Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2020, 16:44   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Tot er een paar leerkrachten sterven. Dan zien we wel weer.
Eerst de syndicaten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 18:28   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunnen die niet vervangen worden dan ?

Heeft men dat ook gezegd van dode verzorgers ? Verzorgers zijn daar normaal gezien ook niet om ziek te worden. Besmettelijke ziekten zijn NIET de specialiteit van verzorgers, evenmin als van leerkrachten he. Verzorgers hebben maar heel heel zeldzaam met "gevaarlijke" besmette personen te maken. Het is dus ook geen 'deel van hun beroep" om besmettingsrisico te lopen. Het is gewoon zo dat verzorgers met mensen in aanraking komen, en leerkrachten ook. Blijkt dat de patienten van verzorgers soms ziek waren en besmettelijk waren, tja. Blijkt dat leerlingen van leerkrachten soms ziek waren en besmettelijk waren, tja.

Winkels worden ook niet gesloten omdat er een zieke klant is binnengekomen.

Er is nu eenmaal een epidemie, en dat verhoogt het risico voor vele beroepen. Ja, leerkrachten zijn ook blootgesteld, net zoals vele anderen die ergens te maken hebben met menselijk contact.

Mijn vrouw is lerares. Zij gaat ook "naar het front". Ik geef het een behoorlijke kans dat zij het daar vroeg of laat opdoet, en een kleine kans dat zij eraan sterft, of ik eraan sterf na het betrapt te hebben. Zo is het nu eenmaal. Als je daar allemaal rekening mee moet houden, dan kan je op den duur niks meer doen he, en dan is het ook niet nodig om blijven te leven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 augustus 2020 om 18:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 18:30   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is een tekort aan leerkrachten.
Oud 29 augustus 2020, 18:52   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zo is het nu eenmaal. Als je daar allemaal rekening mee moet houden, dan kan je op den duur niks meer doen he, en dan is het ook niet nodig om blijven te leven.
Veel doen we al niet meer. We reizen al een pak minder....we gaan al niet meer naar het werk....geen vergaderingen meer....geen evenementen....alleen nog iets gaan drinken als we buiten kunnen zitten....restaurantbezoek alleen nog op afspraak.....bank en alle instellingen op afspraak.....zwemmen beperkt ...sportclubs ook....geen concerten meer...geen feestjes meer...
Zelfs een normale begrafenis kan niet meer......normaal sterven zal nog mogen denk ik als je je aan de regels houdt

Veel blijft er niet over denk ik en al zeker niks meer spontaans.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 augustus 2020 om 18:54.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 18:53   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er is een tekort aan leerkrachten.
Ik denk dat dat overdreven is. Hoe kan er nu een tekort aan leerkrachten zijn als er niet onderwezen wordt ?

Maw, om een eventueel tekort aan leerkrachten door dodelijke ziekte te vermijden, wat zou leiden tot een vermindering van de onderwijsproductie, gaat men gans de onderwijsproductie stilleggen ? Dat houdt toch geen steek ?
Oud 29 augustus 2020, 18:56   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Veel doen we al niet meer. We reizen al een pak minder....we gaan al niet meer naar het werk....geen vergaderingen meer....geen evenementen....alleen nog iets gaan drinken als we buiten kunnen zitten....restaurantbezoek alleen nog op afspraak.....bank en alle instellingen op afspraak.....zwemmen beperkt ...sportclubs ook....geen concerten meer...geen feestjes meer...

Veel blijft er niet over denk ik en al zeker niks meer spontaans.
Ja, maar dat komt niet door die ziekte he, dat komt door al die maatregelen. Zonder al die maatregelen en zonder schrik zou er geen enkele reden zijn om dat niet te doen. Het paar doden die er gaan vallen zouden niet noemenswaardig, net zoals in het onderwijs, de productiecapaciteit van al die fun, noch de klanten van al die fun, verminderen he.

Kijk, zelfs al valt 1% van uw klanten dood, met 99% kan je toch nog je zaak draaiende houden he. Met werknemers van hetzelfde. Dat was mijn argument hier van in 't begin. Als er 1% van je werknemers dood valt, dan draait uw bedrijf toch nog he. En het is ondertussen al gezakt van 1% naar 0.2% of zo.

0.2% leraren, werknemers, klanten, ondernemers, .... die dood vallen, dat merkt men toch zelfs nog niet eens in een maatschappij.
Oud 29 augustus 2020, 19:05   #27
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat overdreven is. Hoe kan er nu een tekort aan leerkrachten zijn als er niet onderwezen wordt ?

Maw, om een eventueel tekort aan leerkrachten door dodelijke ziekte te vermijden, wat zou leiden tot een vermindering van de onderwijsproductie, gaat men gans de onderwijsproductie stilleggen ? Dat houdt toch geen steek ?
Ik heb niet gezegd dat het eventueel stilleggen van de onderwijsproductie iets zou te maken hebben met een tekort aan leerkrachten.
Ik heb gezegd dat er eigenlijk een tekort is aan leerkrachten, tout court.
Zelfs buiten corona-tijden is dat zo. Echter, niemand wordt naar huis gestuurd omdat een juf of meester niet komt opdagen.

Over de oorzaken van dit tekort, vooral aan mannen, valt veel te zeggen.
Ik vrees dat we dan off topic bezig zijn.
Oud 29 augustus 2020, 19:07   #28
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
'Oei, wat is het hier drukkend’, zegt Ben Weyts (N-VA) als hij de vergaderzaal van zijn kabinet binnenloopt. Hij probeert een raam open te klappen, maar het blijkt op slot.

Kan gebeuren. Ze hadden het interview daar wel kunnen stoppen, het belangrijkste was al gezegd
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 19:09   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
'Oei, wat is het hier drukkend’, zegt Ben Weyts (N-VA) als hij de vergaderzaal van zijn kabinet binnenloopt. Hij probeert een raam open te klappen, maar het blijkt op slot.

Kan gebeuren. Ze hadden het interview daar wel kunnen stoppen, het belangrijkste was al gezegd
Mochten we nu allemaal gewapend rondlopen, dan konden we tenminste nog een raam kapotschieten voor wat frisse lucht, he.
Oud 29 augustus 2020, 19:28   #30
discuz
Minister

Standaard

Citaat:

De capaciteit is redelijk nauw gerekend, er zit niet veel buffer in, dus het systeem loopt van zijn eigen snel vast, net zoals in de zorg.

Als er meer dan 3-4 leerkrachten ineens afwezig zijn, dan wordt het al moeilijk hoor, dan heb je soms ineens groepen van meer dan 100 lln om tegelijkertijd bezig te houden en het aantal toezichters dat je kan inschakelen is beperkt.

De meeste leerkrachten in het middelbaar, hoger en volwassenenonderwijs geven verspreid over een week les aan 100+ mensen. Als een leraar positief test, dan die moeten eigenlijk allemaal ook getest of in quarantaine.

Nee, in de regels zoals ze nu zijn, zeggen ze dat de leraar 1,5m van de lln stond dus dat is niet nodig, de lln kunnen blijven komen. Allemaal goed en wel, maar wie staat er dan voor de klas? Het leger?

Laatst gewijzigd door discuz : 29 augustus 2020 om 19:29.
Oud 29 augustus 2020, 19:35   #31
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Mochten we nu allemaal gewapend rondlopen, dan konden we tenminste nog een raam kapotschieten voor wat frisse lucht, he.

Als deze te licht mocht zijn, hij heeft vast nog wel wat trofeeën in de kast
Oud 29 augustus 2020, 19:40   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er meer dan 3-4 leerkrachten ineens afwezig zijn, dan wordt het al moeilijk hoor, dan heb je soms ineens groepen van meer dan 100 lln om tegelijkertijd bezig te houden en het aantal toezichters dat je kan inschakelen is beperkt.
Ach, dat valt tijdens griepseizoenen of stakingen toch ook wel voor, nee ?

Citaat:
De meeste leerkrachten in het middelbaar, hoger en volwassenenonderwijs geven verspreid over een week les aan 100+ mensen. Als een leraar positief test, dan die moeten eigenlijk allemaal ook getest of in quarantaine.
Omdat er idiote regels zijn. We zouden die allemaal moeten afschaffen natuurlijk. Ik pleit voor het geval waarbij we ons niks van corona aantrekken, behalve dat sommigen dus zullen sterven, maar niet zoveel.

Ik heb het enkel over de gemiste leerkrachten die doodgevallen zijn van corona. Zoveel zullen dat er niet zijn, iets van 0.2% van het corps als ze ALLEMAAL ziek worden. Op een school met 500 leerkrachten is er dus 1 die doodvalt. Dat is toch best op te vangen zou ik denken.

Ik heb het niet over de wat lastiger situatie waar vele leerkrachten 2 weken in hun bed zullen zitten, maar dat kan vergeleken worden met een wat beter gelukte staking ook he.
Oud 29 augustus 2020, 19:56   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over de oorzaken van dit tekort, vooral aan mannen, valt veel te zeggen.
Dat klopt. Nog niet lang geleden hoorde ik uit goede bron dat jongens geen leerkracht meer willen (durven) worden. Eén verkeerd woord of valse beschuldiging en je leven is gekraakt.
Oud 29 augustus 2020, 19:58   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Omdat er idiote regels zijn. We zouden die allemaal moeten afschaffen natuurlijk. Ik pleit voor het geval waarbij we ons niks van corona aantrekken, behalve dat sommigen dus zullen sterven, maar niet zoveel.

Ik heb het enkel over de gemiste leerkrachten die doodgevallen zijn van corona. Zoveel zullen dat er niet zijn, iets van 0.2% van het corps als ze ALLEMAAL ziek worden. Op een school met 500 leerkrachten is er dus 1 die doodvalt. Dat is toch best op te vangen zou ik denken.

Ik heb het niet over de wat lastiger situatie waar vele leerkrachten 2 weken in hun bed zullen zitten, maar dat kan vergeleken worden met een wat beter gelukte staking ook he.
Ik zie eerlijk gezegd die scholen niet lang openblijven. Paar leraressen positief en alles gaat onherroepelijk dicht of toch alle scholen in de stad of de provincie.
Trouwens het is nu al geweten dat er op 1 september in iedere school positieven zullen bij zitten.......dus t'ja......misschien dan maar beter niet aan beginnen...veel werk gespaard. Binnen 10 jaar zijn er dan ongeschoolde handlangers bij de vleet. Kunnen we terug gaan naar een agrarische maatschappij

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 augustus 2020 om 20:01.
Oud 29 augustus 2020, 20:01   #35
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
door ski-leraren
Oud 29 augustus 2020, 21:13   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat klopt. Nog niet lang geleden hoorde ik uit goede bron dat jongens geen leerkracht meer willen (durven) worden. Eén verkeerd woord of valse beschuldiging en je leven is gekraakt.
Fred. In uw vakblad "Klasse" werd 2012 uitgeroepen als het jaar van de man. Zegt je dat niets ?
Oud 29 augustus 2020, 22:26   #37
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fred. In uw vakblad "Klasse" werd 2012 uitgeroepen als het jaar van de man. Zegt je dat niets ?
Neen.Vakblad ''Klasse" nooit van gehoord ? Volgens mij bestond die zever nog niet in mijn tijd. Toen werd er gewoon nog lesgegeven en je had er belang bij om goed op te letten tijdens die les of je kreeg een bordveger tegen uw voorhoofd.
Hoe wij dat allemaal hebben overleefd is me een raadsel Die discriminatie...die vernedering ...dat gepest

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 augustus 2020 om 22:27.
Oud 29 augustus 2020, 22:32   #38
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
De capaciteit is redelijk nauw gerekend, er zit niet veel buffer in, dus het systeem loopt van zijn eigen snel vast, net zoals in de zorg.

Nee, in de regels zoals ze nu zijn, zeggen ze dat de leraar 1,5m van de lln stond dus dat is niet nodig, de lln kunnen blijven komen. Allemaal goed en wel, maar wie staat er dan voor de klas? Het leger?
Dan doen we toch gewoon als in Nederland, zeg gewoon tegen de leerlingen "er is geen les, trek uw plan"
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 23:35   #39
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
verloren generatie
Onderwijseconoom pessimistisch over ‘coronageneratie’: “Er zijn jongeren die hier tot hun tachtig de gevolgen van zullen dragen”

Het ziet er dus niet al te best uit.
Oud 29 augustus 2020, 23:37   #40
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat cijfers.
Er zijn 3.000.000 inwoners tussen 25 en 65.
Hiervan zijn er nu 600 overleden aan corona.
Dat is 0,02%

Er zijn 150.000 leerkrachten tot en met het middelbaar.
Dat betekent dat er ongeveer tot nu toe 30 leerkrachten zijn gestorven.
Oftewel 1 dode op 5000 tijdens de voorbije epidemie.
Met de verhouding tussen positieve/doden die nu 10 maal lager is dan tijdens april-mei wordt dat dus 1 op 50.000.
Je schatting is dus aan nogal aan de hoge kant.
Maar dit zet nog maar eens in de verf hoe weinig doden er gevallen zijn onder de werkende bevolking.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be