![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Nederlandse tweede pijler lijkt mij eerder te vergelijken met ons pensioen, en bestaat waarschijnlijk reeds zeer lang (en hun aow als een soort steun voor ouderen, wel voor iedereen, ook degenen die de steun niet nodig hebben, ongeacht hun vroegere bijdragen aan het systeem, enkel afhankelijk van het aantal jaren dat ze in Nederland gewoond hebben en hun familiale situatie). Bij ons is de tweede pijler later ontstaan, en dit vooral om de aftopping van de pensioenen boven een zekere grens, te kompenseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Regeringen zijn een verwaarloosbare kost als het tot een betere efficiëntie leidt. Er zijn wel degelijk bepaalde voordelen aan deelstaten. Ze zullen - in principe - dichter bij de burger staan. Veel liever een Duits of Zwitsers systeem dan het veel te centralistische Frankrijk waar alles in Parijs wordt geregeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tien jaar terug nog met een Nederlander gesproken ... klaagde dat hij op zijn pensioen zwaar had moeten inleveren. Ik vroeg hoeveel er dan nog overschoot: iets van 3000 euro ... Zijn 500 euro die hij ingeleverd had, zijn er ondertussen weer bij, want de beurs veerde terug op.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Nederland is het wettelijk pensioen (eerste pijler) berekend per jaar dat je in Nl legaal leeft. Als huisvrouw of als werkende, maakt niet uit.
Daarvoor krijg je een aalmoes, vb. 800 euro. Maar de tweede pijler is enorm. En die pijler is niet zomaar van de staat. Neen, dat is veel meer een echt spaarboekje bij een pensioenfonds, op jouw naam. En daaruit halen ze echt riante pensioenen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hangt af van hoeveel de beurzen winst maken.
Met de crash van 2008, 2009 werd de AOW met ongeveer 20% gekort. Nu zitten we weer met iets meer als in 2009. Hier betaal ik dit jaar op mijn Belgisch pensioen 271 € meer dan vorig jaar, door 1 indexverhoging. Van die verhoging van 2% blijft dus 1% over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe meer je werkgever verplicht werd te storten in jouw "rugzakje" hoe meer pensioen.
Hoe meer jij erbij stortte met belastingsvoordeel, hoe meer pensioen. Maar het grootste voordeel: de staat kan daar niet mee weglopen. Hier bij ons maakt de staat grote sier met onze sociale lasten.
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |