![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ja, voor mensen, zoals u, is alles goed, als je de N-VA maar kan aanvallen. Daar is maar één woord voor: "S . . . . . . . r" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs geen eigen ruggengraat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mijnen waren al jaren niet meer rendabel. Dat had verschillende oorzaken:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar in de tijd van de mijnsluitingen stond nog in iedere advertentie: +35 niet aanmelden aub. Als je 40 bent en enkel A3 had gedaan was de enige mogelijkheid jezelf te verbeteren door zelfstudie en een B1 halen en dat kon enkel door avond en zaterdagstudie in je eigen tijd na het werk en zaterdags voor de middag. Ging je dan ergens solliciteren hier in Vlaanderen kreeg je ondanks je diploma een laagbetaalde kutjob aangeboden. Daarom ben ik naar Duitsland getrokken, waar je tenminste op je kennis en ervaring werd beoordeeld. Ze gaven je daar onmiddellijk een praktijktest, 3 problemen die hun ingenieurs na 3 weken nog niet hadden opgelost. Ik kreeg een week om ze op te lossen en moest me de dag nadien om 10 uur aanmelden. Om 18 uur s' avonds kwam hij vragen hoever ik stond. Ik zei dat zijn problemen alle 3 waren opgelost. Ze hebben toen aan de firma waar ik voor werkte zelfs mijn voor opzeg betaald en ik had een contract van 3 jaar, dat telkens voor 3 jaar verlengd werd. Mijn startloon was 124.000 DM. per jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indertijd hadden mensen respekt voor de mijnwerkers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar heeft de maffia-mentaliteit zich in Limburgse kringen goed ingeworteld. Ik ben langs de kant van mijn moeder afkomstig uit de kuststreek en meer bepaald uit visserij-middens. Dikwijls heb ik gehoord dat die mensen met enige bitterheid de vergelijking maakten tussen het sociaal gepamper van de mijnwerkers door het officiële België en de onverschilligheid tegenover de visserij. Nochtans waren (en zijn) de werk-omstandigheden en de risico’s in de visserij-sector op zijn minst even groot als die in de mijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als mijnwerker krijgt ge in 't slechtste geval stof in je longen, maar als visser water!
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Wat de mijn schade betreft had je langzame verzakkingen, vooral waar nu de Europalaan ligt. Wanbeleid is de gewone mijnwerker niet de schuld, maar de door de politiek benoemde top. Zwartberg was in 1966 de meest moderne mijn, met de dikste kolenlagen, maar die moest als eerste dicht. "Toevallig" startte toen Ford Genk op en die hadden dringend 12.000 man nodig. Daar kwamen die mijnwerkers terecht. Kolenlagen zitten niet waar jij wil en zijn slechts uit te baten waar ze zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Dat de zelfstandige vissers in de vismijn slecht betaald werden voor hun waar is niet de schuld van de mijnwerkers, maar ook van politici die enkel de groten steunden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Herfederaliseren zal alles oplossen
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In die periode verloren veel hardwerkende arbeiders hun job. Denk maar aan de sluiting van Boelwerf en Renault Vilvoorde.
Alleen de Limburgse mijnwerkers werden met een staatspensioen beloond. En nog jammeren.
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
|
![]() Mijnwerkers deden wel een beulenjob hee.3 jaar terug ontmoette ik in Italië een gastarbeider die op 14-jarige leeftijd naar Limburg was gekomen om in de mijnen te werken,vanaf zijn 18 was hij aan de slag gegaan in de bouw omdat het in de bouw minder zwaar werken was.Op het moment dat je de bouw een gemakkelijker job vindt dan zegt dat genoeg hoor.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad.
We gaan terug naar het punt waar men zei, "zo kan het niet langer, we moeten federaliseren..."
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Gewoon zoals alle werknemers een geplafonneerd werknemerspensioen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Bij de Boelwerf ben ik hun bij hun staking nog gaan steunen. Jij ook? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Te zwaar en gevaarlijk werk en te weinig betaald. Maar daar zwijgen onze fiere luie Vlamingen over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie daar 30 jaar in gewerkt had verdiende naar mijn mening een dik pensioen met alle respect ook nog. Ik heb mijn ganse leven gewerkt maar besefte daar dat wat ik deed zelfs met 15 / 16 u per dag een vakantie job was tegenover het werk in de mijnen. En laat de leuteraars maar leuteren zij die niet beneden waren beseffen het gewoon niet en dan waren de mijnen in de Limburg nog tamelijk modern.
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen. Laatst gewijzigd door lamenielachen : 10 mei 2020 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |