Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2021, 08:15   #21
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik hoef hier niet meer te zeggen dat de prijzen van gas, elektriciteit en brandstof de pan uit swingen.

Het is het spel van 'vraag en aanbod'.

En laat het nu vooral die vraag zijn, dat mee de oorzaak is.

Strenge winter??? Dat is ieder jaar het zelfde liedje. Dat kan niet doorwegen.
Maar wat dan wel?

Bij ons in de media hoor er er weinig over.
Maar vooral de vraag naar gas om de productie van elektriciteit te maken, is de boosdoener.

Hoogtijd dat de 'groenen' dat is onder ogen zien.

Ze roepen steeds dat "andere" energie veel jobs zal opleveren.
Maar dat het veel geld gaat kosten, daar zwijgen ze over.
Het resultaat zien we nu.

Bij velen is het 'voorschotfactuur' al verdubbelt.

Het resultaat van Groenen in de regering.
Vandaar het belang van te isoleren en vandaar ook de strenge normen voor nieuwbouw die een bijzonder lage energie behoefte hebben.

Niettegenstaande de mensen in de straat daar steeds maar over klagen, zie je nu waarvoor deze dienen.
Oud 1 oktober 2021, 14:06   #22
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Bedankt kiezers die willen dat de staat van geboorte tot sterfbed alles voor hen doet. Kiezers die willen dat ze hun hele leven kunnen gesubsidieerd sporten zonder zelf voor hun kwetsuren op te draaien, kiezers die willen dat we OCMW voor de wereld spelen, kiezers die willen dat ze hun vuil overal kunnen achterlaten, kiezers die willen dat ze met lege treinen om twaalf uur 's nachts van een gesubsidieerde toneel- of dansvoorstelling kunnen terugkeren, kiezers die willen dat hun kinderen 15 tot 20 jaar zo goed als gratis onderwijs krijgen, kiezers die weigeren te werken, kiezers die ervoor kiezen kinderen op de wereld te zetten die nooit zullen in staat zijn voor zichzelf te zorgen, kiezers die willen dat de staat hen leert dansen, tekenen, fietsen, zwemmen, kaartleggen, bloemschikken, ..., kiezers die willen dat de staat betaald voor niet rendabele landschappen, kiezers die willen dat de staat hen een job bezorgt, kiezers die 10, 20, 30, 40, 50 jaar lang pensioen willen trekken, kiezers die willen dat er water, energie en openbaar vervoer is op afgelegen plaatsen, ... en ga zo maar door ... en natuurlijk bedankt politici die beloven dat dat allemaal gaat zodat ze hun zakken kunnen vullen en hun ego opblazen ...
Een fan van Joke Schauvliege?

Overigens vind ik het nachtelijke openbare vervoer in Belgie net veel te beperkt.
Oud 1 oktober 2021, 20:00   #23
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Een fan van Joke Schauvliege?
Ik schreef dat met in het achterhoofd de Europese begroting die voor 1/3 naar landbouw gaat (waarna veel productie in het zuiden wordt gedumpt) en de bewoners van grote dure wijken zoals in Kapellen en Brasschaat die beletten dat er appartementen worden gezet ipv huizen die amper verkocht geraken of die veel meer kunnen opbrengen als een blokje van vier.

Citaat:
Overigens vind ik het nachtelijke openbare vervoer in Belgie net veel te beperkt.
Als je ziet wat er nu op de laatste treinen zit denk ik niet dat er veel mensen bereid zijn die treinen te nemen tenzij er een politieploeg meegaat.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 20:19   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
fox heeft gelijk.

In het transatlantische en geopolitieke machts-pokerspel speelt gas een grote rol, en het is niet voor niets dat de VS er al jarenlang maximaal op inzet om de pijpleiding Nordstream II te boycotten. Terwijl die voor Europa niets dan voordelen zou hebben.
Ja, er hangt altijd een stukje 'afhankelijkheid' aan vast, dat is zo bij elke investering in infrastructuur. Maar anderzijds geeft ze europa een extra leveringspunt, zonder een bestaande weg te nemen. Dus : waar zit voor ons het verlies ? Volgens mij nergens...
In tegenstelling tot de agitprop van de VS zou Nordstream II europa net minder onafhankelijk maken van gasleveringen door één partij. De VS fixeert zich gewoon op het feit dat die leverancier Putin noemt, en alligneert hun agenda daarop.

Dat is niet in ONS belang...

Angela Merkel wist volgens mij heel goed waarom ze altijd weerwerk heeft gegeven tgo de amerikaanse druk om dat project te saboteren.
Amerikaanse druk...
Wat te denken v.d. Amerikaanse leveringen van schaliegas aan China ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 20:23   #25
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Het zijn de Franse vrienden van de ploeg van 11 miljoen waar dat we niet moeten op rekenen . Zelfs onze franstalige vrienden worden in de steek gelaten.
La France d'abord, weetbu wel......
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 20:25   #26
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Vandaar het belang van te isoleren en vandaar ook de strenge normen voor nieuwbouw die een bijzonder lage energie behoefte hebben.

Niettegenstaande de mensen in de straat daar steeds maar over klagen, zie je nu waarvoor deze dienen.
Lage-energiewoningen zijn een broeihaard voor bacteriën en virussen. Vensters openzetten is de enige doeltreffende ventilatie.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
Oud 1 oktober 2021, 22:10   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik hoef hier niet meer te zeggen dat de prijzen van gas, elektriciteit en brandstof de pan uit swingen.

Het is het spel van 'vraag en aanbod'.

En laat het nu vooral die vraag zijn, dat mee de oorzaak is.

Strenge winter??? Dat is ieder jaar het zelfde liedje. Dat kan niet doorwegen.
Maar wat dan wel?

Bij ons in de media hoor er er weinig over.
Maar vooral de vraag naar gas om de productie van elektriciteit te maken, is de boosdoener.

Hoogtijd dat de 'groenen' dat is onder ogen zien.

Ze roepen steeds dat "andere" energie veel jobs zal opleveren.
Maar dat het veel geld gaat kosten, daar zwijgen ze over.
Het resultaat zien we nu.

Bij velen is het 'voorschotfactuur' al verdubbelt.

Het resultaat van Groenen in de regering.

Ja al die auto's op pielen moeten wel aan de prieze hangen he, en groen dat die stroom is. ... de tranen komen in mijn ogen van zoveel idealisme en vooral naiviteit. Binnenkort ga je de dieselrijders nog een premie moeten geven of dat ze alstublieft vooral op diesel willen blijven rijden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2021, 22:14   #28
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Lijkt me echt niet de moment om dure en vervuilende gascentrales te bouwen om met duur gas nog eens extra dure elektriciteit te produceren.
Ik denk dat Tinnd best haar boeltje inpakt.
Pech hebben noemen ze dat.

Laatst gewijzigd door WYSIWYG : 1 oktober 2021 om 22:14.
Oud 1 oktober 2021, 22:14   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Daar gaan ze nog eens heel rap van terugkomen... als de schimmels en bedorven lucht welig tieren in hun gesloten systemen die afgezet zijn voor "te veel lawaai" , "kapot" of "kost te veel in onderhoud"

Mijn grootvader zaliger zij het al "ge moet uw huis verluchten" Hij had gelijk natuurlijk,

Dat gaat nog altijd het best door uw raam gewoon open te zetten en hier en daar wat kieren te hebben. In zo een vacuum getrokken kot krijgen ze mij niet binnen.
Oud 1 oktober 2021, 22:15   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Lijkt me echt niet de moment om dure gascentrales te bouwen om met duur gas nog eens extra dure elektriciteit te produceren.
Ik denk dat Tinnd best haar boeltje inpakt.
Pech hebben noemen ze dat.
Ze kan nog een bos omkappen om het in de pellet stoof te gooien of wat bruinkool briketten kopen bij onze oosterburen.
Oud 1 oktober 2021, 22:16   #31
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Daar gaan ze nog eens heel rap van terugkomen... als de schimmels en bedorven lucht welig tieren in hun gesloten systemen die afgezet zijn voor "te veel lawaai" , "kapot" of "kost te veel in onderhoud"

Mijn grootvader zaliger zij het al "ge moet uw huis verluchten" Hij had gelijk natuurlijk,

Dat gaat nog altijd het best door uw raam gewoon open te zetten en hier en daar wat kieren te hebben. In zo een vacuum getrokken kot krijgen ze mij niet binnen.
Mensen die nu hun verwarming niet kunnen betalen, gaan de centen die ze nog hier en daar kunnen bijeenscharrelen niet in isolatie steken.
Oud 1 oktober 2021, 22:17   #32
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ze kan nog een bos omkappen om het in de pellet stoof te gooien of wat bruinkool briketten kopen bij onze oosterburen.
Als we toch CO2 willen uitstoten...... Waarom niet? Lekker groen.....
Oud 2 oktober 2021, 01:06   #33
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Eendracht maakt macht, waarde landgenoot: neem geen gas maar doe alles elektrisch en zo zuinig mogelijk.
Nochtans deden ze daar zo'n kleine 30 jaar geleden lyrisch over ...

Gas was wat de Centrale verwarming nodig had ,diegene die stookten op een mazoutinstallatie werden des duivels verklaard...

En die mazoutstokers kregen het qua prijs en onderhoud van hun installaties vervolgens netjes op hun bord gepresenteerd ...

Nu volgen diegenen die destijds de federale hype wat op gas verwarmen betreft en krijgen zij nu hetzelfde op hun bord gereserveerd wat de oliestokers van destijds hebben moeten ondergaan ....

Denk nu maar eens tweemaal na alvorens deze regering achterna te gaan lopen ....

Laatst gewijzigd door Svennies : 2 oktober 2021 om 01:07.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 06:23   #34
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar het belang van te isoleren
Vandaar het belang om geen kerncentrales te sluiten uit zuiver ideologische redenen.
Oud 2 oktober 2021, 07:43   #35
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:

in nieuwbouw moet je superisoleren én gemotoriseerd verluchten
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 08:30   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je moet een huis inderdaad verluchten, maar je moet wel het warmte verlies beperken.

En wie de laatste 30 maanden goed heeft opgelet, zal vastgesteld hebben dat men vele tegenstrijdige zaken heeft verkocht rond verluchting in de strijd tegen corona.
Wel diezelfde tegenstrijdigheden heb je dus ook binnen de isolatie en verwarming.

De huidige hoge energiekosten zijn echter het gevolg van de liberalisering die Europa ons oplegde en Verhofstadt misbruikte om Electrabel en Distrigas aan Frankrijk te kunnen verkopen.
Zonder die verkoop had België net zoals Frankrijk een prijzenstop kunnen zetten.

Een andere oorzaak is de val van het IJzeren gordijn.
Door die val zijn de toenmalige communistische landen zich economische gaan ontwikkelen.
Hierdoor is hun verbruik aan energie gestegen en zijn tegelijk de lonen in die landen gestegen.
En de loonkost heeft een directe invloed op de verkoopprijs van producten.
En eigenaardig genoeg, word de prijszetting voor particulieren in Europa niet gedaan op de prijs van de aardgas die ze krijgen, maar op de prijs van Nederlands aardgas.
Nederlandse aardgas staan nu op 60,63 euro per megawattuur, terwijl Russische aardgas op slechts 32.51$ staat.
Veel van het in België verdeelde aardgas komt trouwens per schip uit Rusland, de Noordzee en Afrika en word in Zeebrugge opgeslagen en van daaruit verdeeld.

In 2019 sloot de Belgische gasnetbeheerder Fluxys trouwens een mega contract van 20 jaar af met Rusland met een vaste prijs van Yamal-aardgas.

Citaat:
In principe is het gas uit Yamal vooral bestemd voor de Aziatische markten, maar er is een contract gesloten voor twintig jaar’, zegt Fluxys-woordvoerder Rudy Van Beurden. ‘Als het door prijsschommelingen interessanter wordt, kan het ook zijn dat het gas naar bijvoorbeeld Zuid-Europa of Latijns Amerika wordt gebracht.’
https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10158717.html
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2021, 08:40   #37
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nochtans deden ze daar zo'n kleine 30 jaar geleden lyrisch over ...

Gas was wat de Centrale verwarming nodig had ,diegene die stookten op een mazoutinstallatie werden des duivels verklaard...

En die mazoutstokers kregen het qua prijs en onderhoud van hun installaties vervolgens netjes op hun bord gepresenteerd ...

Nu volgen diegenen die destijds de federale hype wat op gas verwarmen betreft en krijgen zij nu hetzelfde op hun bord gereserveerd wat de oliestokers van destijds hebben moeten ondergaan ....

Denk nu maar eens tweemaal na alvorens deze regering achterna te gaan lopen ....
Inderdaad. Ik heb een elektrische kookplaat gekocht voor eenpansgerechten, kook meer in de elektrische oven en verwarm enkel het bed voor met elektrisch dekentje. Dat ze hun gas bijhouden.
Het is best mogelijk dat ik door professionelen een hout- of pelletkachel laat installeren. Hput heb ik altijd gratis ter beschikking (onbewerkt hout).
Oud 2 oktober 2021, 09:05   #38
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik ga me alvast een warmwaterkruik aanschaffen en inzetten op dikke truien.
Hoe ja je het water verwarmen voor die kruik?
Oud 2 oktober 2021, 09:09   #39
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Gas en elektriciteit zijn eigenlijk niet zo heel duur in belgie. Ik betaalde ongeveer 220€ voor elk vorig jaar.
Alleen staan er op de factuur nog eens 860€ aan andere kosten die bijna allemaal belastingen zijn.

Bedankt groen, bedankt spa, bedankt vld.
Dat merk ik ook,ik verbruik bijna niks door mijn zonnepanelen maar betaal mij blauw aan allerlei dingen die niks met verbruik te maken hebben.
Oud 2 oktober 2021, 09:12   #40
Rahowa
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Vlad;9784145 kiezers die willen dat er water, energie vervoer is op afgelegen plaatsen|[/QUOTE]

inderdaad,waarom moet degene die ten allen prijze in een villa op het platteland woont maar evenveel betalen voor zijn elektriciteit als de flatbewoner in een stad?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be