu toe betaalden klanten van het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa een vast tarief van 8 euro per oplaadbeurt, maar vanaf 31 januari wordt dat 79 cent/kWh. Voor de flinkere modellen elektrische wagens zal een tankbeurt zo al snel minstens 47 euro kosten. “Woekerprijzen”, klinkt het teleurgesteld.

Naast rechtstreeks opladen via het open netwerk van Ionity, kunnen klanten ook tanken via zogenaamde MSP’s of Mobility Service Providers. Het is systeem is vergelijkbaar met een tankkaart voor salariswagens die bij verschillende merken terechtkunnen. Ionity spreekt dan een prijs af met zo’n MSP, dat op zijn beurt een prijs bepaalt voor de klant. Ionity wil niets lossen over die B2B-prijs die het vraagt aan MSP’s, zoals Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service en Volkswagen WeCharge. Maar gesuggereerd wordt dat een oplaadbeurt via zo’n dienst voordeliger is dan de ad hoc-prijs van 79 eurocent per kilowattuur van Ionity.

Ionity heeft intussen meer dan 200 laadstations neergepoot langs snelwegen over heel Europa, met meer dan 860 snellaadpalen in 20 landen. In België zijn er nu zeven: zes op drie plaatsen in beide richtingen (Wetteren, Froyennes, Le Roeulx/Thieu), en nog een in Bierset. Tegen eind dit jaar wil Ionity, een joint venture van BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche, 400 snellaadstations in 24 landen installeren.

Ionity lokte tot nu toe haar klanten met een eenvoudige tariefering: 8 euro per laadbeurt, ongeacht hoeveel elektriciteit er werd getankt. Maar dat is eind deze maand afgelopen. Wie vanaf 31 januari de kabel van zijn elektrische bolide aan een snellaadpaal van het bedrijf hangt, zal daarvoor 79 cent per kilowattuur moeten dokken.

Versies met een groter rijbereik van elektrische wagens als de Tesla Model 3, de Audi e-tron quattro, de Porsche Taycan en in de toekomst de VW ID.3 Pro S, hebben een batterij van 77 kWh. Een oplaadbeurt van 60 kWh kost dan 47,4 euro, en een volledige oplaadbeurt 60 euro. “Met deze woekerprijs kost het me 60 euro om mijn auto te laden en betaal ik 15 euro per 100 km, duurder dan conventionele wagens”, fulmineert Bram Vandewalle, die met een Tesla Model 3 rijdt, op Twitter. Hij gaat dan uit van een rijbereik van 400 km, wat ruim berekend is. Electrive spreekt, afhankelijk van het rijgedrag en het verbruik van de wagen in kwestie, eerder van 200 tot 350 km.

Ter vergelijking: Fastned, dat ook in ons land actief is, rekent 59 eurocent per kWh aan. ‘Gold-Members’ betalen 35 eurocent, weliswaar naast een maandelijkse abonnementsprijs van 11.99 euro. In ons land en in Nederland biedt Fastned laadpalen met een capaciteit tot 350 kW aan, zoals Ionity.

https://www.hln.be/geld/consument/-w...eurt~a7364e7a/

De EV's zijn er en de eigenaars kunnen niet rijden zonder stroom.

En opladen gaat evenveel of zelfs meer kosten dan een tank benzine of diesel die dan 2 maal zo ver geraakt.
Oud 17 januari 2020, 10:19   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar je hebt niet gelijk, zelfs helemaal ongelijk.

Citaat:
En die laden ze 6,9999 op de 10 keren thuis, 2 op de 10 bij de werkgever, 1 op de 10 gratis, en 0,0001 op de 10 aan de dure Ionity laadpalen, lol

Er wordt dus maar heel zelden aan die snelle dure DC-laders geladen, en dat gaat nog minder worden als ze hun prijzen te hoog aanzetten of zelfs woekerprijzen gaan vragen zoals Ionity (indien ze durven).

Enkel voor zeer lange afstanden wordt daar geladen, en alle #Teslas (20% van de EVs in Europa) zullen daar zeker niet laden, want die hebben hun eigen DC Superchargernetwerk en nog meer AC-destination-chargers.

De vraag naar Tesla gaat nog meer zijn, maar echt veel meer autos kunnen ze voorlopig niet bouwen, dat komt pas als GF4 af is.

Citaat:
En opladen gaat evenveel of zelfs meer kosten dan een tank benzine of diesel die dan 2 maal zo ver geraakt.
Of belachelijke onzin. Ook indien men 2 keer per jaar 79 cent/kWh tankt is dat totaal verwaarloosbaar op 100 keer aan 28 cent tanken of gratis opladen.

Met onze benzinewagens verlaat ik ook even de snelweg om tot 30 cent/liter goedkoper te tanken indien we >900 km reizen.

#Prijzen Tesla Superchargers Europa
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/supercharging

België: 0,28€/kWh
Oostenrijk: 0,28€/kWh
Kroatië: 1,69 HRK/kWh
Tsechjië: 6,31 CZK/kWh
Denemarken: 2,9 kr./kWh
Finland: 0,24€/kWh
Frankrijk: 0,24€/kWh
Duitsland: 0,33€/kWh
Hongarije: 73,24 HUF/kWh
Ierland: 0,29€/kWh
Italië: 0,30€/kWh
Liechtenstein: 0,30 CHF/kWh
Luxemburg: 0,25€/kWh
Nederland: 0,25€/kWh
Noorwegen: 1,7 kr./kWh
Polen: 1,24 PLN/kWh
Slowakije: 0,25€/kWh
Slovenië: 0,26€/kWh
Spanje: 0,29€/kWh
Zweden: 2,56 SEK/kWh
Zwitserland: 0,30 CHF/kWh
Verenigd Koninkrijk: 0,24£/kWh
Het aantal gratis laadpalen stijgt elke dag: en vele locaties staan hier niet op, die vind je op Chargemap.
Citaat:
https://www.egear.be/laadpalen-belgie/
Gratis laadpalen

Er zijn in België ook nog altijd gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Hieronder geven we een overzicht van organisaties die één of meerdere gratis laadlocaties hebben.

ORGANISATIE AANTAL GRATIS
LAADLOCATIES
Aveve 1
Decathlon 1
Delhaize +10
IKEA +5
Interparking +5
Lidl +5
McDonalds +10
Nissan +10
NMBS +5
Renault +5

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2020 om 10:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2020, 10:28   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

https://www.hln.be/geld/consument/-w...eurt~a7364e7a/

Ze zullen 3 tot 4 keer meer betalen met hun stroomzuipers.

Haha....hoe noem je dat? Droog in de kakker gepakt?
Oud 17 januari 2020, 10:30   #30
Tavek
Banneling

Standaard

Fud
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2020, 10:45   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ze zullen 3 tot 4 keer meer betalen met hun stroomzuipers.
Droom verder, jij tankstationslaaf met je badkuipenzuipende kankerbak

Of ga jij met je karretje bij de duurste tankstations tanken?

Waarom zouden EV dat doen als die nog veel meer andere keuzemogelijkheden hebben om (ook gratis) bij te laden?

Ionity (en hun ICE-clubje) schiet zich in hun eigen voeten als ze dat proberen, mensen gaan enkel nog een EV van hun kopen als ze 100% thuis kunnen laden in eigen garage of oprit.

Tesla profiteert alweer, ze zullen nog sneller hun Suc-laadnetwerk moeten uitbreiden, en de dubbel zo snelle 250 kW laadpalen komen nu ook langzaam in Europa, de eerste staan al in Londen.
https://www.tesla.com/nl_BE/blog/int...-supercharging

Tesla heeft momenteel 507 Suc-laadstations in Europa, 40 reeds in bouw.
Dit met gemiddeld 10 laadpalen is 5470 DC-laadpunten.

De tragere destination chargers tot 22 kW-AC is hier nog een veelvoud van:
https://www.tesla.com/nl_BE/supercharger

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2020 om 10:48.
Oud 17 januari 2020, 10:48   #32
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Klopt niet meer https://www.hln.be/geld/consument/-w...eurt~a7364e7a/

en van een eigenaar Tesla 3 het volgende .... “Met deze woekerprijs kost het me 60 euro om mijn auto te laden en betaal ik 15 euro per 100 km, duurder dan conventionele wagens”, fulmineert Bram Vandewalle, die met een Tesla Model 3 rijdt, op Twitter. Hij gaat dan uit van een rijbereik van 400 km, wat ruim berekend is. Electrive spreekt, afhankelijk van het rijgedrag en het verbruik van de wagen in kwestie, eerder van 200 tot 350 km.

Laatst gewijzigd door chris k : 17 januari 2020 om 10:53.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2020, 10:51   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Droom verder, jij tankstationslaaf met je badkuipenzuipende kankerbak

Of ga jij met je karretje bij de duurste tankstations tanken?

Waarom zouden EV dat doen als die nog veel meer andere keuzemogelijkheden hebben om (ook gratis) bij te laden?

Ionity (en hun ICE-clubje) schiet zich in hun eigen voeten als ze dat proberen, mensen gaan enkel nog een EV van hun kopen als ze 100% thuis kunnen laden in eigen garage of oprit.

Tesla profiteert alweer, ze zullen nog sneller hun Suc-laadnetwerk moeten uitbreiden, en de dubbel zo snelle 250 kW laadpalen komen nu ook langzaam in Europa, de eerste staan al in Londen.
https://www.tesla.com/nl_BE/blog/int...-supercharging

Tesla heeft momenteel 507 Suc-laadstations in Europa, 40 reeds in bouw.
Dit met gemiddeld 10 laadpalen is 5470 DC-laadpunten.

De tragere destination chargers tot 22 kW-AC is hier nog een veelvoud van:
https://www.tesla.com/nl_BE/supercharger

in elk geval de elektriciteitsprijs is niet zo geregelmenteerd als de benzine/disel die een max hebben, een korting op een standaarmanier afficheren, die hun prijs in het lang en breed etaleren aan de deur etc
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2020, 10:52   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Tesla kopen, superchargers zijn daar geen business op zich maar ter ondersteuning autoverkoop. Kost = prijs stroom.

VW heeft zich vandaag ingekocht in een grote batterijfabrikant, nu wachten tot ze zelf haar snellaadnetwerk uitrolt omdat die derde partijen gewoon de markt blokkeren met hun woekerprijzen.
Oud 17 januari 2020, 10:53   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Daarvoor heeft men geen digitale meters nodig ...in de HS cabine staat ook een kWh meter ....telt men alle verbruikers op en er is een begroot verschil weet men een illegale stroomafnemer of ergens een kapotte meter
O, dat is zeer mooi in theorie.
Dikke proficiat.
Maar worden de meters van alle verbruikers op hetzelfde ogenblik gemeten? Is dat praktisch te organiseren?

Ik weet dat ikzelf er de kloten vanaf ken.
En gij?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2020, 10:53   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Wat klopt niet meer?
Dat dit insinuerend artikel voor de dommerikken is begrijp je toch?
Ga jij bij het duurste tankstation tanken?

EVs zullen nooit enkel afhankelijk zijn van dure laadstations, nooit.
Oud 17 januari 2020, 10:55   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in elk geval de elektriciteitsprijs is niet zo geregelmenteerd als de benzine/disel die een max hebben, een korting op een standaarmanier afficheren, die hun prijs in het lang en breed etaleren aan de deur etc
Je weer toch waarom er daar een max op bestaat? Omdat ze geen andere keus hebben = slaaf cru uitgedrukt.
Oud 17 januari 2020, 10:56   #38
Tavek
Banneling

Standaard

Voor electriciteit is er een gemakkelijke uitweg. Geef 4k euro uit, leg voor 3-4 kWp panelen op uw dag en zeg dank u tegen de terugdraaiende teller.
Oud 17 januari 2020, 10:57   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tesla kopen, superchargers zijn daar geen business op zich maar ter ondersteuning autoverkoop. Kost = prijs stroom.

VW heeft zich vandaag ingekocht in een grote batterijfabrikant, nu wachten tot ze zelf haar snellaadnetwerk uitrolt omdat die derde partijen gewoon de markt blokkeren met hun woekerprijzen.
Bij Tesla gaan ze op dit FUD-verhaal een goeie drinken.

Als de ICE-constructeurs op deze manier hun EV-verkoop willen vertragen zal Tesla dat gat wel heel graag opvullen, Tesla kan zelfs gemakkelijk hun prijzen wat verhogen om wat meer winst te maken.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2020 om 10:59.
Oud 17 januari 2020, 11:01   #40
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij Tesla gaan ze op dit FUD-verhaal een goeie drinken.

Als de ICE-constructeurs op deze manier hun EV-verkoop willen vertragen zal Tesla dat gat wel heel graag opvullen, Tesla kan zelfs gemakkelijk hun prijzen wat verhogen om wat meer winst te maken.
Het gerucht gaat dat de marges op de M3 MIC ongeveer 35 % is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be