Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2021, 18:26   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Voor de inkomsten van 2018, aanslagjaar 2019 kwam 63,86 procent van de personenbelastingen uit Vlaanderen, 27,78 procent uit Wallonië en 8,36 procent uit Brussel. (link)
Dus, alleen al via de personenbelasting voor de inkomsten van 2018 droeg Vlaanderen bijna 64% af? Tegenover 36% van Brussel en Wallonië samen?
Oud 27 september 2021, 18:30   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je sprak wel over 70 procent van de inkomsten die uit Vlaanderen zouden komen. Voor de personenbelastingen is dat alvast niet het geval.
Voor de personenbelasting ALLEEN is dat alvast niet het geval.....
Oud 27 september 2021, 18:32   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niemand ontkent ook dat er transfers zijn naar Wallonië.
Oud 27 september 2021, 18:49   #24
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Om het met de woorden van Bruno te zeggen: Juridisch moeten de gewesten dat zelf doen. Het is hun bevoegdheid.

Maar dan komt het toverwoord boven waarmee ook de jaarlijkse miljardentransfers worden goedgepraat: SOLIDARITEIT!
Lachaert zei verleden week in Villa Politica nog dat de federale regering gebonden is aan de financieringswet en geen geld kan geven aan Wallonië.
Wel kunnen ze hulp verlenen via bv het leger om eten uit te delen of puin op te ruimen met hun zwaar materiaal.

Ik ben dus benieuwd of ze zich aan de financieringswet zullen houden.
Normaal wel want alle politici zworen een eed van trouw aan de grondwet én alle Belgische wetten.

Laatst gewijzigd door daiwa : 27 september 2021 om 18:54.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 19:08   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=daiwa;9781818]Lachaert zei verleden week in Villa Politica nog dat de federale regering gebonden is aan de financieringswet en geen geld kan geven aan Wallonië.
Wel kunnen ze hulp verlenen via bv het leger om eten uit te delen of puin op te ruimen met hun zwaar materiaal.

Ik ben dus benieuwd of ze zich aan de financieringswet zullen houden.
Normaal wel want alle politici zworen een eed van trouw aan de grondwet én alle Belgische wetten.[/QUOTE]

Vaneigens. We hebben perfide maar efficiënte ervaringen met die dure eden van trouw aan de Belgische grondvod.
Oud 27 september 2021, 19:23   #26
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, alleen al via de personenbelasting voor de inkomsten van 2018 droeg Vlaanderen bijna 64% af? Tegenover 36% van Brussel en Wallonië samen?
Ja, dat klopt.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 19:32   #27
BWarrior

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat het Vlaamse gewest maar voor 6miljoen gerold wordt en Brussel voor 540 miljoen?
Over Brussel is er geen sprake ...

Citaat:
Dermine stelt een fonds voor waarbij de inspanningen gelijk verdeeld worden tussen de federale overheid en de gewesten. "De federale regering stort dus 600 miljoen in dat fonds, en de gewesten ook", luidt het. "De gewesten moeten dan zelf beslissen hoe ze de verdeling van 'hun' 50 procent doen. Maar voor Vlaanderen lijkt me dat niet meer dan 1 procent te zullen worden, voor de rest moet Wallonië instaan."
https://www.hln.be/binnenland/dermin...llen~af430c9c/

Er is trouwens niet alleen schade in het Waals gewest (3,9 miljard euro), maar ook in Limburg. Al is die schade daar, financieel, veel kleiner (123 miljoen euro).
Oud 27 september 2021, 19:33   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was sprake van 600 miljoen euro vanwege het federale niveau, en 600 miljoen vanwege de gewesten. Van die tweede som zou 1% in het voorstel door Vlaanderen betaald worden. 6 miljoen euro dus. Wat daar oneerlijk aan is, ontgaat me.
Jouw berekening klopt niet.

Wat daar oneerlijk is zal ik jou even uitleggen met een voorbeeld.

In Limburg overstroomt de Maas regelmatig.

De Maas komt uit Wallonië. Als Vlaanderen telkens de Maas in Limburg overstroomt financiële tegemoetkoming zou vragen aan Wallonië, zou je dan ook op reageren met: "Wat daar oneerlijk aan is ontgaat me?"

Ik weet al wat je wél zou zeggen. Vlaanderen is een rijke regio. Rijke regio's moeten de arme steunen. NIET andersom.

De Waalse armoezaaiers hebben nogal chance dat ze arm zijn, hé, en dat ze het rijke Vlaanderen hebben om hen te helpen, zonder dat ze daar ooit iets voor willen terug doen.

Je kent toch de Vlaamse spreekwoorden: Stank voor dank, en ondank is 's werelds loon?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 september 2021 om 19:35.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 19:35   #29
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Over Brussel is er geen sprake ...

https://www.hln.be/binnenland/dermin...llen~af430c9c/

Er is trouwens niet alleen schade in het Waals gewest (3,9 miljard euro), maar ook in Limburg. Al is die schade daar, financieel, veel kleiner (123 miljoen euro).
En daar staat de VR dan ook borg voor. Dat is verantwoordelijkheid nemen.
Ondertussen laat de sociale (sic) Waalsexregering de niet-verzekerden in de steek.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 19:39   #30
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:

De Maas komt uit Wallonië. Als Vlaanderen telkens de Maas in Limburg overstroomt financiële tegemoetkoming zou vragen aan Wallonië, zou je dan ook op reageren met: "Wat daar oneerlijk aan is ontgaat me?"

Ik weet al wat je wél zou zeggen. Vlaanderen is een rijke regio. Rijke regio's moeten de arme steunen. NIET andersom.

De Waalse armoezaaiers hebben nogal chance dat ze arm zijn, hé, en dat ze het rijke Vlaanderen hebben om hen te helpen, zonder dat ze daar ooit iets voor willen terug doen.

Je kent toch de Vlaamse spreekwoorden: Stank voor dank, en ondank is 's werelds loon?
Vlaanderen heeft dan ook al de laatste jaren geïnvesteerd om de overstromingen tot een minimum te beperken. Wallonië had zelfs geen geld over om een rampenfonds op te zetten.
Ook zwijgt iedereen als vermoord over de werkelijke oorzaak van de Vesder-ramp.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
Oud 27 september 2021, 19:40   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hazo! Over Brussel is geen sprake?

Uit welk gewest zouden dan de ontbrekende 540 miljoen vandaan moeten komen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 september 2021 om 19:43.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 19:55   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Vlaanderen heeft dan ook al de laatste jaren geïnvesteerd om de overstromingen tot een minimum te beperken. Wallonië had zelfs geen geld over om een rampenfonds op te zetten.
Ook zwijgt iedereen als vermoord over de werkelijke oorzaak van de Vesder-ramp.
Als men er de ontelbare schandalen op naslaat waarin de PS betrokken partij was, dan kan het niet anders dat Wallonië een zinkgat is.
De Waalse politieke elite vult al langer haar zakken dan dat er transfers vanuit Vlaanderen komen.
Oud 27 september 2021, 20:11   #33
BWarrior

Standaard

Citaat:
Hazo! Over Brussel is geen sprake?

Uit welk gewest zouden dan de ontbrekende 540 miljoen vandaan moeten komen?
De 600 miljoen worden (aldus Dermine) verdeeld over de drie gewesten, waarbij Vlaanderen 6 miljoen zou bijdragen, Brussel niets en Wallonië 594 miljoen euro. Hoe je aan die 540 miljoen komt, is me niet duidelijk...
Oud 27 september 2021, 20:25   #34
BWarrior

Standaard

Citaat:

Dan zou ik net als nu pleiten voor een nationaal solidariteitsfonds. Als iemand zou zeggen "dat is oneerlijk voor Wallonië", zou ik zeggen: "Wat daar oneerlijk aan is, ontgaat me".

Citaat:

Ik ga niet mee in de duale en stereotiepe beeldvorming van allemaal arme Walen tegenover allemaal rijke Vlamingen. Armeren en rijkeren komen overal voor, dat is een sociaaleconomisch probleem dat in elk land en binnen elke regio speelt. Zo zijn er meer dan 600.000 Vlamingen die in armoede leven. Gaan we die ook allemaal stigmatiseren?

Door altijd de werkelijkheid te analyseren door een tweeledige, nationalistische invalshoek, gaat men natuurlijk verschillen uitvergroten en (vooral) dramatiseren.
Oud 27 september 2021, 20:50   #35
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan zou ik net als nu pleiten voor een nationaal solidariteitsfonds. Als iemand zou zeggen "dat is oneerlijk voor Wallonië", zou ik zeggen: "Wat daar oneerlijk aan is, ontgaat me".

Ik ga niet mee in de duale en stereotiepe beeldvorming van allemaal arme Walen tegenover allemaal rijke Vlamingen. Armeren en rijkeren komen overal voor, dat is een sociaaleconomisch probleem dat in elk land en binnen elke regio speelt. Zo zijn er meer dan 600.000 Vlamingen die in armoede leven. Gaan we die ook allemaal stigmatiseren?

Door altijd de werkelijkheid te analyseren door een tweeledige, nationalistische invalshoek, gaat men natuurlijk verschillen uitvergroten en (vooral) dramatiseren.
Niemand spreekt over allemaal dit of allemaal dat. We spreken over het geheel en hoe dat gemanaged wodt.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 27 september 2021 om 20:50.
Oud 27 september 2021, 23:06   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uitverkleinen, of helemaal vergeten, dat Wallonië niet zonder reden al decennialang aan de Vlaamse uier hangt is anders ook een nationalistische invalshoek.
Dat is geen stereotype beeldvorming maar de realiteit.
Oud 27 september 2021, 23:12   #37
BWarrior

Standaard

Citaat:
Uitverkleinen, of helemaal vergeten, dat Wallonië niet zonder reden al decennialang aan de Vlaamse uier hangt is anders ook een nationalistische invalshoek.
Dat is geen stereotype beeldvorming maar de realiteit.
Nee, dat is gewoon een karikatuur.
Oud 28 september 2021, 00:10   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat is gewoon een karikatuur.
Je hebt nochtans zopas toegegeven dat de transfers van Vlaanderen naar "het zuiden" bestaan.

Ik snap hééééél goed waarom belgicisten deze realiteit als een karikatuur proberen te verkopen.
De transfers zijn het enige cement dat hun geliefde vvorstendom nog samenhoudt.

Niets kwetst méér dan de waarheid.
Oud 28 september 2021, 02:09   #39
BWarrior

Standaard

Citaat:
Je hebt nochtans zopas toegegeven dat de transfers van Vlaanderen naar "het zuiden" bestaan.

Ik snap hééééél goed waarom belgicisten deze realiteit als een karikatuur proberen te verkopen.
De transfers zijn het enige cement dat hun geliefde vvorstendom nog samenhoudt.

Niets kwetst méér dan de waarheid.
Wanneer je het hebt over ‘de Waalse armoezaaiers’ en het dus voorstelt alsof elke Namenaar, Luxemburger, Henegouwenaar … zeer arm is, dan maak je uiteraard een karikatuur…
Oud 28 september 2021, 04:20   #40
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Niet eens, niet eens, hahaha......wat een theater..... ze zijn het wel degelijk eens dat ze tot 2024 gaan blijven zitten om hun eigen kassa te spijzen!
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 28 september 2021 om 04:20.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be