Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2020, 10:33   #21
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Uiteindelijk maakt het niet uit waar ge woont, gezien normale mensen de helft van de tijd niet daar zijn waar ze wonen maar elders, zoals tankstations, winkels, werk, vakantie, sport enz.
Dat was VOOR de lockdown, dpg.
Het maakt dus wel uit waar je woont, want (de meeste) winkels zijn dicht, je blijft quasi de hele tijd thuis, dus raakt je tank ook veel minder leeg, en moet je veel minder naar het tankstation, vakantie mag je ook vergeten.
Werk doe je van thuis uit.
Je verhaaltje klopte tot VOOR de lockdown.
Vanaf nu loop je dus wel meer kans om besmet te raken in een appartementsgebouw in een stads- of dorpskern dan in een vrijstaande woning in een rustige wijk.
Oud 22 maart 2020, 10:33   #22
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Allemaal naast de kwestie. Onoplettende mensen heb je overal maar waar het om gaat is dat dat de kans op besmetting in gecentraliseerde situaties ontegensprekelijk een stuk hoger zal liggen.
net niet
Uiteraard ligt dat an sich hoger ... da's gewoon een open deur
Er moet er maar één hoesten en de corona's vliegen bij wijze van spreken door de kartonnen muur
Het gaat erover ómdat het hoger ligt en mensen dat goed realiseren dat ze meer voorzorgsmaatregelen treffen

Citaat:
Je kunt het een beetje vergelijken met door het rode licht rijden. Daar waar er duizend verkeerslichten staan zullen er ongetwijfeld een veel groter aantal mensen zijn die door het rode licht rijden dan daar waar er maar 2 staan. Dat spreekt voor zich.
compleet van de pot gerukte vergelijking

De juiste (als er nog iets van te maken valt) zou zijn:
1) er staan er 1000 in stedelijke bebouwing en als ge er door rijdt dan hebt ge gegarandeerd prijs dat weet ge
2) er staan er 2 op een godvergeten weg waarvan ge weet (of denkt te weten) dat er nooit iemand aan komt
3) Doe nu een proef met twee testgroepen met een even groot aantal personen voor geval 1 en geval 2 wat is de uitkomst

Laatst gewijzigd door praha : 22 maart 2020 om 10:34.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:37   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lintbebouwing is de doorn in het oog van onze beleidsmaker want dat belet van een goed openbaar vervoer te voorzien.

Het liefst zou men hebben dat we met zijn allen in boven op elkaar gestapelde betonnen konijnenkoten van een beperkt aantal m² in een stad gaan wonen.

Alles zoveel als mogelijk centraliseren was al jaren de boodschap.

De overheid geeft zelf het voorbeeld. Overheidsdiensten werden gecentraliseerd in Brussel. Het moet allemaal in dat Brussel zitten of het is niet goed. Dan kan haar personeel dat van alle uithoeken van het land moet komen allen op een overvolle trein zich naar het werk begeven terwijl ze evengoed al die verschillende ministeries of wat dan ook hadden kunnen spreiden, rekening houdend met de verschillende regio's waar er een lage tewerkstelling is.

Hoe dikwijls heb ik dat hier al niet aangehaald dat men eerder zou moeten decentraliseren in plaats van centraliseren. Ik ben er van overtuigd dat een epidemie zoals deze dan veel minder kans had gekregen.

Decentraliseren had de boodschap moeten zijn en inzien dat er wel behoefte is aan een beperkt openbaar vervoer maar met daarnaast het eigen vervoer van de burger.

Maar volgens de overheid moet de burger massaal de bus of de trein op zoals sardienen op elkaar gepakt.

Met de auto rijden wordt ontmoedigd. Overal waar er parkeermogelijkheid bestaat worden , om wat voor idiote reden ook, paaltjes gezet om parkeren te beletten. Overal waar er voldoende brede straten bestaan worden ze zo versmald dat er nog nauwelijks verkeer door kan. De overheid bestaat uit mensen die dommer zijn dan een koe. Dat kan anders niet. Als er ergens een probleem is waar een baan belast wordt met te veel verkeer, gaan ze die baan versmallen. Ja,.... dat zal de oplossing zijn. Als een loodgieter ergens geconfronteerd wordt met te dunne leidingen voor het gevraagde debiet, kan hij dan het probleem oplossen met er dunnere leidingen te leggen? Ik denk het niet, die zal zorgen dat er dikkere leidingen in de plaats komen die meer debiet doorlaten om de zaak op te lossen, maar dat is natuurlijk maar een simpele loodgieter, hé.

Dat en een ernstige beperking van het aantal inwoners.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:38   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik heb me deze bedenking ook al gemaakt. Wie nu in een appartementsgebouw met meerdere geburen boven en onder zich woont die moet maar eens naar buiten gaan zonder nauw contact met iemand die ze op de gang tegenkomen, het is gewoonweg onmogelijk.

Dit zijn natuurlijk allemaal bedenkingen achteraf, niemand had dit kunnen voorzien of zien aankomen.
Hela, het werd al dikwijls voorspeld, alleen het tijdstip wist niemand.

Iedereen moet natuurlijk overal geweest zijn in de wereld hé.
Oud 22 maart 2020, 10:40   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
wie weet is het net omgekeerd ?

Ik zie dat mensen die genoodzaakt zijn dichter bij elkaar ( zelf binnen eigen gezin) te zitten/staan meer en betere voorzorgen nemen uit angst om besmet geraakt te worden dan mensen die meer (denken) geïsoleerd zitten .

Uiteraard ergens logisch tot op het moment dat die zonderling naar de krantenwinkel zijn lotto-formuliertje gaat binnenbrengen en geen erg heeft voor dat ene toevallige contact met een deurklink, passant, etc
Deurklink?
Oud 22 maart 2020, 10:41   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat is dacht ik nog niet echt getest of er in appartementsgebouwen meer besmettingen zijn.

Misschien gaat men van het standpunt uit dat in de meeste appartementsgebouwen, veel sociale woning soms, waar véél oudere mensen wonen.

Men linkte het Covid-19 aan oudere mensen die verzwakt zijn of al met een andere aandoening sukkelen en daarmee de kans lopen het sneller te kunnen krijgen?

Persoonlijk geloofde ik dat tot op bepaalde hoogte niet want iedereen kan door het Covid-19 aangevallen worden, ook jongeren/kinderen.
Het is niet zo dat ouderen sneller besmet geraken, dat heeft niemand beweerd.
Het is wel zo dat de gevolgen voor ouderen en verzwakte personen veel erger zijn omdat ze te weinig weerstand hebben.
Oud 22 maart 2020, 10:43   #27
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat is dacht ik nog niet echt getest of er in appartementsgebouwen meer besmettingen zijn.
Misschien gaat men van het standpunt uit dat in de meeste appartementsgebouwen, veel sociale woning soms, waar véél oudere mensen wonen.

Men linkte het Covid-19 aan oudere mensen die verzwakt zijn of al met een andere aandoening sukkelen en daarmee de kans lopen het sneller te kunnen krijgen?
Persoonlijk geloofde ik dat tot op bepaalde hoogte niet want iedereen kan door het Covid-19 aangevallen worden, ook jongeren/kinderen.
Een nieuw rapport (20-03-2020) van het Italiaanse Hogere Gezondheidsinstituut maakt gewag van 3200 doden. Lombardije met 2 175 of 68,0 % is daarbij het epicentrum. Emilia-Romagna volgt met 524 of 16,4 % en Veneto met 136 of 4,3 %. Die 3 regio's samen staan in voor 88,7 % van de overledenen.

De gemiddelde leeftijd van de overledenen was 78,5 jaar, de mediaan 80,0 jaar.
29,4 % van de overledenen waren vrouwen, 70,6 % waren dus mannen.

Opvallend was dat er geen enkele dode viel te betreuren onder de 30 jaar.
De verdeling over de volgende leeftijdsgroepen was:
60 - 69 jaar: 329 of 10,3 %;
70 - 79 jaar: 1 134 of 35,4 %;
80 - 89 jaar: 1 309 of 40,9 %;
90 + : 298 of 9,3 %.
Samen leveren deze leeftijdsgroepen 2 741 overledenen of 95,9 % van de slachtoffers.

Zo te zien hadden de scholen best open kunnen blijven ten einde de groepsimmuniteit zo snel mogelijk te kunnen bereiken.

NB Dit was de situatie per 20-03-2020.
Oud 22 maart 2020, 10:44   #28
marie daenen
Banneling

Standaard

Eén grote verantwoordelijke waar ze nu, twintig jaar geleden niet, maar nu wel, over weigeren te spreken en waarom??? OVERBEVOLKING
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:44   #29
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hela, het werd al dikwijls voorspeld, alleen het tijdstip wist niemand.

Had een viroloog een jaar geleden dit moeten voorspellen, iedereen zou hem stapelgek verklaard hebben.

Citaat:
Iedereen moet natuurlijk overal geweest zijn in de wereld hé.
Inderdaad, en iedereen moest voor een habbekrats in no time van de ene kant van Europa naar de andere kant kunnen reizen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:45   #30
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Eén grote verantwoordelijke waar ze nu, twintig jaar geleden niet, maar nu wel, over weigeren te spreken en waarom??? OVERBEVOLKING
Dat zal nog altijd een groot taboe blijven hoor.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:49   #31
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deurklink?
jep
Niet ik zeg dat maar experts beweren dat
Dat is niet zolang maar lang genoeg voor een krantenwinkeltje om vele bezoekers te contamineren
Uiteraard liggen de kansen véél lager dan rechtstreeks contact maar weinig kans x zoveel is ook iets

Ik huiver bij de gedachte _ blij dat het nu al door de meeste winkeliers wordt gerespecteerd _ dat ze zeggen "bancontact ipv pasmunt is veilig" maar dat ge wel die toetsjes moet aanraken die 2 seconden eerder iemand anders heeft gebezigd
Oud 22 maart 2020, 10:53   #32
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Opvallend was dat er geen enkele dode viel te betreuren onder de 30 jaar.
Maar men zwijgt compleet over de toestand van wie overleeft.
Als je de foto's zag van mensen van wie de longen zwaar aangetast waren, en men sprak over littekenweefsel, hoe zit dat?
Mijn vader is dit jaar overleden aan longfibrose, dit lijkt mij een zeer erge en bovendien besmettelijke variant ervan.
Ik vraag mij daarom af of een dertiger die overleeft niet ook voor de rest van zijn leven met zo'n bakje mag rondlopen om zijn longen te helpen voor zuurstof
te zorgen.
Of misschien krijgen zij mettertijd een longtransplantatie, maar dan moet je dus voor de rest van je dagen medicamenten nemen om het immuunsysteem te onderdrukken, anders wordt die weer afgestoten?
Oud 22 maart 2020, 10:55   #33
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik huiver bij de gedachte _ blij dat het nu al door de meeste winkeliers wordt gerespecteerd _ dat ze zeggen "bancontact ipv pasmunt is veilig" maar dat ge wel die toetsjes moet aanraken die 2 seconden eerder iemand anders heeft gebezigd
Mij lijkt contactloos nog veiliger, je houdt de kaart er eventjes tegen en 't is betaald, tot voor kort leek mij dat niet zo bijzonder, maar op dit moment lijkt het mij wel een voordeel.
Alleen werkt het enkel voor kleinere bedragen, anders moet je toch weer je code intypen.
Oud 22 maart 2020, 10:55   #34
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Maar men zwijgt compleet over de toestand van wie overleeft.
Als je de foto's zag van mensen van wie de longen zwaar aangetast waren, en men sprak over littekenweefsel, hoe zit dat?
Mijn vader is dit jaar overleden aan longfibrose, dit lijkt mij een zeer erge en bovendien besmettelijke variant ervan.
Ik vraag mij daarom af of een dertiger die overleeft niet ook voor de rest van zijn leven met zo'n bakje mag rondlopen om zijn longen te helpen voor zuurstof
te zorgen.
Of misschien krijgen zij mettertijd een longtransplantatie, maar dan moet je dus voor de rest van je dagen medicamenten nemen om het immuunsysteem te onderdrukken, anders wordt die weer afgestoten?
Was uw vader jonger dan 30 jaar? Tot welke leeftijdsklasse behoorde hij?
Oud 22 maart 2020, 10:56   #35
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
of we nu met de helft zijn of niet...maakt geen reet uit
Dat ding móet toch rondgaan

Het gaat niet zozeer over overbevolking maar wel over globalisme en zeer veel contact met anderen die de verspreiding sneller doen gaan

Allez ge kunt 200 jaar terug in de tijd en ergens in een vissersdorpke wonen ....dan krijg je het nu niet maar misschien pas over een jaar

btw Okay dit verhaal klopt niet volledig daar de verspreiding over een bepaald % immunen zo goed als ophoudt in statistische zin
Oud 22 maart 2020, 10:57   #36
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij lijkt contactloos nog veiliger, je houdt de kaart er eventjes tegen en 't is betaald, tot voor kort leek mij dat niet zo bijzonder, maar op dit moment lijkt het mij wel een voordeel.
Alleen werkt het enkel voor kleinere bedragen, anders moet je toch weer je code intypen.
inderdaad
Ik heb die functie (die ge er ongevraagd default bijkreeg) laten schrappen destijds maar ik overweeg het terug te nemen

Nu ja uiteindelijk maakt het geen verschil en was het maar een voorbeeld
Als deurklinken etc ook een risico vormen dan zijt ge best af met handschoenen als ge buiten gaat

Laatst gewijzigd door praha : 22 maart 2020 om 11:00.
Oud 22 maart 2020, 11:27   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit viruske gaat nergens heen waar het niet gebracht wordt
Een land waar niemand kwam, was zoiets als Albanie of Noord-Korea.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 11:30   #38
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
of we nu met de helft zijn of niet...maakt geen reet uit
Dat ding móet toch rondgaan

Het gaat niet zozeer over overbevolking maar wel over globalisme en zeer veel contact met anderen die de verspreiding sneller doen gaan

Allez ge kunt 200 jaar terug in de tijd en ergens in een vissersdorpke wonen ....dan krijg je het nu niet maar misschien pas over een jaar

btw Okay dit verhaal klopt niet volledig daar de verspreiding over een bepaald % immunen zo goed als ophoudt in statistische zin
Hela, dank zij de overbevolking zullen er dan ook overbevolking in de dodencijfers zitten...
Als er maar 1000 mensen leven kunnen er geen 10000 sterven he?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 11:36   #39
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was VOOR de lockdown, dpg.
Het maakt dus wel uit waar je woont, want (de meeste) winkels zijn dicht, je blijft quasi de hele tijd thuis, dus raakt je tank ook veel minder leeg, en moet je veel minder naar het tankstation, vakantie mag je ook vergeten.
Werk doe je van thuis uit.
Je verhaaltje klopte tot VOOR de lockdown.
Vanaf nu loop je dus wel meer kans om besmet te raken in een appartementsgebouw in een stads- of dorpskern dan in een vrijstaande woning in een rustige wijk.
Leer lezen wat er staat en waarop ik reageerde voor je gaat reageren.

Citaat:
Niet alleen in het gebouw maar ook er om heen. Veel van die mensen maken gebruik van het openbaar vervoer waar ze al weken lang op elkaar geplakt hebben gestaan nog voor dat de huidige maatregelen in het leven werden geroepen.
Of je nu voor de lockout in een appartement woonde of op de buiten had dus geen verschil gemaakt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 13:13   #40
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Was uw vader jonger dan 30 jaar? Tot welke leeftijdsklasse behoorde hij?
86, maar hij had dus geen corona, voor alle duidelijkheid.
Maar ik heb het niet over de leeftijd op zich, maar over de gevolgen van fibrose (afsterven) van de longen.
Die jonge patiënten kunnen wel 'genezen', maar men zegt niets over die longen, hoe die na het genezen eruit zien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be