Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2020, 12:40   #21
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Ergens begrijp ik die jogger wel.

Als kind en jongvolwassene had ik een echte hondenfobie; nu is het beter, maar een liefhebber zal ik nooit worden. Als je een fobie hebt voor een bepaalde diersoort bekijk je elk gedrag als een bedreiging, ook al is het in werkelijkheid speels en onschuldig. En dan ga je ofwel vluchten, ofwel ga je zelf in de aanval.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2020, 13:08   #22
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht

Als kind en jongvolwassene had ik een echte hondenfobie; nu is het beter, maar een liefhebber zal ik nooit worden. Als je een fobie hebt voor een bepaalde diersoort bekijk je elk gedrag als een bedreiging, ook al is het in werkelijkheid speels en onschuldig. En dan ga je ofwel vluchten, ofwel ga je zelf in de aanval.
Ergens begrijp ik u een klein beetje.
Als je een Staffordshireterriër, Pitbull, Hakita Inu, Sint Bernard, Mechelse Scheper,...op uzelf ziet komen afstromen, dan begrijp ik een beetje dat mensen schrik kunnen krijgen.

Maar van een Jack Russell hondje ter grote van een veldmuis ? Neen, dat maakt u mij niet wijs.
Die jogger is een stuk crapuul dat niet in de maatschappij thuishoort. Wie zoveel haat in zijn lijf heeft dat hij mensen gaat onthoofden of honden doodsteken kan echt niet in een overbevolkte moderne maatschappij !
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2020, 13:21   #23
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Dit is dus NIET waar !
En het is heel erg dat ouders hun kinderen angst aanleren voor dieren.
Ik ben opgegroeid op de boerderij van mijn grootouders. Zij leerden mij voor geen enkel dier angst te hebben, want dan voelen bijna alle dieren (behalve mollen en spitsmuizen) zich meester van de situatie en gaan die superioriteit gebruiken.
Maar geen angst hebben wil niet zeggen dat men niet waakzaam moet zijn in de nabijheid van dieren. Mijn grootouders hebben mij ook geleerd geen enkele dier, van hond, naar koe of paard, zomaar blindelings te vertrouwen. Waakzaamheid is steeds noodzakelijk en steeds focussen op de reactie van de dieren.
Dat betekende dat toen ik klein was (vier jaar of minder) er steeds een volwassene bij mij was toen ik in contact kwam met dieren. Later moest ik mijn plan trekken. Met de goede raad van mijn grootouders ben ik nooit in verlegenheid gebracht of bedreigd door een dier.

In België is het bij wet verboden om je hond los te laten lopen in het openbaar, behalve dan op enkele specifieke plaatsen zoals bijvoorbeeld hondenweides. Heel wat baasjes lappen echter deze wet aan hun laars en laten hun hond wel los lopen, zeker in het bos. Vaak doen ze dit uit "schuldgevoel", omdat ze vinden dat hun vrij moet kunnen rondlopen en snuffelen. Maar is het aan de lijn lopen echt een belemmering voor je hond? Misschien, maar je kan het aan de lijn lopen als baasje veel leuker en interessanter maken dan je zelf denkt!

ergo, u overtreedt de wet.

Maar ja...alles moet clean zijn nu, zonder risico's en vooral de ouders moeten niet al te veel inspanningen moeten leveren. Hun jongen moeten op straat gaan spelen dat zijzelf ervan verlost zijn en zalig thuis achter hun schermpje kunnen zitten. (in het beste geval, ik ken ouders die gaan joggen, sporten,....als hun jongen doodgewoon buiten gestoempt zijn en hun plan moeten trekken)
https://www.politie.be/5388/vragen/o...onden-loslopen

Zo is het in Leuven. 9/10 zal het in de rest van het land wel gelijkaardig zijn.
In speeltuinen is het niet meer dan logisch dat honden aan de leiband horen.
En ik leer mijn kinderen geen angst aan. Die hebben die angst en die wordt gevoedt door het feit dat die honden loslopen. Zo kunnen ze er ook niet stelselmatig aan gewennen. Neen ze krijgen ineens de volle pot. Dat leidt tot paniek. En dat is een psychologisch bewezen feit.
comfort zone
stretching zone
paniek zone
Ik ben voorstander van het werken vanuit de stretching zone, zeker bij kinderen.

Overigens ik heb wel gelijk :
https://www.kwispelenkompanie.be/blo...en-aan-de-lijn

U overtreedt dus de wet.

Die jogger heeft het recht zich te verdedigen tegen ongedierte. Dat hij een mes bij zich draagt zal darentegen wel onwettig zijn.

De angst is overigens meer dan terecht :

https://www.standaard.be/cnt/dst08042003_075

Laatst gewijzigd door stuyckp : 22 november 2020 om 13:27.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2020, 13:36   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Euhm, ik ben zelf een fervent loper en heb af en toe een problematische ontmoeting met een hond. Maar iets ergers dan eens goed vloeken heb ik nog nooit gedaan.
Als het een langeafstandsloper is zal hij waarschijnlijk wel al eens door een loslopende hond aangevallen zijn. Wat zijn motieven zijn om een mes op zak te hebben weet ik niet.
Ik ben tegen wapendracht, maar ik zou pepperspray toelaten, dat is een typisch verdedigings’wapen’ en vrij ‘onschadelijk’.
Oud 22 november 2020, 13:37   #25
De Rode Willem

Standaard

https://www.hondencentrum.com/artike...d-alstublieft/

Citaat:
Vreemd genoeg bestaat er in België en Nederland geen algemene eenduidige wetgeving of reglementering over het aan de leiband houden van viervoeters. Elke gemeente moet dan ook afzonderlijk een reglement opstellen en maatregelen nemen om de veiligheid en de rust van de bevolking te verzekeren. Bijgevolg heeft de overgrote meerderheid aan Belgische en Nederlandse gemeenten elk op zich de beslissing genomen om hun inwoners te verplichten honden aan de leiband te houden.
Oud 22 november 2020, 13:46   #26
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ergens begrijp ik u een klein beetje.
Als je een Staffordshireterriër, Pitbull, Hakita Inu, Sint Bernard, Mechelse Scheper,...op uzelf ziet komen afstromen, dan begrijp ik een beetje dat mensen schrik kunnen krijgen.

Maar van een Jack Russell hondje ter grote van een veldmuis ? Neen, dat maakt u mij niet wijs.
Die jogger is een stuk crapuul dat niet in de maatschappij thuishoort. Wie zoveel haat in zijn lijf heeft dat hij mensen gaat onthoofden of honden doodsteken kan echt niet in een overbevolkte moderne maatschappij !
Fobieën zijn nu eenmaal niet rationeel. Iemand met vliegangst weet op een onschuldig moment ook dat zijn angst statistisch gezien geen steek houdt t.o.v. andere vervoersmiddelen.

Het punt is net dat je met een fobie op het moment van confrontatie niet meer helder denkt. Dan overheerst de angst alle ratio en ga je in fight or flight modus. Pure overlevingsreflex. Of dat dan een pitbull is of een malteser, die hond is op dat moment een levensbedreigend monster.

En dan nog, zelfs al heb je geen fobie, als iets een bedreiging vormt voor uw fysieke integriteit, dan ga je in verdedigingsmodus. Als een schoothondje naar uw enkels hapt, moet je dan braafjes blijven staan, vleeswonde en bacteriële infecties ten spijt? Mij lijkt een welgemikte stamp op de snuit niet ongeoorloofd.
Oud 22 november 2020, 13:51   #27
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nemo censetur ignorare legem is een algemeen aanvaard rechtsbeginsel.

U wordt wel degelijk verwacht de regels te kennen van elke gemeente op wiens grondgebied u zich begeeft. Onwetendheid is nooit een excuus in de rechtbank bij niet-naleving.
Oud 22 november 2020, 14:06   #28
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Bijgevolg heeft de overgrote meerderheid aan Belgische en Nederlandse gemeenten elk op zich de beslissing genomen om hun inwoners te verplichten honden aan de leiband te houden.

Dat lijkt me voldoende om te onthouden.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 22 november 2020 om 14:22.
Oud 22 november 2020, 14:17   #29
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht

Maar hij had wel een mes bij zich, dat is toch bijzonder vreemd als jogger.
Oud 22 november 2020, 14:21   #30
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dat betekent dat hij waarschijnlijk al ervaring had met dit soort situaties. Maar dat is gissen.
Oud 22 november 2020, 14:24   #31
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Inderdaad; dat is de kern van de zaak.
Het is ongelofelijk dat het slachtoffer hier zomaar tot dader wordt gebombardeerd.
Iemand zo gestoord dat die een mes meeneemt tijdens het joggen, kan echt niet binnen onze maatschappij.
Alle discussie over fobiën ten spijt, een veldmuis met wat langer haar vormt nooit een zodanige bedreiging dat er met messen moet gestoken worden.
Net zomin als een cartoon een excuus tot het zwaaien van messen kan zijn, net zomin kan een minihondje dat zijn !
En ja ik vind beiden van eenzelfde kaliber.
Oud 22 november 2020, 14:27   #32
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat betekent dat hij waarschijnlijk al ervaring had met dit soort situaties. Maar dat is gissen.
Tja het verschrikkelijke konijn van Caerbannog leeft daar in die contreien.
Oud 22 november 2020, 14:31   #33
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad; dat is de kern van de zaak.
Het is ongelofelijk dat het slachtoffer hier zomaar tot dader wordt gebombardeerd.
Iemand zo gestoord dat die een mes meeneemt tijdens het joggen, kan echt niet binnen onze maatschappij.
Alle discussie over fobiën ten spijt, een veldmuis met wat langer haar vormt nooit een zodanige bedreiging dat er met messen moet gestoken worden.
Net zomin als een cartoon een excuus tot het zwaaien van messen kan zijn, net zomin kan een minihondje dat zijn !
En ja ik vind beiden van eenzelfde kaliber.
Ik moet nu wel eerlijk zeggen dat sommige honden ook echt agressief kunnen zijn, en je bijvoorbeeld als rustige fietser je je rot schrikt als er plots een grote hond blijkt op straat te kunnen lopen en je een heel stuk achterna te hollen.
Sommige mensen trainen hun hond precies op een dergelijke manier dat hij gehaaid onschuldige voorbijgangers aanvalt.
Maar dit schattige hondje lijkt mij nu ook niet in dit scenario te passen.
Oud 22 november 2020, 14:39   #34
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Ik moet nu wel eerlijk zeggen dat sommige honden ook echt agressief kunnen zijn, en je bijvoorbeeld als rustige fietser je je rot schrikt als er plots een grote hond blijkt op straat te kunnen lopen en je een heel stuk achterna te hollen.
Sommige mensen trainen hun hond precies op een dergelijke manier dat hij gehaaid onschuldige voorbijgangers aanvalt.
Helemaal akkoord.
Op drukke plaatsen (zoals nu bvb wandelwegen, wandel/fietswegen) houdt een verantwoordelijk hondenbezitter zijn hond aan de leiband.
Trouwens een hond mag getrained worden maar ik ben totaal tegen aanvalstraining (behalve voor politiehonden). Honden moeten sociaal gemaakt worden, en dit zowel naar soortgenoten, mensen als andere dieren.
Een hond is een grote kost om die beesten op een verantwoorde manier in de maatschappij te plaatsen.
En inderdaad als ik mijn honden niet bij heb (aangelijnd of niet) en ik zie zo'n Stafforshire (of Pitbull) met een bepaald type mens aankomen, kijk ik toch ook zeer goed uit wat de hond gaat doen.

Maar zoals u stelt in uw laatste zin, een veldmuis met lang haar kan gewoon niet passen in het scenario van een agressieve gevaarlijke hond.
In dit geval is de messensteker het maatschappelijke gevaar !
Oud 22 november 2020, 14:45   #35
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Kleine honden kunnen ook behoorlijk agressief zijn.
Als die man nu al eerder gebeten is geweest door een hond, en daarom een mes bij had, dan vind ik dat niet per se gestoord, maar een verzachtende omstandigheid.
Er wordt veel te snel geconcludeerd, meestal door gestoorde personen, dat iemand anders gestoord is.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 22 november 2020 om 14:46.
Oud 22 november 2020, 14:58   #36
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Kleine honden kunnen ook behoorlijk agressief zijn.
Als die man nu al eerder gebeten is geweest door een hond, en daarom een mes bij had, dan vind ik dat niet per se gestoord, maar een verzachtende omstandigheid.
Er wordt veel te snel geconcludeerd, meestal door gestoorde personen, dat iemand anders gestoord is.
Bosspitsmuizen staan ook bekend als behoorlijk agressief.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosspitsmuis
Citaat:
Spitsmuizen zijn solitaire dieren, die zeer agressief tegenover soortgenoten kunnen zijn. Ze zijn zeer territoriaal
Maar niemand is dus bang van een bosspitsmuis. Ook niet als er wat langer wit haar op staat en ze Jack Russell heet.

Een mes gebruiken kan NOOIT onderhavig zijn aan verzachtende omstandigheden. Als we het doden van een hond gaat goedkeuren en van de wrede hondendoder een slachtoffer maakt in plaats van een gestoorde smeerlap van een dader, ligt de weg open om ook koppensnellende religieuze fanatici te gaan bestempelen als slachtoffers...wegens een trauma in hun jeugd en mama die dronk en pillen pakte en papa die nooit thuis was.

Messenstekers lijken mij niet echt normale mensen. Het vergt echt al een totaal misvormd gestoord brein om zulke krapuleuze smeerlappen proberen goed te praten. Van geschifte daders slachtoffers maken is nooit een goede en duurzame maatschappelijke keuze.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 22 november 2020 om 15:00.
Oud 22 november 2020, 15:03   #37
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Bosspitsmuizen staan ook bekend als behoorlijk agressief.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosspitsmuis

Maar niemand is dus bang van een bosspitsmuis. Ook niet als er wat langer wit haar op staat en ze Jack Russell heet.

Een mes gebruiken kan NOOIT onderhavig zijn aan verzachtende omstandigheden. Als we het doden van een hond gaat goedkeuren en van de wrede hondendoder een slachtoffer maakt in plaats van een gestoorde smeerlap van een dader, ligt de weg open om ook koppensnellende religieuze fanatici te gaan bestempelen als slachtoffers...wegens een trauma in hun jeugd en mama die dronk en pillen pakte en papa die nooit thuis was.

Messenstekers lijken mij niet echt normale mensen. Het vergt echt al een totaal misvormd gestoord brein om zulke krapuleuze smeerlappen proberen goed te praten. Van geschifte daders slachtoffers maken is nooit een goede en duurzame maatschappelijke keuze.
U overdrijft en gooit alles op een hoopje. Er koppensnellende religieuze fanatici bijhalen is werkelijk grotesk en belachelijk. Het toont aan dat je weer bijzonder weinig argumenten hebt. Zoals gewoonlijk.
Oud 22 november 2020, 15:05   #38
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja het verschrikkelijke konijn van Caerbannog leeft daar in die contreien.
Maak er maar een karikatuur van.
Oud 22 november 2020, 15:09   #39
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
U overdrijft en gooit alles op een hoopje. Er koppensnellende religieuze fanatici bijhalen is werkelijk grotesk en belachelijk. Het toont aan dat je weer bijzonder weinig argumenten hebt. Zoals gewoonlijk.
Dat is niet grotesk en belachelijk....
Het is een uiting van hetzelfde gewelddadige fanatisme.
En welke argumenten, buiten wettelijke moet u hebben om messendrager te veroordelen.
En welke argumenten moet u hebben om messentrekkers en hondendoders goed te praten ?
Of pleit u zoals in de VS dat iedereen maar veel en zware wapens moet kunnen dragen om eventuele onvoorziene omstandigheden weg te schieten of te steken.

Trouwens de hond was iemand eigendom. Als "jongeren" andermans bezittingen beschadigen staat allahfoob Vlaanderen te krijsen en te schreeuwen. Als het goed uitkomt vindt dat Vlaanderen het onverdoofd doden van andermans heel begrijpelijk en gaat dat zelfs goedpraten.

Van meer dan één consequentie is dat Allahfoob Vlaanderen ook niet ziek geworden blijkbaar.
Oud 22 november 2020, 15:11   #40
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Maak er maar een karikatuur van.
Tuurlijk, wat is een jack russelltje meer dan een onschuldig konijn ?
En ik heb er geen karikatuur van gemaakt, u hoeft mij niet meer eer te betuigen dan ik verdien...Blijkbaar waren ze bij Monthy Python vooruitziend genoeg om mensen die kleine witte diertjes als grote maatschappelijke bedreiging zien, eens ferm belachelijk te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be