![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie in een positie van PARTIELE verantwoordelijkheid gesteld wordt, zal normaal gezien altijd handelen in het maximaliseren van de veiligheid ten aanzien van die partiele verantwoordelijkheid, en het gros van de nadelige effecten van die beslissing afschuiven op zij die voor de rest verantwoordelijk zijn. Als je verantwoordelijk bent voor 'gezondheid' dan ga je maximaal alles doen wat de INDRUK GEEFT dat je voor gezondheid zorgt, en alle niet-gezondheidsschade kan U natuurlijk geen ballen schelen, dat is uw verantwoordelijkheid niet. Dat bekom je altijd door beslissers te hebben die niet de gevolgen moeten dragen van hun beslissingen (ttz, door dwingelandij). Maw, dat is het logische gevolg van wetgeving en staat, en compartimentering van verantwoordelijkheden. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 07:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De schrik van kamp doen veranderen voor de volgende keer, misschien ?
Maar ik geloof er niet in hoor. Het zou mij niet verwonderen dat er binnenkort negationisme wetten gaan komen over het aantal covid slachtoffers. Misschien zelfs negationisme wetten over het voorspelde aantal slachtoffers. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 07:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, het versnelt de zaak een beetje (of vertraagt de zaak minder), waardoor er minder schade is op andere vlakken. Vermijdbare problemen in WZC waren er hier ook en staan los van het verdere beleid qua 'maatregelen' voor de gewone bevolking.
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 4 september 2020 om 07:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn er van die scandinavische landen ook cijfers van de oversterfte? Dat is de echte meetgraad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tussen alle landen waar de epidemie "aan de grond geraakt was", valt Zweden niet op. Die paar scandinavische landen bewijzen niet het "beheersen van de epidemie", maar het is er gewoon, om een nog niet duidelijke reden, NIET VAN DE GROND GEKOMEN. Men kan niet zeggen dat dat door de lockdown was, want in vele lockdown landen is de epidemie WEL van de grond gekomen. EENS van de grond gekomen, maakt de lockdown gewoon niks uit. Om WEL te vergelijken met scandinavische landen, en niet met andere Europese landen, zou men eerst moeten aantonen waarom er zo een groot verschil is tussen Scandinavische LOCKDOWN landen, en niet-scandinavische lockdown landen. Men gaat er blijkbaar van uit dat Scandinavie iets zou hebben dat de epidemie ginder stukken en stukken minder erg maakt dan overal elders in de wereld. En nee, de "bevolkingsdichtheid" is een loos argument, want wat telt is de STEDELIJKE bevolkingsdichtheid. Die is in Scandinavie hetzelfde als bij ons. Dat zij daarnaast grote haast onbewoonde bossen hebben, en wij veel minder, maakt wel een verschil voor de nationale bevolkingsdichtheid, maar uiteraard niet op de epidemische propagatie. Het enige wat Zweden bewijst, is dat de voorspellingen van niet-lockdown en 100 000 doden, gewoon een foute voorspelling was. Men heeft ginder geen enkel deftig SIR model kunnen fitten, tenzij men totaal zotte parameter waarden moest invoeren die totaal anders waren voor Zweden dan gelijk welk ander Europees land. Om de Ferguson voorspellingen ginder niet totaal belachelijk te maken, moet Zweden een TOTAAL ANDER land zijn dan gelijk welk Europees land. De vergelijking tussen buren gaat trouwens even moeilijk tussen lockdown landen: vergelijk Belgie met Duitsland. Een factor van bijna 9. Twee buurlanden met lockdown, en ongeveer de twee uitersten in Europa. Zweden zit er midden tussen. Vergelijk aan de andere kant Peru en Brazilie. Identiek verloop, tot over 't laatste, waar Peru het veel slechter is gaan doen. Peru is het strenge lockdown land, tussen haakjes. Ik heb ondertussen al 10 keer de studie geciteerd die aangeeft dat er statistisch gezien GEEN ENKEL EFFECT KAN TOEGESCHREVEN WORDEN aan de lockdown, ten aanzien van het aantal doden tussen 1 maart en 1 mei. Lockdown of niet is een ONAFHANKELIJKE PARAMETER ten aanzien van het aantal doden per miljoen inwoners. Tot lang verweet men mij van zo geen deftige studie te maken van wat ik illustreerde met data, zoals ik hierboven doe. Ondertussen is zo een studie gemaakt en in een tijdschrift van The Lancet gepubliceerd. Maw, vanaf nu kan je niet meer zeggen, zonder statistische zever te verkopen, dat men "uit de data kan zien dat Zweden het slecht deed OMWILLE van geen lockdown". Maar meer nog: wij gaan nu een periode tegemoet waar we zullen doen zoals de Zweden. Omdat, wat we gedaan hebben, niet voor herhaling vatbaar was, en in de mate dat het zou gewerkt hebben, herhaling noodzakelijk maakte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik stelde, het echte resultaat heeft totaal geen belang als je een partieel verantwoordelijke beslisser bent. Je moet gewoon die beslissingen nemen die het voordeel voor uw onderdeel maximaal LIJKEN te maken. Waaruit blijkt dat je "je best doet". Dat moet geen echte resultaten opleveren. En dat mag veel schade veroorzaken op andere vlakken. Het is de aard van een administratieve beslissing. Schijn ophouden en beperkte verantwoordelijkheid. Gesticuleren.
En nadien uiteraard redenen bedenken waarom objectief waarneembaar betere oplossingen in werkelijkheid slechter waren (mist spuien en aan propaganda doen) of niet toepasselijk waren. Een administratieve beslissing wordt nooit op basis van feiten en echte resultaten genomen. Dat zou idioot zijn, dat is niet de bedoeling van een administratieve beslissing. Die wordt enkel maar genomen als strategie voor de beslisser. Soms kan de beste strategie erin bestaan, van ook het beste resultaat te bekomen. Maar meestal niet. Het probleem met echte resultaten is dat die te moeilijk waarneembaar zijn en teveel moeite vragen in een omgeving gevuld met propaganda. Het is beter om aan propaganda te doen dan proberen echte resultaten te boeken. Dat laatste is enkel maar het geval als je ook zelf de gevolgen van de resultaten moet dragen, wat in een administratief kader nooit het geval is. Enkel maar in de bedrijfswereld, en dan nog. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 08:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wel juist is, is dat die golven zullen verhoogd worden naarmate de maatregelen van de vorige golf efficient waren. Hoe efficienter de maatregelen (maar ook de reactie van de bevolking) in de eerste golf, hoe hoger natuurlijk de tweede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daarvoor moet je stevig in je schoenen staan en BESEFFEN dat de anderen om gekende mechanismen, "dwalen". Soms is "niet met de consensus meegaan" glorierijker en meer fun dan "met de wolven meehuilen". Het hangt af of je een apparatchik bent of niet. Zoals we zien zijn er in het overgrote deel van de wereld apparatchiks. Maar geen enkel selectie systeem is perfect en die Zweedse epidemiologen tonen dat aan, dat de selectie van apparatchiks soms faalt. De toekomst zal uitwijzen of het systeem zich zal "corrigeren" en het volgende keer beter doen om daar een volgzame kwiebus op die zijn plaats te krijgen, of omgekeerd, of zo een falen gans het systeem in vraag zal stellen. Je kan ergens zeggen dat Zweden een kankergezwel is in het systeem. Gaat de kanker woekeren, of gaat het systeem die elimineren ? Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 09:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Rationele vreugde aan 'het juiste doen' is prima natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De situatie is ernstig maar zeker niet serieus." Voor ene keer zegt een slogan het duidelijk. In tegenstelling tot declamaties van spuiers (m/v) van spreuken a la Phil Bosmans.
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zever aan de kassa staat mij zo al niet aan. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De maatregelen op de rest van de bevolking hebben daardoor maar een erg beperkt effect. https://www.euromomo.eu/graphs-and-m...res-by-country |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het zou pas bedenkelijk zijn als ze zouden zeggen: "hehe, gaan jullie maar mooi de afgrond in!"; of: "Haha, die domme Van Ranst in België, wij zijn beter!". Maar zo zijn die mensen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het is mijn voornaamste bron van vreugde, dat soort bedenkingen ![]() Mocht iedereen mijn goeie raad volgen, dan was er geen fun aan he. Dan kan men zich niet onderscheiden. Het zou een verschrikkelijk idee zijn, dat de wereld een zware stommiteit vermijdt door mijn raad op te volgen ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 4 september 2020 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |