Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2004, 17:00   #21
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
[font=Arial][size=2] Grappig artikel in De Standaard van vandaag: [/size][/font]

[font=Arial][size=2]De Standaard, pagina 32, 240 woorden[/size][/font]
[font=Arial][size=2]07-12-2004[/size][/font]
[font=Arial][size=2]emdp yng;

Sint doet racistische uitspraken in Sint-Niklaas [/size][/font]

[font=Arial][size=2]SINT-NIKLAAS - Sinterklaas heeft zich op een feestje in een Vlaams-nationalistisch café in Sint-Niklaas bezondigd aan racistische uitspraken. De stad reageert met een open brief aan de Sint.

,,Ik was onlangs te gast op een plaats waar veel kinderschoentjes buitenstonden: de moskee. Maar jullie denken toch niet dat ik de schoentjes van die profiteurs allemaal gevuld heb?'' sprak de Goedheilig Man in het bijzijn van kinderen.

De woorden die de Sint uitsprak in het lokaal Steenstraete in de Nieuwstraat 86 vernam de schepen Kris Van der Coelden (SP.A) ,,uit betrouwbare bron''. Hij tilt zwaar aan het incident en stuurde Sinterklaas een open brief.

,,Ik vind dit bijzonder jammer, vooral omdat u zoveel invloed hebt op de kindjes en zij bijna blindelings geloven wat u hen zegt'', schrijft Van der Coelden. Hij vindt het zijn plicht te reageren op de xenofobe uitspraken.

,,Die zijn sowieso onaanvaardbaar. Dat ze gedaan werden door een Sint in het bijzijn van kinderen, geeft de woorden een bijzonder bezwarend karakter.''

Gesprek

Als schepen van Sociale Zaken vindt Van der Coelden het zijn taak erop toe te zien dat ,,alle kindjes in onze stad gelijk behandeld worden, ongeacht hun afkomst, hun huidskleur of hun geloof''.

,,Ik dacht dat dit ook uw visie was, maar blijkbaar heb ik me vergist.'' De schepen nodigt de kindervriend uit voor een gesprek: ,,U mag uw plechtige gewaad aantrekken, maar u mag ook in vrijetijdskleding naar mijn bureau komen.'' (dhs)
[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Of hoe snel de Linkse Kerk op haar multicul-teentjes is getrapt! Zelfs de Sint (met zijn zwarte dienaars, de Pieten, als dat geen racisme is?!? ) ontsnapt niet aan de toorn van de Gedapo! [/size][/font]
[font=Arial][size=2]
[/size][/font]
De Sint heeft groot gelijk.

Christelijke kindjes zijn braaf en verdienen lekkers.

Islamitische kindjes zijn stout en verdienen de roe. Geef ze er maar goed van langs Piet, tot ze bont en blauw zien!

Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 17:07   #22
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
De Sint heeft groot gelijk.

Christelijke kindjes zijn braaf en verdienen lekkers.

Islamitische kindjes zijn stout en verdienen de roe. Geef ze er maar goed van langs Piet, tot ze bont en blauw zien!

Mag ik vragen wat die negerin in uw avatar staat te doen Wreker??
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 17:12   #23
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door V.V.P
Mag ik vragen wat die negerin in uw avatar staat te doen Wreker??
Als ge goesting hebt kunt ge ook een paar flinke toeken van de roe op uwe smoel krijgen hoor.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 17:26   #24
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal

"Lieve kinderen, ik zit momenteel zonder speelgoed of snoep. De stoute moslimkinderen hebben alles gepikt en zich verschanst in de moskee. Wij hopen - als wij volgend jaar terugkomen - geen vreemdelingen meer aan te treffen in deze gemeente zodat wij jullie weer op een veilige manier cadeautjes en speelgoed en lekkere snoep kunnen bezorgen. Helaas verbiedt de boze Belgische wetgever mij en de Zwarte Pieten een eigen militie op te richten om de stoute vreemdelingen in de zak te stoppen. Daarom moeten jullie ervoor zorgen dat ze verhuizen. Als alles weer veilig is en de vreemde kinderen zijn weg, dan, dan zullen jullie volgend jaar met dubbel zoveel snoep en speelgoed overladen worden."
En ik ga hier maar de helft van de zak uitdelen, want de rest moet naar jullie Waalse vriendjes. Ze zijn het hele jaar stout geweest, maar toch krijgen ze lekkers.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 17:33   #25
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Als ge goesting hebt kunt ge ook een paar flinke toeken van de roe op uwe smoel krijgen hoor.
....dat mag je altijd es proberen. Ik ben de 16ste op de betoging in Antwerpen "Europa-Europees". Kom gerust af....
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 19:47   #26
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

te laat voor die zever, Sinterklaas is alweer naar Spanje vertrokken
Oud 7 december 2004, 20:01   #27
Gargamel
Banneling

Standaard

Beetje normaal dat die kindjes niks kregen,ze toonden allen hun kont aan de Sint

Laatst gewijzigd door Gargamel : 7 december 2004 om 20:02.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2004, 20:11   #28
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Dat hele Sinterklaascircus, de laatste jaren, is zo al zielig genoeg, met alle commerciële uitbuiting daarrond erbij. Idem dito voor wat het kerstmannetje betreft.

Dat bepaalde politieke middens nu begonnen zijn die circus mee uit te buiten zegt alles over die politieke middens.

Onze kinderen hebben recht op wat beters dan dat. Gaat de paashaas binnen een paar maand zich ook met politiek bezighouden? Jaag hem dan ook maar weg, wat mij betreft.

Erg! Hééééééél erg... Ik hou mijn hart vast voor de erfenis waarmee wij onze kinderen gaan opzadelen, als bepaalde politieke middens het in dit land voor het zeggen gaan krijgen.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 00:35   #29
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2] [/size][/font][font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2]Of hoe snel de Linkse Kerk op haar multicul-teentjes is getrapt! Zelfs de Sint (met zijn zwarte dienaars, de Pieten, als dat geen racisme is?!? ) ontsnapt niet aan de toorn van de Gedapo! [/size][/font]
[font=Arial][size=2]
[/size][/font]
Die linkse wereldverbeteraars hebben gewoonweg geen gevoel voor humor.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:26   #30
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Stel u voor dat de Sint zou gezegd hebben: "Aan de blanke kindertjes geef ik niets want die hebben al zo veel. Die zijn al rijk."

Als je het draaiboek van de Sint wil gebruiken dan moet je ook de waarden die deze figuur voorstaat ook respecteren. Straks gaat de Kerstman de oorlog nog verkondigen en Mr Valentijn de haat-relatie. Verkracht toch niet deze amusante figuren. Dus voor een keer hebben de sossen gelijk. (Dat ik dat nog ooit zou zeggen ... )
Oud 12 december 2004, 14:18   #31
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Die linkse wereldverbeteraars hebben gewoonweg geen gevoel voor humor.
Humor breng je best op het niveau van het publiek waartoe je je richt.

De Sint richt zich in de eerste plaats tot kinderen. Dus is daar slechts kinderlijke (en niet "kinderachtige") humor op zijn plaats.

Racistische ironie, of racistisch cynisme bevat een dubbele bodem. Dat is niet eigen aan het racistische karakter van dergelijke humor, maar wel aan het ironische of het cynische. Kinderen vatten die dubbele bodem nog niet, of schatten hem verkeerd in. Daardoor kan dergelijke humor bij hen onvoorziene effecten ressorteren.

Ik herinner aan het incident, een paar weken geleden nog maar, waar een elfjarige kinderpremier met een paar boude uitspraken ten prooi werd geworpen (door de media) aan al wie munt poogde te slaan uit die uitspraken: het Vlaams Belang meende de jongen te moeten feliciteren, de tegenstanders van het VB riepen uit dat dat joch de reikwijdte van zijn uitspraken niet had kunnen inschatten.

Die discussie moet hier niet verder gevoerd worden, er staat ergens een discussiedraad op dit forum. Mij gaat het alleen om de aandacht die iedereen moet besteden aan de leefwereld van kinderen, en de manier waarop zij met prikkels vanuit de volwassen maatschappij omgaan. En dat is vaak op een gans andere wijze dan dat volwassenen dat doen. Een diepzinniger en gevoeliger wijze, die soms littekens nalaat - daar waar volwassenen al "gehard" zijn.

Uit respect voor onze kinderen een oproep aan alle Sinterklaasspelers en Kerstmanspelers (en binnen een paar maand de Paashaas) om zich in het kinderlijke uit te drukken, en prikkels vanuit de volwassenheid zoveel mogelijk achterwege te laten. Daaraan zijn kinderen nog niet toe. Gun ze verdomme toch nog een klein beetje jeugd.

En gun ze gerust wat humor. Maar dan humor op hun niveau, zonder dubbele bodems. Ook aan cynisme zijn ze nog niet toe.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be