Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2020, 09:27   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
2.

Als iedereen de regels begint te ‘interpreteren’ kan je er beter mee stoppen.
Dat is dan ook wat men moet doen. Het is niet voor niks dat er grondrechten waren: om de waanzin van regelneverij enkele fundamentele beperkingen op te leggen. Maar blijkbaar beseft men dat niet in pure paniek, en gaat men essentiele zaken omzeep helpen door regelneven.

Uw familie bezoeken is een fundamenteel recht. Uw moeder bezoeken is een fundamenteel recht. Uw moeder knuffelen is een fundamenteel recht. Het is enkel indien een van beide een *vastgestelde* besmettelijke en dodelijke ziekte heeft dat men daar, op vrijwillige basis, eventueel kan van af zien, maar zelfs dan is dat nog een vrije keuze, of de knuffel meer of minder waard is dan uw leven. Het kan zijn dat die meer waard is, en anderen moeten daar niet over oordelen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 augustus 2020 om 09:30.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 09:40   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Vlaamse overheid gaat onderzoeken waarom woonzorgcentra nog te vaak bezoek verbieden

Citaat:
2.

Juist.

Dit heeft nu niet concreet met de 90 jarige vrouw te maken, maar toch:

Vlaamse overheid gaat onderzoeken waarom woonzorgcentra nog te vaak bezoek verbieden
"De Vlaamse rusthuizen mogen enkel nog de deuren sluiten bij een acute corona-crisis. Maar toch hanteren veel woonzorgcentra strengere regels en verhinderen ze bezoek van buiten uit. Vaak zorgt dat voor schrijnende situaties van wegkwijnende en geïsoleerde ouderen. "

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08...ra-nog-te-vaa/

Rusthuizen, WZC, moeten niet hun eigen wetten beginnen maken. Laat staan dat ze een bewoonster opsluiten omdat een zoon vergeet zich te registreren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 10:13   #23
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Er is vandaag in alle WZC's plaats te over.
houwenzo
Oud 26 augustus 2020, 10:22   #24
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is een fundamenteel recht om uw familie te bezoeken. Meer is daar niet aan. De regeltjes die dat verbieden zijn waanzinnig, meer niet. Mocht dat nu nog voor een heel beperkte tijd zijn, (een paar weken) met een heel verifieerbaar doel, dan zou men nog kunnen zeggen.

Mensen bezoek ontzeggen van hun vrienden en familie voor een SIGNIFICANT DEEL VAN HUN RESTERENDE LEVEN is gewoon crimineel en tegen elke vorm van basisrecht. Als het gevolg daarvan zou zijn dat mensen ziektes opdoen en dood gaan, is dat gewoon normaal en van alle tijden, dus daar moet men het niet voor doen, he.
u weet toch dat tijdens de lockdown het eveneens VERBODEN was om iemand in een ziekenhuis of andere vormen van zorginstellingen te bezoeken ?

u weet toch dat het tijdens de lockdown eveneens VERBODEN was om uw alleenstaand moederken in haar eigen woning te bezoeken ?
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 10:24   #25
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Juist.

Dit heeft nu niet concreet met de 90 jarige vrouw te maken, maar toch:

Vlaamse overheid gaat onderzoeken waarom woonzorgcentra nog te vaak bezoek verbieden
"De Vlaamse rusthuizen mogen enkel nog de deuren sluiten bij een acute corona-crisis. Maar toch hanteren veel woonzorgcentra strengere regels en verhinderen ze bezoek van buiten uit. Vaak zorgt dat voor schrijnende situaties van wegkwijnende en geïsoleerde ouderen. "

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08...ra-nog-te-vaa/

Rusthuizen, WZC, moeten niet hun eigen wetten beginnen maken. Laat staan dat ze een bewoonster opsluiten omdat een zoon vergeet zich te registreren.
geen probleem bij ons ( een VZW van 'christelijke' oorsprong), voor commerciële instellingen betekend dit meer personeel & werk en dus minder winsten
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 10:24   #26
elsina
Provinciaal Gedeputeerde

elsina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
J

Rusthuizen, WZC, moeten niet hun eigen wetten beginnen maken.
Laatste tijd krijg ik echt het gevoel dat er veel zijn die Corona gebruiken om de Bijbel en de wetgeving te herschrijven, naar hun eigen goesting.
En niet alleen in de WZW.

Laatst gewijzigd door elsina : 26 augustus 2020 om 10:25.
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 10:27   #27
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Alle inwoners vastleggen met een ketting zoals men in Urumqi doet.
Raar dat je nooit foto's te zien krijgt (tenzij van een massa spelende mensen in bootjes in een zwembad). De propaganda druipt ondertussen zo systematisch af van Westers nieuws over China dat je uiteindelijk niets meer kan vertrouwen. Ook The Guardian niet.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 11:22   #28
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Raar dat je nooit foto's te zien krijgt (tenzij van een massa spelende mensen in bootjes in een zwembad). De propaganda druipt ondertussen zo systematisch af van Westers nieuws over China dat je uiteindelijk niets meer kan vertrouwen. Ook The Guardian niet.
Bedoel je dat de Guardian hier uit de haar zo eigen objectiviteit treedt , de krant die normaal objectiever moet wezen dan de andere dan?
Ik vermoed niet dat Westers nieuws als zodanig systematisch negatief propagandistisch is over China, maar ik kan mij wel voorstellen dat het Chinese regime handig gebruik maakt van de covid hysterie om bij zijn Oeigoeren er wat Han waarheden in te kloppen.
Een beetje geschiedenis , aardrijkskunde , wat politiek cynisme (realisme eigenlijk) kan een gebrek aan foto's een beetje goedmaken.
En soms is dat voldoende.
Oud 26 augustus 2020, 11:54   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat is toch iets, mij krijg je ook niet in een rusthuis. Een tante van me zou ook moeten gaan maar wil niet, liever wat vroeger dood dan daar wegkwijnen. Als ze dement wordt dan is het lastiger, zeker zonder euthanasie vraag.
Ik ken er anders meer die wegkwijnen in hun appartementje moederziel alleen.
Allemaal zever....thuisblijven ja zeker. Maar dan wel zolang ge uw plan kunt trekken nog wat te been bent....boodschapje kan doen....alleen u wassen en wc gaan kortom uw plan trekken. En uiteraard nog niet dement zijn want dan is het helemaal niet meer doenbaar.

Ik walg ook van het feit dat alle WZC alleen in het nieuws komen als er iets negatiefs is te melden.

Ik heb alle lof over het WZC waar mijn tante verblijft.....als ik zie hoe dat personeel zich daar uitslooft om de mensen nog een aangename oude dag te bezorgen verdiend dat alleen respect

Sinds mijn tante daar verblijft is ze terug 10 jaar jonger geworden af en toe begint ze zelfs terug te zingen .....thuis in haar appartement voelde ze zich eenzaam en verlaten.....een verkeerde beweging op de remote control van haar tv en ik moest er naar toe.....dan was er weer een factuur die niet klopte dan was ze weer vergeten haar brood uit de diepvries te halen of sliep ze wanneer de verpleegster kwam of geraakte niet bij de deur of haar sleutel stak op het binnenslot .....het mens was helemaal verloren.

Als haar Tv nu niet werkt staat er een jong iemand nu binnen de 10 minuten in haar kamer om bij te staan.Eten staat klaar op uur en tijd...geen brievenbus meer....en alles wordt geregeld via het WZC.

Uiteraard is de situatie nu uitzonderlijk maar dat is overal en voor iedereen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 augustus 2020 om 11:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:02   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ken er anders meer die wegkwijnen in hun appartementje moederziel alleen.
Allemaal zever....thuisblijven ja zeker. Maar dan wel zolang ge uw plan kunt trekken nog wat te been bent....boodschapje kan doen....alleen u wassen en wc gaan kortom uw plan trekken. En uiteraard nog niet dement zijn want dan is het helemaal niet meer doenbaar.

Ik walg ook van het feit dat alle WZC alleen in het nieuws komen als er iets negatiefs is te melden.

Ik heb alle lof over het WZC waar mijn tante verblijft.....als ik zie hoe dat personeel zich daar uitslooft om de mensen nog een aangename oude dag te bezorgen verdiend dat alleen respect

Sinds mijn tante daar verblijft is ze terug 10 jaar jonger geworden af en toe begint ze zelfs terug te zingen .....thuis in haar appartement voelde ze zich eenzaam en verlaten.....een verkeerde beweging op de remote control van haar tv en ik moest er naar toe.....dan was er weer een factuur die niet klopte dan was ze weer vergeten haar brood uit de diepvries te halen of sliep ze wanneer de verpleegster kwam of geraakte niet bij de deur of haar sleutel stak op het binnenslot .....het mens was helemaal verloren.

Als haar Tv nu niet werkt staat er een jong iemand nu binnen de 10 minuten in haar kamer om bij te staan.Eten staat klaar op uur en tijd...geen brievenbus meer....en alles wordt geregeld via het WZC.

Uiteraard is de situatie nu uitzonderlijk maar dat is overal en voor iedereen
Ik vind het spijtig dat je het rusthuis van je tante gebruikt als referentie voor alle rusthuizen. Op niveau lokaal beleid zijn er nogal verschillen.

Ik heb weet van een rusthuis waar de vensters niet meer konden worden opengemaakt. Enkel om te beletten dat iemand gaat flippen en door het venster kruipt. Ik zeg toch ook niet dat dit overal zo is.
Oud 26 augustus 2020, 12:14   #31
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2.

Gauw met z'n allen gaan interpreteren, die regels waarvan er geen enkele resulteert uit democratische besluitvorming!
Oud 26 augustus 2020, 12:16   #32
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2.

Heb je het nu over de grondwet en België of over de rusthuizen?
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:19   #33
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dan ook wat men moet doen. Het is niet voor niks dat er grondrechten waren: om de waanzin van regelneverij enkele fundamentele beperkingen op te leggen. Maar blijkbaar beseft men dat niet in pure paniek, en gaat men essentiele zaken om zeep helpen door regelneven.
Ook een manier om het te zeggen. Je was me voor, zie ik nu.
Oud 26 augustus 2020, 12:20   #34
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het spijtig dat je het rusthuis van je tante gebruikt als referentie voor alle rusthuizen. Op niveau lokaal beleid zijn er nogal verschillen.

Ik heb weet van een rusthuis waar de vensters niet meer konden worden opengemaakt. Enkel om te beletten dat iemand gaat flippen en door het venster kruipt. Ik zeg toch ook niet dat dit overal zo is.
Ik heb weet van rusthuizen waar de bewoners hun eten voor hun neus wordt gezet, ook als ze niet zelfstandig meer kunnen eten of het besef niet meer hebben dat wat voor hun neus staat dient om op te eten. Na een uur of twee komt de "verpleegster" terug en vraagt "awel? Heb je weer geen honger? Volgende keer beter eten hoor"
Na een paar maand zijn die bewoners er niet meer, van ontbering omgekomen.
Oud 26 augustus 2020, 12:21   #35
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Heb je het nu over de grondwet en België of over de rusthuizen?
De kern van de zaak!
Oud 26 augustus 2020, 12:24   #36
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Net wat ik dacht. En dat de Chinezen ook niet te vertrouwen zijn, tja, dat zal wel niet minder waar zijn. Niets zomaar geloven dus.
Oud 26 augustus 2020, 12:52   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb weet van rusthuizen waar de bewoners hun eten voor hun neus wordt gezet, ook als ze niet zelfstandig meer kunnen eten of het besef niet meer hebben dat wat voor hun neus staat dient om op te eten. Na een uur of twee komt de "verpleegster" terug en vraagt "awel? Heb je weer geen honger? Volgende keer beter eten hoor"
Na een paar maand zijn die bewoners er niet meer, van ontbering omgekomen.
Straffe kost.
Oud 26 augustus 2020, 12:54   #38
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straffe kost.
De moeder van een vriendin mocht het ondergaan. Als haar man of haar dochter haar niet gingen "voeren", at ze niets. Het weinige personeel heeft daar geen tijd voor.
Oud 26 augustus 2020, 12:59   #39
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Een rusthuis is eigenlijk een laatste toevlucht.
2. Er zijn grote verschillen tussen de rusthuizen.
3. De reglementen zijn er uiteraard om nageleefd te worden. De toezichthouder (Vlaamse Regering) dient wel na te gaan of ze menselijk zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2020, 12:59   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De moeder van een vriendin mocht het ondergaan. Als haar man of haar dochter haar niet gingen "voeren", at ze niets. Het weinige personeel heeft daar geen tijd voor.
Kom zeg. Die vriendin mag dat toch niet blauw blauw laten hé. Als er praktijken gebeuren die niet door de beugel kunnen dan moeten die worden aangeklaagd. Desnoods help je haar een beetje.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be