Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2020, 12:27   #21
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tuttut, uitleg graag.
Vraag het maar aan Daniël Termont. Die heeft Sigfried Bracke toen goed de levieten gelezen. En terecht!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2020 om 12:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 12:29   #22
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vraag het maar aan Daniel Termont. Die heeft Sigfried Bracke toen goed de levieten gelezen. En terecht!
In plaats van dat u toelichting geeft, suggereert u daadwerkelijk om aan Daniel Termont te vragen (via e-mail, telefonisch, even aanbellen?) om te vragen wat u bedoelt?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 12:34   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Toen waren de Vlamingen wel de baas. De regering bestond toen uit Open VLD, CD&V, N-VA en MR.

Een kamervoorzitter mag alles hoor. De meerderheidspartijen gaan zichzelf echt niet aanvallen. Al wat een kamervoorzitter misdoet (zolang het niet al te hard de spuigaten uitloopt), zal enkel bij de oppositie tot kritiek leiden.
De uitschuiver van de huidige kamervoorzitster heeft geen iota te maken met wie dan ook de baas is. Het heeft te maken dat zij blijkbaar nog niet heel goed beseft dat een Kamervoorzitster zich moet onthouden (als Kamervoorzitster) van politieke voorkeuren. En dit omdat die functie neutraliteit veronderstelt. Dat is alles.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2020 om 12:35.
Oud 17 december 2020, 12:37   #24
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag het maar aan Daniel Termont. Die heeft Sigfried Bracke toen goed de levieten gelezen. En terecht!
lol
die valiezenman toch
Oud 17 december 2020, 12:40   #25
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
lol
die valiezenman toch
Sigfried van de NVA, de geheime Snoeper. Zou het zo niet zijn.

Dit gezegd zijnde, is het evident dat de huidige kamervoorzitster in het vervolg de handen op mekaar moeten houden en geen vooringenomenheid meer moet tonen. Want zij is voorzitster van de hele Kamer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2020 om 12:41.
Oud 17 december 2020, 12:46   #26
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier heeft Francken overschot van gelijk. Een voorzitter van de Kamer hoort neutraal te blijven. We zullen haar reactie (handgeklap) maar toeschrijven aan haar onervarenheid als prille voorzitter van de Kamer. Niet voor herhaling vatbaar. Ze ging goed in de fout.
Dit is inderdaad volkomen ongepast.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 12:54   #27
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Opstappen met onmiddellijke ingang van PS-er Tilleux als Kamer-Voorzitter is enig mogelijke optie.
Francken zal zijn brief versturen, en vermoedelijk antwoord krijgen. Daarmee zal de kous af zijn.

edit : het incident is blijkbaar gesloten :

Citaat:
De N-VA'er rakelde het incident woensdagavond tijdens de thematische begrotingsbespreking over Defensie nog eens op. "U heeft gisterenavond een persoonlijke aanval tegen mij gesteund en zo uw eigen reglement overtreden."
‘Geen positie ingenomen’

Tillieux onderbrak hem na een tijdje. "Ik ben het niet eens met wat u zegt", klonk het. "Ik heb geen positie ingenomen in het debat."

Tillieux wees er nog eens op dat Francken volgens haar zijn spreektijd op een oneigenlijke manier had gebruikt. "U hebt gisteren meerdere artikelen in het reglement overtreden, dat is wat onaanvaardbaar is.”

Francken heeft Tillieux intussen een brief geschreven met de vraag om een gesprek. Hij gaf na haar interventie wel aan dat het incident wat hem betreft gesloten is. "Ik hoop goed met u te kunnen samenwerken", klonk het.
https://www.hln.be/binnenland/franck...aren~a2618530/

Laatst gewijzigd door Pandareus : 17 december 2020 om 13:12.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 14:48   #28
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Francken zal zijn brief versturen, en vermoedelijk antwoord krijgen. Daarmee zal de kous af zijn.

edit : het incident is blijkbaar gesloten :

https://www.hln.be/binnenland/franck...aren~a2618530/
diene mens is veel te goed voor deze wereld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 14:58   #29
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kamervoorzitter van het federale parlement heeft haar neutraliteit laten varen.

Iemand een gebrek aan dossierkennis verwijten heeft in de verste verte niets te maken met het feit of die persoon een man of een vrouw is.
Het is een kamerlid onwaardig om dit te opperen in de kamer, ze deed dit waarschijnlijk uit gebrek aan argumenten.
Dat de meerderheid voor zo'n parlementslid applaudisseert, zegt veel over de meerderheid. Maar dat de kamervoorzitter, die absoluut neutraal moet zijn, ook applaudisseert, kan er bij mij niet in.

HLN 16-12-2020
Clash in de Kamer tussen Theo Francken en Kamervoorzitter over “seksisme”.

Francken: “Dit is gewoon schandalig”

In de Kamer is het gisteren tot een felle aanvaring gekomen tussen Theo Francken (N-VA) enerzijds en minister van Defensie Ludivine Dedonder en Kamervoorzitter Eliane Tillieux (beiden PS) anderzijds. Nadat Francken Dedonder een “gebrek aan dossierkennis” verweet, kreeg hij van een cdH-parlementslid een verwijt van seksisme naar het hoofd gesmeten, waarop de meerderheid én Tillieux applaudisseerden. Dat de Kamervoorzitter daarbij haar neutraliteit liet varen, kan er bij Francken niet in.

Het debat draaide gisterenavond over de fysieke proeven voor nieuwe rekruten die voorlopig zijn stopgezet vanwege de coronamaatregelen tot indoor sporten opnieuw zijn toegelaten. Dat is niet naar de zin van N-VA. “De fysieke selectieproeven maken een substantieel onderdeel uit van de aanwervingsprocedure. In een jaar waarin er maar liefst 2.300 nieuwe rekruten moeten worden aangetrokken, is het on hold zetten van elke vorm van fysieke testing niet aanvaardbaar”, vindt Francken, die er ook op wijst dat bij de politiescholen wel nog fysieke proeven plaatsvinden. “De N-VA wil een professionele defensie met topfitte militairen. Defensie is geen tewerkstellingsproject, noch een aanwervingsbatterij. De meest bekwame mensen moeten aangeworven worden.”

Tijdens het debat over de kwestie gisterenavond liepen de spanningen behoorlijk op in de Kamer. Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) verdedigde de tijdelijke regeling en verklaarde dat er zowel bij de politie als bij het leger sinds maart geen dergelijke fysieke proeven meer worden gedaan. Klopt niet, repliceerde Francken, die de minister daarop aanwreef haar dossiers niet te kennen. Daarop kwam cdH-Kamerlid Vanessa Matz tussen, die zich afvroeg of Francken “ook zo gereageerd zou hebben als de minister een man was”.

“Parlementaire tristesse”
Matz kreeg spontaan applaus uit de meerderheid voor die uitspraak, maar ook Kamervoorzitter Eliane Tillieux (PS) klapte mee terwijl ze Francken erop wees dat hij zijn “spreektijd op een onjuiste manier” gebruikt. En dat terwijl de voorzitter van de Kamer zich normaal gezien neutraal en boven de partijen moet opstellen.

Francken reageerde dan ook bijzonder misnoegd op de insinuatie. “Heb ik dat goed gezien, mevrouw de Kamervoorzitter, dat u applaudisseert voor het seksisme-argument dat nu wordt bovengehaald? Ik vind dat gewoon schandalig. Dat u insinueert dat ik mevrouw de minister zou aanpakken omdat ze een vrouw is en geen man. Dat is wat hier wordt geïnsinueerd, heb ik dat goed begrepen? En u applaudisseert daarvoor als Kamervoorzitter die neutraal moet zijn?” "Denk maar niet dat u indruk op mij maakt door te roepen”, repliceerde Dedonder daarop.

Francken zegt vanmorgen dat hij de gang van zaken wil aanklagen bij Tillieux, die volgens hem uit haar rol is gevallen. “Ik zal de Kamervoorzitter morgen een brief sturen om mijn diepe onvrede over dit incident en haar bizarre houding kenbaar te maken”, zegt hij op Twitter. “Inhoudelijke vragen en kritieken proberen smoren door gratuite stempeltjes te zetten op mensen. Parlementaire tristesse.”
"Clash" ???
In het Nieuws op tv, zowel VRT als VTM niets gehoord of gezien
In de krant ook niet, behalve HLN.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 15:21   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
diene mens is veel te goed voor deze wereld.
Hmm... Theo Francken... misschien wel een wolf in schapenvacht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2020 om 15:21.
Oud 17 december 2020, 15:31   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag het maar aan Daniël Termont. Die heeft Sigfried Bracke toen goed de levieten gelezen. En terecht!
Ik ga dit melden aan de moderatie indien ik voor 18u00 geen antwoord heb.
U verziekt steeds opnieuw draden zonder bron of zonder link.
Dit is het forum naar de kloten helpen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 15:39   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmm... Theo Francken... misschien wel een wolf in schapenvacht.
Woont hij niet in de wolvenstreek ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 15:49   #33
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik antwoord gewoon op een poster die beweert dat de 'Walen de baas zijn' omdat de Franstalige kamervoorzitster een fout maakte inzake neutraliteit. De fout was terecht maar niet de verwijzing naar de Walen. Want het is een onterechte voorstelling van zaken. Te meer dat Sigfried Bracke ook niet altijd onpartijdig was, zoals Hendrik Vuye opmerkte en toen had ze geen opmerkingen.
Oud 17 december 2020, 15:51   #34
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik antwoord gewoon op een poster die beweert dat de 'Walen de baas zijn' omdat de Franstalige kamervoorzitster een fout maakte inzake neutraliteit. De fout was terecht maar niet de verwijzing naar de Walen. Want het is een onterechte voorstelling van zaken. Te meer dat Sigfried Bracke ook niet altijd onpartijdig was, zoals Hendrik Vuye opmerkte en toen had ze geen opmerkingen.
U had het helemaal niet enkel over Bracke als kamervoorzitter.

U had het ook over dit:

Citaat:
Maar wel lid van de NVA. En niet vies van een zeer betwist een extra inkomen uit 'bij-jobjes'... Vergeten?
Citaat:

Het was hierover dat Reservespeler om uitleg vroeg. Niet om wat hij al dan niet gedaan heeft als kamervoorzitter.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 17 december 2020 om 15:52.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2020, 15:56   #35
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ik zal u die bron dan geven. Alhoewel u die zelf wel had kunnen vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=nOobXXXynWA

En dan hebben ze op het filmpje nog een goed stuk 'geknipt'. Want Termont zei nog meer minder fraaie dingen aan het adres van Bracke.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2020 om 16:05.
Oud 17 december 2020, 15:58   #36
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Woont hij niet in de wolvenstreek ?
Als een poster oreert dat Theo Francken een goed mens is, te goed voor deze wereld. Dan mag ik dat toch betwijfelen zeker?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2020 om 16:01.
Oud 17 december 2020, 16:07   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vraag ik niet.
Ik vraag gewoon waar Bracke gegraaid heeft, niet meer, niet minder.
Oud 17 december 2020, 16:09   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ik zal u die bron dan geven. Alhoewel u die zelf wel had kunnen vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=nOobXXXynWA

En dan hebben ze op het filmpje nog een goed stuk 'geknipt'. Want Termont zei nog meer minder fraaie dingen aan het adres van Bracke.
Onbetaald bestuurslid bij Telenet.
U zal toch met zwaarder geschut moeten komen.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 17 december 2020 om 16:09.
Oud 17 december 2020, 16:16   #39
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bracke als Kamervoorzitter was ook niet altijd objectief. Hetgeen Hendrik Vuye ertoe aanzette de volgende uitspraak te doen:

'Beste Siegfried Bracke, een Kamervoorzitter mag geen regeringscommissaris zijn'.
Nooit begrepen waarom ze die kwal bij de NVA hebben binnen gelaten...
Oud 17 december 2020, 16:19   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat vraag ik niet.
Ik vraag gewoon waar Bracke gegraaid heeft, niet meer, niet minder.
Bij Telenet. Hij kreeg van Telenet (zeer) forse zitpenningen. En hij was nooit op de vergaderingen naar verluid. Bovendien combineerde hij dit extraatje met een forse vergoeding die hij had als Kamervoorzitter. Ik meen te weten dat men als Kamervoorzitter de beste betaalde politieker is van het land.

Trouwens, een Kamervoorzitter hoort niet te zitten op vergaderingen bij Telenet tegen een royale vergoeding. Dat is deontologisch fout. Bracke gaf pas ontslag toen alles uitlekte.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 december 2020 om 16:21.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be