Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2021, 22:03   #21
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het is nooit anders geweest in Vlaanderen dan dat de tweede taal het Frans was. Van Engels was in de jaren 50/60 zelfs geen sprake in het lager onderwijs.
In tegenstelling tot de meeste Europese landen is in Vlaanderen de eerste vreemde taal die leerlingen op school leren het Frans en niet het Engels. Zelfs in Wallonië is de tweede taal Engels. Het wordt hoog tijd dat de Vlaamse regering iets doet aan die discriminatie. Laat de kinderen kiezen en ze kiezen bijna zonder uitzondering voor Engels.
Het Engels doet het hoe dan ook beter dan het Frans in Vlaanderen.

Engels leren de Vlamingen gelukkig bijna spelenderwijs. De Amerikaanse en Engelse films en series op tv worden niet gedubd zoals in Franstalig België maar hebben ondertiteling.

Hoeveel beter de Walen de tweede taal spreken dan de Vlamingen die Engels als derde taal krijgen kan je in dit filmpje zien.

https://www.facebook.com/Elio-Di-Rup...2759123416413/
Vind tot mijn verwondering op internet zo direct ook niet terug dat in de jaren 80 er een keuze was tussen Engels of Frans als tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs.
Tot mijn verwondering omdat ik bij het inschrijven van mijn dochter, in een middelbare school in het Gentse, midden jaren 80, mij wel herinner dat ik een papier moest ondertekenen dat zij voor Frans als tweede taal koos (volgens hun was het organisatorisch te moeilijk/te duur om zowel Frans als Engels als tweede taal aan te bieden).
.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2021, 22:04   #22
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het Vlaamse onderwijs zit in een dalende spiraal, maar het Franstalige is gewoonweg een fiasco. Als ze in een Pisatest niet op de allerlaatste plaats belanden, is het er algemeen gejuich.
Maar dat wil niet zeggen dat ze met de vrije keuze voor de tweede taal wel een punt hebben. Men zou dit in Vlaanderen trouwens ook beter doen. In de jaren 80 dacht ik dat het trouwens zo was. Weet ook niet waarom men dit heeft teruggedraaid.
De staat heeft geen nood aan slimme kindjes, welke taal ze ook spreken. Immers, het is net even moeilijk een goeie dan een slechte opleiding te geven, en toch kiest de staat voor de 2de optie.
Oud 28 september 2021, 22:17   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
In Wallonië kiezen de leerlingen nog zelf.
In Vlaanderen organiseren wij zelf het onderwijs in de tweede landstaal.
En zoals met heel veel van wat we zelf doen, is dat dus rampzalig.
De kennis van het Frans in Vlaanderen zoekt ongekende diepten op

Nog maar eens wat we zelf doen, doen we helemaal niet beter. En dat geld voor het taalonderwijs in het algemeen.

https://businessam.be/frans-leren-ta...en-vlaanderen/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200206_04837771
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...%20te%20werven.
Ja je moet de kindjes een kleurboekje geven en ze lijntjes laten trekken en woordjes laten invullen, zo leren ze een taal natuurlijk....

Maar ja de lat moet altijd maar lager om zelf de stoemste kloot een diploma kado te kunnen doen. We willen die jongen/meisje/LGBTQXYZ1234567890!*%$ toch zijn tere zieltje niet kwetsen.

Dan komen ze bij nen baas en op hun 27 hebben ze ne fucking burnout, ... Wij mogen dat dan geen mietjes noemen ook anders trappen we ze weer op hun tere zieltjes.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2021, 22:18   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De staat heeft geen nood aan slimme kindjes, welke taal ze ook spreken. Immers, het is net even moeilijk een goeie dan een slechte opleiding te geven, en toch kiest de staat voor de 2de optie.
die zijn niet te kritisch he, die zijn al blij dat ze de plot van FC de Kampioenen na 3 reruns kunnen ontcijferen.
Oud 28 september 2021, 22:21   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Vind tot mijn verwondering op internet zo direct ook niet terug dat in de jaren 80 er een keuze was tussen Engels of Frans als tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs.
Tot mijn verwondering omdat ik bij het inschrijven van mijn dochter, in een middelbare school in het Gentse, midden jaren 80, mij wel herinner dat ik een papier moest ondertekenen dat zij voor Frans als tweede taal koos (volgens hun was het organisatorisch te moeilijk/te duur om zowel Frans als Engels als tweede taal aan te bieden).
.
Iets gelijkaardigs meegemaakt, ja er is tweede taal engels ook, maar niemand doet dat en het is beter van Frans te nemen . bla bla bla en in t tweede krijgen ze toch engels, Inderdaad 5 klassen handel en geen hond die voor tweede taal engels had gekozen.
Oud 28 september 2021, 23:34   #26
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Tot nader orde leven we nog steeds in België. En er zijn andere Franstaligen.

Ik werk in Vlaanderen en waar ik werk, zijn er evenveel Vlamingen als Franstaligen. Wat al betekent dat Vlaamse bazen geen enkel probleem hebben met het aanwerven van Franstaligen in Vlaamse bedrijven, dat de Franstaligen in kwestie ook geen enkel probleem hebben met het feit dat ze naar Vlaanderen komen werken. Meer nog : veel van die Franstaligen wonen ook in Vlaanderen en sturen hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs.

En volgens wat ze ons zeggen, voelen ze zich prima in Vlaanderen. U misschien minder met hun aanwezigheid in Vlaanderen maar dit is ook MAAR uw probleem in dit geval. Niet het probleem van de Franstaligen.
Walen die geen Nederlands spreken komen er bij mij niet in. Simple comme bonjour. En dat is dus absoluut niet mijn probleem maar wel dat van meer dan de helft jonge Walen die zich compleet uit de markt prijzen in de Vlaamse Rand.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2021, 23:55   #27
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het is "arme Walen en arm Wallonië, Everytime.

Het wordt hoogtijd dat die sukkelaars allemaal naar het land van alle Franstaligen verhuizen. Ze zullen het daar veel beter hebben dan hier.

Waarom GAAN ze eigenlijk niet naar het beloofde land?
Smaken de Vlaamse euro's beter van de Franse?
Het is ‘dan’ de Franse…
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 10:00   #28
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het is ‘dan’ de Franse…
Een VLaamse Euro vind ik niet direct terug.

Sinds 2014 staat er op de euromunt de beeltenis van koning Filip van België als opvolger van koning Albert II van België.

Laatst gewijzigd door Jakko : 29 september 2021 om 10:01.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 11:55   #29
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Een VLaamse Euro vind ik niet direct terug.

Sinds 2014 staat er op de euromunt de beeltenis van koning Filip van België als opvolger van koning Albert II van België.
Op de Ierse staat zelfs een lier. Op die van Andorra een berggeit. Op die van Cyprus een boot. Op die van Duitsland zelfs de Duitse adelaar.
Kwestie van hetzelfde niveau aan te houden.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 12:02   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Die 'argumenten' van die personen in die video zijn ook de ergste clichés over het Nederlands en leggen ook hun eigen bekrompenheid jegens vreemde talen bloot.

Dat Vlamingen tegenwoordig veel minder goed Frans beheersen klopt (al heeft er nooit een periode bestaan waarin Vlamingen het allemaal goed konden), maar deze mensen hebben niet eens de basis van het Nederlands mee en kunnen zelfs geen tekst passief begrijpen. Hun kennis is bijna onbestaand en dat puur wegens disinteresse en vooroordelen over het Nederlands.

Ikzelf spreek ook matig Frans hoor, maar veel beter dan iedere persoon in die video Nederlands kan (ik begrijp de personen in de video). Christophe Deborsu spreekt dan weer veel beter Nederlands dan ik Frans.

Niet dat ik me dat aantrek, maar hen verdedigen doe ik evenmin. Dat is een raar soort Belgicisme voor een Vlaming. Kastanjes uit het vuur halen voor minachters van het Nederlands als Nederlandstaligen.

Dit is trouwens gewoon een gevolg van groepsdynamiek.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 september 2021 om 12:09.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 12:30   #31
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mij valt ook op Tinder op (ja, ik zit er soms en heb er al wel wat dates gescoord, de rage sinds corona). Waalse vrouwen matchen heel moeilijk met me, maar het gebeurt soms toch. Françaises zijn gemakkelijker wegens geen politiek debacle tussen hen en Vlamingen. Al heb ik ook Bruxeloisekes gehad die Nederlands willen leren, gewoonlijk migranten dan.

Voor mij een dating-, chat- en taalverwevingsapp.

Toegegeven, indien ik morgen mijn profieltekst verfranste zou ik meer matches in Wallonië halen, ondanks dat ik uit Antwerpen kom (nu ja, Essen tegenwoordig).

Interessant genoeg kom je in Zeeland vaak genoeg Franstalige Belgen tegen en dat zijn geen drugstoeristen zoals in Tilburg. Vorige week nog zelfs een zaakvoerster perfect kinderlijk Frans horen praten met een Frans meisje (kind) met haar ouders erbij aan een terrasje. Zo zijn Nederlanders dus ook, als een taal leren hen cliënteel oplevert gaan ze er vaak voor, zeker die nette burgerlijke types.

Vlamingen worden door de politieke spanningen ook wel degelijk geremd in hun verwerving van de Franse taal daar waar Nederlanders geen echte hinder van ondervinden, maar meer van ons krijgt wel een sterkere Franse basis in Vlaanderen/België (in ons dagdagelijks informeel taalgebruik zelfs letterlijke Franse invloeden). Wat dat betreft hebben Vlaamse Belgicisten een punt gemaakt of op z'n minst een goede observatie gedaan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 september 2021 om 12:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 12:43   #32
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zie nergens “afkeer” staan. Fantaseert u dat erbij of wat?
Waarom weigeren ze dan pertinent om nog Nederlands te leren? Nu goed mij niet gelaten. De tijd dat ik nog moeite deed om in meetings Frans te praten tegen Walen ligt achter mij. Als ze het niet verstaan moeten ze maar ophoepelen. Ik heb al werk genoeg zonder dat ik mij moet bezig houden met gasten die te lui of te dom zijn om Nederlands te leren in dit land.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 13:06   #33
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Geef het nog een jaar of tien, en we leven echt in twee totaal andere werelden.

Wat delen we eigenlijk nog met de Walen? Op de VRT zie je meer Nederlanders in programma's dan Franstaligen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 14:19   #34
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Wat delen we eigenlijk nog met de Walen? Op de VRT zie je meer Nederlanders in programma's dan Franstaligen.
dat doen we nu toch al ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 29 september 2021 om 14:19.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 15:29   #35
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Die 'argumenten' van die personen in die video zijn ook de ergste clichés over het Nederlands en leggen ook hun eigen bekrompenheid jegens vreemde talen bloot.

Dat Vlamingen tegenwoordig veel minder goed Frans beheersen klopt (al heeft er nooit een periode bestaan waarin Vlamingen het allemaal goed konden), maar deze mensen hebben niet eens de basis van het Nederlands mee en kunnen zelfs geen tekst passief begrijpen. Hun kennis is bijna onbestaand en dat puur wegens disinteresse en vooroordelen over het Nederlands.

Ikzelf spreek ook matig Frans hoor, maar veel beter dan iedere persoon in die video Nederlands kan (ik begrijp de personen in de video). Christophe Deborsu spreekt dan weer veel beter Nederlands dan ik Frans.

Niet dat ik me dat aantrek, maar hen verdedigen doe ik evenmin. Dat is een raar soort Belgicisme voor een Vlaming. Kastanjes uit het vuur halen voor minachters van het Nederlands als Nederlandstaligen.

Dit is trouwens gewoon een gevolg van groepsdynamiek.
Hun argumenten tonen vooral hun IQ en die is meer dan duidelijk zeer laag.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2021, 15:41   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hun argumenten tonen vooral hun IQ en die is meer dan duidelijk zeer laag.
Dat ruikt naar kastanjes uit het vuur halen voor minachters van Nederlandstaligen.
Oud 29 september 2021, 15:41   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dat doen we nu toch al ??
Zeker weten!
Oud 29 september 2021, 16:03   #38
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarom weigeren ze dan pertinent om nog Nederlands te leren? Nu goed mij niet gelaten. De tijd dat ik nog moeite deed om in meetings Frans te praten tegen Walen ligt achter mij. Als ze het niet verstaan moeten ze maar ophoepelen. Ik heb al werk genoeg zonder dat ik mij moet bezig houden met gasten die te lui of te dom zijn om Nederlands te leren in dit land.
Het is niet zo in alle bedrijven.

Laatst gewijzigd door Everytime : 29 september 2021 om 16:05.
Oud 29 september 2021, 16:09   #39
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Het feit in hetzelfde land te leven.
Oud 29 september 2021, 16:10   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit in hetzelfde land te leven.
Ja, meer is er niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be