Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 8 december 2004, 17:14   #21
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM
En wat doet men met onze boeren hier?Ze kunnen hier bijna niet overleven,en boerke swa raad ons aan DUURDERRE producten te kopen in het buiten land.Het heen hij doet met onze belastingcenten
Zijn er boeren in Vlaanderen die cacao kweken? Da's nieuw voor mij...
Oud 8 december 2004, 17:16   #22
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Nee maar die het financieel moeilijk hebben.En het gaat niet alleen over choco he
EXTREEM is offline  
Oud 8 december 2004, 17:16   #23
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En wat doet men met onze boeren hier?Ze kunnen hier bijna niet overleven,en boerke swa raad ons aan DUURDERRE producten te kopen in het buiten land.Het heen hij doet met onze belastingcenten
ga eens naar http://www.oww.be/, klik dan links op producten, en vertel me dan eens welke van die producten concurrentie zijn voor onze boeren? en informeer je in het vervolg eerst eens, in plaats van jezelf zo belachelijk te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 8 december 2004, 17:19   #24
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
zeer juist, Ik snap de mensen trouwens niet die hier tegen zijn, je moet immers goed weten dat wij deze boeren bewust arm houden met al onze invoerrechten
ik snap het ook niet. volgens mij zijn er 2 redenen:

1) onwetendheid (zie deze thread)

2) een domme afkeer voor al wat links neigt (zie bv openingpost 'de linkse multinational')

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 8 december 2004, 17:19   #25
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Belachelijk maken,dat ze eerst onze boeren helpen.
EXTREEM is offline  
Oud 8 december 2004, 17:21   #26
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ja de plaatselijke boer wordt daar beter van. wat er op de grote cacao-, koffie- en bananenplantages gebeurd is verre van proper. zoek er eens wat over op op het www. oxfam zorgt ervoor dat de boeren in gezonde omstandigheden kunnen werken, en doordat ze al de tussenhandelaars uitschakelen, kunnen ze de boer een hogere prijs betalen (boeren die bv aan chiquita verkopen, moeten hun prijs zo laag leggen dat ze er neit van rond komen).

en niemand zegt dat jij niet meer in aldi mag gaan winkelen. ze willen er enkel op wijzen dat oxfam goed werk levert.
Mooie theorie. Maar waarom zijn die producten dan ook nog eens duurder als alle zogenaamde tussenhandelaars overgeslagen worden. In principe zouden ze dan goekoper moeten zijn. Of blijft er toch hier een daar (heel)wat boter aan de handen kleven.
Ik koop ze niet en dat is mijn goed recht.
Oud 8 december 2004, 17:24   #27
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken
Mooie theorie. Maar waarom zijn die producten dan ook nog eens duurder als alle zogenaamde tussenhandelaars overgeslagen worden. In principe zouden ze dan goekoper moeten zijn.
Omdat de boeren zélf een eerlijke, afgesproken prijs krijgen voor wat ze verbouwen.
Yossarian is offline  
Oud 8 december 2004, 17:34   #28
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Omdat de boeren zélf een eerlijke, afgesproken prijs krijgen voor wat ze verbouwen.
inderdaad, omdat de prijs die oxfam betaalt veel hoger is dan de prijs die de MNO's betalen. en omdat oxfam ook kwaliteitsvoorwaarden stelt, zoals bv beperkingen ivm met pesticiden. chiquita doet dit niet, met alle gevolgen vandien voor het milieu en voor de gezondheid van de boeren. lees bv hier eens: http://bananas.xs4all.be/Nederlands/...g%20conditions

bovendien zijn die producten niet steeds duurder. als je ze vergelijkt met merken zijn ze soms duurder, soms goedkoper.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 8 december 2004, 17:38   #29
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
Laat het ons op een potje aarbeienconfituur houden om het niet te moeilijk te maken. Waarom kost dit het dubbele tot driedubbele in een wereldwinkel tov de Aldi.
Mijn vraag. Voor wie is die winst? Voor de uitbater van die wereldwinkel of voor de boer? Er rekening mee houdende dat de prijs van een ruw produkt in het niets verdwijnt tov de produktie/verwerkingskosten en de verkoopsprijs.
Oud 8 december 2004, 17:43   #30
Piet Hein
Minister

Standaard

Mag u er op wijzen dat dit over producten gaat die enkel uitheems zijn.
Piet Hein is offline  
Oud 8 december 2004, 17:48   #31
ingenious

Standaard

Citaat:
Laat het ons op een potje aarbeienconfituur houden om het niet te moeilijk te maken. Waarom kost dit het dubbele tot driedubbele in een wereldwinkel tov de Aldi.
Mijn vraag. Voor wie is die winst? Voor de uitbater van die wereldwinkel of voor de boer? Er rekening mee houdende dat de prijs van een ruw produkt in het niets verdwijnt tov de produktie/verwerkingskosten en de verkoopsprijs.
waarom kost een potje effi-confituur meer dan een potje van den aldi? je kan producten van discounters hier niet mee vergelijken. je kan ze wel vergelijken met merkproducten in GB. en dan is het prijsverschil niet groot. soms zijn ze zelfs goedkoper. en voor een verklaring van de hogere prijs verwijs ik u naar mijn vorige post.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 8 december 2004, 17:49   #32
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Mag u er op wijzen dat dit over producten gaat die enkel uitheems zijn.
Wat is het verschil tss een aardbei die hier of elders gekweekt is?

Laatst gewijzigd door Riksken : 8 december 2004 om 17:50.
Riksken is offline  
Oud 8 december 2004, 17:51   #33
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
Jan heeft gelijk bourgeois wil zich blijkbaar geliefd maken bij extreem-links ..; die ngo's worden nochtans al rijkelijk gesubsidieerd.
Mag ik op wijze dat d solidariteit niet enkel links is.

Laatst gewijzigd door Piet Hein : 8 december 2004 om 17:53.
Piet Hein is offline  
Oud 8 december 2004, 17:53   #34
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil tss een aardbei die hier of elders gekweekt is?
Minder bespoten.
Piet Hein is offline  
Oud 8 december 2004, 17:54   #35
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Ik heb een tijdje bij de Wereldwinkel gewerkt, en ik kan je verzekeren dat de uitbaters van die winkel zelf tot de laatste man vrijwilligers zijn.
Uiteindelijk ben ik er vertrokken na een hevig dispuut over enkel belgicistische persmededelingen, omdat ik het nogal grof vond mijn vrije tijd op te offeren voor de pree te verdienen van één of andere gesettelde secretariaatsmedewerker in Brussel die mij voor fascist en racist begon uit te schelden omdat ik vroeg waarom OXFAM een mening over de splitsing van de NMBS en Justitie wereldkundig moest maken en B-PLUS gaan opvrijen...

Neemt niet weg dat ik het basisidee van Oxfam blijf steunen en deze zet van Bourgeois geen slechte zaak vind. Een wereldje waar het bon ton is Vlaams-nationalisme als de aartsvijand te beschouwen, krijgt nu een stevige les in verdraagzaamheid.
Bovendien, al dat gezever over "onze eigen boeren helpen": Je zal ver moeten gaan zoeken om volwaardige substituten voor de wereldwinkelproducten te vinden die in Vlaanderen geteeld worden (koffie, suiker, cacao vnl.)....
zorroaster is offline  
Oud 8 december 2004, 17:59   #36
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
waarom kost een potje effi-confituur meer dan een potje van den aldi? je kan producten van discounters hier niet mee vergelijken. je kan ze wel vergelijken met merkproducten in GB. en dan is het prijsverschil niet groot. soms zijn ze zelfs goedkoper. en voor een verklaring van de hogere prijs verwijs ik u naar mijn vorige post.
Omdat we effi-confituur via reklame letterlijk ingelepeld krijgen en dat deze reklamekosten logischerwijze meegerekend worden in prijs van het produkt. Omdat effi een bepaald publiek wil aanspreken (te dikke mensen?). Kortom een modetrend. Mss houden ze er bij oxfam wel dezelfde politiek op na. Een bepaald soort publiek aantrekken (niet door op hun figuurtje maar door op hun politieke correctheid in te spelen).
Oud 8 december 2004, 17:59   #37
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Wat mij vooral stoort is die indeling die men meent te moeten maken tussen die producten.
Fair trade en eerlijke producten, waarom zijn die eerlijker? Omdat ze het primitiever doen? Laat me niet lachen, de prijs in Delaise of in de Aldi is even fair.
Hoe wordt de 'eerlijke prijs' berekend?
Zijn er geen boeren die verkopen aan én oxam én aan gewone bedrijven?
Wat doen ze als de marktprijs te zeer daalt? Verlies maken, maar 'eerlijk' blijven?
Waarom is de marktprijs eigenlijk oneerlijk? Wat is er mis met een prijs waar beide partijen vrijwillig akkoord mee gaan omdat ze beiden verwachten van de handel te profiteren?
Westerse bedrijven doen toch niet meer dan bieden op hun producten? Is dat zo schandalig?

Heel die oxam heeft niks te maken met eerlijke prijzen, het is gewoon liefdadigheid, dat ze dat gewoon toegeven in plaats van hun extreem linkse propaganda rond te spuien en onze bedrijven boycotten.
Oud 8 december 2004, 17:59   #38
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
door koffie te kopen bij een linkse belgicistische onderneming zal dat niet lukken vrees ik!
amai, internationale niet-gouvernementele organisaties zijn blijkbaar links-belgicistisch? Oxfam is geen Belgische onderneming, het is een internationale NGO. Ze zijn niet gericht op zelf winst maken, wel op het principe van gelijke handel. Oxfam is gegroeid uit een Britse organisatie die voedselproblemen aan het licht bracht in bezet Griekenland in 1942. Nadien zijn die vanuit meerdere landen beginnen werken en ook met meerdere doellanden. Waar u het links-belgicistische ziet in deze internationale organisatie, mag u me wel eens wijzen.

Met het overschakelen op producten van een duurzame handel en ontwikkeling geeft de Vlaamse Overheid een positief signaal. Ik hoop dat ze verder zullen gaan op deze ingeslagen weg en ook erkend tropisch hout nemen en niet zomaar wat, of van die auto's met hybride-motor.
Gunter is offline  
Oud 8 december 2004, 18:03   #39
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Ik betaal toch ook mee vorr die affiches van het blok langs de wegen en zaag ik daarover.
Piet Hein is offline  
Oud 8 december 2004, 18:03   #40
Riksken
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Minder bespoten.
In principe dus minder duur, want kleinere onkostenrekening. Mss ook eens de bijdrage van uw partijgenoot Zorroaster eens lezen. Durf er op te wedden dat we op het einde van deze discussie niet eens zoveel van mening meer gaan verschillen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be