Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 29 november 2004, 17:04   #21
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

geen idee, van heraldiek ken ik maar weinig af
Oud 29 november 2004, 18:30   #22
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
geen idee, van heraldiek ken ik maar weinig af
U niet alleen, de oorsprong blijft voor de meeste deskundigen zelfs vrij vaag.
Gunter is offline  
Oud 29 november 2004, 18:50   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter
Het is wel grappig maar die leeuwen en vlaggen, dus ook de Brabantse en Vlaamse, die komen uit het islamitische Oosten. Met de kruistochten zagen de ridders van onze contrijen die afbeeldingen van adelaren, leeuwen, en andere dieren, kleuren, motieven en symbolen op de schilden van hun moslim-tegenstanders.

De legende gaat dat een graaf van Vlaanderen dan ook het banier met "de Vlaamse leeuw" uit het "Heilig Land" gehaald heeft. Naar het schijnt klopt die legende niet helemaal, hij zou het niet zelf meegebracht hebben en er was al een ouder vaandel of zoiets. Maar heraldiek (dus alles met wapenschilden en zo) dat komt dus allemaal uit het Oosten.
Dat is inderdaad maar een verhaaltje, die na onderzoek totaal fout blijkt te zijn.

De geschiedenis leert immers een ander verhaal. Nog voor de graaf van Vlaanderen naar het heilig Land was gegaan, droeg hij al de Leeuw in zijn banier. Alles wijst erop dat de graaf van Vlaanderen als uiting van zijn grote macht en onafhankelijkheidsdrang tegenover de Franse koning een heraldische figuur uit het naburige Duitse Rijk nam. Volgens weer andere komt die uit Engeland overgewaaid.

Heraldiek komt trouwens niet uit het oosten, daar heraldische figuren volgens de islam verboden waren in zoverre die levende wezens voorstelden (leeuwen, mensen...). De middeleeuwse heraldiek is hoogstwaarschijnlijk gewoon een ontwikkeling van de kleurensymboliek die in het Romeinse leger in voege was (waar ook de verschillende cohorten vlaggen in welbepaalde kleuren en vormen droegen). Niet verwonderlijk dat we dit ook aantreffen in het Byzantijnse leger. De toen nog onderontwikkelde Arabische volkeren zullen dit wel afgekeken hebben van de Byzantijnen (lees: Romeinen).
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 november 2004, 19:49   #24
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Heraldiek komt trouwens niet uit het oosten, daar heraldische figuren volgens de islam verboden waren in zoverre die levende wezens voorstelden (leeuwen, mensen...). De middeleeuwse heraldiek is hoogstwaarschijnlijk gewoon een ontwikkeling van de kleurensymboliek die in het Romeinse leger in voege was (waar ook de verschillende cohorten vlaggen in welbepaalde kleuren en vormen droegen). Niet verwonderlijk dat we dit ook aantreffen in het Byzantijnse leger. De toen nog onderontwikkelde Arabische volkeren zullen dit wel afgekeken hebben van de Byzantijnen (lees: Romeinen).
Dat is enkel één van de vele vooronderstellingen van de oorsprong.

De Islam erkent echter wel degelijk een eigen heraldiek, de kritiek dat ze er geen mogen hebben is een fabricatie van westerlingen. We bekijken hun maatschappij waarschijnlijk te strict. Ook binnen het Christendom zijn er grote tegenstrijdigheden. Zoals het verbod winst te maken op leningen of op slavernij. Beiden zijn trouwens pas in de Nieuwe Tijden toegepast door westerlingen. Winst op kapitaal is ondertussen de grootste deugd geworden van onze maatschappij, haast alles is er op gericht.
Gunter is offline  
Oud 29 november 2004, 20:18   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is enkel één van de vele vooronderstellingen van de oorsprong.
Wel eentje die veel geloofwaardiger is dan de mythe die u eerst schetste, daar men de Leeuw al in oude wapenboeken aantreft daterend van voor de kruistochten... Dan wordt het toch een beetje moeilijk te geloven dat die uit het Oosten kwam, nog voordat men in het Oosten was geweest.
Oud 29 november 2004, 20:20   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Islam erkent echter wel degelijk een eigen heraldiek, de kritiek dat ze er geen mogen hebben is een fabricatie van westerlingen.
Blijkbaar begrijpt u niet wat ik schrijf. De islam verbiedt dat er levende wezens worden afgebeeld: daarom zult u de moskeeën of in het paleis van de Ottomaanse sultan geen menselijke of dierlijke afbeeldingen aantreffen.

Wat de Arabische stammen aan vlaggensymboliek gebruikten kan heel goed overgenomen zijn van het Byzantijnse leger (dat al lang voordien heraldiek gebruikte) of van de Perzische macht.
Oud 29 november 2004, 20:24   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals het verbod winst te maken op leningen of op slavernij. Beiden zijn trouwens pas in de Nieuwe Tijden toegepast door westerlingen. Winst op kapitaal is ondertussen de grootste deugd geworden van onze maatschappij, haast alles is er op gericht.
Nog altijd geldt het verbod voor de moslims om rente te vragen voor leningen. Slavernij werd nergens door Mohammed afgekeurd (en was trouwens heel gebruikelijk binnen de Arabische stammen).

Rente vragen is iets dat van de joden komt. Niet verwonderlijk dat ze zowel in het christelijke Westen als in het Ottomaanse Oosten de geldschieters bij uitstek waren.
Oud 29 november 2004, 23:10   #28
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Blijkbaar begrijpt u niet wat ik schrijf. De islam verbiedt dat er levende wezens worden afgebeeld: daarom zult u de moskeeën of in het paleis van de Ottomaanse sultan geen menselijke of dierlijke afbeeldingen aantreffen.

Wat de Arabische stammen aan vlaggensymboliek gebruikten kan heel goed overgenomen zijn van het Byzantijnse leger (dat al lang voordien heraldiek gebruikte) of van de Perzische macht.
Bekijk maar eens die site (hier boven staat de verwijzing) waar een islamiet, dus iemand die dat geloof en cultuur beter kent dan u en ik, academicus trouwens, dus geen willekeurige man die ze bij wijze van spreken uit de woestijn hebben gehaald, de islamitische traditie van heraldiek uit de doeken doet.

Dat het niet kan volgens de regels snap ik, maar die regels zijn voor interpretatie vatbaar, zoals zovele dingen. Dat wordt vooral duidelijk door het feit dat ze overtreden worden. En dan wordt het heel simpel: bestaat het of bestaat het niet? ja, hier zijn een aantal vlaggen en voorbeelden, hmmm ... dan moet het wel bestaan. Of je kan altijd negationist worden en islamitische heraldiek als expert ter zake (zijn we allemaal hé) blijven ontkennen.
Gunter is offline  
Oud 29 november 2004, 23:17   #29
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Nog altijd geldt het verbod voor de moslims om rente te vragen voor leningen. Slavernij werd nergens door Mohammed afgekeurd (en was trouwens heel gebruikelijk binnen de Arabische stammen).

Rente vragen is iets dat van de joden komt. Niet verwonderlijk dat ze zowel in het christelijke Westen als in het Ottomaanse Oosten de geldschieters bij uitstek waren.
Het is er mij niet om te doen hoe de islamieten hun regels, die overeenkomen op veel punten met die van het Christendom, invulden op de punten van rente en slavernij. Waar het om gaat is dat WESTERLINGEN, CHRISTENEN, DE BLANKEN of hoe ge ze ook wilt noemen zich NIET altijd aan voorschriften hielden. Dit wijst er op dat voorschriften als deze, dus ook die over heraldiek, ook maar met een korreltje zout moeten genomen worden. Het is één ding naar de regels te kijken, maar kijk ook naar de effectieve uitvoering van die regels.

Er zijn trouwens nu ook islamitische banken, ondanks de voorschriften die er zijn.
Gunter is offline  
Oud 29 november 2004, 23:39   #30
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburgers moeten maar beginnen aan een Prinsbisdom Luik-partij of zo.
Ge zijt trager dan de Limburgers zelf, Gunter!

Het Skill Effect is offline  
Oud 30 november 2004, 00:34   #31
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Ge zijt trager dan de Limburgers zelf, Gunter!
Ik ben zelf een halve Limburger dus misschien krijg ik de dubbele nationaliteit wel?8) Hoe kan ik me dan noemen? Euregio'er? Klinkt nog niet echt, maar ik zal wel iets nieuws bedenken!
Gunter is offline  
Oud 30 november 2004, 17:34   #32
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beste vrienden,

Waarom moet dat altijd Vlaams zijn? Ik ben dat beu! De Brabantse provincies (Vlaams-Brabant en Antwerpen, Waals-Brabant die moeten maar op hun kin kloppen) zijn de belangrijkste op economisch vlak, de rest van Vlaanderen is helemaal niet nodig. Limburg en West-Vlaanderen, dat zijn slecht draaiende economieën die best maar naar Holland gaan of zo. Een onafhankelijk Vlaanderen dat zou betekenen dat al ons geld rechtstreeks in de zakken van die profiteurs van een West-Vlamingen en Limburgers zou vallen. Dit kunnen we niet langer pikken! Kom nu al op voor de Brabantse gedachte, voor deze profiteurs hun kwaadaardig complot van een onafhankelijk Vlaanderen zouden uitwerken. Ze zijn daar enkel voor te vinden omdat ze de miljoenen al zien afkomen en als de Walen er niet meer bij zijn, dan gaan ze nog meer kunnen profiteren!

Op tv komen er enkel Brabantse dialecten op het scherm, als er eens een West-Vlaming te zien is, dan ondertitelen ze die zoals op In de gloria! Ze kunnen niet eens fatsoenlijk praten in die gehuchten!

En onze Brabantse leeuw is veel schoner dan die Vlaamse leeuw, dat geel is veel te fel voor mijn ogen.

Bedankt voor uw aandacht, gelieve me te contacteren om deze broodnodige partij op te richten. Ik hoop dat er vele ogen zullen openen en het eindelijk eens de goede kant zal uitgaan hier!
Grapjas 8)
Zeno! is offline  
Oud 30 november 2004, 18:27   #33
giserke
Banneling

Standaard

Marke onafhankelijk van kortrijk!
giserke is offline  
Oud 1 december 2004, 13:09   #34
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Beste vrienden,

Waarom moet dat altijd Vlaams zijn? Ik ben dat beu! De Brabantse provincies (Vlaams-Brabant en Antwerpen, Waals-Brabant die moeten maar op hun kin kloppen) zijn de belangrijkste op economisch vlak, de rest van Vlaanderen is helemaal niet nodig. Limburg en West-Vlaanderen, dat zijn slecht draaiende economieën die best maar naar Holland gaan of zo. Een onafhankelijk Vlaanderen dat zou betekenen dat al ons geld rechtstreeks in de zakken van die profiteurs van een West-Vlamingen en Limburgers zou vallen. Dit kunnen we niet langer pikken! Kom nu al op voor de Brabantse gedachte, voor deze profiteurs hun kwaadaardig complot van een onafhankelijk Vlaanderen zouden uitwerken. Ze zijn daar enkel voor te vinden omdat ze de miljoenen al zien afkomen en als de Walen er niet meer bij zijn, dan gaan ze nog meer kunnen profiteren!

Op tv komen er enkel Brabantse dialecten op het scherm, als er eens een West-Vlaming te zien is, dan ondertitelen ze die zoals op In de gloria! Ze kunnen niet eens fatsoenlijk praten in die gehuchten!

En onze Brabantse leeuw is veel schoner dan die Vlaamse leeuw, dat geel is veel te fel voor mijn ogen.

Bedankt voor uw aandacht, gelieve me te contacteren om deze broodnodige partij op te richten. Ik hoop dat er vele ogen zullen openen en het eindelijk eens de goede kant zal uitgaan hier!
Dag Patriot!
Oud 1 december 2004, 15:13   #35
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf een halve Limburger dus misschien krijg ik de dubbele nationaliteit wel?8) Hoe kan ik me dan noemen? Euregio'er? Klinkt nog niet echt, maar ik zal wel iets nieuws bedenken!
Maasrijners?
Het Skill Effect is offline  
Oud 1 december 2004, 15:57   #36
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
Maasrijners?
Ik moet het idee nog gewend worden denk ik...
Gunter is offline  
Oud 1 december 2004, 16:20   #37
homer
Burger

Standaard

Citaat:
Beste vrienden,

In dezelfde logica - die van de economische superioriteit - voel ik me meer aangesproken tot de "Volksrepubliek Antwerpen", waar alleen de mensen die geboren zijn binnen de huidige stadsgrenzen burgerrechten verwerven.
Officiele taal wordt het engels: versterkt de concurrentiepositie van de haven.
Het feit dat het engels een dialect is van het antwaarps is mooi meegenomen.

Dat wordt dus : the People's Republic of Antwerp, klinkt beter dan "Brabant" want daar ik associeer altijd trekpaarden mee. Bovendien worden we dan niet opgezadeld met de Nederlandse Brabanden.
Oud 1 december 2004, 16:29   #38
Gunter
Partijlid

Standaard

Veul sukses en amusement me ulle onafhaankelekhed doa ien Aantwaarpeh!
Gunter is offline  
Oud 1 december 2004, 17:13   #39
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Veul sukses en amusement me ulle onafhaankelekhed doa ien Aantwaarpeh!
Ontmaskerd!
Oud 1 december 2004, 17:18   #40
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

[size=7]Limburreg alleen [/size]

eniotna is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be