![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Spaanse griep kan je ook beschouwen als een translatie. We hebben wel honderd jaar moeten wachten vooraleer deze weer aandacht kreeg. Over Covid-19 zullen er nog veel documentaires worden gemaakt. En ja, er zal worden vastgesteld dat bepaalde maatregelen zinloos waren. En de zwakheden zullen worden blootgelegd. Alles hangt af van attitude. Attitude van een volk is cultuurgebonden, hangt af van ingesteldheid, solidariteit. Belgen zijn geen Denen, Zweden, en zeker geen Duitsers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat kan dus zijn: 20 000 doden erbij. Of het kan zijn: niet veel meer. In dat geval zouden we dat zonder lockdown NU gehad hebben. Niet helemaal natuurlijk, omdat ons gedrag en de overzettingen wel anders zullen zijn in zomer en winter. Onze sociale contacten zijn anders, de druppeltjes gedragen zich anders en zo voort. Maw, het gaat niet helemaal hetzelfde zijn. Als die seizoensgebondenheid een rol speelt, dan wil dat zeggen dat we een deel van de piek die we zonder lockdown in april gehad hebben, pas in oktober of zo zullen krijgen. Met de Spaanse griep was dat ook zo: daar waar ze haar werk niet "voltooid" had de eerste keer, kwam ze wat later terug om het af te werken. Het zou mooi zijn mocht het voorbij zijn, maar ik vind mensen een beetje voorbarig. Als het nu echt voorbij is, wel dan zou het dat ook geweest zijn in april, zonder lockdown. Niet vergeten dat er ondanks de lockdown er nog altijd veel besmettingen gebeuren, elke dag weer. Het daalt AMPER. We hebben een halfwaarde tijd van iets van 2 - 3 weken. Dat laat geloven dat: 1) het virus oftewel op het randje is om weer "epidemisch" te gaan (R > 1). Als dat zo is, dan gaat de minste vergroting van de paden tot besmetting onvermijdelijk de epidemie weer laten toenemen. oftewel: 2) het virus een dynamiek heeft die grotendeels onafhankelijk is van de maatregelen die men genomen heeft (die dus grotendeels nutteloos zijn). In dat geval kunnen we die opheffen, het verandert niet veel en het virus had, alles bij elkaar, een slappe dynamiek na een hevige start. Over zo een situatie heb ik een theoretisch modelletje gebouwd, maar dat is puur hypothetisch natuurlijk. We kunnen helemaal niet zeggen dat de dynamiek van het virus totaal uitgepeterd is, gezien het nog steeds hoge aantal besmettingen per dag in lockdown situatie. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 mei 2020 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ok. Voorlopig zijn er toch meer mensen die het ziekenhuis mogen verlaten, dan dat er worden opgenomen. Een detail misschien, maar toch.
Tijdens de Spaanse griep was er ook geen vaccin in ontwikkeling. Zich isoleren was de enige optie. Laatst gewijzigd door Rudy : 16 mei 2020 om 18:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Song for Corona - Gilbert Becaud
Citaat:
Laatst gewijzigd door parcifal : 17 mei 2020 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie zegt dat dit virus niet meer weggaat? Toch niet die zelfverklaarde experts-virologen die vanaf het begin evenveel kunde en kennis aan de dag legden als de gemiddelde tooghanger? Ik vind dat wel een straffe uitspraak, men weet nog zo goed als niks over dit virus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er één iets is wat deze crisis heeft meegebracht dan is het een hele horde charlatans en kwakzalvers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorlopig - ik zeg wel, voorlopig - is het allerenigste echt nuttige dat uit al die kennis van dat virus is voorgekomen: RT-PCR testen, en, men begint stilaan anti-lichamen testen te hebben. Dat zijn de twee enige dingen die "werken" en concreet "helpen". Al de rest is voorlopig interessante academische kennis, waar men NIKS mee is op dit moment om de epidemie aan te pakken. Op die testen na konden we evengoed in 1920 bezig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen dat al zal voor andere resultaten zorgen, naast de andere maatregelen die men genomen heeft en hun implementatietijd nodig hadden omdat men niets wist over het virus. Laatst gewijzigd door dpg : 17 mei 2020 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, mensen die voor deze crisis durfden aan het verkeer deelnemen, waren "verkeersidioten" in dat opzicht. Men heeft die mensen gedwongen om slechte keuzes te maken die dik in hun nadeel waren: namelijk een bijna onbestaand risico mijden met gigantische kosten. Bijvoorbeeld is iemand van 35 jaar die een bedrijfje had, gedwongen om de keuze te maken tussen "zo goed als onbestaande kans dat ik zwaar ziek word" en "hoge kans dat mijn bedrijfje naar de vaantjes is" en hem dat laatste op te dringen. Iemand die 55 jaar is, is een twijfelgeval. Die zijn risico is al wat hoger. Maar die is misschien wijs genoeg om voor en nadelen af te wegen. Iemand die 80 jaar is, wel, die doet er beter aan om voorzichtig te zijn. Ik ken maar weinig 80-jarige covidioten. Zij die in rusthuizen zaten, werden tegen wil en dank toch ziek en gingen dood. Dus al bij elkaar kan men zich afvragen of er zoveel covidioten rondlopen. Men is zich nu misschien meer bewust van het gevaar en ook van de relativiteit van dat gevaar: hierdoor kan men betere keuzes maken tussen het risico aangaan, of iets anders opofferen. Citaat:
Wat hebben we bijgeleerd over dit virus, sinds midden maart en nu, dat ons toelaat om veel betere maatregelen te nemen ? Laat mij raden: dat we mondmaskers gemaakt hebben... Je gaat mij toch niet zeggen dat de "opsporingsbrigade" wiens materiele investering bestaat uit het hebben van een telefoon, 2 maanden heeft gekost he... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoeveel bedrijven ken je trouwens die voor hun werknemers een app hebben geschreven die ze dagelijks voor ze zich naar het werk begeven moeten raadplegen en bevestigen dat ze geen covid19 Symptomen hebben voor deze crisis ? Ik ken er nu velen Hoeveel bedrijven ken je waar ze je temperatuur meten voor je binnen gaat en dat al lang voor deze crisis ? Nu algemeen Hoeveel kantoren ken je waar men nu de meer dan twee meter afstand tussen de burelen aan het opleggen is van voor deze crisis. Algemene regel bij ons op het werk En de lijst van maatregelen is lang, zonder lockout en bewustmaking + de tijd om allerlei maatregelen te implementeren had je massa´s meer doden gehad. Je hoeft niet te herhalen dat doden het minste van je probleem is, dat is algemeen geweten. Maar die massa´s doden door gebrek aan capaciteit hadden ervoor gezorgd dat de economie ongecontrolleerd in lockout zou gegaan zijn. Niemand zou zich noch naar het werk begeven hebben uit angst voor besmetting. De hamsterwoede in het begin van de crisis geeft goed aan wat voor angst de mensen hadden, ze gingen vechten om WC-papier. Moesten ze beelden gekregen hebben van mensen die op een hoopje in het ziekenhuis lagen en ondertussen verplicht te zijn geweest om te gaan werken, ze waren gewoon thuis ziek gebleven. Bij VW Vorst en Volvo Gent liepen al stakingsaanzeggingen omdat wie het kon van thuis uit mocht werken.... en de produktiemedewerkers verplicht waren om naast hun kollega´s te werken. En dat zijn maar twee voorbeelden uit de automotive. Maar om die dingen te weten moet je onder de mensen in het bedrijfsleven komen, niet er boven staan en met excel tabellen zwaaien om het allemaal wel weg te nuanceren zoals nu aan het gebeuren is. Want met cijfers kan je alles bewijzen. Laatst gewijzigd door dpg : 17 mei 2020 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals auto rijden, fietsen, diepzee duiken, delta vliegen, en zo voort.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En nog eens, dat eventuele aantal doden waren die kosten niet waard. Het is zelfs niet eens gezegd dat er meer doden zouden geweest zijn. Ja er zouden NU meer doden geweest zijn, maar er zouden er minder vallen in de komende maanden dan nu. Die doden die nog moeten vallen nu, zouden dan al gevallen zijn. Uiteindelijk gaat het pas stoppen als het nodige aantal mensen ziek is geworden he. Of dat nu over 10 maanden is gespreid, of over 4 weken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb dat argument al een paar keer gehoord en het is gewoon idioot: "stel dat we U niet gedwongen hadden om uw vingers af te kappen, dan zou je wel zelf in je vingers hebben gesneden". "stel dat we U niet in het water hadden gegooid, dan zou er wel eens de ramp kunnen gebeurd zijn dat je in het water viel". Men heeft nu IEDEREEN gedwongen in de situatie die je als schrikbeeld wil aanwenden mocht men dat niet gedaan hebben. Citaat:
Begrijp je het idiote aan dat statement ? |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben akkoord dat er maatregelen moesten genomen worden. Maar niet de maatregelen die nu genomen zijn. Ik kan het gewoon niet vatten dat jonge gezonde mensen met een enorme weerstand werden opgesloten. Voor mijzelf was de lockdown niet nodig, ik wist dat ik andere zoveel moet mijden. Niet alleen vanwege cov-19, maar ook vanwege de andere virussen en bacteriën. Ben ik een covidioot, zeker niet. De risicogroepen waren immers bekend. Normaal haal je dus de risicogroepen er uit niet de rest. En is het russisch roulet spelen zoals dpg zegt, dan is dat zo, je kan in dat spel heel vaak winnen, maar slechts 1 keer verliezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoals ik hogerop al schreef, een mensenleven meer of minder , daar geeft ge niet om en alles wat ge eruit kraamt is op basis van dat. Anderen geven wel om een mensenleven meer of minder en handelen in functie van dat. Zonder gecontrolleerde lockout had men gewoon een ongecontrolleerde lockout gekregen. Het groot ziekteverzuim van zij die wel konden, moesten verder werken in deze lockout bewijst dat ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat ons nu hopen dat er voldoende geleerd is om een volgende sanitaire crisis(en het hoeft niet eens "corona" te zijn) op een meer gedisciplineerde wijze aan te pakken.En nog eens,"Belgie" deed het niet eens zo slecht voor wie wil vergelijken.
De les totnotoe: Iedereen "opsluiten" omdat er zieken zijn was goed voor 1 keer maar NOOIT meer.Straks begint niemand nog een eigen zaak,behalve wat "pop-up" stores of hoeve-winkel of zo... Want nu ligt de patient" economie" in intensieve,met ONVERMIJDELIJK gevolg op de gezondheidstoestand van miljoenen EU-burgers. De ironie daarvan.... ![]() Maar ik koester weinig hoop..... Laatst gewijzigd door kelt : 17 mei 2020 om 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En toch wist Van Ranst nog voor het virus hier was dat griep gevaarlijker was dan corona, over corona moesten we ons geen zorgen maken.
|
![]() |
![]() |